Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 29 okt 2021 08:40

Marnix schreef:Maar jongeren zijn nog lang niet 6 maanden gevaccineerd dus het helpt dus nog wel? En als ze zich nu laten vaccineren ook?
Wellicht. Maar waarom zou je jongeren elke 6 maanden een prik gaan geven, hun leven lang? Voor een 20 jarige met een levensverwachting van 80 jaar, komt dat neer op 120 prikken. Ik snap dat dit de grote droom is van farmaceutische bedrijven (kassa!!), maar nee, dit is niet de kant die we op moeten.
Want die jongeren lopen statistisch gezien geen groot risico door het virus zelf en waarschijnlijk komen ze sterker te staan als hun eigen immuunsysteem getraind wordt om het coronavirus te verslaan.
Marnix schreef:Je beschermt er voor minstens 6 maanden dus ook anderen mee.
Dat is alleen waar als je als gevaccineerde zelf niet besmet bent. Want als dat wel het geval is, besmet je net zo goed anderen als ongevaccineerden. Zie deze nieuwe studie in the Lancet.
Dit haalt de hele onderbouwing voor de QR code onderuit. Als je als gevaccineerde besmet bent, kun je toch met een groen vinkje overal naar binnen en anderen besmetten. Dat is vragen om superspreader events, zoals deze.
Ik lees nu dat de overheid overweegt om de gelegenheden uit te breiden waar je de QR code moet laten zien. Naast dat dit geen verrassing voor me is (ik heb het voorspeld), is het gezien het bovenstaande natuurlijk totaal geen oplossing die alleen schijnveiligheid biedt.
Marnix schreef:natuurlijke immuniteit levert je ook een groen vinkje op (vraag is even hoelang die even sterk blijft)
Nee, een serologische test levert je vooralsnog geen groen vinkje op. Je krijgt alleen een groen vinkje als je eerst in het systeem als besmet stond geregistreerd. Zonder die vermelding, kun je je bloed laten onderzoeken wat je wil, maar dan krijg je geen groen vinkje. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om dat wel te doen, maar de minister wil die vooralsnog niet uitvoeren.
Marnix schreef:Oh en speciaal voor je nog wat andere ziekenhuiservaringen naast die uit Maastricht / Nijmegen:
Prima deze gegevens, ik wil ook graag alle gegevens van alle ziekenhuizen zien. Het jammere is wel dat minister de Jonge weigert om de gegevens van de ziekenhuizen openbaar te maken. Dat zou qua transparantie wel zo goed zijn. Nu moeten we het doen met sporadische berichten in kranten.
De reden dat ik sceptisch ben over deze cijfers, is dat in het buitenland (bijv. Belgie en het Verenigd Koninkrijk) de cijfers heel anders zijn (in Belgie is 54,4% van de patienten in het ziekenhuis gevaccineerd). Ik ben er niet van overtuigd dat Nederland op dit punt zo heel anders kan zijn dan het buitenland. Er zit toch niet iets speciaals in de Nederlandse vaccins ten opzichte van die landen, neem ik aan. Daar komt nog eens bij dat degenen die in ziekenhuizen met COVID worden opgenomen, vooral ouderen zijn. In die leeftijdscategorie is de vaccinatiegraad rond de 90%, misschien wel meer. Het lijkt me sterk dat alleen de 10% ongevaccineerden uit die groep nu in het ziekenhuis belanden. Dat is statistisch gezien ongerijmd, zoals de statisticus Maurice de Hond ook aangeeft.
Disclaimer: uiteraard ga ik ervan uit dat vaccins werken. Maar ik geloof niet dat het wondermiddelen zijn. Het kan weleens tegen gaan vallen ten opzichte van de verwachtingen die we er dit voorjaar nog over hadden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 29 okt 2021 09:22

Marnix schreef:Ja zie Xandernieuws. Echt of hoax, iedere gevaccineerde is ter dood veroordeeld. Derde wereldoorlog op punt van beginnen? Georganiseerd kindermisbruik door elite eindelijk op de agendw, of toch niet? Weinig verschil met vanaf de kansel roepen: ik vrees maar zeg niet dat het zo is (dat doe je dus wel) dat door vaccinaties meer doden zullen vallen. Sensatie zoeken door dingen te roepen waarvan je zegt dat je niet zeker weet of ze echt zijn. Een predikant zou zich niet met dit soort voorspellingen over aardse zaken bezog moeten houden.

Zorgwekkender dan een klein clubje die overduidelijk onzin wil geloven vind ik dat een veel grotere club zo vol wantrouwen en achterdocht zit dat ze feiten weigeren te geloven. Want het komt ten dele bij een overheidsinstituut vandaan. RIVM en ziekenhuizen zeggen: zo’n 75 procent van de mensen in het ziekenhuis zijn niet gevaccineerd, op de IC 80 procent. Er zijn een stuk of drie situaties waar bij dat niet zo is ergens genoemd en weldenkende mensen gaan roepen: ja maar moeten wij dat geloven, wie zegt dat die cijfers waar zijn? Ik wil dat eerst volledig onderbouwd zien. Nu geven ziekenhuizen aan dat dit het landelijke beeld is, maar blijkbaar leeft het idee dat men je bewust van foute informatie wil voorzien….

Sommige predikanten voelen zich ook profeet. Zwartbol dus ook. Hij voorspeld wat hij mentaal ziet. Even wachten en geduld of het uitkomt wat hij profeteert. Het is geen sensatie wat hij doet het is bloed serieus. Oké je bent het er overduidelijk niet mee eens. Maar verdraagzaamheid is ook een punt hierin als christenen onder elkaar.

Elkaar afbranden met de banier van wetenschap is ook geen wijsheid want niemand weet waar het heen gaat met deze coronapandemie. Ook de geleerdheid niet met al hun wetenschap want de laatste corona uitbraak hadden zij zeker niet verwacht. Sterker nog zij voorspeld dat dit niet zou gebeuren want wij hebben gevaccineerd. Dat is wel een zeer slecht profetie als je daarin gelooft.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2021 13:50

Marnix schreef:Ja zie Xandernieuws. Echt of hoax, iedere gevaccineerde is ter dood veroordeeld. Derde wereldoorlog op punt van beginnen? Georganiseerd kindermisbruik door elite eindelijk op de agendw, of toch niet? Weinig verschil met vanaf de kansel roepen: ik vrees maar zeg niet dat het zo is (dat doe je dus wel) dat door vaccinaties meer doden zullen vallen. Sensatie zoeken door dingen te roepen waarvan je zegt dat je niet zeker weet of ze echt zijn. Een predikant zou zich niet met dit soort voorspellingen over aardse zaken bezog moeten houden.


Het ergste is nog als je de tactiek, want dat is het, door hebt. Het is echt zo slinks, want je wéét dat het niet oprecht is, maar als je negatief reageert, krijg je direct "O, ik mag dus zelfs geen vrágen meer stellen...!" terwijl het hen nooit om een antwoord te doen was.

Reageer je niet, dan krijgt twijfel de kans wortel te schieten; reageer je wel, dan kom je over als een bullebak. Heerlijk om met dat soort mensen in gesprek te zijn. /s

Zorgwekkender dan een klein clubje die overduidelijk onzin wil geloven vind ik dat een veel grotere club zo vol wantrouwen en achterdocht zit dat ze feiten weigeren te geloven. Want het komt ten dele bij een overheidsinstituut vandaan. RIVM en ziekenhuizen zeggen: zo’n 75 procent van de mensen in het ziekenhuis zijn niet gevaccineerd, op de IC 80 procent. Er zijn een stuk of drie situaties waar bij dat niet zo is ergens genoemd en weldenkende mensen gaan roepen: ja maar moeten wij dat geloven, wie zegt dat die cijfers waar zijn? Ik wil dat eerst volledig onderbouwd zien. Nu geven ziekenhuizen aan dat dit het landelijke beeld is, maar blijkbaar leeft het idee dat men je bewust van foute informatie wil voorzien….


Ik zei al eerder dat het een soort ereteken wordt; wie de grootste onzin kan geloven, is de beste. Als Jona de walvis had ingeslikt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2021 13:53

benefietdiner schreef:Elkaar afbranden met de banier van wetenschap is ook geen wijsheid want niemand weet waar het heen gaat met deze coronapandemie. Ook de geleerdheid niet met al hun wetenschap want de laatste corona uitbraak hadden zij zeker niet verwacht. Sterker nog zij voorspeld dat dit niet zou gebeuren want wij hebben gevaccineerd. Dat is wel een zeer slecht profetie als je daarin gelooft.


Maart vorig jaar (2020) plaatste ik al een artikel van een wetenschapper op Twitter die voorspelde wat er zou gebeuren. De besmettingsgrafiek zou een zaagtand-motief krijgen. Besmettingen lopen op > maatregelen worden aangescherpt > besmettingen nemen weer af > maatregelen worden versoepeld > besmettingen lopen weer op. Precies het zaagtandmotief dat we nu zien.

https://tomaspueyo.medium.com/coronavir ... 9337092b56
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ben db bd » 29 okt 2021 14:04

wie durft er eerlijk naar de grafieken van oversterfte te kijken?

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor lammetje » 29 okt 2021 14:32

MoesTuin schreef:
Corona rukt bij ons op t werk(veld) breed (de zorg) ook weer op....rap tempo. Maar echt druk maken we ons er nu ook weer niet om....

We doen wat we kunnen....wat in ons vermogen ligt....een nuchter team hebben we gelukkig....kritisch maar niet te moeilijk denken maar juist in oplossingen zodat we verder kunnen.....zonder opgehouden te worden door de zovele alle kanten opgaande denkbeelden van jan en alleman....van koopman tot dominee....

Blijf maar dicht bij de Bron....leg daar al je vragen maar neer....
Dat slaapt weer heerlijk iedere nacht.....



Ik weet niet in welke hoek je precies werkt, maar zijn bij jou de ouderen ook niet bang? Ik merk echt weer angst, als het mij maar niet treft.... Wie is er nu ziek? Hoe gaat het met de zieken... Dat soort vragen. Mensen die weer minimaal buiten de deur komen. En gewoon gevaccineerd, maar wel bang dat ze het alsnog krijgen. Vind dat stukje van covid zorg misschien nog wel het ergste. De angst eromheen, je kunt het niet wegnemen

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 29 okt 2021 15:08

ben db bd schreef:wie durft er eerlijk naar de grafieken van oversterfte te kijken?

Ik denk dat heel veel mensen dat durven en doen.
Maar vertel, wat is er zo confronterend aan?
Dat de uitgestelde zorg nu in de ijfers terug lijkt te komen?
Dat we met de huidige toename van coronabesmettingen een lichte oversterfte zien?
Dat de horrorverhalen als zou het vaccin feitelijk een doodsvonnis zijn niet in de cijfers zijn terug te vinden?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor elbert » 29 okt 2021 15:43

Een grafiek die veel zegt over de effectiviteit van de vaccins in de loop van de tijd (bron):
AfbeeldingGeen goed nieuws. Met name ouderen en zwakkeren zijn de klos bij dit gegeven. Dus bij alle verhalen over IC's die vol liggen met ongevaccineerden zou ik willen zeggen: over een paar weken kan dat zomaar heel anders zijn, want Nederland was laat met vaccineren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ben db bd » 29 okt 2021 16:16

@ StillAwake: zelf meen ik dat in enkele alternatieve grafieken te herkennen. ik zie injectie derhalve nog even aan ...
(zou liever probate middelen in de kast hebben als dat kon)

@ lammetje: o wat heerlijk dat liedje, zo veilig, merkt mijn vrouw op. Wat zijn we rijk hè?
Laatst gewijzigd door ben db bd op 29 okt 2021 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2021 16:17

benefietdiner schreef:Sommige predikanten voelen zich ook profeet. Zwartbol dus ook. Hij voorspeld wat hij mentaal ziet. Even wachten en geduld of het uitkomt wat hij profeteert. Het is geen sensatie wat hij doet het is bloed serieus. Oké je bent het er overduidelijk niet mee eens. Maar verdraagzaamheid is ook een punt hierin als christenen onder elkaar.

Elkaar afbranden met de banier van wetenschap is ook geen wijsheid want niemand weet waar het heen gaat met deze coronapandemie. Ook de geleerdheid niet met al hun wetenschap want de laatste corona uitbraak hadden zij zeker niet verwacht. Sterker nog zij voorspeld dat dit niet zou gebeuren want wij hebben gevaccineerd. Dat is wel een zeer slecht profetie als je daarin gelooft.


Profeteren vanuit je onderbuikgevoel is niets nieuws maar het wordt in de Bijbel al niet zo serieus genomen… het idee van profeteren is dan ook niet dat je iets roept en vervolgens moet afwachten of het wel klopt. Want als het niet klopt ben je een valse profeet.

Het RIVM doet niet aan profetie want profetie zonder geloof bestaat niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2021 16:19

elbert schreef:Een grafiek die veel zegt over de effectiviteit van de vaccins in de loop van de tijd (bron):
AfbeeldingGeen goed nieuws. Met name ouderen en zwakkeren zijn de klos bij dit gegeven. Dus bij alle verhalen over IC's die vol liggen met ongevaccineerden zou ik willen zeggen: over een paar weken kan dat zomaar heel anders zijn, want Nederland was laat met vaccineren.


Gaat wel iedere keer over besmettingen he. Er zijn ook een hoop signalen dat de bescherming tegen ernstig ziek worden na een half jaar totaal niet verdwenen is. Boosters voor ouderen / zwakkeren zijn overigens wel van belang inderdaad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2021 16:23

StillAwake schreef:Ik denk dat heel veel mensen dat durven en doen.
Maar vertel, wat is er zo confronterend aan?
Dat de uitgestelde zorg nu in de ijfers terug lijkt te komen?
Dat we met de huidige toename van coronabesmettingen een lichte oversterfte zien?
Dat de horrorverhalen als zou het vaccin feitelijk een doodsvonnis zijn niet in de cijfers zijn terug te vinden?


Maar dit is dus precies wat ik bedoel: een vraag stellen zonder in het antwoord geïnteresseerd te zijn, het gaat immers alleen om de suggestie en die is al de wereld in geslingerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2021 16:41

elbert schreef:Wellicht. Maar waarom zou je jongeren elke 6 maanden een prik gaan geven, hun leven lang? Voor een 20 jarige met een levensverwachting van 80 jaar, komt dat neer op 120 prikken. Ik snap dat dit de grote droom is van farmaceutische bedrijven (kassa!!), maar nee, dit is niet de kant die we op moeten.
Want die jongeren lopen statistisch gezien geen groot risico door het virus zelf en waarschijnlijk komen ze sterker te staan als hun eigen immuunsysteem getraind wordt om het coronavirus te verslaan.


Wie heeft het over om de zes maanden een prik? Sowieso hoidt bescherming tegen ziek worden veel langer aan dus ik denk dat het goed is om een hoge vaccinatiegraad te halen en daarna de kwetsbaren boosters te geven. De rest wordt allicht wel weer een keet besmet maar met nog veel minder kans om ziek te worden en zo kan een virus goed en veilig endemisch worden.


Dat is alleen waar als je als gevaccineerde zelf niet besmet bent. Want als dat wel het geval is, besmet je net zo goed anderen als ongevaccineerden. Zie deze nieuwe studie in the Lancet.
Dit haalt de hele onderbouwing voor de QR code onderuit. Als je als gevaccineerde besmet bent, kun je toch met een groen vinkje overal naar binnen en anderen besmetten. Dat is vragen om superspreader events, zoals deze.
Ik lees nu dat de overheid overweegt om de gelegenheden uit te breiden waar je de QR code moet laten zien. Naast dat dit geen verrassing voor me is (ik heb het voorspeld), is het gezien het bovenstaande natuurlijk totaal geen oplossing die alleen schijnveiligheid biedt.


Ja een alternatief zou zijn om mensen zonder QR maar helemaa niet binnen te laten maar dat is wel wat rigoreus he. Of alles weer dichtgooien, kan ook. Mensen die veel meer kans hebben het virus te hebben zo binnenlaten is alleen maar vragen om meer besmettingen.

Nee, een serologische test levert je vooralsnog geen groen vinkje op. Je krijgt alleen een groen vinkje als je eerst in het systeem als besmet stond geregistreerd. Zonder die vermelding, kun je je bloed laten onderzoeken wat je wil, maar dan krijg je geen groen vinkje. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om dat wel te doen, maar de minister wil die vooralsnog niet uitvoeren.


Serologische test toevoegen ben ik voorstander van.

Prima deze gegevens, ik wil ook graag alle gegevens van alle ziekenhuizen zien. Het jammere is wel dat minister de Jonge weigert om de gegevens van de ziekenhuizen openbaar te maken. Dat zou qua transparantie wel zo goed zijn. Nu moeten we het doen met sporadische berichten in kranten.
De reden dat ik sceptisch ben over deze cijfers, is dat in het buitenland (bijv. Belgie en het Verenigd Koninkrijk) de cijfers heel anders zijn (in Belgie is 54,4% van de patienten in het ziekenhuis gevaccineerd). Ik ben er niet van overtuigd dat Nederland op dit punt zo heel anders kan zijn dan het buitenland. Er zit toch niet iets speciaals in de Nederlandse vaccins ten opzichte van die landen, neem ik aan. Daar komt nog eens bij dat degenen die in ziekenhuizen met COVID worden opgenomen, vooral ouderen zijn. In die leeftijdscategorie is de vaccinatiegraad rond de 90%, misschien wel meer. Het lijkt me sterk dat alleen de 10% ongevaccineerden uit die groep nu in het ziekenhuis belanden. Dat is statistisch gezien ongerijmd, zoals de statisticus Maurice de Hond ook aangeeft.
Disclaimer: uiteraard ga ik ervan uit dat vaccins werken. Maar ik geloof niet dat het wondermiddelen zijn. Het kan weleens tegen gaan vallen ten opzichte van de verwachtingen die we er dit voorjaar nog over hadden.


Welk type vaccin veel is gebruikt kan wel verschil maken. En een aantal andere factoren ook zoals de vaccinatiegraad en wanneer men gevaccineerd is. Maar die cijfers zullen in de loop van de tijd vast wat veranderen. Overigens is de 55% in Belgie gezien de vaccinatiegraad nog steeds indrukwekkend als je er even absolute getallen van maakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor ben db bd » 29 okt 2021 17:09

*Verwijderd. Geen bronvermelding*

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3471
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor benefietdiner » 29 okt 2021 18:06

Marnix schreef:Profeteren vanuit je onderbuikgevoel is niets nieuws maar het wordt in de Bijbel al niet zo serieus genomen… het idee van profeteren is dan ook niet dat je iets roept en vervolgens moet afwachten of het wel klopt. Want als het niet klopt ben je een valse profeet.
Nauw....... dat is bepaald geen Gamaliël wijsheid want die deed dat wel in Handelingen 5:38-40 dat jij nog in de Bijbel geloofd met al die onderbuikgevoelens.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten