Begin eens met sport. Teamsport is meer voor jongens, individuele sporten zoals tennis/turnen voor meisjes
Er zijn inderdaad wel teamsporten die vrijwel niet worden beoefend door vouwen. Maar komt dat omdat ze bewust geweerd zouden worden? Of komt het omdat hun motoriek niet hetzelfde is als bij een man? Zoals bij darten bijvoorbeeld.. Of formule1? Vrouwen mogen zich toch ook kwalificeren voor die sporten?
Jongens die een keer vechten, zijn stoer; meisjes zijn kenau's.
Waarom zouden meisjes die vechten gelijk/ineens kenau's zijn? Ik heb er nog nooit aan gedacht, dat een vechtend meisje gelijk een kenau zou zijn/wezen. Mijn interpetatie van het woord kenau, is een bazige/overheersende/domineerende/manipuleerende of/en intimderende vrouw. Als een meisje een keer vecht, zal dat wel een grondige reden hebben, want meisjes vechten van nature niet zo snel met hun handen.
Je ziet het overal in de natuur terug, dus dat het bij de mens ook zo is, is niet vreemd. Het is wél vreemd dat we "fysiek sterk" gelijkstellen aan "goede leider".
Ja, dat klopt, dat je dat overal in de natuur terug vind. En ik geloof ook, dat dat zo geschapen is. Wie bedoel je met WE? . Persoonlijk zie ik fysieke sterkte, zeker niet automatisch gelijk staan aan goed leiderschap.
Kijk, dat vind ik dus allemaal cultureel bepaald.
Wat vind je allemaal cultureel bepaald? Dat jongens graag ravotten, en meisjes dat minder doen, is mijns inziens, zeker niet alleen cultureel bepaald. Of je nu als jongetje opgroeid in India, Papoea, Nederland of elk ander land in de wereld... Vrijwel alle jongens willen van nature ravotten.
Naar mijn mening is cultuur een
externe facktor die medevorm geeft, in de vorming van een jongen, of meisje. En ik zie de innerlijke natuurlijke aanleg, als een
interne factor die mede bepaald, hoe de vorming, van een jongen of meisje tot stand komt. Minimaal 2 factoren dus. En er zijn uiteraard nog meer factoren/redenen, waardoor een jongen, of meisje mede gevormd word. Bijvoorbeeld, door een gezonde of ongezonde leefomgeving.
We moedigen jongens aan te ravotten, en ontmoedigen meisjes dat
Waar heb je het beeld vandaan, dat we meisjes zouden ontmoedigen om te ravotten? Hoor eens!
Als jongens willen ravotten is dat prima, en als meisjes dat willen is dat ook prima. Ik weet nog van dat ik ongeveer 6 jaar oud was, en we als jongens samen met de meisjes in de buurt, aan het ravotten waren in het plantsoen. Naar wat ik me herinner, klommen we om de beurten in een hoge appelboom, en sprongen er dan uit, zo de bosjes in. En de jongens vonden dat leuk, en de meisjes ook. Ik herken dat bewust ontmoedigen niet zo... Ik ben opgegroeid in de polder, en misschien is het daar anders, dan in de rest van Nederland.
Jongens worden geprezen om wat ze doen, meisjes om hoe ze eruitzien.
En nu dit vanuit een andere kant/hoek belicht. Meisjes willen toch ook graag positief beoordeeld worden, op hoe ze er uit zien toch? Een vrouw wil toch graag mooi gevonden worden? Dat zit ook van de nature in een vrouw. Dat word echt niet allemaal cultureel bepaald mijns inziens. Ik vind dat trouwens prachtig, dat een vrouw zo in elkaar zit. En jongens willen er in hun hart, van nature toch prat op gaan, wat ze allemaal kunnen doen, of wat ze hebben bereikt?
Niet gek dat jongens ravotten dan op een gegeven moment leuk vinden, en meisjes niet meer (ze hebben immers ervaren dat ze negatief commentaar krijgen).
Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat het willen ravotten, in het innerlijk van de meeste jongens zit. En jongens beginnen naar mijn mening, ravotten, niet in EERSTE instantie leuk te vinden, door eventuele aanmoedegingen! MAAR in EERSTE instantie, doordat ze van nature graag ravotten, en dat in hen zit. En zoals ik al eerder weergaf, herken ik dat ontmoedigen van meisjes (Dat ze niet zouden mogen ravotten) niet zo.
Met 'van nature' bedoel ik dus genen, DNA, eiwitten die het lichaam aanmaakt.
Oke, dat is uit een andere hoek, dan hoe ik naar de uitleg van het woord "van nature" kijk. Ik denk bij dat woord, "Van nature" aan de innerlijke eigenschappen van een jongen, of van een meisje.