Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2023 09:34

Lalage schreef:Als je dan een paar jaar flink spaart, kom je toch een heel eind... maar blijkbaar lukt dat niet iedereen.

Een paar jaar zeg je, maar de meeste mensen houden het maar een jaar vol.
Als je daar zit maak je gemiddeld 7 dagen per week 14 uur per dag, en sommigen houden dat 6 maanden achtereen vol (zonder één dag rust).
Als je dan naar huis reist ben je echt gebroken.
En dan heb je aan boord geen cent uitgegeven, serieus geld verdiend, en dan heb je ineens een paar maanden verlof (met teveel geld).
En veel jongeren (in indertijd ook niet) hebben dan nog niet door dat een spaarpotje voor het vervolg van je leven ook wel erg handig is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor ajl » 31 okt 2023 12:29

Marnix schreef:En op zich is dat logisch want een bank wil ook een zekere mate van inkomenszekerheid zien. Maar ja, veel mensen met een andere opleiding verdienen sowieso voorlopig niet meer dan 35k dus die kunnen nog jaren alleen dromen van een eigen huis.


Ook zij zouden onder bepaalde voorwaarden voldoende kunnen sparen.

Onze Turkse buren hadden 2 zonen. Deze zonen waren laagopgeleid; MBO 2/3 niveau en hebben lang over hun opleiding gedaan. Eind 20 trouwden beiden. Geld voor een bruidsschat was er niet. Hun ouders hebben aangeboden dat deze zonen met vrouw bij hen in huis mochten wonen om te kunnen sparen. Dat hebben wij 4 a 5 jaren gedaan en konden daardoor wel een nieuwbouwwoning kopen van 450.000.

Let wel: het huis van ouders was een Rotterdamse middenwoning. De jongens sliepen met vrouwen 'gewoon'op hun oude slaapkamer. Ook oma en opa woonden bij hen in.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2023 13:33

ajl schreef:Ook zij zouden onder bepaalde voorwaarden voldoende kunnen sparen.

Onze Turkse buren hadden 2 zonen. Deze zonen waren laagopgeleid; MBO 2/3 niveau en hebben lang over hun opleiding gedaan. Eind 20 trouwden beiden. Geld voor een bruidsschat was er niet. Hun ouders hebben aangeboden dat deze zonen met vrouw bij hen in huis mochten wonen om te kunnen sparen. Dat hebben wij 4 a 5 jaren gedaan en konden daardoor wel een nieuwbouwwoning kopen van 450.000.

Let wel: het huis van ouders was een Rotterdamse middenwoning. De jongens sliepen met vrouwen 'gewoon'op hun oude slaapkamer. Ook oma en opa woonden bij hen in.

Ik denk dat je daar volledig gelijk in hebt. Maar veel mensen (niet alleen jongeren) hebben niet meer zo sterk de bereidheid om vrijwillig in een soort van zelf opgelegde armoede te leven om te sparen voor een huis.
"Sparend voor later ga je straks ook sparend dood" schreef Harry Jekkers ooit, en dat is een levensmotto wat ik vaak tegenkom (door alle generaties heen).
En eerlijk is eerlijk: ook bij mijzelf merk ik dat. Als ik iets wil hebben wil ik dat zo snel mogelijk hebben. En dat is inderdaad veranderd ten opzcihte van een aantal jaar geleden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor ajl » 31 okt 2023 13:35

StillAwake schreef:Ik denk dat je daar volledig gelijk in hebt. Maar veel mensen (niet alleen jongeren) hebben niet meer zo sterk de bereidheid om vrijwillig in een soort van zelf opgelegde armoede te leven om te sparen voor een huis.
"Sparend voor later ga je straks ook sparend dood" schreef Harry Jekkers ooit, en dat is een levensmotto wat ik vaak tegenkom (door alle generaties heen).
En eerlijk is eerlijk: ook bij mijzelf merk ik dat. Als ik iets wil hebben wil ik dat zo snel mogelijk hebben. En dat is inderdaad veranderd ten opzcihte van een aantal jaar geleden.


Dat laatste herken ik eigenlijk helemaal niet. Mijn man en ik zijn best zuinig voor onszelf en sparen voor kinderen en huis.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2023 14:28

ajl schreef:Dat laatste herken ik eigenlijk helemaal niet. Mijn man en ik zijn best zuinig voor onszelf en sparen voor kinderen en huis.

Ik moet ook zeggen dat ik dat altijd veel minder heb gehad (behalve direct na mijn studie, toen ik het gevoel had dat het geld niet op kon...)
Maar sinds ik geemigreerd ben, heb ik dat toch wel ontwikkeld.
Ik wil nooit meer terug, maar de relatieve eenzaamheid in Noorwegen maakt wel dat je jezelf wat gemakkelijker "trakteert".
Ik heb altijd de ambitie gehad om op mijn 50e te stoppen met werken, maar dan moet ik toch wel iets meer spaargeld apart gaan zetten, in dit tempo red ik het niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor ajl » 31 okt 2023 17:18

StillAwake schreef:Ik moet ook zeggen dat ik dat altijd veel minder heb gehad (behalve direct na mijn studie, toen ik het gevoel had dat het geld niet op kon...)
Maar sinds ik geemigreerd ben, heb ik dat toch wel ontwikkeld.
Ik wil nooit meer terug, maar de relatieve eenzaamheid in Noorwegen maakt wel dat je jezelf wat gemakkelijker "trakteert".
Ik heb altijd de ambitie gehad om op mijn 50e te stoppen met werken, maar dan moet ik toch wel iets meer spaargeld apart gaan zetten, in dit tempo red ik het niet...


Mag ik vragen waarop je jezelf trakteert?

Misschien ook handig om zuinigheid te duiden. Wij geven relatief erg weinig geld uit aan uitjes en vakantie. Of dat zuinig is, weet ik niet. Voor ons is het normaal.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2023 20:58

Waarschijnlijk geef je ook minder geld uit aan andere activiteiten dus dat je dat aan wat anders uitgeeft (spullen, gadgets allicht) lijkt me prima.

Wij zijn sowieso niet heel calvinistisch / zuinig. We doen juist veel uitstapjes, gaan geregeld uit eten. Vakanties zijn vrij goedkoop want we kamperen maar je kan ons wel heel regelmatig dan in een restaurant vinden. Aan de andere kant, we hebben een hypotheek van 3 ton in Het Gooi dus wonen niet heel ruim en dat was wel en bewuste keuze. We geven liever geld uit aan dat uitstapjes en etentjes dan aan een groter huis. Of een dure auto, we rijden een Skoda Fabia van 9 jaar oud.

Ik vind dat je daar ook wel een goede balans in mag vinden. In sommige kringen ligt de nadruk wel heel erg op zuinigheid, sparen, hypotheek zo snel mogelijk afbetalen en vooral niet teveel leuke dingen doen. Natuurlijk is alles over de balk smijten geen goed idee maar je mag ook best een beetje genieten van wat je krijgt en als je dan genoeg overhoudt om van uit te delen en wat te sparen lijkt me dat prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 01 nov 2023 08:16

ajl schreef:Mag ik vragen waarop je jezelf trakteert?

Misschien ook handig om zuinigheid te duiden. Wij geven relatief erg weinig geld uit aan uitjes en vakantie. Of dat zuinig is, weet ik niet. Voor ons is het normaal.

Waar ik normaal gesproken tijdens mijn verlof ging klussen heb ik nu veel uitbesteed, en deze tijd besteed aan stedentrips (ik heb me voorgenomen met al mijn drie kinderen en met mijn één op één een lang weekend naar een stad te gaan).
Daarnaast koop ik iets makkelijker een fles whisky (waar ik voor mijzelf altijd de stelregel had dat dat 70,- per fles mocht kosten is die prijs wat omhoog geschoven), en ben ik serieus aan het kijken om weer een sportwagen te gaan kopen van het extraatje wat ik krijg als ik binnenkort 2 maand naar zee moet.

Waar ik tot 2 jaar geleden veel van dat soort extraatjes in de aflossing van onze hypotheek stak besteed ik het nu aan dingen waar ik plezier aan beleef.
Ik heb een appartement vlakbij Hamburg wat ik verhuur, en een huis in de buurt van Rotterdam wat ik verhuur, en van beide woningen heb ik het onderhoud nu uitbesteed. Allemaal zaken die voor corona in mijn hoofd niet konden vanuit een bepaalde gierigheid.
en ik noem Corona, omdat ik bij mijzelf merk dat het isolement me best beschadigd heeft in deze tijd. En dat het bij mij de knop om heeft gezet om te gaan leven.
Wellicht niet meteen negatief, maar ik zie wel dat de spaarrekening niet meer groeit, en dat ik ook nauwelijks meer extra aflos op de hypotheek die ik heb.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 01 nov 2023 08:19

Marnix schreef:Waarschijnlijk geef je ook minder geld uit aan andere activiteiten dus dat je dat aan wat anders uitgeeft (spullen, gadgets allicht) lijkt me prima.

Wij zijn sowieso niet heel calvinistisch / zuinig. We doen juist veel uitstapjes, gaan geregeld uit eten. Vakanties zijn vrij goedkoop want we kamperen maar je kan ons wel heel regelmatig dan in een restaurant vinden. Aan de andere kant, we hebben een hypotheek van 3 ton in Het Gooi dus wonen niet heel ruim en dat was wel en bewuste keuze. We geven liever geld uit aan dat uitstapjes en etentjes dan aan een groter huis. Of een dure auto, we rijden een Skoda Fabia van 9 jaar oud.

Ik vind dat je daar ook wel een goede balans in mag vinden. In sommige kringen ligt de nadruk wel heel erg op zuinigheid, sparen, hypotheek zo snel mogelijk afbetalen en vooral niet teveel leuke dingen doen. Natuurlijk is alles over de balk smijten geen goed idee maar je mag ook best een beetje genieten van wat je krijgt en als je dan genoeg overhoudt om van uit te delen en wat te sparen lijkt me dat prima.

Dat is eigenlijk ook een beetje hoe ik er tegenwoordig in sta (al valt de sportwagen die ik wil kopen wel onder de gadgets, en is mijn huis behoorlijk aan de maat).
We hebben onze hypotheken altijd op het maximum haalbare gezet (onder het motto dat we versneld gingen aflossen), maar ik zou die keuzes nu anders maken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor ajl » 01 nov 2023 13:09

Marnix schreef:Waarschijnlijk geef je ook minder geld uit aan andere activiteiten dus dat je dat aan wat anders uitgeeft (spullen, gadgets allicht) lijkt me prima.

Wij zijn sowieso niet heel calvinistisch / zuinig. We doen juist veel uitstapjes, gaan geregeld uit eten. Vakanties zijn vrij goedkoop want we kamperen maar je kan ons wel heel regelmatig dan in een restaurant vinden. Aan de andere kant, we hebben een hypotheek van 3 ton in Het Gooi dus wonen niet heel ruim en dat was wel en bewuste keuze. We geven liever geld uit aan dat uitstapjes en etentjes dan aan een groter huis. Of een dure auto, we rijden een Skoda Fabia van 9 jaar oud.

Ik vind dat je daar ook wel een goede balans in mag vinden. In sommige kringen ligt de nadruk wel heel erg op zuinigheid, sparen, hypotheek zo snel mogelijk afbetalen en vooral niet teveel leuke dingen doen. Natuurlijk is alles over de balk smijten geen goed idee maar je mag ook best een beetje genieten van wat je krijgt en als je dan genoeg overhoudt om van uit te delen en wat te sparen lijkt me dat prima.


Met 2 kinderen heb je ook geen groter huis nodig. Ons vorige huis was prima met 2 kinderen, maar niet met 4. Helemaal tijdens corona en het vele thuiswerken werd dat echt te klein. Nu hebben we een groot (klus) huis om de hoek bij SA en manlief doet veel zelf. Aan spullen ( geen idee wat je daarmee bedoelt), gadgets, auto's geven wij weinig uit. Onze auto is beduidend ouder dan jullie auto. Een 7-zitter valt sowieso in een ander prijsklasse. Nu scheelt het waarschijnlijk ook dat wij vrijwel niet drinken, roken niet. Daarnaast halen wij veel meubels/kasten wij van MP en knappen deze zelf op. Wij zijn gewoon erg blij/gelukkig in ons gezellige huis. Tijdens corona hadden wij ook niet het idee dat wij zo ontzettend veel misten. Dan gingen we een eind wandelen met vrienden en gingen onderweg picknicken.

Wij hebben totaal niet de indruk dat wij zuinig/calvinistisch leven. Wij zijn gelukkig met de mensen om ons heen en met ons leven zonder dat wij daar dure/luxe zaken of uitjes voor nodig hebben.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor ajl » 01 nov 2023 14:42

StillAwake schreef:Waar ik normaal gesproken tijdens mijn verlof ging klussen heb ik nu veel uitbesteed, en deze tijd besteed aan stedentrips (ik heb me voorgenomen met al mijn drie kinderen en met mijn één op één een lang weekend naar een stad te gaan).
Daarnaast koop ik iets makkelijker een fles whisky (waar ik voor mijzelf altijd de stelregel had dat dat 70,- per fles mocht kosten is die prijs wat omhoog geschoven), en ben ik serieus aan het kijken om weer een sportwagen te gaan kopen van het extraatje wat ik krijg als ik binnenkort 2 maand naar zee moet.

Waar ik tot 2 jaar geleden veel van dat soort extraatjes in de aflossing van onze hypotheek stak besteed ik het nu aan dingen waar ik plezier aan beleef.
Ik heb een appartement vlakbij Hamburg wat ik verhuur, en een huis in de buurt van Rotterdam wat ik verhuur, en van beide woningen heb ik het onderhoud nu uitbesteed. Allemaal zaken die voor corona in mijn hoofd niet konden vanuit een bepaalde gierigheid.
en ik noem Corona, omdat ik bij mijzelf merk dat het isolement me best beschadigd heeft in deze tijd. En dat het bij mij de knop om heeft gezet om te gaan leven.
Wellicht niet meteen negatief, maar ik zie wel dat de spaarrekening niet meer groeit, en dat ik ook nauwelijks meer extra aflos op de hypotheek die ik heb.


Af en toe een stedentrip en wat duurdere whiskey zijn toch ook geen uitgaven die heel excessief zijn. Dat valt enorm mee.Dat je het onderhoud van beide huizen nu uitbesteed lijkt mij ook niet meer dan logisch. Je woont namelijk niet naast de deur van deze huizen. Al met al valt het best mee ;)

Dat jij zoveel hinder hebt ondervonden van de corona periode? Ik helemaal niets. Eigenlijk vond ik het best prettig. Gene verplichtingen het hele land door met verjaardagen en feestdagen, heerlijk relaxed.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2023 15:08

ajl schreef:Met 2 kinderen heb je ook geen groter huis nodig. Ons vorige huis was prima met 2 kinderen, maar niet met 4. Helemaal tijdens corona en het vele thuiswerken werd dat echt te klein. Nu hebben we een groot (klus) huis om de hoek bij SA en manlief doet veel zelf. Aan spullen ( geen idee wat je daarmee bedoelt), gadgets, auto's geven wij weinig uit. Onze auto is beduidend ouder dan jullie auto. Een 7-zitter valt sowieso in een ander prijsklasse. Nu scheelt het waarschijnlijk ook dat wij vrijwel niet drinken, roken niet. Daarnaast halen wij veel meubels/kasten wij van MP en knappen deze zelf op. Wij zijn gewoon erg blij/gelukkig in ons gezellige huis. Tijdens corona hadden wij ook niet het idee dat wij zo ontzettend veel misten. Dan gingen we een eind wandelen met vrienden en gingen onderweg picknicken.

Wij hebben totaal niet de indruk dat wij zuinig/calvinistisch leven. Wij zijn gelukkig met de mensen om ons heen en met ons leven zonder dat wij daar dure/luxe zaken of uitjes voor nodig hebben.


Niet echt. Iets groter (105 m2, we hebben drie slaapkamers dus geen werkkamer of logeerkamer) zou op zich niet vervelend zijn en een iets grotere tuin ook niet (die is echt heel klein) ook niet maar ach, we kunnen hier prima leven. Als ik in een goedkopere regio had gewoond had ik wel een extra kamer en een iets grotere tuin gewild, eigen parkeerplaats zou ook leuk zijn maar dat kost hier zoveel extra dat ik dat niet de moeite waard vind. En we wonen hier juist omdat we beiden geen reistijd hebben en dat vind ik wel weer veel waard.

Maar uitstapjes vind ik wel leuk, ook al hoeven ze niet heel duur te zijn. Dagje naar de dierentuin, een museum, naar de sauna, geregeld uit eten, een keer een week of weekend weg, ik hou daar wel van, het zijn ook leuke dingen om samen of met het gezin te doen. Het is natuurlijk een beetje van deze tijd om te zeggen: "je moet geen mooie spullen kopen maar mooie herinneringen maken" of zo maar er zit denk ik wel een kern van waarheid in. Maar inderdaad, dat zijn relatief goedkope uitgaven als ik om me heen zie dat mensen gerust vier keer per jaar het vliegtuig instappen voor een weekendje of weekje weg en zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor ajl » 01 nov 2023 15:42

Marnix schreef:Niet echt. Iets groter (105 m2, we hebben drie slaapkamers dus geen werkkamer of logeerkamer) zou op zich niet vervelend zijn en een iets grotere tuin ook niet (die is echt heel klein) ook niet maar ach, we kunnen hier prima leven. Als ik in een goedkopere regio had gewoond had ik wel een extra kamer en een iets grotere tuin gewild, eigen parkeerplaats zou ook leuk zijn maar dat kost hier zoveel extra dat ik dat niet de moeite waard vind. En we wonen hier juist omdat we beiden geen reistijd hebben en dat vind ik wel weer veel waard.

Maar uitstapjes vind ik wel leuk, ook al hoeven ze niet heel duur te zijn. Dagje naar de dierentuin, een museum, naar de sauna, geregeld uit eten, een keer een week of weekend weg, ik hou daar wel van, het zijn ook leuke dingen om samen of met het gezin te doen. Het is natuurlijk een beetje van deze tijd om te zeggen: "je moet geen mooie spullen kopen maar mooie herinneringen maken" of zo maar er zit denk ik wel een kern van waarheid in. Maar inderdaad, dat zijn relatief goedkope uitgaven als ik om me heen zie dat mensen gerust vier keer per jaar het vliegtuig instappen voor een weekendje of weekje weg en zo.


Jullie huis is inderdaad niet zo groot. Ons vorige huis was iets groter ( 120m). Boven hadden wij wel ruimte, beneden was het aanmerkelijk krapper. Ons huidige huis is beduidend groter. Een kant en klaar huis van deze omvang (230m) hadden wij niet kunnen betalen, daarom hebben wij een klushuis gekocht. Dagjes musea doen we wel ( met museumjaarkaart) en ook dagjes de natuur in, schaatsen etc. doen wij ook wel en de kinderen sporten en musiceren allemaal. Zo krenterig zijn wij ook niet dat wij daarop bezuinigen. Uit eten doen wij zelden of nooit. Het kost gemiddeld 300 om met ons gezin ergens te eten en dat vinden wij echt veel te veel voor relatief matige kwaliteit.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 01 nov 2023 15:50

ajl schreef:Af en toe een stedentrip en wat duurdere whiskey zijn toch ook geen uitgaven die heel excessief zijn. Dat valt enorm mee.Dat je het onderhoud van beide huizen nu uitbesteed lijkt mij ook niet meer dan logisch. Je woont namelijk niet naast de deur van deze huizen. Al met al valt het best mee ;)
Het was oorspronkelijk juist het idee dat ik in mijn verlof af en toe wat onderhoud ging doen. We zagen het aanhouden van beide huizen als deel van mijn pensioenvoorziening.
En inderdaad, excessief zijn die uitgaven niet, maar ik merk wel dat er in mijn hoofd een knop om is gezet.
ajl schreef:
Dat jij zoveel hinder hebt ondervonden van de corona periode? Ik helemaal niets. Eigenlijk vond ik het best prettig. Gene verplichtingen het hele land door met verjaardagen en feestdagen, heerlijk relaxed.

Ik vond het verschrikkelijk. Thuiswerken hield in dat ik buiten mijn gezin niemand zag, iedere uitzending (behalve Egypte, dat was spoed...) ging gepaard met 10 dagen quarantaine-hotel, en om besmetting bij herbemanning tot een minimum te beperken zijn alle uitzendingen van een dubbele lengte geweest.
Al met al heb ik in de 2.5 jaar dat er coronarestricties waren 30 dagen in coronahotels gezeten (niet van je kamer af mogen en dergelijke), 4 dagen fysiek collega's ontmoet (anders dan aan boord) en nauwelijks sociale contacten kunnen onderhouden.
Iedereen had het over de eerste, de tweede en de derde lockdown, maar voor mij liepen de lockdowns naadloos in elkaar over.
Vooral de periode met avondklok heb ik als heel erg zwaar ervaren (al moest ik in die periode naar het Suez-kanaal, en heb de tijd dus niet eens helemaal uitgezeten).

Ik werd er best depressief (tegen het suicidale aan) van kan ik je vertellen. Ik voelde me een gevangene. Terwijl mijn gezin al lang het oude leven weer had opgepakt zat ik in mijn eigen huis te wachten tot de wereld weer normaal ging doen...
En nog steeds wordt ik soms angstig wakker als ik over die tijd droom...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Alleenstaand het hoofd boven water kunnen houden

Berichtdoor StillAwake » 01 nov 2023 15:55

ajl schreef:Jullie huis is inderdaad niet zo groot. Ons vorige huis was iets groter ( 120m). Boven hadden wij wel ruimte, beneden was het aanmerkelijk krapper. Ons huidige huis is beduidend groter. Een kant en klaar huis van deze omvang (230m) hadden wij niet kunnen betalen, daarom hebben wij een klushuis gekocht. Dagjes musea doen we wel ( met museumjaarkaart) en ook dagjes de natuur in, schaatsen etc. doen wij ook wel en de kinderen sporten en musiceren allemaal. Zo krenterig zijn wij ook niet dat wij daarop bezuinigen. Uit eten doen wij zelden of nooit. Het kost gemiddeld 300 om met ons gezin ergens te eten en dat vinden wij echt veel te veel voor relatief matige kwaliteit.

Ik weet anders bij jullie in de buurt nog wel wat tentjes waar je wel iets meer dan "een matige kwaliteit" te eten krijgt.
Maar het klopt dat uit eten een dure hobby is.

Overigens is 230m2 gewoon een kast van een huis toch?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten