Vaccineren

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Vaccineren

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2024 15:10

Toch maar weer eens dit onderwerp hier bespreekbaar maken omdat het erg actueel is, bij Lubach deze week een item gezien waarin dat weer eens onder de aandacht werd gebracht.

- Recent was er weer een flinke uitbraak van RS onder baby's, als meerdere keren overvolle kinder-IC's door RS. Tegelijkertijd is er nu een vaccin beschikbaar gekomen met het advies alle baby's te laten vaccineren.
- [url="https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5434836/rivm-kinkhoest-golf-uitbraak]Het RIVM waarschuwt voor uitbraken van kinkhoest.[/url]. "De huidige uitbraak lijkt zich vooral te concentreren rond de Biblebelt, meldt het RIVM."
- Wereldwijd ruim 40% meer doden door mazelen, 30x zoveel mazelen in Europa door dalende vaccinatiegraad, in Engeland met een vaccinatiegraad van 85% stijgen de infecties met een alarmerend tempo, in Nederland is het aldus experts ook afwachten tot er weer een uitbraak komt. Afgelopen jaar overleden er in ieder geval twee mensen aan de mazelen.

Oorzaken zijn een lagere vaccinatiegraad waardoor de groepsimmuniteit te laag is, minder weerstand als gevolg van de coronajaren, kritisch houding op vaccins nav de coronaperdiode, blijvend lage dekkingsgraad in Biblebelt waar ook antroposofische tegenstanders bijkomen.

Waarom mag je als christen op allerlei manieren gebruik maken van de medische wetenschap maar is vaccinatie zo'n heet hangijzer? En hebben we niet juist de plicht om onze kinderen en daarmee ook andermans kinderen te beschermen ipv moedwillig aan gevaren bloot te stellen? En zijn we niet een beetje vergeten hoe verschrikkelijk deze kinderziekten in het verleden geweest zijn?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vaccineren

Berichtdoor Lalage » 15 feb 2024 20:29

Ik denk dat mensen zich laten gek maken door spookverhalen. En dat men inderdaad niet meer weet hoe vreselijk ziektes als kinkhoest en polio zijn, omdat we ze nooit zelf hebben gezien.

Zelf laat ik mij wel vaccineren tegen griep en covid, omdat ik in de risicogroep val. Maar ik moest wel eerst het verhaal horen van iemand die een week met griep in het ziekenhuis had gelegen voordat ik me liet inenten. Je denkt toch eerder: een griepje kan ik wel aan.

Je laat je ook niet alleen voor jezelf inenten, maar ook voor de mensen om je heen. Dat is mijns inziens tijdens de coronapandemie te weinig gecommuniceerd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2024 09:26

Lalage schreef:Ik denk dat mensen zich laten gek maken door spookverhalen. En dat men inderdaad niet meer weet hoe vreselijk ziektes als kinkhoest en polio zijn, omdat we ze nooit zelf hebben gezien.


Spookverhalen als het om de antroposofische kant gaat, maar ook wel als het de religieuze kant betreft. Ik blijf het wonderlijk vinden dat als je ziek wordt, je volop gebruik maakt van alle mogelijkheden die er qua zorg zijn, niemand zegt dan: Ik vertrouw op God dus ik maak geen gebruik van de medische mogelijkheden die er zijn. Maar als er een vaccin is dat je kinderen (en ook die van anderen) tegen diezelfde ziekte kan beschermen kan dat opeens niet? Ik heb daar nog nooit een logische verklaring voor gehoord.

Zelf laat ik mij wel vaccineren tegen griep en covid, omdat ik in de risicogroep val. Maar ik moest wel eerst het verhaal horen van iemand die een week met griep in het ziekenhuis had gelegen voordat ik me liet inenten. Je denkt toch eerder: een griepje kan ik wel aan.


Ik veel gevallen valt het ook best mee. Dat is het vervelende met al die ziekten. Griep, mazelen, kinkhoest, RS, corona. De meeste mensen zijn een paar dagen ziek en dan gaat het wel weer. Maar tegelijkertijd is er een kleine groep die erg ziek wordt.

Je laat je ook niet alleen voor jezelf inenten, maar ook voor de mensen om je heen. Dat is mijns inziens tijdens de coronapandemie te weinig gecommuniceerd.


Lastige is dat dat bij de coronavaccinaties ook in mindere mate gold. Na vaccinatie kreeg je alsnog wel een keer corona. Het hielp alleen de pieken af te vlakken zodat de druk op de ziekenhuizen verminderde, wat dat betreft deed je het nog steeds ook voor anderen maar wel op een andere manier. Bij een ziekte als mazelen is dat veel relevanter, daar heb je veel meer bescherming door groepsimmuniteit en we dachten lang dat we van mazelen af waren. Maar nu de vaccinatiegraad daalt steekt de ziekte (een van de meest besmettelijke ziekten die we hebben) weer de kop op. Omdat je pas na een maand of 14 je vaccinaties krijgt zijn daardoor alle baby’s tot die tijd extra kwetsbaar nu.

Maar dan hebben we als christenen toch juist de plicht om hierin het goede te zoeken voor onszelf, onze kinderen en onze omgeving?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Vaccineren

Berichtdoor Jess » 26 feb 2024 11:12

De bijbeltekst die hierbij aangehaald word is: zij die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn (Mattheus 9:12)

Daarom vaccineren we niet.

Als we ziek zijn, dan mogen we middelen aangrijpen om beter te worden.

Dan heeft God het zo bedoelt

Het is heel verdrietig, deze mensen zijn ook vaak niet verzekerd en gaan dan ook niet snel naar een arts. Een buurvrouw heeft wel eens naar een huisarts gebeld omdat moeder het niet deed. Het kind was zo ziek en moeder en oma zaten erbij en keken ernaar.

(nee ik spreek niet uit mijn principe maar wel wat ik persoonlijk gehoord en gezien heb van hen die niet vaccineren, zoals familie en kennissen)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2024 12:57

Jess schreef:De bijbeltekst die hierbij aangehaald word is: zij die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn (Mattheus 9:12)

Daarom vaccineren we niet.

Als we ziek zijn, dan mogen we middelen aangrijpen om beter te worden.

Dan heeft God het zo bedoelt

Het is heel verdrietig, deze mensen zijn ook vaak niet verzekerd en gaan dan ook niet snel naar een arts. Een buurvrouw heeft wel eens naar een huisarts gebeld omdat moeder het niet deed. Het kind was zo ziek en moeder en oma zaten erbij en keken ernaar.

(nee ik spreek niet uit mijn principe maar wel wat ik persoonlijk gehoord en gezien heb van hen die niet vaccineren, zoals familie en kennissen)


Toch vreemd. Als Jezus zegt dat je als je ziek bent een dokter nodig hebt, waarom gaan ze dan niet naar de dokter als ze ziek zijn? Wat vaccins betreft, dat is niet hetzelfde als naar de dokter gaan. Het heeft ermee te maken dat je naast dat je naar de dokter gaat als je ziek bent, ook dingen doet om te voorkomen dat je ziek wordt. Jezelf niet moedwillig in gevaar begeven, goed voor je lichaam zorgen enzovoorts. Mensen denken vaak: Als ik mijn huis verzeker vertrouw ik niet genoeg op God, als ik me laat inenten vertrouw ik niet op God. Maar niemand die zegt: Ik eet geen groente en fruit want ik vertrouw wel op God dat ik niet ziek word. En terecht, God geeft ons ook keuzeverantwoordelijkheid. Ik heb daarom die argumentatie nooit zo goed kunnen begrijpen. Je zet toch ook niet je fiets niet op slot in de stad omdat je dan niet genoeg op God zou vertrouwen. "Vertrouw op God maar zet je fiets op slot" is dan het devies. Waarom dan niet: "Vertrouw op de Here en laat je vaccineren"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 29 feb 2024 22:28

In mijn omgeving is vaccineren geen issue. Ik heb geen idee wie in mijn kerkelijke omgeving (gergem) wel of niet gevaccineerd zijn. Er wordt eigenlijk niet over gesproken.
Ik woon verder niet op de biblebelt, niet eens in de buurt, dus het is niet zo'n heet hangijzer hier.

Ik ken meerdere christenen die hun kind(eren) niet laten vaccineren, maar dat heeft geen geloofsgronden. Meer antroposofisch.

Ja, je hebt een verantwoordelijkheid naar anderen. Maar welke risico's wil je zelf lopen, om een ander te beschermen? Om die reden heb ik afgezien van de covid- vaccins. Ik heb het 3x gehad. Dagje in bed, nog een dagje voor de tv, toen was het ergste wel voorbij.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2024 00:11

Tonny schreef:In mijn omgeving is vaccineren geen issue. Ik heb geen idee wie in mijn kerkelijke omgeving (gergem) wel of niet gevaccineerd zijn. Er wordt eigenlijk niet over gesproken.
Ik woon verder niet op de biblebelt, niet eens in de buurt, dus het is niet zo'n heet hangijzer hier.

Ik ken meerdere christenen die hun kind(eren) niet laten vaccineren, maar dat heeft geen geloofsgronden. Meer antroposofisch.

Ja, je hebt een verantwoordelijkheid naar anderen. Maar welke risico's wil je zelf lopen, om een ander te beschermen? Om die reden heb ik afgezien van de covid- vaccins. Ik heb het 3x gehad. Dagje in bed, nog een dagje voor de tv, toen was het ergste wel voorbij.


Probleem is, dat gold voor de meesten maar waren er ook genoeg mensen die wel erg ziek werden of in het ziekenhuis belandden. Veel kinderen overleefden een ziekten waar je nu tegen kan worden ingeënt wel maar sommigen ook niet. En je weet niet van tevoren wat de impact van het virus op
jou is. Als de kans dat je ernstig ziek wordt of sterft dan bewezen enorm gereduceerd wordt, wat is dan het risico en van vaccineren tov het risico om ziek te worden?! Geluk mensen die covid bagatelliseerden maar toch op de IC belandden. En als kinderziekten weer de kop opsteken, welke risico’s wil je dan moedwillig lopen terwijl je jezelf ook kan beschermen? Als risico en bescherming je drijfveer is is vaccineren doorgaans een betere optie dan het niet doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccinerenhi

Berichtdoor Tonny » 01 mar 2024 07:00

Voor de kinderziekten ben ik het helemaal met je eens. De vaccins rondom covid waren nieuw, en zeker nadat er 1 toch een hoop problemen gaf wilde ik het eerst even aankijken. Daarna kwam er enige vaccinatie-dwang waardoor ik lichtelijk 'mijn kont in de krib gooide'.
Moet ik er ook wel bij zeggen dat ik korte tijd daarvoor andere medicatie kreeg (voor astma) en dat ik daar erg heftig op reageerde met eczeem. Dat was net een beetje weg, dus ik was niet erg happig om weer iets nieuws te doen.
Overigens gaf mijn huisarts aan dat mijn astma dusdanig goed onder controle was, dat covid geen extra risico zou vormen
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vaccineren

Berichtdoor Lalage » 01 mar 2024 14:54

Tonny: heb je dan alleen aan jezelf gedacht? Geen moment overwogen om een covid-vaccinatie te nemen voor je naasten of de samenleving als geheel?

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 01 mar 2024 15:03

Stel je een oprechte vraag, of is deze retorisch bedoelt?

Maar om antwoord te geven: ja, ik heb dat zeker overwogen vanwege de punten die jij aangeeft. Sterker nog, ik heb op het punt gestaan om te starten met de vaccins, maar toen begon het framen en heb ik er vanaf gezien.

Onderschat het lijden aan eczeem overigens niet. Ik heb wekenlang amper geslapen/ kunnen functioneren van de jeuk totdat de link pas gelegd werd met mijn nieuwe medicijnen. Ik wilde simpelweg niet opnieuw dat risico lopen. Het was niet 'een klein eczeemplekje', mijn hele lijf stond in de brand.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Vaccineren

Berichtdoor Yada » 01 mar 2024 19:21

Netzoals in het topic "Israel" gaat het hier om Hem de heerlijkheid te geven Die macht heeft over de plagen. Ook in dit onderwerp zie je dat je de levende, biddende en sprekende Heere Jezus Christus nodig hebt om je de weg te wijzen (in/door Zijn Woord). Een Heere Die ook echt antwoord geeft op je vragen. Hoe velen zijn er niet die vanalles onder biddend opzien hebben gedaan maar nooit een antwoord kregen? Ja, 'je kunt er vrede mee krijgen' is vaak het antwoord. Maar als ik ergens bang voor ben, en ik vraag aan de Heere of ik het op een bepaalde manier mag oplossen, dan vindt ik het niet gek als je vrede krijgt bij het idee dat het dan ook opgelost is. Waarom niet steeds in elke nieuwe situatie aan de Goede Herder vragen wat Hij wil dat je doen zal? Een open vraag geen vraag waarbij de uitkomst eigenlijk al vaststaat. Hij zal antwoorden hoor! Hij zegt: Roep Mij aan in de dag der benauwdheid. IK ZAL u eruit helpen en gij ZULT Mij eren. Nee, dat laatste is geen gebod. Dat is een belofte. Maar Hij beloofd niet dat je niet in de benauwdheid zult komen. Zijn weg is een kruisweg omdat ons vlees, ons 'ik'. moet sterven. Dat betekent dat je misschien wel in hele moeilijke wegen krijgt maar dat de HEERE daarin zal tonen Wie Hij is. Steeds toont Hij dat dat jij dwaas bent, niet weet wat goed is voor je en dat Hij zo onnoemelijk wijs en goed is. Dan mag je meer van Hem leren en Hem alle eer geven.

Alles is enorm complex geworden en wij overzien de gevolgen niet. Wat op het eerste gezicht heel goed, nobel en liefdevol lijkt hoeft dat niet te zijn. Wij denken vaak wijs te zijn ook in de godsdienst. Geven ons uit voor wijzen maar als wij onze Schepper niet erkennen en Hem en Zijn verstand niet de eer geven, dan en blijken we uiteindelijk dwazen te zijn. "Je moet je verantwoordelijkheid nemen!" zegt de één. Weer een ander komt met een sluwe vraag:"Wil je het dan niet doen voor je naaste?" "Je bent een egoïst!" roept weer een ander. "Moordenaars!" schreven ze op het hek van de kerk. Mhhh, wie gebruikt er nu zulke manipulatieve middelen? Je bent vrij om te kiezen hoor. Nee, geen dwang maar als je het niet doet dan ben je een moordenaar. Aan de publieke schandpaal ermee. Mensen die aan God nog gebod doen hebben opeens hun mond vol van naasteliefde... gaat er dan geen belletje rinkelen? Ik hoor een slissend stemmetje in het paradijs.

Als er zich onverwachte situaties voordoen wordt zichtbaar waar mensen op vertrouwen. Waar hun angst zit. Het veilige wereldje waar je in leefde wordt ruw verstoord. O, we hebben onze gezondheid niet zomaar meer onder controle. De altijd zo betrouwbare ziekenhuizen blijken het niet aan te kunnen. Artsen blijken het niet te weten...iedereen roept iets anders... paniek!.. Alle ogen op de techniek, jongens! Die zal ons wel uitredden! O, en als ze nog niet zo ver zijn dan moeten we het ondertussen samen doen. Maar waar moeten we naar toe als echt alles wegvalt? Ander goden zijn werk van mensen handen. Zij hebben oren maar horen niet. Ogen maar zien niet. Een mond maar spreken niet. Eens komt er een dag dat je ze nodig hebt maar ze er niet voor je zijn. Maar Israël, vertrouw gij op den HEERE; Hij is hun Hulp en hun Schild.

In de kerken belijden we nog wel dat de Heere regeert maar je moet wel je verantwoordelijkheid nemen hè en niet te veel opvallen in die angstige wereld. Straks zijn ze boos op ons. Wel samen die verantwoordelijkheid nemen hè... Ondertussen blijft het zo stil bij de Heere... En zij bekeerden zich niet van hun werken... Het is Zijn lieve roep: Kom toch terug! Jullie zijn mensen jullie kunnen niet zonder Mij. Erken het toch dat Ik het ben. Erken toch dat jullie stof zijn. Een schepsel, een sterveling. Erken toch dat jullie werken boos zijn en draai je om tot Mij! Erken dat Ik het waard ben om alleen vertrouwd te worden. "Nee." Nee... wij zijn zelf god. Wij vinden er wel weer iets op hoor. We hebben U niet nodig. We zijn heel slim en kunnen (al dan niet met gebruik van geaborteerde kinderen) wel iets maken.

Ik heb mensen gehoord die mij, voor de corona, niet geloofden als ik wel eens uitlegde hoe het er eigenlijk met de kerk voorstond. Ik was een muggenzifter. Tijdens de corona zeiden ze opeens: "Ja, nu zien wij het ook. Ze doen de kerken dicht. Ze geloven zelf niet eens wat ze belijden!" Wat hebben we de Heere veel kansen ontnomen waarin Hij had kunnen laten zien Wie er de macht heeft over de plagen. Hij had (netzoals in de tijd van de Dordtse Leerregels) kunnen laten zien dat Hij machtig is om hele gemeentes te bewaren. We hebben Hem niet de heerlijkheid gegeven, Hem van Zijn eer beroofd. Kinderen, bijvoorbeeld, luisteren niet zozeer naar de woorden die je spreekt. Nee, ze kijken... We hebben niet aan de kinderen laten zien dat we veilig zijn bij onze Koning en lieve, goede, hemelse Vader. Of komt het omdat Hij ten diepste ons eigenlijk onbekend is? Hebben we niet met ons hart geleerd hoe Zijn hart is? Is Hij niet al je liefde en al je vertrouwen waard als je ziet dat Die Vader Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft in jouw vuile handen? Dat Hij ten goede heeft gedacht wat jij ten kwade dacht? Dat is voorzienigheid.

Zo kan Hij toch nooit meer iets verkeerd doen? Hoe het ook gaat. Door welke ziekten, beproevingen of vervolgingen ook heen. Hij is alleen wijs. Ik niet. Kijk wat ik met Zijn Zoon gedaan heb... Die hoefde ik niet eens. Niet geacht. Ik weet niet wat goed is. Mijn Eigenaar en Voorbidder bidt en daarom O, Vader vlucht ik tot U als Uw plagen over mijn leven, over ons land, over de wereld komen. Als Zijn stem donderd dan buig ik mijn veilig, Hem ter eer juichend in Zijn tempel neer. (Psalm 29) Laat de onderlinge bijeenkomsten niet na, ziende dat de dag nadert. Ben ik ziek? Dan weet U wel wat goed is voor mij. Dat kan door de middelen heen maar hoeft niet. Hij weet in elke situatie wat Hem heerlijk zal maken. Ben ik niet ziek? Dan zal ik nog bij Hem zijn en Hem al mijn vertrouwen en liefde waardig achten omdat Hij mijn rechterhand pakte en mij aan Zijn Zoon gaf. Zoek dan eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en je Vader weet wel wat je nodig hebt. Hij zal voor Zijn Eigen eer zorgen.

De Heere Jezus was machtig genoeg om van het kruis af te komen. Maar Hij deed het niet. Ondanks de verzoekingen van alle kanten. Indien Gij Gods Zoon zijt... Kom dan van het kruis!... en haal ons er ook af... Hij heeft anderen verlost en nu kan Hij Zichzelf niet verlossen... Maar Hij bleef. In het volste vertrouwen op zIjn Vader. Nadat Ik alles zal volbracht hebben, in het lijden, ZAL Hij Mij uitredden! Hij zal Mij verheerlijken. Want U, O Vader, bent al Mij liefde en vertrouwen waardig. Wanneer Uw rechtvaardige oordelen over Mijn hoofd zullen gaan, vanwege de werken van Mijn volk, zal Ik blijven aan Mijn kruis. Zodat Ik ook tegen die moordenaar naast Mij, die er hing om zijn eigen zonden, kan zeggen: Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. Vader, Ik heb Uw Naam bekend gemaakt. En Ik zal Hem nog bekend maken. Hij zoekt eerst het Koningkrijk en de gerechtigheid van Zijn Vader, zorgt voor de eer van Zijn Vader.

Zo is het ook nu met hen die Zijn voetstappen mogen drukken. Alles roept hen toe: "Kom dan van dat kruis af en help ons er ook af!" Je kunt het voor jezelf en anderen toch heel gemakkelijk iets veiliger/makkelijker maken? "Je hoeft alleen maar..." "Dat is toch niet zo erg?..." "Je doet het juist voor je naaste..." "Het is naasteliefde (want wij zijn eigenlijk bang) en dat is het nieuwe gebod." Maar Koning Jezus, het Lam heeft hen verzegeld aan hun voorhoofden. De Naam van Zijn Vader heeft Hij daarop geschreven. Daarom kennen ze niet dezelfde angst als de wereld en gaan ze niet mee in de angst van de wereld.
Laatst gewijzigd door Yada op 02 mar 2024 09:39, 8 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vaccineren

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2024 07:41

Jess schreef:De bijbeltekst die hierbij aangehaald word is: zij die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig, maar die ziek zijn (Mattheus 9:12)

Daarom vaccineren we niet.
Dit vind ik een van de allerslechtste religieuze argumenten tegen vaccineren. Je zou van grondige Bijbellezers toch verwachten dat dit vers in z'n context gelezen en uitgelegd zou worden...
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vaccineren

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2024 07:52

Tonny schreef:Ja, je hebt een verantwoordelijkheid naar anderen. Maar welke risico's wil je zelf lopen, om een ander te beschermen? Om die reden heb ik afgezien van de covid- vaccins. Ik heb het 3x gehad. Dagje in bed, nog een dagje voor de tv, toen was het ergste wel voorbij.
Dat zou een valide afweging zijn geweest als er inderdaad aanzienlijke persoonlijke risico's geweest zouden zijn. Wat we toen echter ook al wisten, was dat de balans voor >99,99% van alle mensen sterk naar de andere kant overhelde. Je hebt in je risicoafweging dus de verkeerde keuze gemaakt, maar gelukkig heb je geluk gehad.
"Een libelle zweeft over het water..."

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 02 mar 2024 08:26

Of ik de verkeerde afweging heb gemaakt, hadden we pas kunnen vaststellen wanneer ik mij alsnog laat vaccineren en kijk wat de uitkomst daarvan zou zijn.

Statistisch gezien heb ik ook geen 'geluk gehad'. De meesten zijn er doorheen gekomen zoals ik.
Op de IC waren het met name mensen met obesitas (80%). Dus niet zozeer geluk, maar sprake van een bewust gezond leven. Maar daarop stellen we toch niet dat mensen met obesitas egoïstisch waren omdat ze de schaarse IC-bedden bezet hielden?

('Geluk hebben' is uiteraard ook simpelweg de bewarende hand van God).
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vaccineren

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2024 08:40

Yada schreef:"Je moet je verantwoordelijkheid nemen!" zegt de één. Weer een ander komt met een sluwe vraag:"Wil je het dan niet doen voor je naaste?" "Je bent een egoïst!" roept weer een ander. "Moordenaars!" schreven ze op het hek van de kerk. Mhhh, wie gebruikt er nu zulke manipulatieve middelen? Je bent vrij om te kiezen hoor. Nee, geen dwang maar als je het niet doet dan ben je een moordenaar.
Een aanklacht van moord is inderdaad onterecht. Dood door schuld lijkt mij daarentegen niet onterecht. Als je in een auto rijdt en je keurig aan de regels houdt, en je ziet voor je een dronken voetganger op de snelweg lopen, heb je niet de vrijheid om hem aan te rijden, ook als daarmee je eigen vrijheid wordt ingeperkt: je wordt immers gedwongen van rijstrook te wisselen, waarbij je je conform de wet in je spiegels moet kijken, of je moet remmen waardoor je tijd verliest. Allemaal dwang en inperkingen van je eigen vrijheid om het nemen van leven van een ander te voorkomen.

Yada schreef:Als er zich onverwachte situaties voordoen wordt zichtbaar waar mensen op vertrouwen. (...) O, we hebben onze gezondheid niet zomaar meer onder controle. De altijd zo betrouwbare ziekenhuizen blijken het niet aan te kunnen. Artsen blijken het niet te weten...iedereen roept iets anders... paniek!.. Alle ogen op de techniek, jongens! Die zal ons wel uitredden!
Gelukkig redt de biomedische techniek ons dan ook en hoeven we niet meer massaal aan epidemieën te sterven, zoals in de eeuwen voor de moderne geneeskunde.

Yada schreef:We zijn heel slim en kunnen (al dan niet met gebruik van geaborteerde kinderen) wel iets maken.
Het klopt dat er in het verleden in medisch-wetenschappelijk onderzoek van foetuscellen gebruik is gemaakt. Vroeger meer dan tegenwoordig, want tegenwoordig hebben we veel betere en makkelijkere technieken waardoor het minder noodzakelijk is om foetuscellen te gebruiken. Vroeger waren er veel minder mogelijkheden. Nou klinkt het natuurlijk meteen supererg dat er foetuscellen gebruikt zijn, maar als je er even wat langer over nadenkt zijn er wel wat kritische kanttekeningen te plaatsen:
  • De cellen van HEK-293 (zoals de cellen geanonimiseerd heten) zijn afkomstig van een foetus die rond 1973 is overleden. Omdat alle gegevens anoniem zijn, is het niet bekend of het om een natuurlijke miskraam gaat, of dat het om een opgewekte abortus gaat. En als het om een opgewekte abortus gaat, weten we ook niet of dat misschien wel een heel goede reden had, bijvoorbeeld dat het leven van de moeder in gevaar was. Zeggen dat al die vaccins met geaborteerde kinderen gemaakt zijn, is dus té snel geoordeeld.
  • Dat er ooit restanten van een foetus gebruikt zijn om het onderzoek op te zetten, maakt niet dat er nog steeds foetussen nodig zijn. Het is blijkbaar ooit een keer gebeurd, maar we hoeven dat nu natuurlijk niet meer te doen.
  • Het kan geen kwaad om op te merken dat er in gereformeerde kringen al veelvuldig over nagedacht is en dat er ook reformatorische mensen zijn die vinden dat het wel erg ver voert om dit bezwaar stand te laten houden. Zie daarvoor bijvoorbeeld hier en hier. Als je deze lijn consequent doortrekt kun je niets meer doen.

Yada schreef:Wat hebben we de Heere veel kansen ontnomen waarin Hij had kunnen laten zien.
Wat denken sommige mensen toch klein van God. Alsof Hij zich door menselijk handelen zou laten belemmeren wanneer Hij Zich wil laten zien.
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten