Vaccineren

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vaccineren

Berichtdoor Lalage » 02 mar 2024 08:53

Tonny schreef:Stel je een oprechte vraag, of is deze retorisch bedoelt?

Maar om antwoord te geven: ja, ik heb dat zeker overwogen vanwege de punten die jij aangeeft. Sterker nog, ik heb op het punt gestaan om te starten met de vaccins, maar toen begon het framen en heb ik er vanaf gezien.

Onderschat het lijden aan eczeem overigens niet. Ik heb wekenlang amper geslapen/ kunnen functioneren van de jeuk totdat de link pas gelegd werd met mijn nieuwe medicijnen. Ik wilde simpelweg niet opnieuw dat risico lopen. Het was niet 'een klein eczeemplekje', mijn hele lijf stond in de brand.

Ja, was een oprechte vraag.

Ik weet precies wat eczeem is. Maar ik geloof niet dat er een verband is tussen vaccins en eczeem. Al snap ik wel dat je met alle rare berichten bang wordt.

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 02 mar 2024 09:07

Vooralsnog geen verband nee, maar dat moest toen allemaal nog blijken. Dat weet je niet als je aan het begin staat.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vaccineren

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2024 09:08

Tonny schreef:Of ik de verkeerde afweging heb gemaakt, hadden we pas kunnen vaststellen wanneer ik mij alsnog laat vaccineren en kijk wat de uitkomst daarvan zou zijn.
Nee, dat kan nu niet meer want de omstandigheden zijn anders. We kunnen in retrospectie nog steeds een a-priori-risicoafweging maken, namelijk met de kennis die op dát moment beschikbaar was.

Tonny schreef:Statistisch gezien heb ik ook geen 'geluk gehad'. De meesten zijn er doorheen gekomen zoals ik.
Je kunt het ook op deze manier bekijken: als je per ongeluk of opzettelijk voor een risicovoller alternatief kiest en je komt er ongeschonden uit.

Tonny schreef:Maar daarop stellen we toch niet dat mensen met obesitas egoïstisch waren omdat ze de schaarse IC-bedden bezet hielden?
Dat is om andere redenen ook moeilijker om te stellen: afvallen lukt niet binnen een paar weken en ik denk dat obesitas (evenals bijvoorbeeld roken) onder verslavingen geschaard moet worden en dat het dus veel moeilijker is om daarin verandering aan te brengen ten opzichte van een vaccinatiekeus.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vaccineren

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2024 09:10

Tonny schreef:Vooralsnog geen verband nee, maar dat moest toen allemaal nog blijken. Dat weet je niet als je aan het begin staat.
Deze stellingname is misleidend omdat je insinueert dat er nog helemaal geen voorkennis was voordat het vaccinatieprogramma werd uitgerold. Alle veelvoorkomende en minder vaak voorkomende bijwerkingen waren echter al bekend toen we hier met vaccineren begonnen. Alleen de superzeldzame bijwerkingen, die pas zichtbaar worden als je tientallen miljoenen vaccinaties zet, waren nog niet evident zichtbaar geworden.
"Een libelle zweeft over het water..."

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 02 mar 2024 09:16

En dan kom je op de vraag: moet iemand die altijd bewust gezond geleefd heeft, een risico gaan lopen (medicijnen brengen áltijd een risico met zich mee), om degene die ongezonde keuzes maken/ hebben gemaakt (je bent niet van de 1 op andere dag verslaafd) te beschermen?

Er zijn artsen die stellen dat er geen IC probleem was geweest, als niemand obesitas had. Andere artsen vonden dat vervolgens weer te kort door de bocht.

Ach, een ieder heeft de keuze gemaakt waarvan zij vinden dat deze het beste is geweest. Ik heb me zo goed mogelijk aan de social distancing gehouden. Ik zag ook gevaccineerden die weer alles gingen doen, want: gevaccineerd. Gelukkig zijn we er weer aardig uit inmiddels.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 02 mar 2024 09:18

Deze stellingname is misleidend omdat je insinueert dat er nog helemaal geen voorkennis was voordat het vaccinatieprogramma werd uitgerold. Alle veelvoorkomende en minder vaak voorkomende bijwerkingen waren echter al bekend toen we hier met vaccineren begonnen. Alleen de superzeldzame bijwerkingen, die pas zichtbaar worden als je tientallen miljoenen vaccinaties zet, waren nog niet evident zichtbaar geworden.


Mijn huisarts kon mij niet garanderen dat mijn eczeem niet terug zou komen.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Vaccineren

Berichtdoor Pcrtje » 02 mar 2024 09:51

Tonny schreef:Mijn huisarts kon mij niet garanderen dat mijn eczeem niet terug zou komen.
Mijn huisarts kan ook niet garanderen dat mijn eczeem niet terugkomt als ik een banaan eet...
"Een libelle zweeft over het water..."

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 02 mar 2024 10:06

Als hij nooit vastgesteld heeft of je een allergie hebt voor bananen, dan klopt dat ja :wink: .

Ik denk dat dit gesprek nergens waardevol meer voor is en we er beter mee kunnen stoppen. Het dient de onderlinge liefde niet. De IC's liggen niet meer vol met covid-patienten dus je hoeft mij niet te overtuigen. Daarnaast heb ik niet het verlangen om van jou enige goedkeuring/ begrip te krijgen voor de keuze die ik destijds gemaakt heb.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Vaccineren

Berichtdoor Yada » 02 mar 2024 10:45

Tonny schreef:Als hij nooit vastgesteld heeft of je een allergie hebt voor bananen, dan klopt dat ja :wink: .

Ik denk dat dit gesprek nergens waardevol meer voor is en we er beter mee kunnen stoppen. Het dient de onderlinge liefde niet. De IC's liggen niet meer vol met covid-patienten dus je hoeft mij niet te overtuigen. Daarnaast heb ik niet het verlangen om van jou enige goedkeuring/ begrip te krijgen voor de keuze die ik destijds gemaakt heb.
Ja, Tonnie. Maar denk je dat er geen nieuwe plagen zullen komen? En dan?

Je had het over eczeem dat je als bijwerking kreeg van het medicijn voor je Astma. Zo is het toch met alles in het leven. Waar is de bijsluiter?
De Heere geeft in Zijn Woord een bijsluiter. Pas op! als je dit medicijn gebruikt dan... Bijv. Als je vertrouwd op dat sterke Egypte zal dat zijn alsof je op een rietstaf leunt. Het zal je hand doorboren. Maar Ik wacht om genadig te zijn en zodra je tot Mij zult roepen zal Ik je antwoorden. (Jesaja 30) Zo kunnen de medicijnen die wij bedenken voor de ene plaag weer nieuwe plagen tot gevolg hebben. Nu sloeg de Heere met een plaag op de longen. Zal het straks met de plaag van de huid zijn? En zie je wat de coronatijd met de psyche van vele mensen gedaan heeft?

(Toch moet dit ook gezegd worden: Er zijn er wel die zich bekeren. Het is opmerkelijk dat de mensen uit de wereld nu meer opmerken dat er iets bijzonders aan de hand is dan ze dat in de in de kerk doen. Als ik het zo lees zijn er vele (meer dan eerst) jongeren op de straten die een Bijbel komen halen bij evangelisten. De Heere laat de genodigden en zendt Zijn dienaren uit in de heggen en de steggen.)

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 02 mar 2024 11:46

Waar wil je precies heen Yada? Is jouw mening dat eczeem een straf van God is, omdat ik medicatie gebruik voor mijn astma?

We leven (nog) niet op de nieuwe aarde, dus hier zal ziekte zijn. Ik geloof echter niet dat zonde-straf in deze tijd op dezelfde manier wordt gehandhaaft als in Israël. Daar zie je heel duidelijk dat het volk gestraft werd voor bijv beeldendienst. En dat de straf stopte wanneer ze terug gingen naar het dienen van God.

Op persoonlijk vlak: Elisabeth en Zacharia leefden vlekkeloos, volgens de wet. Tóch leedde ze aan kinderloosheid.

Vaccineren zonder exact te weten wat de uitwerking is, omdat er 'toch wel weer nieuwe plagen komen' lijkt mij sowieso niet de weg. Als God nieuwe plagen stuurt, dan zal Hij ook opnieuw bewaren. En dan doel ik niet direct op fysiek bewaren. Dat bedoelde de vrienden van Daniel die niet wilde buigen voor het beeld ook niet toen ze tegen Nebukadnezer zeiden dat 'hun God ze sowieso zal verlossen'. Maar dat wordt een beetje off-topic.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Vaccineren

Berichtdoor Yada » 02 mar 2024 12:07

Pcrtje schreef:Een aanklacht van moord is inderdaad onterecht. Dood door schuld lijkt mij daarentegen niet onterecht. Als je in een auto rijdt en je keurig aan de regels houdt, en je ziet voor je een dronken voetganger op de snelweg lopen, heb je niet de vrijheid om hem aan te rijden, ook als daarmee je eigen vrijheid wordt ingeperkt: je wordt immers gedwongen van rijstrook te wisselen, waarbij je je conform de wet in je spiegels moet kijken, of je moet remmen waardoor je tijd verliest. Allemaal dwang en inperkingen van je eigen vrijheid om het nemen van leven van een ander te voorkomen.
Alleen gaat je vergelijking niet op in dit geval. Zeker, ik ben niet tegen het inperken van bepaalde vrijheden. Dat hoort ook bij het oordeel van de Heere Die macht heeft over de plagen. Hij treft wie Hij wil treffen. Diegene die ziek zijn worden getroffen. Zij worden in hun vrijheid beperkt en moeten bepaalde maatregelen treffen. (Ik zeg niet dat we niet voorzichtig hoeven te zijn als je niet ziek bent en je weet dat er velen ziek zijn.) De Heere liet in het OT zien dat zij buiten de stad moesten zijn en dat zij moesten waarschuwen als ze bij anderen in de buurt kwamen. Natuurlijk keken de mensen ook wel uit om zelf niet perongeluk in de buurt te komen van zo'n geplaagde/melaatse. Maar je ziet wat de gevolgen voor vooral ouderen en jongeren zijn als er veel striktere maatregelen worden genomen (om de god van de gezondheid te dienen) dan de Heere nodig acht. Het is net als met zo'n babymobiel. Als je aan het ene trouwtje trek raakt het hele ding uit balans. Eenzaamheid, psychische problemen... geestelijke problemen... En dan spreek ik nog niet over het missen van het doel van deze plagen...

Pcrtje schreef:Gelukkig redt de biomedische techniek ons dan ook en hoeven we niet meer massaal aan epidemieën te sterven, zoals in de eeuwen voor de moderne geneeskunde.
Ik zeg het niet om je te pesten maar hoor je wat je doet? "Geloofd zij de biomedische techniek met diep ontzag. Die onze ziel redt van het graf!" Echt, straks helpt die biomedische techniek je echt niet meer.

Pcrtje schreef:Het klopt dat er in het verleden in medisch-wetenschappelijk onderzoek van foetuscellen gebruik is gemaakt. Vroeger meer dan tegenwoordig, want tegenwoordig hebben we veel betere en makkelijkere technieken waardoor het minder noodzakelijk is om foetuscellen te gebruiken. Vroeger waren er veel minder mogelijkheden. Nou klinkt het natuurlijk meteen supererg dat er foetuscellen gebruikt zijn, maar als je er even wat langer over nadenkt zijn er wel wat kritische kanttekeningen te plaatsen:
  • De cellen van HEK-293 (zoals de cellen geanonimiseerd heten) zijn afkomstig van een foetus die rond 1973 is overleden. Omdat alle gegevens anoniem zijn, is het niet bekend of het om een natuurlijke miskraam gaat, of dat het om een opgewekte abortus gaat. En als het om een opgewekte abortus gaat, weten we ook niet of dat misschien wel een heel goede reden had, bijvoorbeeld dat het leven van de moeder in gevaar was. Zeggen dat al die vaccins met geaborteerde kinderen gemaakt zijn, is dus té snel geoordeeld.
  • Dat er ooit restanten van een foetus gebruikt zijn om het onderzoek op te zetten, maakt niet dat er nog steeds foetussen nodig zijn. Het is blijkbaar ooit een keer gebeurd, maar we hoeven dat nu natuurlijk niet meer te doen.
  • Het kan geen kwaad om op te merken dat er in gereformeerde kringen al veelvuldig over nagedacht is en dat er ook reformatorische mensen zijn die vinden dat het wel erg ver voert om dit bezwaar stand te laten houden. Zie daarvoor bijvoorbeeld hier en hier. Als je deze lijn consequent doortrekt kun je niets meer doen.
Ik heb de artikelen eerder al gelezen. Waarom weegt het argument van het niets meer kunnen doen zwaarder dan de ongunst en het oordeel van de Heere over je afhalen?
En vreest niet voor degenen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veelmeer Hem Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.
Een ziekte (of wat mensen zeggen of doen) kan misschien je lichaam doden maar Hij kan je ziel en lichaam verderven in de hel. Het past ons ook zo Zijn naam te belijden voor de mensen. Met ziel en lichaam beide gekocht of niet? Dat Hij het is Die over jouw lichaam gaat. En niet een heimelijke communistische samenleving die claimt een gezamelijke gezondheid te hebben. Kom, kameraad...! Het wordt tijd dat je het boek van Bojko leest. (Ik hoop dat Friedesstimme het nog een keer uitgeeft.) "Leven in het licht van de eeuwigheid" Je ziet dan zoveel overeenkomsten tussen de coronatijd en de het communistische Sovjet tijdperk.

Vind je het niet ontzettend verdrietig dat we het al niet meer erg vinden als onze medicijnen (of het nu 'lang' geleden is of niet) gebouwd zijn op het fundament van geaborteerde kinderen*? Je kunt zeggen dat het anoniem is en dat je niet weet waar het vandaan komt maar er zijn toch meerdere verhalen naar buiten gekomen over handel in geaborteerde kinderen** voor de farmaceutische industrie. Dus ja... dan kun je idd misschien met heel veel medicijnen niet meer meedoen...

*Heb je wel eens van artiesten gehoord die hun ziel aan de duivel verkocht hebben? En dat ze daarna enorm succes hadden in de muziekindustrie? Zo kun je ook in de biomedische industrie je ziel aan de duivel verkopen en tot grote medische hoogten komen.

**Ik noem ze bewust kinderen. Want het spreken over foetussen verbloemd wat ze werkelijk zijn. Heb jij ooit een aanstaande moeder tegen haar man horen zeggen:"Schat :D, we verwachten een foetus!"? Maar als het over abortus gaat wordt er in de wereld het woord 'kindje' vermeden en praten we over een 'foetus'. Deze manier van woorden gebruiken doet me denken aan de tacktieken in WO II. Hoe konden zoveel mensen meegaan en toekijken bij het vermoorden van Joden, zigeuners, homo's en gehandicapten? Omdat ze eerst gedehumaniseerd werden. Het waren geen mensen. En als het geen mensen zijn dan is het niet erg om hen te doden. Dit is ook wat ik bedoelde bij het topic over films. We kunnen door het, via allerlei media, indrinken van de geest van deze eeuw, allemaal niet zo goed meer zien wat de werkelijkheid is.

Pcrtje schreef: Wat denken sommige mensen toch klein van God. Alsof Hij zich door menselijk handelen zou laten belemmeren wanneer Hij Zich wil laten zien.
Waarom gebruik je dit argument? Hij is Almachtig dus kunnen we rustig onze eigen gang gaan? Dat de Heere Jezus stierf aan het kruis was de wil van Zijn Vader dus is het niet onze eigen schuld?.. Nee, Hij laat Zich niet belemmeren als Hij dat wil Hij gaat juist door onze kwade bedoelingen heen maar Hij wil wel dat wij weten wat onze schuld is. Hij deelt gaven uit aan rebellen. Op de Pinksterdag kwamen er velen tot bekering maar er waren er ook die bleven spotten. En met hen is het echt niet goed afgelopen hoor.

Want Hij waarschuwt ons zo vaak in Zijn liefde door Zijn Woord. En als er geen bekering is zoals op de Pinksterdag dan kun je blijven hopen op een almachtige, goede, barmhartige en genadige God maar dan zul je beschaamt uitkomen. Want dan heb je gehoopt op een god van je eigen fantasie. Hij geeft Zijn waarschuwingen niet voor niets maar het stopt een keer. Hij toont Hij ons in Zijn Woord dat Hij Zich verbergt, dat Hij bij sommige werken Zich niet wíl laten zien. Lees de brieven aan de gemeenten in Openbaringen 2-3. Ook voor ons bestemd want steeds staat er:
Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt.
De bedreigingen zijn geen loze bedreigingen.

Hij zal aan Zijn eer komen. En dat kan 2 kanten op:
  • In Zijn grote rechtvaardige genade en bescherming onder de rode/blanke Banier van de Koning en Kapitein van het geloof.
    of
  • In Zijn rechtvaardige straffen/oordeel over het tegenstaan van de HEERE en Zijn Gezalfde Koning.
Het is tot onze eigen schade als wij niet in zijn wegen gaan en Hij Zichzelf niet op de 1e manier kan/wil verheerlijken. Onze God is een verterend Vuur, een gloed bij wie niemand wonen kan. Hij is Heilig, vol van heilige Liefde, en Hij kan het onrecht niet aanzien. Daarom is het nodig om verenigd te worden met het Lam dat de Vader in Zijn voorzienigheid schonk, om verbrandt te worden in Zijn Vuur voor jouw ongehoorzaamheid, en Zijn geest te ontvangen omdat jouw wil is verbrandt. Want de rest van wat ik schreef was het belangrijkste maar dat laat je liggen. En als we dat negeren zal het niet lang meer zijn of Hij zal ons land omkeren zoals Hij eens Nineve en Sodom omkeerde.
Laatst gewijzigd door Yada op 02 mar 2024 12:30, 5 keer totaal gewijzigd.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Vaccineren

Berichtdoor Yada » 02 mar 2024 12:16

Tonny schreef:Waar wil je precies heen Yada? Is jouw mening dat eczeem een straf van God is, omdat ik medicatie gebruik voor mijn astma?

We leven (nog) niet op de nieuwe aarde, dus hier zal ziekte zijn. Ik geloof echter niet dat zonde-straf in deze tijd op dezelfde manier wordt gehandhaaft als in Israël. Daar zie je heel duidelijk dat het volk gestraft werd voor bijv beeldendienst. En dat de straf stopte wanneer ze terug gingen naar het dienen van God.

Op persoonlijk vlak: Elisabeth en Zacharia leefden vlekkeloos, volgens de wet. Tóch leedde ze aan kinderloosheid.

Vaccineren zonder exact te weten wat de uitwerking is, omdat er 'toch wel weer nieuwe plagen komen' lijkt mij sowieso niet de weg. Als God nieuwe plagen stuurt, dan zal Hij ook opnieuw bewaren. En dan doel ik niet direct op fysiek bewaren. Dat bedoelde de vrienden van Daniel die niet wilde buigen voor het beeld ook niet toen ze tegen Nebukadnezer zeiden dat 'hun God ze sowieso zal verlossen'. Maar dat wordt een beetje off-topic.

Hoi Tonny,

Nee, ik bedoel dat het een beeld is. Het is niet verkeerd om medicijnen te gebruiken. Maar het is om te laten zien dat medicijnen (een beeld voor onze eigen maatregelen) bijwerkingen kunnen hebben. Het gaat om het beeld van de bijsluiter.

Op persoonlijk vlak moet ieder voor zich bij de Heere zijn om te vragen wat Hij jouw wil leren met die plaag/ziekte/vloek die Hij jouw toeschikt. Hij doet het tot je nut. Maar als het gaat over een gemeente, maatschappij, land of de wereld dan is er wel meer te zeggen en mogen/moeten we elkaar daar ook op wijzen.

Lees Openbaringen 16 maar eens. (zie topic Israel) En zoals ik net al zei: De brieven aan de gemeenten in Openbaringen 2-3.
Wat lees jij hier in?

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 02 mar 2024 12:42

Lees Openbaringen 16 maar eens. (zie topic Israel) En zoals ik net al zei: De brieven aan de gemeenten in Openbaringen 2-3.
Wat lees jij hier in?


Openbaring (het is enkelvoud) 2 en 3 leg ik geen verbanden met ziekten. Er worden zowel complimenten als waarschuwingen+oplossingen uitgedeeld, met daaraan een belofte en een gevolg van ongehoorzaamheid. Uiteraard heeft dit alles ons ook veel te zeggen, maar het gaat over de eeuwige toekomst.

Openb 16 ben ik me 'toevallig' deze week in aan het verdiepen. Ik denk dat corona peanuts is vergeleken met het uitgieten van de 7 schalen :wink:.

De 1e schaal spreekt natuurlijk heel duidelijk over een ziekte (straf) voor de mensen die de antichrist zullen aanbidden. Vervolgens wordt het leven voor iedereen op aarde vrijwel onmogelijk gemaakt. Niet alleen door de rampen die gebeuren, maar ook (vooral misschien) door de intense demonische machten die de aarde zullen vervullen (vers 13 en 14).
Tevens mogen we vrede vinden in psalm 2:4: 'Die in de hemel woont, zal lachen, de HEERE zal hen bespotten'.

Met andere woorden: ze mogen razen en tieren wat ze willen, maar de uitkomst is al bekend en Mijn kinderen houd Ik vast'.

Ik zie in openbaring 16 overigens geen link met corona.
'U zult horen van oorlogen en besmettelijke ziekten, maar dit is het einde niet' (matt 24).
Overigens heeft ds van Reenen een boek geschreven 'meer dan corona' over dit onderwerp. Ik heb het zelf niet gelezen maar in zijn boek over de antichrist verwijst hij hier soms naar. Misschien vindt je het interessant.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Vaccineren

Berichtdoor Yada » 02 mar 2024 14:21

Tonny schreef:Openbaring (het is enkelvoud) 2 en 3 leg ik geen verbanden met ziekten. Er worden zowel complimenten als waarschuwingen+oplossingen uitgedeeld, met daaraan een belofte en een gevolg van ongehoorzaamheid. Uiteraard heeft dit alles ons ook veel te zeggen, maar het gaat over de eeuwige toekomst.
Het gaat ook over jouw eeuwige toekomst en die van anderen. Over die van de gemeente. Over die van de kinderen. Kijk maar in de brief aan de Efeze:
Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert.
De Heere kan weggaan uit een gemeente. Hoe vaak lees je niet dat de Heere oproept om te waken! Om nuchter te zijn. Om te strijden.

Juist in de brieven de Heere Jezus heel duidelijk laat zien Wie Hij is en hoe Hij handeld. Je kunt Hem beter leren kennen in Zijn brieven. Het gaat over hoe nauwkeurig Hij kijkt en dat Hij de harten en nieren doorzoekt. Hij weet de diepste redenen van ons hart om iets wel of niet te doen. Nee, het gaat niet direct over ziekte al lees je in de brief van Tyatíra wel over iemand (en haar kinderen) die op bed geworpen worden. Ik zou niet durven zeggen dat de Heere daar o.a. geen besmettelijke ziekte voor kan gebruiken.
Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Izébel, die zichzelve zegt een profetes te zijn, laat leren en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten. En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd. Zie, Ik werp haar te bed, en die met haar overspel bedrijven, in grote verdrukking, zo zij zich niet bekeren van hun werken. En haar kinderen zal Ik door den dood ombrengen; en al de gemeenten zullen weten, dat Ik het ben Die nieren en harten onderzoek. En Ik zal ulieden geven een iegelijk naar uw werken.
Als je die brieven leest kun je zeggen: Ah, dat geldt voor ons niet want: niemand heet Izébel, bij ons zijn geen vrouwlijke profetessen, niemand dient een afgod of gaat naar de hoeren. Dat is geen waken en nuchter zijn. Dan heb je geen nut van deze waarschuwing van de Heere. Het is voor jezelf en voor de sterren van de gemeenten belangrijk om te weten: Welke wortel pakt de Heere hier aan? Want de wortel afgoderij en hoererij heeft ieder in zijn eigen tijd verschillende verschijningsvormen. En waarom vindt Hij dat dan zo afschuwelijk? Het gaat om nauwkeurig lezen en de taal/woorden uit de rest van het Woord herkennen. Vraag aan de Heere om Zijn licht over Zijn Woord. Want zoals Hij Zelf al zegt: Ik ben het Die de nieren en harten doorzoekt. Hij wil het aanwijzen.
Doch Ik zeg tot ulieden, en tot de anderen die te Thyatíra zijn, zovelen als er deze leer niet hebben, en die de diepten des satans niet gekend hebben, gelijk zij zeggen: Ik zal u geen anderen last opleggen; Maar hetgeen gij hebt, houdt dat, totdat Ik zal komen. En die overwint en die Mijn werken tot het einde toe bewaart, Ik zal hem macht geven over de heidenen; En hij zal hen hoeden met een ijzeren staf; zij zullen als pottenbakkersvaten vermorzeld worden; gelijk ook Ik van Mijn Vader ontvangen heb.
Zie je wat de Heere hier verder zegt over Izébel en haar kinderen?... Zij kennen de diepten van de satan... en het gaat over een leer...
Ik zou dus vragen:
1. Wie is Izébel en hoe gedraagt zij zich? (In het OT vinden we ook een Izébel)
2. Hoe verleidt ze?
3. Wie zijn haar dienstknechten?
4. Wat betekent het om te hoereren/overspel bedrijven voor de Heere? (In het OT wordt Israel vaak als een hoer aangesproken)
5. Wat betekent het om afgodenoffer te eten? Doe ik dat ook? Zou dat misschien te maken kunnen hebben met vaccins die gebouwd zijn op geaborteerde kinderen? (In het OT staat soms dat de heidenen en soms Israël ook hun kinderen aan de afgoden offerden.)
6. Op bed werpen? Is dat dat ze tijdelijk te zwak wordt om door te lopen? Zien we daar in deze tijd ook iets van? O, ik hoor wel van heel veel oververmoeide mensen...
7. En die mét haar overspel bedrijven. Zijn dat die dienstknechten? Er zijn er dus meer aangelinkt...
8. Grote verdrukking? Wat zou dat betekenen? Hoe heeft de Heere in het verleden verdrukt?
9. Bekeren van je werken? Zijn die werken dan zo belangrijk? Het enige werk is toch liefhebben?
10. Wie zijn haar kinderen?
11. En zullen ze echt lichamelijk sterven? Of betekent dat dat ze van de gemeente afsterven? Dat ten ondergaan in de golven van de geest van deze eeuw?
12. Waarom zegt Hij: En al de gemeenten zullen wet dat... Ik het ben Die nierene en harten onderzoek!
13. Een iegelijk geven naar zijn werken? O, dat hoort ook bij v25 en v26. Houden wat je hebt en Zijn werken bewaren. Wat zijn Zijn werken?
En waarom staat er een iegelijk?
14. Noemt Hij daar nu de werken van Izébel en haar dienstknechten de diepten des satans? Dat is wel ernstig toch? En dat in een gemeente van Christus?
15. O, Hij vertroost ook hen die daar niet aan meedoen. Die hebben andere werken. V19. Twee soorten zelfs... Werken en werken... en de laatste zijn meer dan de eerste.
16. Wat is overwinnen?
17. Wat is bewaren?
18. Macht geven over de heidenen? Zullen ze dan naar hen gaan luisteren? Wanneer dan? O, dat staat in v27.
19. De morgenster? Is dat dezelfde als uit 2 Petrus 1? Is dat Christus Zelf?
20. Heb je er oren naar? Neem je Zijn waarschuwingen, Zijn gereedschap aan om te waken? En om te strijden? Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen?

Tonny schreef:Openb 16 ben ik me 'toevallig' deze week in aan het verdiepen. Ik denk dat corona peanuts is vergeleken met het uitgieten van de 7 schalen :wink:.
Daarom sprak ik ook weeën. Toch mag je niet onderschatten wat er precies gebeurd is. Ik geloof dat dat een oordeel in het oordeel is. Als we de ernst ervan niet inzien. En als je je hier al niet door laat waarschuwen waar dan wel door? Als dit je niet aanzet tot (zelf)onderzoek naar je afgoden/hoererijen wat dan wel?

Tonny schreef:De 1e schaal spreekt natuurlijk heel duidelijk over een ziekte (straf) voor de mensen die de antichrist zullen aanbidden. Vervolgens wordt het leven voor iedereen op aarde vrijwel onmogelijk gemaakt. Niet alleen door de rampen die gebeuren, maar ook (vooral misschien) door de intense demonische machten die de aarde zullen vervullen (vers 13 en 14).
Tevens mogen we vrede vinden in psalm 2:4: 'Die in de hemel woont, zal lachen, de HEERE zal hen bespotten'.
Wie is de anti-christ? De naam beteken: Alles wat de plaats van Christus in neemt. Heb je in Zijn Woord gelezen dat de Vader Hem gegeven heeft als een volkomen Gave. In Hem is geen gebrek. Hij is voor alles genoeg. In leven en in sterven. En Psalm 2 past precies bij de de brief aan Thyatíra. :D

Tonny schreef:Met andere woorden: ze mogen razen en tieren wat ze willen, maar de uitkomst is al bekend en Mijn kinderen houd Ik vast'.
Ja dat is een hele grote troost. Maar je moet je wel afvragen wie Zijn kinderen zijn en op welke manier Hij ze vasthoudt.

Tonny schreef:Ik zie in openbaring 16 overigens geen link met corona.
'U zult horen van oorlogen en besmettelijke ziekten, maar dit is het einde niet' (matt 24).
Overigens heeft ds van Reenen een boek geschreven 'meer dan corona' over dit onderwerp. Ik heb het zelf niet gelezen maar in zijn boek over de antichrist verwijst hij hier soms naar. Misschien vindt je het interessant.
Geen link? Pijnen en zweren. Ik weet niet hoe ver de beelden in Openbaring 16 zijn. Kan me goed voortellen dat je ook psychische pijnen en zweren kunt hebben na de duisternis. Dit zegt de Heere in Lukas 21:
En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn.En er zullen tekenen zijn in de zon en maan en sterren, en op de aarde benauwdheid der volken met twijfelmoedigheid, als de zee en watergolven groot geluid zullen geven,En den mensen het hart zal bezwijken van vrees en verwachting der dingen die het aardrijk zullen overkomen; want de krachten der hemelen zullen bewogen worden.En alsdan zullen zij den Zoon des mensen zien komen in een wolk met grote kracht en heerlijkheid.Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is.En Hij zeide tot hen een gelijkenis: Ziet den vijgenboom en al de bomen.Wanneer zij nu uitspruiten en gij dat ziet, zo weet gij uit uzelven dat de zomer nu nabij is.Alzo ook gij, wanneer gij deze dingen zult zien geschieden, zo weet dat het Koninkrijk Gods nabij is.Voorwaar Ik zeg u, dat dit geslacht geenszins zal voorbijgaan, totdat alles zal geschied zijn.De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
Ik heb niet zoveel tijd om te lezen. Heeft hij het ook gepreekt?

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Vaccineren

Berichtdoor Tonny » 02 mar 2024 16:59

Geen link? Pijnen en zweren. Ik weet niet hoe ver de beelden in Openbaring 16 zijn. Kan me goed voortellen dat je ook psychische pijnen en zweren kunt hebben na de duisternis. Dit zegt de Heere in Lukas 21:


De beelden van openbaring 16 zijn nog aanstaande.


Ik heb niet zoveel tijd om te lezen. Heeft hij het ook gepreekt?


Misschien een week offline zijn? Gezien de enorme teksten die je typt, heb je aan tijd geen enkel gebrek :wink: .
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten