Toename mensen met psychische problemen?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2018 15:23

Je leest steeds meer over mensen met psychische problemen. Is het slechts mijn waarneming of neemt het aantal mensen met een psychisch probleem toe? Of is de kennis over psychologie de laatste jaren sterk gegroeid en worden gevallen steeds sneller onderkend?

Of is een deel van de bevolking altijd al psychisch instabiel geweest? Sommige mensen raken al over hun toeren als zij hun zin niet krijgen voor of tegen Zwarte Piet en blokkeren dan een snelweg in Friesland of gaan te midden van kinderen lopen demonstreren. Anderen raken uit hun mentale evenwicht bij het zien van een poppetje in de Efteling.

Weer anderen hebben serieuze problemen en doen pogingen, uit het leven te stappen. Deze groep is wel serieus te nemen, i.t.t. de beide vorige casussen, lijkt me.

Kan het zijn dat de maatschappij teveel vraagt en dat steeds meer mensen daar niet tegen bestand zijn?

Wat is het probleem en hoe lossen we het op?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Chaya » 17 jan 2018 16:14

De cijfers geven het ook aan:

31 juli 2017 – Het aantal patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening in Nederland is in een jaar tijd met 5000 gestegen tot ruim 220.000. De zorgkosten voor deze groep in totaal bedragen 4,7 miljard euro per jaar. Dat is gemiddeld 21.000 euro per patiënt, blijkt uit een analyse van zorginformatiecentrum Vektis,
Optimatus schreef:Of is de kennis over psychologie de laatste jaren sterk gegroeid en worden gevallen steeds sneller onderkend?

Beide denk ik.
Optimatus schreef:Kan het zijn dat de maatschappij teveel vraagt en dat steeds meer mensen daar niet tegen bestand zijn?

Er ligt veel druk op jonge mensen. Ze moeten veel, er wordt veel van hen verwacht, en er zijn (veel te) veel uitdagingen en prikkels.
Wie door de weeks naar school gaat, in het weekend uitgebreid gaat stappen en naar festivals gaat, al dan niet ondersteund door een pilletje en drank, is op maandag niet fris en fruitig.
Ook hebben steeds meer jongeren schulden en dat kan zwaar drukken.
Optimatus schreef:Wat is het probleem en hoe lossen we het op?

Ik denk dat er geen sprake is van één probleem, maar dat er meerdere problemen zijn. De mensen die een aangeboren psychische aandoening hebben en de groep die vanwege een verslaving in een psychose of waan terecht komen, zijn totaal verschillend. En moeten ook op een verschillende manier behandeld worden.
Er zijn lange wachtlijsten in de GGZ, dat is zorgwekkend.

En verder denk ik ook dat veel problemen zijn ontstaan doordat de verbindende en beschermende rol van de kerken grotendeels is weggevallen.
Steun wordt niet in het geloof gezocht, men zoekt het zelf uit.
Optimatus schreef:ommige mensen raken al over hun toeren als zij hun zin niet krijgen voor of tegen Zwarte Piet en blokkeren dan een snelweg in Friesland of gaan te midden van kinderen lopen demonstreren.

Dat vind ik eigenlijk niet in dit topic thuishoren Opti. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2018 19:02

Het is zorgen voor een juiste balans
Werken - Rust
Inspanning - Ontspanning

Hoe meer in balans hoe meer je ook onverwachte dingen beter aan kan.
Verder inderdaad hangt alles af van de persoon en instelling ook.

Bijvoorbeeld kiezen voor je zelf en ook weleens Nee zeggen of altijd maar Ja zeggen ook als je "op" bent
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Niagara » 18 jan 2018 21:36

Ik denk dat er verschillende factoren meespelen.
1. Psychologie heeft meer plaats gekregen in de samenleving. Nederlanders durven meer dan vroeger te benoemen dat ze zich bijvoorbeeld depri voelen, en stappen eerder naar een psycholoog toe, in tegenstelling tot immigranten. Zij schamen zich nog meer en denken als je voorstelt naar een psycholoog: ‘ik ben toch niet gek?’ Er zijn natuurlijk ook nog veel Nederlanders die deze reactie nog hebben maar de groep die het acceptabel vindt wordt groter. Hierdoor zullen mensen eerder de stap naar een psycholoog maken dan vroeger, wat resulteert in meer GGZ-behandeltrajecten.
2. De maatschappij verandert. Waar vroeger vooral fysiek veel van mensen gevraagd werd in de arbeid, heeft de belasting van werk zich veel meer verplaatst naar het psychische vlak. Dit maakt dat mensen eerder ongeschikt worden voor werk op twee manieren: A. Er is een deel mensen dat niet tot het ingewikkeldere werk in staat is door laagbegaafdheid of kansarme opvoeding. Waar vroeger een analfabeet nog keurig betaald kon meewerken op een boerderij, zal hij/zij nu hoogstwaarschijnlijk geen betaalde baan krijgen zonder een of andere overheidssubsidie of speciaal project. Deze banen zijn er minder doordat dit werk steeds meer door machines wordt gedaan. Let wel dat er in nederland 1,5 miljoen laaggeletterden rondlopen, die vaak ook schulden krijgen ivm het niet kunnen begrijpen van brieven etc. Deze groep zal nu dus niet snel een baan krijgen, hebben ook nog eens meer moeite dan de gemiddelde nederlander al heeft met vinden aan welk loket je hier hulp bij kan vragen, en is ook kwetsbaar voor schulden en daardoor voor door stress veroorzaakte psychische problemen. En B. De psychische belasting van het werk zorgt voor veel burn-outs: 1 op de 7 werkende nederlanders heeft hier in meerdere of mindere mate last van. Door het hoge tempo van het werk, de grootte en complexiteit van organisaties en daardoor onoverzichtelijkheid, onflexibiliteit en frustrerende bureaucratie, hoge eisen qua diploma’s etc is de druk erg hoog en zal iemand met groot verantwoordelijkheidgevoel, perfectionisme, nood aan overzicht of nood aan concreet resultaat zien al snel gedemotiveerd, gefrustreerd, angstig of overvraagd raken. Veel mensen worden in een veeleisend keurslijf gedrukt wat niet goed past, en dat heeft op korte of lange termijn psychische klachten als gevolg. Dit komt niet alleen door werk, ook de wens van mensen om daarnaast kinderen groot te brengen, een sociaal leven op te bouwen, te sporten en gezond te eten etc. laat vaak weinig tijd over voor werkelijke ontspanning en reflectie. Mensen slapen te weinig, ervaren te veel druk, durven hun zwakheid niet te tonen, zijn hard voor zichzelf, kunnen hun emoties niet goed uiten, enz enz.
Je hoeft dus maar een kleine kwetsbaarheid te hebben, en die heeft ieder mens wel, en je kan zomaar overwerkt thuiszitten met je mooie HBO-diploma. Ook veel mensen stranden trouwens al voor het behalen van hun diploma, als je niet goed bent in overzicht houden, plannen of samenwerken kan je met je hoge iq vrijwel geen enkele HBO halen.
3. Wat denk ik ook meespeelt is de lange wachtlijsten die er staan. De stap naar om hulp vragen gebeurt vaak pas op het moment dat iemand denkt: en nou kan het echt niet langer zo doorgaan. Als je dan nog een half tot soms wel twee jaar moet wachten tot je hulp krijgt, heeft dit veel invloed. Niet alleen verhevigt de problematiek bij de persoon zelf dan, ook kan de omgeving (gezin, goede vrienden, andere slachtoffers van bijvoorbeeld geweldsdelicten door ‘verwarde’ personen) hier zoveel last van hebben dat zij zelf ook in psychische problemen komen, wat weer meer mensen op wachtlijsten oplevert.
Ook moet ik zeggen, na heel wat ervaringen binnen de GGZ, dat niet iedere hulpverlener bekwaam is om iedere client te helpen, en er soms om geld langer doorbrhandeld wordt dan nodig. Als je als client niet assertief bent kun je zomaar jaren behandeling krijgen die niet werkt. Als je als client wel assertief bent op het moment dat je behandeling niet helpend is word je regelmatig als manipulatief of hyperkritisch bestempeld. Ook kan ik het voorbeeld geven van mijn man die met sederende medicatie werd volgestopt op het moment dat hij hallicuneerde, wat niet zijn hallucinaties wegnam maar hem wel zo van de wereld bracht dat hij niet meer in staat was aan te geven dat hij deze medicatie niet wilde. Had hij mij er niet bij gehad, en het gebeurt regelmatig bij mensen die met psychotische verschijnselen opgenomen worden dat ze geen persoon bij zich hebben, laat staan één met verstand van psychische medicatie en de durf om assertief te zijn tegen (en ‘het beter te weten’ dan) een arts, dan had hij tijden en tijden onder die medicatie kunnen zitten, en wie weet wat er allemaal met hem gebeurd was en over hem beslist was zonder dat hij bezwaar kon maken. Voor hetzelfde geld had hij nu nog opgenomen gezeten op de longstay, zijn hallucinaties gingen immers niet over van deze medicatie waardoor zijn brein permanent beschadigd kon worden (als psychose niet met de juiste medicatie behandeld wordt treedt hersenbeschadiging op wat hoe langer het duurt, permanenter van aard wordt en kan leiden tot schizofrenie: het voortdurend beleven van wanen etc., zelfs buiten psychotische episodes). De psychiater wilde maar ophogen en ophogen ipv switchen naar andere medicatie die met veel lagere dosis al veel beter hielp. Ik kan enkel gissen hoeveel mensen in nederland hierdoor gesedeerd maar ongeholpen door het leven gaan, voor zover je dat nog leven kunt noemen. En ga eens na wat dit de samenleving zal kosten.
Laatst gewijzigd door Niagara op 18 jan 2018 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Pcrtje » 18 jan 2018 21:50

Niagara schreef:Ik denk dat er verschillende factoren meespelen.
(...)
Klasse bijdrage, Niagara! Ik sluit me daarbij aan maar zou er nog aan willen toevoegen dat er tegenwoordig ook gewoon veel meer mensen leven en er dus in absolute aantallen meer problemen bijkomen terwijl het percentage mensen met psychische problemen allicht gelijk blijft. Verder zijn er ook uit alle vergane tijdperken talloze voorbeelden aan te halen van geschriften die verhalen over mensen (en goden :P ) met psychische problemen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Niagara » 18 jan 2018 22:18

De mensen die de snelweg blokkeerden ivm de zwartepiet-discussie zou ik trouwens niet over een kam scherend psychische problematiek toeschrijven. Racisme of het perspectief verliezen op de importantie van een zaak en welk handelen van daaruit geoorloofd is, is geen teken van psychische ziekte maar uiting van een neiging tot kwaad die in iedere mens geworteld is. Wel denk ik dat men naar mate de intelligentie lager is, minder wapens heeft in het ontkrachten van leugens die je verteld zijn, hoewel ook intelligente mensen het vaak genoeg aan de zelfreflectie ontbeert om de fouten in het eigen denken aan de kaak te stellen.
Afbeelding

Laura1989

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Laura1989 » 11 feb 2018 11:27

In deze maatschappij is er gewoon geen plaats meer voor een ongedwongen leven. We zitten met z'n allen vast in de ratrace die maar steeds sneller lijkt te gaan. Niets mag en alles moet. Werken tot je erbij neervalt. Geen wonder dat je dan psychische problemen krijgt. Ik zie het al bij mijn kinderen van 6 en 8. Zelfs op school mag je niet meer spelen of jezelf zijn. Iedereen moet maar perfect zijn. Vind het allemaal klets. Iedereen is gewoon mooi zoals hij is, al dan niet met inperfecties. En degenen die dat niet kunnen zien, zijn naar mijn inziens zelf onzeker.

Nina

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Nina » 11 feb 2018 13:55

Ziektes als schizofrenie, zij sinds de industriële revolutie explosief toegenomen. Ik denk dat de vervuiling ook een rol speelt.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2018 15:08

Nina schreef:Ziektes als schizofrenie, zij sinds de industriële revolutie explosief toegenomen. Ik denk dat de vervuiling ook een rol speelt.


Kun je daar een statistische onderbouwing van geven?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Niagara » 12 feb 2018 17:18

Optimatus schreef:Kun je daar een statistische onderbouwing van geven?

Zelfs al waren er statistieken, dan zijn die hierin niet altijd te vertrouwen denk ik. In het verleden werden psychische diagnoses veel minder vaak gesteld en op andere basis dan nu, ook als er wel sprake was van een geestesziekte werd het eerder onder de pet gehouden uit schaamte, geaccepteerd als ‘zo is die persoon nou eenmaal’, of weggezet als bezetenheid/histerie o.i.d. uit onwetendheid. Statistieken over de hoeveelheid gevallen van histerie of bezetenheid zouden ook niet één op één over te zetten zijn naar bijvoorbeeld getallen over schizofrenie, omdat het meer paraplu-‘diagnoses’ zijn dan de aanduiding van één specifieke geestesziekte. Soms zullen ook mensen met een lichamelijke aandoening ermee bestempeld zijn omdat de wetenschap niet toereikend was om de oorzaak te achterhalen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor elburger » 21 mei 2018 14:58

Het aantal mensen dat te lijden heeft onder psychische problemen neemt inderdaad stevig toe.
Oorzaken zijn er meer dan genoeg.
Maar laat ik u dit melden.
Mijn geloof in God heeft ervoor gezorgd dat ik nog steeds dankbaar ben dat ik iedere dag hier mag zijn.
O ja, de psychische problemen los ik er niet 1,2,3, mee op, maar het houdt mij wel op de been.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Bruno

Re: Toename mensen met psychische problemen?

Berichtdoor Bruno » 25 mei 2018 07:38

Vandaag zijn er nog mensen die werkelijk geloven dat je dit uit je kind kan slaan.
ADHD? Een goede pets in het gezicht se!
Dat is dus werkelijk de mentaliteit van al teveel mensen in de samenleving rond mij heen.

Of hoe ze in mijn kindertijd me trachtten te domesticeren op een systeem dat niet synchroon met mijn natuur loopt.
Huiveringswekkend.

*Deel off topic door modertor verwijderd*


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten