Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 04 nov 2021 11:11

In de internationale pers viel dit artikel me op: https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2635
Het komt er op neer dat Pfizer nou niet bepaald zorgvuldig de testfase heeft doorlopen voor zijn vaccin. Dat is een understatement: er is aan alle kanten gerommeld. Dus bij het talking point van sommige politici dat het allemaal uit en te na getest is en de conclusie dat het allemaal prima, veilig en volgens de regels gegaan is, kunnen een aantal zeer kritische noten worden gezet.
Zie ook hier voor een overzicht wat er allemaal aan schort.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 04 nov 2021 11:26

hans0166 schreef:Voor bepaalde beroepsgroepen als bijv. de zorg ( van civiele diensten, administratie en verzorgenden zelf...) ja, verplichte vaccinatie.
Werk je met kwetsbaren, geen vrije keus, je bent gewoon te gevaarlijk.

Maar als oma/opa/mamma of pappa volgende week in het zkh ligt moet er wel een hart/nier/kanker patient weer wachten tot de gewone zorg weer opgestart wordt. Ze zijn in feite gewoon extra slachtoffer van degenen die bewust de kans op de IC te komen verkiezen boven een injectie, want velen van deze uitgestelde patienten hébben geen tijd.

Waar het gaat om mensen die in de zorg werken ben ik het met je eens, maar je stelde het wat algemener...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor hans0166 » 04 nov 2021 12:10

StillAwake schreef:Waar het gaat om mensen die in de zorg werken ben ik het met je eens, maar je stelde het wat algemener...


in mijn eerste post (van vandaag) had ik ook al "zorg" genoemd.
Maar heb er nogal in zitten knippen, het was teveel op een persoon gericht, wellicht dat het daardoor iets onduidelijker werd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3472
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 04 nov 2021 12:18

StillAwake schreef:Je weet niet in welke hut op de hei ik woon, maar je weet wel dat de dingen die ik voor mijn deur zie gebeuren luchtspiegelingen zijn...

Ik heb 4 voorbeelden gegeven:
-Kerkdiensten die altijd gewoon doorgang hebben gevonden, met bezoekersaantallen die ver boven de adviezen lagen
-Ondanks de adviezen werd gewoon doorgezongen
-De mensen bleven massaal bij elkaar op bezoek gaan (waarbij de avondklok ook massaal genegeerd werd)
-Bij een orgelconcert in het kerkgebouw werd bewust niet gecontroleerd op een QR-code (een concert dus, geen religieuze bijeenkomst)

Dus leg mij maar eens uit wat er vervolgens "héél serieus" genomen werd.

Dat zijn weer vier zaken die met strijden / worstelen te maken hebben, wat moet je wel en niet doen. Jij schaard dit onder het motto lak aan de regels en adviezen. Ik weet niet of jij wel eens last heeft van gewetensnood maar als ik je keiharde reactie verneem over refo’s waarschijnlijk nooit.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor krid » 04 nov 2021 12:55

Antoon75 schreef:Ik ben behoorlijk objectief vind ik zelf tenminste, ik begrijp dat mensen zich laten vaccineren, maar daar is angst zaaien van de media ook aan debet, voor hun is het een verstandige keuze en zo voelen zij het ook , het merendeel zal niet de zaak ook van de alternatieve kant bekeken hebben, ook daar is de MSM aan schuldig, ik veroordeel ze niet, ik respecteer ieders keuze, ik zal niet beweren dat het vaccin niets ten goede zou doen maar wat ik beslist niet respecteer en wel veroordeel is dus het narratief dat ons opgedrongen wordt van bovenaf via de MSM met adviezen die weleens kant nog walraken.
IIk heb geleerd voor mijzelf te denken, naslag werk te doen, overwegen, mij verplaatsen in het wereldbeeld van hen waar ik het niet mee eens ben, dat doe ik met ieder onderwerp dus waarom hier niet.
Als er werkelijk een kantelpunt komt waarbij je duidelijk vast kunt stellen dat vaccineren niet opweegt tegen de nadelen, bijwerkingen, uitgestelde zorg, verloren uren waardoor veel mensen onnodig lijden of voortijdig doodgaan dan geef ik het gewoon toe, ik hou de vinger aan de pols en blijf de zaak bekijken zowel vanuit de MSM als ook alternatieve sites en niet vergeten neutrale berichten van kolom schrijvers waarvan je ook veel kan opsteken.


Is het niet zo dat het Besturend Lichaam de prik aanraadt? Dan moet je het toch eigenlijk doen?!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 nov 2021 13:05

Even een zijstraatje, geen corona maar HPV.

In The Lancet een onderzoek waaruit blijkt dat sinds ze in het VK zijn begonnen met vaccineren tegen HPV (2008), het aantal gevallen van baarmoederhalskanker in de nu-volwassen groep is gereduceerd met bijna 90%! Dat is uiteraard geweldig nieuws! Hopelijk weet de mensheid zichzelf van weer zo'n gesel te verlossen als dit wordt doorgezet!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 04 nov 2021 13:30

benefietdiner schreef:Dat zijn weer vier zaken die met strijden / worstelen te maken hebben, wat moet je wel en niet doen. Jij schaard dit onder het motto lak aan de regels en adviezen. Ik weet niet of jij wel eens last heeft van gewetensnood maar als ik je keiharde reactie verneem over refo’s waarschijnlijk nooit.

Waar jij vandaan haalt dat ik nooit gewetensnood ervaar is me niet helemaal duidelijk, maar fijn dat jij me kunt vertellen dat ik daar geen last van heb.
Als ik je vertel dat ik lang heb overwogen mijn kerkenraadslidmaatschap neer te leggen omdat ik principieel niet in alle diensten aanwezig kon zijn: wat fijn om te weten dat ik geen gewetensnood ervaren heb. Bemoedigend!!
En jij noemt mijn reactie keihard, maar mijn ervaring is juist dat de reacties vanuit de eerder genoemde groep keihard zijn.

Maar goed, leg mij voor vooral die laatste 2 zaken eens uit wat precies de gewetensnood is, en hoe dat met worstelen en strijd te maken heeft (voor de eerste twee zaken zie ik het anders, maar daavan kan ik me voorstellen dat mensen daar in een gewetenscrisis komen).
Dus hoe is het een resultaat van strijd en worsteling om een concert op illegale wijze voortgang te laten vinden?
Hoe is het een resultaat van gewetensnood als je lak hebt aan een regeling rond een avondklok
Hoe is het besluit om, ondanks restricties op bezoekersaantallen, toch verjaardagen te gaan vieren, bij elkaar op bezoek blijven gaan en handen te blijven schudden gebaseerd op gewetensvragen en worsteling?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2021 14:01

Mortlach schreef:Even een zijstraatje, geen corona maar HPV.

In The Lancet een onderzoek waaruit blijkt dat sinds ze in het VK zijn begonnen met vaccineren tegen HPV (2008), het aantal gevallen van baarmoederhalskanker in de nu-volwassen groep is gereduceerd met bijna 90%! Dat is uiteraard geweldig nieuws! Hopelijk weet de mensheid zichzelf van weer zo'n gesel te verlossen als dit wordt doorgezet!

Sorry, maar dit lijkt mij een vals positief bericht.
De 13-jarige meisjes van toen, zijn nu dus een jaar of 26/27. In die groep komt deze ziekte nog sowieso nauwelijks voor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 04 nov 2021 14:10

Chaya schreef:Sorry, maar dit lijkt mij een vals positief bericht.
De 13-jarige meisjes van toen, zijn nu dus een jaar of 26/27. In die groep komt deze ziekte nog sowieso nauwelijks voor.


Hoewel het relatief minder vaak voorkomt dan bij vrouwen die wat ouder zijn, is er dus toch een bijna 90% reductie van de gevallen die er wél waren en dat lijkt me reden tot blijdschap. Over 10 jaar zullen we zien of de reductie blijvend is of zelfs nog toeneemt!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Dorpeling » 04 nov 2021 14:13

hans0166 schreef:Als er geen medische reden is om een vaccinatie over te slaan, gewoon jab erin, klaar met die weigeraars,

Lachwekkend en tegelijkertijd intens sneu.

En ondertussen stromen de ziekenhuizen vol met, jawel, gevaccineerden.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 04 nov 2021 14:27

Dorpeling schreef:Lachwekkend en tegelijkertijd intens sneu.

En ondertussen stromen de ziekenhuizen vol met, jawel, gevaccineerden.

Moet je nagaan wat er gebeurd zou zijn als nog niemand gevaccineerd was...
De meeste ziekenhuisopnames komen namelijk nog steeds uit de groep van 15% ongevaccineerden.
Als je dat extrapoleert naar de complete bevolking: de ziekenhuisopnames zouden dus 7.4x (!!) zo hoog liggen...

Overigens ben ik dan weer geen voorstander voor vaccinatieplicht, wellicht alleen voor bepaalde beroepsgroepen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 04 nov 2021 15:04

hans0166 schreef:Als er geen medische reden is om een vaccinatie over te slaan, gewoon jab erin, klaar met die weigeraars,
Een illegaal voorstel. Feitelijk is het vaccinatiedwang dat in strijd is met artikel 11 van de grondwet:
grondwet art. 11 schreef:Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Nou kun je natuurlijk aanvoeren dat een vaccinatieplicht een beperking is die je bij wet moet kunnen regelen, maar daarmee kun je meteen het hele grondwetsartikel schrappen. Want als de staat mag bepalen dat je gevaccineerd moet worden, dan is de onaantastbaarheid van het lichaam helemaal foetsie. De volgende toelichting bij dit grondwetsartikel staat hier:
In dit artikel staat het recht op de onaantastbaarheid van het menselijk lichaam. Iedereen mag zelf bepalen wat er met zijn of haar lichaam gebeurt, of medische handelen worden verricht en of voorgeschreven medicijnen worden ingenomen.

Beperkingen zijn alleen mogelijk als dit wettelijk is geregeld. Die staan bijvoorbeeld in de Politiewet 1993. Zo mag de politie een bloedproef van iemand verlangen of iemand fouilleren.
Uitzonderingen op deze regel zijn er dus eigenlijk alleen als er sprake is van vermoeden van een mogelijk misdrijf. Je niet laten vaccineren is geen misdrijf, maar een recht.
In het burgerlijk wetboek staat dan ook dat een arts je niet mag behandelen zonder je toestemming. Gedwongen vaccinatie is dus illegaal.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2021 15:11

StillAwake schreef:Waar jij vandaan haalt dat ik nooit gewetensnood ervaar is me niet helemaal duidelijk, maar fijn dat jij me kunt vertellen dat ik daar geen last van heb.
Als ik je vertel dat ik lang heb overwogen mijn kerkenraadslidmaatschap neer te leggen omdat ik principieel niet in alle diensten aanwezig kon zijn: wat fijn om te weten dat ik geen gewetensnood ervaren heb. Bemoedigend!!
En jij noemt mijn reactie keihard, maar mijn ervaring is juist dat de reacties vanuit de eerder genoemde groep keihard zijn.

Maar goed, leg mij voor vooral die laatste 2 zaken eens uit wat precies de gewetensnood is, en hoe dat met worstelen en strijd te maken heeft (voor de eerste twee zaken zie ik het anders, maar daavan kan ik me voorstellen dat mensen daar in een gewetenscrisis komen).
Dus hoe is het een resultaat van strijd en worsteling om een concert op illegale wijze voortgang te laten vinden?
Hoe is het een resultaat van gewetensnood als je lak hebt aan een regeling rond een avondklok
Hoe is het besluit om, ondanks restricties op bezoekersaantallen, toch verjaardagen te gaan vieren, bij elkaar op bezoek blijven gaan en handen te blijven schudden gebaseerd op gewetensvragen en worsteling?


Om hier even op in te gaan, ik denk dat men in die kringen wel wat meer moeite heeft met verzuimen van kerkdiensten dan in veel andere kerken maar men het wat minder een probleem vindt om een middagdienst te skippen of een keer de kerkdienst te missen. Tel daar even bij op dat men wat minder klaar is voor een online alternatief waar veel gematigde kerken vrij soepel naar overstapten. En Mozaiek0318 en zo waar men ook massaal naartoe ging is daar niet echt een alternatief. Dan snap ik wel dat het een strijd is dan voor jou en mij: Voor de veiligheid is het beter om even niet meer in grote getale samen te komen maar voor je geloofsleven is het zo belangrijk. Moeten we nou wel gaan of niet gaan?

Even los van de discussie of je dan niet meer ruimte voor online initiativen moet en kan hebben en of God van je vraagt om iedere zondag iedere dienst bij te wonen wil ik deze nuance toch wel even aanbrengen en dat gaat vooral over punt 1, de kerkdiensten die meestal wel met minder mensen in een enorm gebouw werden gehouden, wat ook niet was verboden maar wel afgeraden. Dus ik ben het met je eens dat het niet verstandig was maar misschien wordt het zo wel iets begrijpelijker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 04 nov 2021 15:17

Marnix schreef:Om hier even op in te gaan, ik denk dat men in die kringen wel wat meer moeite heeft met verzuimen van kerkdiensten dan in veel andere kerken maar men het wat minder een probleem vindt om een middagdienst te skippen of een keer de kerkdienst te missen. Tel daar even bij op dat men wat minder klaar is voor een online alternatief waar veel gematigde kerken vrij soepel naar overstapten. En Mozaiek0318 en zo waar men ook massaal naartoe ging is daar niet echt een alternatief. Dan snap ik wel dat het een strijd is dan voor jou en mij: Voor de veiligheid is het beter om even niet meer in grote getale samen te komen maar voor je geloofsleven is het zo belangrijk. Moeten we nou wel gaan of niet gaan?

Even los van de discussie of je dan niet meer ruimte voor online initiativen moet en kan hebben en of God van je vraagt om iedere zondag iedere dienst bij te wonen wil ik deze nuance toch wel even aanbrengen en dat gaat vooral over punt 1, de kerkdiensten die meestal wel met minder mensen in een enorm gebouw werden gehouden, wat ook niet was verboden maar wel afgeraden. Dus ik ben het met je eens dat het niet verstandig was maar misschien wordt het zo wel iets begrijpelijker.

Daarom gaf ik al aan dat ik me in de eerste twee genoemde punten wel kon verplaatsen.
De laatste twee punten, daarvan werd gesteld dat dat gewetensnood op kon leveren, en daar heb ik mijn vraagtekens bij.
Ik doelde op het redelijk structureel schenden van de avondklok, het aan de laars lappen van het bezoekverbod en het organiseren van een concert buiten de wettelijke kaders.

En aangezien ongeveer 50% van de mensen in mijn straat tot de reformatorische gezindte behoren, en ik vanuit mijn werkkamer uitkijk op hun kerkplein heb ik het idee dat ik best wel een beeld heb hoe het daar aan toe gaat. En daarmee besef ik wel dat de lokale gemeente niet representatief is of hoeft te zijn voor Nederland, en dat de mensen die zich wél aan de regels hielden (ook in doe groep waren ze er ongetwijfeld) daarmee onzichtbaar werden. Waarmee het beeld wel vertekent.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2021 15:43

Mortlach schreef:Hoewel het relatief minder vaak voorkomt dan bij vrouwen die wat ouder zijn, is er dus toch een bijna 90% reductie van de gevallen die er wél waren en dat lijkt me reden tot blijdschap. Over 10 jaar zullen we zien of de reductie blijvend is of zelfs nog toeneemt!

Het klopt niet Mortlach.
Ik lees o.ml. dit:
Gevoelige cellen
Baarmoederhalskanker ontstaat in het overgangsgebied (transformatiezone) van de baarmoederhals waar 2 soorten cellen, cilindercellen en plaveiselcellen, in elkaar over gaan. Dit overgangsgebied ligt meestal wat meer naar binnen in de baarmoederhals. Bij sommige vrouwen ligt het meer aan de buitenkant van de baarmoederhals. Het overgangsgebied is dan gevoeliger voor een HPVhumaan papillomavirus-infectie.
baarmoederhals

Het gevoelige overgangsgebied zit door langdurig anticonceptiegebruik meer aan de buitenkant van de baarmoederhals. Hierdoor kan besmetting met HPV van het gevoelige gebied makkelijker plaatsvinden.

Het gevoelige overgangsgebied zit tijdens de zwangerschap meer aan de buitenkant van de baarmoederhals. Hierdoor kan een besmetting met HPV van het gevoelige gebied makkelijker plaatsvinden.

Aldus de site van het RIVM.

Bovendien duurt het jaren - minstens 15 jaar - vooraleer de HPV infectie zich ontwikkelt tot kanker.

Wanneer wordt een gemiddeld meisje seksueel actief? En op welke leeftijd gaat zij de anticonceptiepil halen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten