Psygoloog--> gaan of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mondriaan
Mineur
Mineur
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 feb 2004 20:37
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: Psygoloog--> gaan of niet?

Berichtdoor Mondriaan » 28 jan 2005 19:03

bandiet schreef:Ik sta door school voor de keus om naar de psygoloog te gaan. De school raad mij dit aan omdat ik emotioneel niet stabiel ben. ZE raden mij dit aan zodat ik meer dingen in het leven kan verwerken. Daarnaast is het een duwtje in de rug om verder te komen met moeilijke dingen. Van veel mensen hoor ik vaak negatieve dingen. WIe kan mij helpen? of wie heeft dit zelf meegemaakt?


waag de sprong in het diepe.
niet dat ik hier spuit elf wil reageren, maar bij mij werkt het bij een maatschappelijk werkster.

veel sterkte maar bid ook om Gods zegen er over.

Gebruikersavatar
sweap
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:35
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 28 jan 2005 19:34

Ik zou het ook doen. Het is al gezegd dat je eerst een intake krijgt. En dan komt er vanzelf uit, of het goed zou zijn voor jou, of misschien niet.
Je hebt inderdaad niets te verliezen.

Evelien zei het ook al, je moet wel eerst een band opbouwen met zo iemand. De 1e keer zul je niet zo veel vertellen als later.

Ik loop zelf ook bij psych (Eleos), en heb er hele goeie ervaringen mee.

Probeer het zou ik zeggen! Beter nu, dan over 20 jaar! (als aansluiting op André)

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 28 jan 2005 21:43

Gaan! Altijd doen!
Ik begin 8 febr voor het eerst in een groep, vind het super eng, maar toch wil ik ervoor gaan!
Kwil het je echt aanraden!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 jan 2005 21:44

Tsja... probeer het, heb ik ook gedaan, en als ik dat kan kun jij het helemaal (over verloop van de zaak hebben we het gemakshalve maar niet)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

bandiet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2003 09:07

Berichtdoor bandiet » 28 jan 2005 22:44

Ik vind het fijnd at ik zo veel tips heb gekregen!! Ook bedankt voor die pb berichtjes. Ik zal wat meer vertellen, zodat jullie misschien ook al tips kunnen geven. Ik ben door een strenge boerse opvoeding tekort geschoten in het tonen van emoties. Dat wordt niet geleerd in een boeren familie. Ik merk dat ik nu tijdens supervisie (op school soort psygoloog) mijn emoties zie. Nu ik een flinke tegenslag heb gehad in mijn leven, kan ik dus niet met mijn emoties omgaan. Wie heeft dit ook?
Het is miscshien wel een beetje gek, dit geval, misschien een beetje onbekend. Met assertiveit is er niks mis, misschien heb ik dat zelfs wel een beetje te veel

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 28 jan 2005 23:06

Wel gaaf dat je wat wil vertellen. Maar ik zal het niet te veel doen (nee, niet te negatief op vatten hoor).

Succes ermee! Enne, je ziet je hoeft je er niet voor te schamen om hulp te zoeken! :wink:

zo, heb ik een particuliere psycholoog. (echt een aanrader).

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2005 00:22

goed dat je dat durft te posten!

Ik kan me wel er wat bij voorstellen. Dat is echt niet makkelijk in het begin!

Sterkte!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jan 2005 11:01

Kijk mischien wordt ik zo straks als 'hard' en 'emotieloos' bestempeld.. ik huil nooit in gezelschap. je kunt lachen (is een emotie) boos zijn (emotie), kwaas, helg, woest, huilen, glimlachen etcetra... allemaal emoties, de ene doe ik meer dan de andere.

Toch lach ik weinig, huil ik weinig, ben ik weinig boos (tenminste uiterlijk dan ;-)), je kunt een huildend hart hebben maar ondertussen toch lachen, en dit menen in je hart!

Ik weet niet, ga pas naar een psych als jij denkt hem nodig te hebben, ik zou niet direct zeggen, dag meneer de psych ik heb dit en dat... Ge eerst een rustig praten met vrienden, desnoods met een maatschappelijk werker, vooral voor je zelf maar ook voor de mensen om je heen.

Ik weet persoonlijk dat mensen c.q. vrienden/ouders zich 'schamen' om naar een psych te gaan met een mw-er is dat toch wat anders... Doe het voor jezelf...

Ik ben het typ dat dus niet gaat ;-) (o dom, achterlijk en bla bla het ook is, ik vind het niet nodig, ik vind dat het goed gaat...).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
yvonne
Sergeant
Sergeant
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 jan 2005 13:49
Locatie: Bennekom
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 29 jan 2005 12:32

je moet natuurlijk zelf weten of je naar de psygoloog *of hoe je het ook schrijft :oops: * gaat... maar ik heb ook wel wat problemen gehad en ik ben ook niet naar de psygoloog geweest. ik heb er met iemand op schoolover gepraat ik kan haar nu niet meer vertrouwen... maar als je iemand zoekt die je kan vertrouwen en daarmee gaat praten is het ook heel fijn! verder moet je het natuurlijk zelf weten hoor!! ik wou dit alleen maar ff zeggen.!!

sterkte !! en doe vooral niet wat andere denke dat beter voor je is maar doe wat je zelf denkt wat beter is!!

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jan 2005 12:43

Ze geven op school niet voor niets een dergelijk advies: je bent daar vaak en zij kunnen je observeren en weten hoe je in het dagelijks leven staat.
Er is helemaal niks verloren als je een intakegesprek hebt. Dan kan - wat zeg ik , dan moet - je daarna alsnog beslissen.
Jij krijgt een intake-gesprek en aan het eind zegt een psycholoog - of welke hulpverlener dan ook - "denk erover na, dan hoor ik het wel". Je moet dus als het ware nog een keer beslissen.
Het zou kunnen zijn dat het niet klikt. Dat mag je zeggen. Dan kan er iemand anders toegewezen worden...

En als je merkt dat je niet bij je gevoelens komt, ondanks gesprekken: vraag eens verwijzing naar een "creatief therapeut". Dat wil dan heel vaak wel helpen.

Maar schaam je er niet voor dat je hulp nodig hebt en zoekt.
Het is zelfs sterk om te erkennen dat je het niet alleen redt.
Waarom ga je wel met pijn in je buik naar de huisarts? Iedereen vindt dat heel normaal. Waarom zou je dan niet "met pijn in je ziel" - als je begrijpt wat ik bedoel - naar iemand gaan die daarvoor heeft doorgeleerd?

Geef het een kans!

Riska

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 jul 2003 18:03
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 01 feb 2005 12:30

Raido schreef:
Ik ben het typ dat dus niet gaat ;-) (o dom, achterlijk en bla bla het ook is, ik vind het niet nodig, ik vind dat het goed gaat...).


... lijkt me niet dom, achterlijk etc. Want als je niet echt gemotiveerd bent heeft het al weinig zin. Voor mij zou de drempel ook zeer hoog zijn denk ik... 'k denk dat ik het ook vanuit privacygevoeligheid niet makkelijk zou doen.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 01 feb 2005 12:51

Ik zou gewoon gaan, en als het je na de eerste keer niet bevalt dan ga je toch niet?! En wat AG zegt; baat het niet, dan schaadt het niet!
Dus, dat.

Gebruikersavatar
yvonne
Sergeant
Sergeant
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 jan 2005 13:49
Locatie: Bennekom
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 01 feb 2005 15:47

dE bAdEeND schreef:Ik zou gewoon gaan, en als het je na de eerste keer niet bevalt dan ga je toch niet?! En wat AG zegt; baat het niet, dan schaadt het niet!


dat is wel zo maar toen ik ging zat ik er wel gelijk aan vast!! en ik zeg niet snel nee ik wil niet meer of wat dan ook *ik weet natuurlijk niet hoe het met jou zit maar toch..* je kan ook proberen om eerst al je problemen e.d. op een rijtje te zetten *of heb je dat al gedaan?* of iemand zoeken die je vertrouwd en kent (!!) schrijven heltp ook heel erg goed! gedichten ofzo.. en die kan je dan later nog als gebed op lezen aan God, of aan iemand anders laten lezen!! als je erg twijfelt of je wel wilt gaan of niet kan je ook een lijstje maken met: waarom zou ik wel gaan? en waarom zou ik niet gaan?
verder moet je het natuurlijk allemaal zelf weten hoor!!
heel veel succes!!
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 02 feb 2005 14:34

Bandiet, hebben ze bij jou op school geen schoolmaatschappelijk werker? Daar is de drempel niet zo hoog, misschien is het makkelijker voor je om dan binnen te lopen.

Gebruikersavatar
yvonne
Sergeant
Sergeant
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 jan 2005 13:49
Locatie: Bennekom
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 02 feb 2005 16:23

Saskia schreef:Bandiet, hebben ze bij jou op school geen schoolmaatschappelijk werker? Daar is de drempel niet zo hoog, misschien is het makkelijker voor je om dan binnen te lopen.


das een goeie!!!
helemaal mee eens!!
klopt voor 100%!!
sorry... :oops:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten

cron