Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23624
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2022 10:06

Lijkt me inderdaad een wat "wilde speculatie" aangezien het hier om het beleid van de provincie Ontario gaat en niet van een heel land. Alleen Ontario heeft besloten dit te doen (blijkbaar hebben de provincies hierin zelf ruimte om eigen beleid te kunnen bepalen). Het kan zijn dat men ermee mensen wil pushen zich te laten vaccineren (dat is ook speculatie uiteraard, het zou een volledig nieuwe strategie zijn) maar je kan dat lastig direct aan de premier toewijzen.

meribel schreef:ik kan er online niets over vinden dat Canada stopt met testen? Heb jij een linkje mortlach?


https://globalnews.ca/news/8480752/onta ... ed-5-days/
Je moet niet zoeken op Canada maar op Ontario ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 03 jan 2022 14:53

meribel schreef:wat ontzettend goed idee! Ik hoop in nl dat we dit ook gaan doen!! Kunnen al die ggd testers aan het werk in de krappe arbeidsmarkt, bij voorkeur in de zorg, we staan te springen om personeel!!

Net als influenza, dan doe je ook gewoon op de seh een sneltest,

Zeker als de omicron zorgt voor verkoudsheidsklachten ipv ernstige klachten dan alle redenen om het als griep te behandelen.


Ik ben ondertussen heel vaak getest dus heel veel testers gezien. Maar de helft daarvan wil ik niet aan m'n bed hoor :oops: 8-[

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23624
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2022 15:42

lammetje schreef:Ik ben ondertussen heel vaak getest dus heel veel testers gezien. Maar de helft daarvan wil ik niet aan m'n bed hoor :oops: 8-[


Het verschilt per regio aan welke eisen je moest voldoen om coronatester bij de GGD te worden. In sommige regio's was een diploma verpleegkunde vereist maar in sommige regio's is een afgeronde willekeurige MBO-opleiding prima. En soms was het goed als je beginnend student verpleegkunde was. Maar goed, de meeste testers zijn vooral jong, velen hebben nog wel opleiding nodig en kunnen met de juiste begeleiding dan prima zorgmedewerkers worden. (overigens heb ik geen een tester meegemaakt waarvan ik dacht: Die wil ik (met de juiste scholing) echt nooit aan mijn ziekenhuisbed hebben. En de hele dag niets anders doen dan een stukje in iemands neus en keel stoppen gaat misschien op den duur ook wel wat vervelen :-) Het werk als verpleegkundige is wel wat veelzijdiger ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 03 jan 2022 15:54

lammetje schreef:Ik ben ondertussen heel vaak getest dus heel veel testers gezien. Maar de helft daarvan wil ik niet aan m'n bed hoor :oops: 8-[

Nou als de andere helft wel aan je bed wil is dat al een heel hoge score

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7939
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 03 jan 2022 17:04

Mortlach schreef:Hier in Ontario zullen de cijfers de komende paar weken hard omlaag gaan. De provinciale overheid heeft namelijk besloten geen tests meer uit te voeren. (Provincie hier is zo groot als Frankrijk en Duitsland samen). Alleen als je al in het ziekenhuis ligt met symptomen KAN een arts besluiten je te laten testen.

Voor scholieren zijn er de thuistests maar deze worden verder net door de overheid gemonitord. Als je echt wilt kun je een bij een privébedrijf een test laten doen; kost je dan wel ongeveer 140 euro.

Dus ja, de officiële cijfers zullen hard omlaag gaan de komende tijd.... ](*,)

Tja, daar zit wat in...

Pas door een coronatest kun je zien of je corona hebt.
Zonder coronatest geen patienten, en zonder IQ-test geen malloten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 03 jan 2022 18:04

meribel schreef:Nou als de andere helft wel aan je bed wil is dat al een heel hoge score


Helemaal waar, misschien heeft het nog iets opgeleverd voor de opleiding tot verpleegkundige.

Maar er liepen er echt bij waarvan ik dacht, waar hebben ze jou vandaan geplukt :shock: overigens waren ze best beleefd hoor, maar de ruigheid waarop sommigen met dat stokje door je neus roerde....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 03 jan 2022 20:36

Hier (Ontario dus, niet per se heel Canada) gaat alles weer twee weken op slot. Scholen, niet-essentiële diensten, horeca alleen buiten of afhalen, dat soort dingen.

Ik kan dit nog steeds slecht rijmen met het idee dat er niet meer wordt getest. Want hoe weet je dan wanneer je maatregelen voldoende effect hebben zodat je ze kan versoepelen of aanscherpen al naar gelang de situatie?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23624
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2022 23:56

Mortlach schreef:Hier (Ontario dus, niet per se heel Canada) gaat alles weer twee weken op slot. Scholen, niet-essentiële diensten, horeca alleen buiten of afhalen, dat soort dingen.

Ik kan dit nog steeds slecht rijmen met het idee dat er niet meer wordt getest. Want hoe weet je dan wanneer je maatregelen voldoende effect hebben zodat je ze kan versoepelen of aanscherpen al naar gelang de situatie?


Waarschijnlijk vooral door naar de ziekenhuiscijfers te kijken. Op zich is dat een prima indicatie, zeker bij een variant waarbij het onduidelijk is hoeveel mensen er precies echt ziek van worden. Problemen zijn alleen dat je minder goed vooruit kan kijken omdat ziekenhuiscijfers achter de besmettingscijfers aanlopen en dat mensen misschien minder vaak gaan testen. Kans is groter dat je dan achter de feiten aan gaat lopen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8835
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 04 jan 2022 09:57

Los van de speculaties: in Nederland is het in elk geval wel zo dat de QR code een dwangmaatregel is richting vaccinatie. Dat wordt nu ook met zoveel woorden gezegd door de minister van VWS.
Bovendien word je voor zo'n QR code vanaf 1 februari als ongevaccineerd beschouwd als je geen boosterprik hebt gehad. Dat is dan een maand of 9 geldig, waarna je door het volgende hoepeltje moet springen om mee te kunnen blijven doen aan de maatschappij. Eerst werd nog gezegd dat zo'n groen vinkje permanent zou zijn, maar dat is dus niet meer zo.
Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven: dit controlemechanisme is lang niet zo tijdelijk als ons steeds is voorgespiegeld.
We horen ook helemaal niets over de vraag wanneer we van de QR code en 2G/3G af komen en wat de strategie daarvoor is. Die is er niet, wat betekent dat we er in principe permanent aan vast zitten, wat een fundamentele aanslag is op de vrijheid van mensen. Je bent nu in principe niet meer vrij om te gaan en te staan waar je wilt, tenzij je doet wat de overheid zegt. Dat is des te opmerkelijker, aangezien de omicron variant beduidend milder is dan de voorgaande varianten (al dat gepraat over dat veel nog niet duidelijk is, is wat mij betreft een rookgordijn) en we nu qua viruliteit op het niveau van een gewone griep zitten.
Het is hoog tijd om weer normaler te gaan doen, maar de overheid is dat nog lang niet van plan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23624
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2022 10:26

elbert schreef:Los van de speculaties: in Nederland is het in elk geval wel zo dat de QR code een dwangmaatregel is richting vaccinatie. Dat wordt nu ook met zoveel woorden gezegd door de minister van VWS.
Bovendien word je voor zo'n QR code vanaf 1 februari als ongevaccineerd beschouwd als je geen boosterprik hebt gehad. Dat is dan een maand of 9 geldig, waarna je door het volgende hoepeltje moet springen om mee te kunnen blijven doen aan de maatschappij. Eerst werd nog gezegd dat zo'n groen vinkje permanent zou zijn, maar dat is dus niet meer zo.
Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven: dit controlemechanisme is lang niet zo tijdelijk als ons steeds is voorgespiegeld.
We horen ook helemaal niets over de vraag wanneer we van de QR code en 2G/3G af komen en wat de strategie daarvoor is. Die is er niet, wat betekent dat we er in principe permanent aan vast zitten, wat een fundamentele aanslag is op de vrijheid van mensen. Je bent nu in principe niet meer vrij om te gaan en te staan waar je wilt, tenzij je doet wat de overheid zegt. Dat is des te opmerkelijker, aangezien de omicron variant beduidend milder is dan de voorgaande varianten (al dat gepraat over dat veel nog niet duidelijk is, is wat mij betreft een rookgordijn) en we nu qua viruliteit op het niveau van een gewone griep zitten.
Het is hoog tijd om weer normaler te gaan doen, maar de overheid is dat nog lang niet van plan.


Ja maar wat wil je nou? Als men zegt: "Vaccinatie en dan is het prima" loop je een half jaar later met een nieuwe variant te klagen dat de overheid je een worst voorhoudt, dat ze veel te optimistisch zijn geweest. Dat klopt ook wel, daar hebben ze van geleerd dus doen ze niet meer dat soort toezeggingen en vervolgens ga je klagen dat waar men eerst een einddatum noemde, het nu opeens permanent zou zijn wat nergens op slaat. Men noemt alleen geen einddatum meer want stel dat ze wel een datum noemen en er weer een nieuwe variant komt die wel weer gevaarlijker is, stel dat op iets langere termijn de vaccins toch nog wat minder goed helpen tegen omikron, dan ga jij daar wel weer over klagen. Ze zeiden: Nog dit en dat en dan is het wel klaar en nu klopt het weer niet. Kortom, er valt een hoop op de overheid aan te merken maar los daarvan kunnen ze het in jouw ogen sowieso al nooit goed doen. Een einddatum is niet goed, geen einddatum ook niet. Ik kom regelmatig artikelen tegen uit andere landen waarin Nederland vooral ook dat stempel krijgt waarbij iedereen het beter denkt te weten dan de experts.

QR-codes, 2G / 3G, maatregelen, boosters voor een hele samenleving gaan gewoon weer verdwijnen. Er is niets permanent. Maar het verdwijnt pas, niet als corona 100% verdwenen is, maar als de druk op de zorg voldoende is afgenomen. En dat is nu nog niet het geval. Je kan niet niet ff een flinke griepgolf of dubbele coronacijfers erbij hebben. En tot die tijd is het verstandig om voorzichtig normaler te gaan doen waar mogelijk.

De tweet waar je naar verwijst verwijst weer naar dit artikel. Daarin lees je onder andere:

Volgende week beslist het kabinet of de lockdown wordt verlengd na 14 januari. We moeten er in ieder geval niet op rekenen dat alle maatregelen verdwijnen, zei Marc Bonten van het Outbreak Management Team in Nieuwsuur.

Vrijdag komen hij en de andere experts van het OMT bij elkaar om te praten over een nieuw advies voor het kabinet. [b]"Het is wel heel kort dag om over de afschaffing van alle maatregelen te gaan spreken";/b], zegt Bonten. "Ik denk dat mensen er ook niet te veel hoop op moeten hebben dat dat ons advies zal zijn."


(...)

Ik denk dat het OMT zal zeggen: ga in kleine stapjes versoepelen en ga steeds kijken wat er gebeurt. Er is veel onzekerheid."

Lijkt me niet zo'n vreemde gedachte. Of denk jij dat het slim is om per direct alle maatregelen af te schaffen?
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 jan 2022 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor meribel » 04 jan 2022 10:33

Marnix schreef:Ja maar wat wil je nou? Als men zegt: "Vaccinatie en dan is het prima" loop je een half jaar later met een nieuwe variant te klagen dat de overheid je een worst voorhoudt, dat ze veel te optimistisch zijn geweest. Dat klopt ook wel, daar hebben ze van geleerd dus doen ze niet meer dat soort toezeggingen en vervolgens ga je klagen dat waar men eerst een einddatum noemde, het nu opeens permanent zou zijn wat nergens op slaat. Men noemt alleen geen einddatum meer want stel dat ze wel een datum noemen en er weer een nieuwe variant komt die wel weer gevaarlijker is, stel dat op iets langere termijn de vaccins toch nog wat minder goed helpen tegen omikron, dan ga jij daar wel weer over klagen. Ze zeiden: Nog dit en dat en dan is het wel klaar en nu klopt het weer niet. Kortom, er valt een hoop op de overheid aan te merken maar los daarvan kunnen ze het in jouw ogen sowieso al nooit goed doen. Een einddatum is niet goed, geen einddatum ook niet. Ik kom regelmatig artikelen tegen uit andere landen waarin Nederland vooral ook dat stempel krijgt waarbij iedereen het beter denkt te weten dan de experts.

QR-codes, 2G / 3G, maatregelen, boosters voor een hele samenleving gaan gewoon weer verdwijnen. Er is niets permanent. Maar het verdwijnt pas, niet als corona 100% verdwenen is, maar als de druk op de zorg voldoende is afgenomen. En dat is nu nog niet het geval. Je kan niet niet ff een flinke griepgolf of dubbele coronacijfers erbij hebben. En tot die tijd is het verstandig om voorzichtig normaler te gaan doen waar mogelijk.


Nou hoop niet dat ze ‘druk op de zorg’ als maatstaf nemen want voor corona was die al onredelijk hoog, werd regelmatig de seh gesloten iivm overaanbod en werden kindjes met bijv rs al wel naar het het buitenland uitgeplaatst ivm geen bedden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23624
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2022 10:57

meribel schreef:Nou hoop niet dat ze ‘druk op de zorg’ als maatstaf nemen want voor corona was die al onredelijk hoog, werd regelmatig de seh gesloten iivm overaanbod en werden kindjes met bijv rs al wel naar het het buitenland uitgeplaatst ivm geen bedden.


Met "druk op de zorg" doel ik op het aantal ziekenhuisbedden en IC-bedden dat we hebben en hoeveel mensen er zijn om die te kunnen bemannen. Want vanaf het begin is het doel van maatregelen "flatten the curve" of wel: Het aantal patienten in het ziekenhuis / op de IC proberen te beperken zodat iedereen in het ziekenhuis, met of zonder corona, passende zorg kan ontvangen. Dat er niet tegen mensen gezegd hoeft te worden: Sorry het is te druk, er is geen plek, we hebben niemand om de operatie uit te voeren. En als daar dingen structureel aangepast moeten worden in het zorgstelsel, prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 04 jan 2022 11:16

Marnix schreef:Met "druk op de zorg" doel ik op het aantal ziekenhuisbedden en IC-bedden dat we hebben en hoeveel mensen er zijn om die te kunnen bemannen. Want vanaf het begin is het doel van maatregelen "flatten the curve" of wel: Het aantal patienten in het ziekenhuis / op de IC proberen te beperken zodat iedereen in het ziekenhuis, met of zonder corona, passende zorg kan ontvangen. Dat er niet tegen mensen gezegd hoeft te worden: Sorry het is te druk, er is geen plek, we hebben niemand om de operatie uit te voeren. En als daar dingen structureel aangepast moeten worden in het zorgstelsel, prima.



Tis een gevaarlijke opmerking want op scherm komt het misschien wat ongevoelig over. Maar moeten we misschien ook niet gewoon leren en toestaan dat men komt te overlijden aan bepaalde ziektes. Dan doel ik op opnames van ouderen met hoge leeftijd met bijbehorende operaties. Laatst iemand van 80+ opgenomen geweest met corona. Als het mijn vader was geweest, was hij daar niet heen gegaan. Je had van te voren kunnen weten dat ze in het ziekenhuis niet veel meer konden doen dan symptoombestrijding, pijnbestrijding. Die opname was in mijn ogen echt niet nodig. Thuis kan dat ook gegeven worden.
Nu weet ik dat thuiszorg ook heel erg overbelast is, dus dat speelt waarschijnlijk ook mee. Maar vanaf wanneer leren we nu eens dat je maar met 1 doel leeft en dat is niet zo lang mogelijk....

Ik hoorde van iemand die hard ziek is geweest en had gevoeld dat deze ziekte niet tot de dood zou leiden. Natuurlijk heel mooi want wie wil er nu streven? Maar tegelijkertijd, als je weet dat er een betere toekomst wacht.. Moet je dan koste wat het kost alles uit de kast trekken om te genezen? En dan heb ik het niet over vaders en moeders met gezin natuurlijk, of kinderen, maar 70, 80 of zelfs 90 jarigen. Wanneer is het goed? Waar stopt het?

En dat zal echt niet zorgen voor veel minder belasting op de zorg waarschijnlijk, maar wel een punt om mee te nemen denk ik

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23624
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2022 11:40

lammetje schreef:Tis een gevaarlijke opmerking want op scherm komt het misschien wat ongevoelig over. Maar moeten we misschien ook niet gewoon leren en toestaan dat men komt te overlijden aan bepaalde ziektes. Dan doel ik op opnames van ouderen met hoge leeftijd met bijbehorende operaties. Laatst iemand van 80+ opgenomen geweest met corona. Als het mijn vader was geweest, was hij daar niet heen gegaan. Je had van te voren kunnen weten dat ze in het ziekenhuis niet veel meer konden doen dan symptoombestrijding, pijnbestrijding. Die opname was in mijn ogen echt niet nodig. Thuis kan dat ook gegeven worden.
Nu weet ik dat thuiszorg ook heel erg overbelast is, dus dat speelt waarschijnlijk ook mee. Maar vanaf wanneer leren we nu eens dat je maar met 1 doel leeft en dat is niet zo lang mogelijk....

Ik hoorde van iemand die hard ziek is geweest en had gevoeld dat deze ziekte niet tot de dood zou leiden. Natuurlijk heel mooi want wie wil er nu streven? Maar tegelijkertijd, als je weet dat er een betere toekomst wacht.. Moet je dan koste wat het kost alles uit de kast trekken om te genezen? En dan heb ik het niet over vaders en moeders met gezin natuurlijk, of kinderen, maar 70, 80 of zelfs 90 jarigen. Wanneer is het goed? Waar stopt het?

En dat zal echt niet zorgen voor veel minder belasting op de zorg waarschijnlijk, maar wel een punt om mee te nemen denk ik


Maar waar trek je dan de grens? Wie gaat bepalen of je nog in aanmerking komt voor een operatie of niet? En op basis waarvan? Volgens mij kunnen mensen die keuze zelf prima maken en maken ze die vaak ook wel op basis van dat criterium: Kwaliteit van leven. Als mensen geopereerd willen worden op hogere leeftijd is dat volgens mij doorgaans omdat ze graag door willen leven omdat dat absoluut nog de moeite waard is, ook al zijn ze ouder en zwakker. Dan zeg je toch niet: Ach, ik ben oud, het is wel goed zo. Ik snap je punt wel dat er inderdaad ergens ene grens kan liggen, dat je niet alles uit de kast trekt als de situatie uitzichtloos is, als iemand er misschien nog een jaar mee vooruit kan maar het enorm veel kost. Maar je zegt ook niet tegen mensen die oud zijn maar met een relatief eenvoudige operatie jaren vooruit kunnen: Nou ja bent oud, dat is het ons niet meer waard, ga maar gewoon dood. En het belangrijkste punt: Heel veel mensen hebben het uitzicht waar je van getuigt niet meer. Voor hen is dit leven het enige wat er is en daarna is het klaar. Dus ze zien misschien nog wel veel meer tegen de dood op dan de mensen die die zekerheid wel hebben. Wel goed om te beseffen denk ik. Hoe moeilijk moet het zijn om die zekerheid, dat uitzicht niet te hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elburger » 04 jan 2022 11:52

elbert schreef
Het is hoog tijd om weer normaler te gaan doen, maar de overheid is dat nog lang niet van plan.



Het oude normaal komt nooit meer terug.
Eerder gaan wij hier Chinese toestanden krijgen,- wel in minder strenge mate- maar ook hier wordt het reilen en zeilen op den duur gemonitord door "diensten".
Denk maar eens aan de CO2 stapvoet❕.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten