homeopathy

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: homeopathy

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2017 11:28

Ehm. Zo dom is die vergelijking niet en wel om twee redenen:

1. Een van de bekendste onderbouwingen van homepathie komt uit 88 van ene Beneveniste, waarbij hij bepaalde eigenschappen van water vaststelt en van daaruit het principe van homeopathie probeert te onderbouwen. Hij noemt dit "het geheugen van water" wat een gangbare term is geworden als het gaat om homepathie en de werking daarvan.

2. Uit recente onderzoeken blijkt dat water wel een soort "geheugen" heeft.

https://www.ninefornews.nl/wetenschappe ... van-water/


(daarmee is homeopathie nog steeds onzinnig en heeft helemaal geen wetenschappelijke onderbouwing.)

Wikipedia:

Hoewel homeopathie een van de meest onderzochte alternatieve geneeswijzen is, wordt de toegeschreven klinische werkzaamheid niet ondersteund door wetenschappelijk bewijs. De werking van homeopathie is niet groter dan die van placebo's.[1][2][3][4][5][6] Homeopathie wordt daarom tot de pseudowetenschappen gerekend.[7][8]

Let op, dit gaat dus niet om natuurlijke middelen die wel een bewezen werking hebben. Het gaat niet om de farma-industrie tegenover wat moeder natuur ons te bieden heeft. Homeopathie is wat anders dan natuurlijke geneesmiddelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: homeopathy

Berichtdoor Chaya » 28 dec 2017 12:13

Marnix schreef:(daarmee is homeopathie nog steeds onzinnig en heeft helemaal geen wetenschappelijke onderbouwing.)

Maar hoe kan het dan zijn dat het toch werkt? Mijn katje is momenteel onder behandeling bij een homeopaat.
Tot nu toe hielp geen enkele behandeling of medicijn.
Een dier veinst niet en gelooft ook niet in placebo's, toch?
Ik was heel sceptisch en zag dit als allerlaatste strohalm.
Mijn dierenarts volgt het ook met zeer veel interesse.
Ik geef de katten sinds 1 december "vuurwerkdruppels", dat is een mengseltje, en ze liggen zo rustig. Er wordt hier al volop geknald.
Middeltjes die ik voorgaande jaren gaf, hielpen niet of nauwelijks.
Het gaat ook heel anders tijdens een consult. Een hom. arts kijkt naar het gehele dier, dus ook karakter en gedrag (in de spreekkamer).
Ik vond het echt een bijzondere ervaring en zou het zo weer doen als het nodig is vanwege een chronische aandoening.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: homeopathy

Berichtdoor Niagara » 28 dec 2017 12:42

Chaya schreef:Maar hoe kan het dan zijn dat het toch werkt? Mijn katje is momenteel onder behandeling bij een homeopaat.
Tot nu toe hielp geen enkele behandeling of medicijn.
Een dier veinst niet en gelooft ook niet in placebo's, toch?
Ik was heel sceptisch en zag dit als allerlaatste strohalm.
Mijn dierenarts volgt het ook met zeer veel interesse.
Ik geef de katten sinds 1 december "vuurwerkdruppels", dat is een mengseltje, en ze liggen zo rustig. Er wordt hier al volop geknald.
Middeltjes die ik voorgaande jaren gaf, hielpen niet of nauwelijks.
Het gaat ook heel anders tijdens een consult. Een hom. arts kijkt naar het gehele dier, dus ook karakter en gedrag (in de spreekkamer).
Ik vond het echt een bijzondere ervaring en zou het zo weer doen als het nodig is vanwege een chronische aandoening.


Ik zeg het niet met zekerheid, maar het zou ook psychologisch kunnen werken.
In dit onderzoek (paragraaf 2.1.2.1) lees je dat het placebo-effect ook bij dieren mogelijk is.
https://www.hahnemann.nl/media/Content/ ... ressed.pdf

Overigens weet ik ook niet hoe oud je kat is en hoe lang je hem al hebt. Die van mij was afgelopen jaar heel december gestresst en heb hem toen voor drie weken valeriaandruppels gegeven. Dit jaar (2e jaar dat hij hier woont) is hij heel relaxed zonder valeriaan, ik denk omdat hij meer gewend is aan het huis en de mensen. Ik denk dat in zijn vorige huis (hij is een asielkat) in december veel mensen over de vloer kwamen met de feestdagen en dat hij dat spannend vond. Hier is het heel rustig, alleen met oud en nieuw natuurlijk wel knallen. Dus vanaf vandaag binnenhouden omdat de vuurwerkverkoop is begonnen en eventueel een druppel op oudjaarsdag en dan komt het wel goed!
Ook kun je katten trouwens desensibiliseren door vuurwerkgeluiden af te spelen op je laptop/mobiel, eerst op een laag geluidsniveau en dan steeds iets harder. Als hij er een positieve ervaring mee krijgt en leert dat er niks ergs gebeurt zal ie ook een stuk minder bang zijn met de jaarwisseling.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: homeopathy

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2017 14:12

Chaya schreef:Maar hoe kan het dan zijn dat het toch werkt? Mijn katje is momenteel onder behandeling bij een homeopaat.
Tot nu toe hielp geen enkele behandeling of medicijn.
Een dier veinst niet en gelooft ook niet in placebo's, toch?
Ik was heel sceptisch en zag dit als allerlaatste strohalm.
Mijn dierenarts volgt het ook met zeer veel interesse.
Ik geef de katten sinds 1 december "vuurwerkdruppels", dat is een mengseltje, en ze liggen zo rustig. Er wordt hier al volop geknald.
Middeltjes die ik voorgaande jaren gaf, hielpen niet of nauwelijks.
Het gaat ook heel anders tijdens een consult. Een hom. arts kijkt naar het gehele dier, dus ook karakter en gedrag (in de spreekkamer).
Ik vond het echt een bijzondere ervaring en zou het zo weer doen als het nodig is vanwege een chronische aandoening.


Ik heb geen idee. Ik weet niet wat er in die vuurwerkdruppels zit. Is het homepatisch of een natuurlijk geneesmiddel? Wat heeft de dierenarts nog meer gedaan, heeft die ook tips gegeven hoe je zelf met je katten omgaat in zulke gevallen etcetera. Ik geloof best dat natuurlijke middelen kunnen werken. Alleen naast natuurlijke middelen bestaan er ook homeopatische middelen waarin een stof zo wordt verdund dat het uiteindelijk niet meer merkbaar aanwezig is in een product, maar dan nog zou het werken. Daar geloof ik niet in.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: homeopathy

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2017 10:15

Niagara schreef:Overigens weet ik ook niet hoe oud je kat is en hoe lang je hem al hebt.

Nog heel jong en ik heb haar zo uit het nestje, ze was toen 7 weken (achteraf hoorde ik dat dit echt te jong is, het beste is om kittens te kopen die 12 weken bij hun moeder hebben verbleven)
Haar immuunsysteem functioneert niet goed, dat resulteert in een soms explosieve uitbraak van een ziekte zoals koorts, ontstekingen e.d.
Niagara schreef:Ook kun je katten trouwens desensibiliseren door vuurwerkgeluiden af te spelen op je laptop/mobiel, eerst op een laag geluidsniveau en dan steeds iets harder. Als hij er een positieve ervaring mee krijgt en leert dat er niks ergs gebeurt zal ie ook een stuk minder bang zijn met de jaarwisseling.

Ik heb al jarenlang katten en ik weet intussen dat de ene kat er heftiger op reageert dan de andere. De Zylkene capsules werken vaak prima, maar dan moet je wel eind november al starten.
Marnix schreef:Ik heb geen idee. Ik weet niet wat er in die vuurwerkdruppels zit.

Het zijn o.m. chinese kruiden, heb ik begrepen.
Marnix schreef:Wat heeft de dierenarts nog meer gedaan, heeft die ook tips gegeven hoe je zelf met je katten omgaat in zulke gevallen etcetera.

De hom. behandelaar gelooft in overdracht van gevoelens van de mensen naar het dier. Want ze vroeg bij het intakegesprek of er ingrijpende dingen waren gebeurd, zoals het overlijden van een gezinslid, scheiding, ziekte e.d.
Veel (ernstige) chronische aandoeningen kunnen verergeren daardoor.
Ik zie zelf dat het overdragen van gevoelens waar is. Zodra ik migraine krijg, komt mijn oudste kat om me heen draaien en zodra ik ga zitten komt hij naast mij liggen.
Ik houd absoluut niet van zwevend gedoe, maar dankzij homeopatische behandeling is het leven van mijn katje nu een stuk fijner geworden.
Deze aandoening is niet aan te sturen via placebo effect. Maar de homeopaat tracht d.m.v. een therapie het zelfgenezend vermogen - dat er toch nog is - te stimuleren. De reguliere d.a. kan alleen aan symptoombestrijding doen.

Ik heb trouwens deze
Afbeelding
gekocht, een tijdje geleden.
Je hoort dan geruststellende pianomuziek. Je kunt hem ook meenemen als je naar de dierenarts moet, (naast de bench zetten in de auto).
https://www.zoo-enzo.nl/kattengedrag-tr ... gIPTPD_BwE
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten