Weg naar de hemel en dmt?

Moderators: Memmem, Moderafo's

kleintje123
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2017 04:59

Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor kleintje123 » 23 apr 2017 05:23

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Thom en ik ben 19 jaar oud.

Ik ben gelovig opgevoed, ik ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik nou echt geloof, niet omdat ik het geloof onzin vind want ik vind het absoluut geen onzin maar omdat het mij allemaal zo onwerkelijk lijkt, maar aan de andere kant, wat in openbaringen staat in de bijbel over de eindtijd klopt wel 1 op 1 met wat er nu gebeurd en er zijn mensen die overleden waren maar gereanimeerd zijn en die beweren een witte tunnel te hebben gezien en echt God te hebben gezien, dus aan de andere kant genoeg bewijs dat het wel klopt maar ik vind het nogal lastig op mijn leeftijd nu ik nog druk bezig ben met school en me toekomst.

Nu had ik eigenlijk een vraag met betrekking tot die witte tunnel.

Ik weet niet of jullie hebben gehoord over het tripmiddel dmt, maar dit is een middel dat overal in de natuur voorkomt, in planten, bomen, dieren en zelfs in ons eigen lichaam.
Nu heb ik gelezen dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je geboren word en wanneer je weer sterft er een verhoogd percentage aan dmt in je lichaam aanwezig is.

Nu word dmt ook gebruikt als tripmiddel en wat ik er over lees is dat het eigenlijk die witte tunnel is van wat je ziet als je dood gaat.

Ik wil 1 ding wel even duidelijk maken voor ik verder ga met me verhaal ik ben hier natuurlijk niet om informatie in te winnen over drugs, ik gebruik zelf niet en zou dit ook nooit doen, ik kwam alleen toevallig iets tegen over dat dmt en ben me er erg in gaan verdiepen omdat ik denk dat het misschien wel iets met God te maken heeft.

Maar stel nou, dat dmt dus het stofje is wat ervoor zorgt dat onze ziel naar de hemel kan reizen, dan zou je kunnen stellen dat de mensen die dmt genomen hebben in de hemel zijn geweest.

Dat zou ook verklaren waarom de bijbel het ons verbied om psychedelische middelen te nemen omdat we dan door middel van het tripmiddel dmt naar de hemel zouden kunnen gaan terwijl God dit eigenlijk nog niet wil.

Wat ik nu allemaal zeg klinkt natuurlijk heel ver gezocht, maar ik heb iets van er moet wel iets in ons lichaam zijn waardoor we met onze ziel naar de hemel kunnen reizen en dat dmt lijkt mij dus erg logisch agzien tijdens je geboorte en bij je dood er een verhoogd percentage aan dmt in je lichaam aanwezig is.


Hoe denken jullie hier over? Ik ben hier heel benieuwd van omdat ik een erg onderzoekend typ ben en ook graag antwoorden wil hebben over hoe iets nou eigelijk komt en hoe iets in elkaar zit, natuurlijk is het geloof een geloof dus je moet het geloven maar ik ben behoorlijk nieuwschierig wat jullie hiervan vinden.

Alvast bedankt,

Thom

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor lekkerbek » 23 apr 2017 07:38

Welkom op het forum Thom!
Nou je bent zeker een onderzoekend type zeg!
Ik zal eerlijk zeggen dat het mij niet zo interesseert wat het stofje in je lichaam doet, wat mensen met een bijna dood ervaring hebben gezien......
Weet je, zolang er niemand na een jaar weer tot leven wordt geblazen en weer terugkomt op de aarde denk ik dat we niet met zekerheid kunnen zeggen of die witte tunnel echt is of dat dit wordt beleefd. De ene heeft het over een witte tunnel, de ander over heel veel heldere kleuren.
Ik denk zelf: blijf maar bij Gods Woord. En daarin staat dat we met God verzoend moeten worden wil het wel met ons gaan! De Heere zegt in Zijn Woord niets over wat we zien tijdens het sterven, maar wel wat we krijgen ná ons sterven. Gods kinderen zijn voor eeuwig gelukkig, nooit geen zonde, verdriet en ziekte meer. Nooit meer last van onszelf, ons eigen vlees en ons eigen ik.
Ik heb mogen horen over mijn lieve oom die een aantal weken voor zijn sterven toch weer zoveel strijd had, wat heeft de satan hem dwars gezeten. Maar de dag van zijn sterven mocht er zo'n glans over z'n gezicht liggen, bij luisterde mee met het versje: och mocht ik in die heilige gebouwen, ..........Zijn liefelijkheid en schone dienst aanschouwen.....hij hief z'n vinger op en fluisterde: ja.....ja....! Enige tijd later heeft hij z'm laatste adem uitgeblazen. Ik denk niet dat hij door een tunnel is gegaan, hij sloot z'n ogen en werd door Zijn vader Thuis gehaald!

Bidt en u zál gegeven worden! Zoekt en gij zúlt het zien! Klopt en u zál open gedaan worden!

Onderzoek dát maar!
Gods zegen toegewenst!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor Pcrtje » 23 apr 2017 16:45

kleintje123 schreef:en er zijn mensen die overleden waren maar gereanimeerd zijn en die beweren een witte tunnel te hebben gezien en echt God te hebben gezien, dus aan de andere kant genoeg bewijs dat het wel klopt
Er zijn ook mensen die ontmoetingen hebben met de profeet Mohammed en voelen het Nirvana te bereiken. Als ik jou was zou ik mijn geloof niet op zulke dingen baseren. Niet zo sterke grond.

kleintje123 schreef:Nu heb ik gelezen dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je geboren word en wanneer je weer sterft er een verhoogd percentage aan dmt in je lichaam aanwezig is.
Ik heb even geprobeerd dit op te zoeken in de medische literatuur maar ik kan het niet zo snel vinden. Kun je je bron geven?

kleintje123 schreef:Nu word dmt ook gebruikt als tripmiddel en wat ik er over lees is dat het eigenlijk die witte tunnel is van wat je ziet als je dood gaat.
Er zijn ook vele andere geneesmiddelen en roesmiddelen die het bewustzijn kunnen veranderen. Verder zag ik dat een psychiater experimenten had uitgevoerd waarbij hij het middel injecteerde en opmerkte dat "while 'typical' near-death and mystical states occurred, they were relatively rare." (Zie hier.)

kleintje123 schreef:ik kwam alleen toevallig iets tegen over dat dmt en ben me er erg in gaan verdiepen omdat ik denk dat het misschien wel iets met God te maken heeft.

Maar stel nou, dat dmt dus het stofje is wat ervoor zorgt dat onze ziel naar de hemel kan reizen, dan zou je kunnen stellen dat de mensen die dmt genomen hebben in de hemel zijn geweest.
Dat lijkt me wel een heel voorbarige conclusie. Er zijn hier veel kanttekeningen bij te plaatsen. Even een paar gedachten mijnerzijds:
  • Je gaf net zelf al aan dat DMT van nature al in het menselijke lichaam voorkomt. Betekent dat dan dat iedereen in de hemel is geweest? Of moet er een soort grens zijn (een soort serumconcentratiewaarde?) die behaald moet zijn?
  • Je gaf ook aan dat DMT van nature voorkomt bij andere dieren en bij planten. Zijn die dan ook allemaal in de hemel geweest?
  • Waar is de hemel eigenlijk? Hoe kun je daar komen met behulp van een stofje dat in het lichaam zit? Dat is een heel gekke gedachtegang, eigenlijk.
  • Er is een filosofisch probleem met je idee. Hoe kan iets stoffelijks een uitwerking hebben in het onstoffelijke?
Het lijkt mij dus zeker niet zo dat we kunnen stellen dat (sommige) mensen die DMT innemen in de hemel kunnen komen of zijn geweest.

kleintje123 schreef:Dat zou ook verklaren waarom de bijbel het ons verbied om psychedelische middelen te nemen
Waar staat dat?

kleintje123 schreef:omdat we dan door middel van het tripmiddel dmt naar de hemel zouden kunnen gaan terwijl God dit eigenlijk nog niet wil.
Valt wel mee, hoor. Al die mensen die dus beweren dat ze in de hemel zijn geweest zijn toch weer terug op aarde geweest om dat te kunnen vertellen. Bovendien, je denkt toch niet dat God zich laat foppen door mensen die stiekem een middeltje innemen?

kleintje123 schreef:Wat ik nu allemaal zeg klinkt natuurlijk heel ver gezocht, maar ik heb iets van er moet wel iets in ons lichaam zijn waardoor we met onze ziel naar de hemel kunnen reizen en dat dmt lijkt mij dus erg logisch agzien tijdens je geboorte en bij je dood er een verhoogd percentage aan dmt in je lichaam aanwezig is.
Het enige wat je vanuit je gedachtegang kunt concluderen is dat sommige mensen die DMT (of een ander middel) innemen beweren dat zij een bovennatuurlijke ervaring hebben gehad of dat zij in een soort hogere staat van bewustzijn zijn gekomen. Je kunt geenszins stellen dat zij daadwerkelijk daar geweest zijn - dat kunnen we immers niet controleren. We kunnen bovendien slechts speculeren over de gang van de ziel naar de hemel - dat is immers ook oncontroleerbaar.

kleintje123 schreef:Hoe denken jullie hier over? Ik ben hier heel benieuwd van omdat ik een erg onderzoekend typ ben en ook graag antwoorden wil hebben over hoe iets nou eigelijk komt en hoe iets in elkaar zit, natuurlijk is het geloof een geloof dus je moet het geloven maar ik ben behoorlijk nieuwschierig wat jullie hiervan vinden.
Ik ben ook een nieuwsgierig type, maar ik ben ook kritisch van aard. ;) Ik vind je idee een leuke gedachtegang, maar het is niets meer dan speculatie. Als je echt wilt weten hoe roesmiddelen werken en wat voor uitwerking ze hebben op het menselijke lichaam zul je een studie farmacie of biomedische wetenschappen moeten overwegen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor Chaya » 24 apr 2017 10:59

kleintje123 schreef:Hoe denken jullie hier over? Ik ben hier heel benieuwd van omdat ik een erg onderzoekend typ ben en ook graag antwoorden wil hebben over hoe iets nou eigelijk komt en hoe iets in elkaar zit, natuurlijk is het geloof een geloof dus je moet het geloven maar ik ben behoorlijk nieuwschierig wat jullie hiervan vinden.

Alvast bedankt,

Thom

Hoi Thom, ik weet niet zoveel van stofjes die op bepaalde momenten in ons lichaam zouden zijn. Het zou heel goed kunnen.
Maar er is niemand die echt dood is geweest en weer teruggekeerd.

Paulus is opgetrokken geweest tot in de 3e hemel, wat dat precies betekent, weten we niet. Of het met zijn stoffelijk lichaam, of alleen met zijn geest was, weten we ook niet.
Het feit dat hij er niet direkt over sprak, maar pas vele jaren later, geeft wel te kennen dat het een tere zaak is.
kleintje123 schreef:Dat zou ook verklaren waarom de bijbel het ons verbied om psychedelische middelen te nemen omdat we dan door middel van het tripmiddel dmt naar de hemel zouden kunnen gaan terwijl God dit eigenlijk nog niet wil.

Alle middelen die inwerken op onze psyche, moeten we met voorzichtigheid gebruiken en alleen in gevallen van uiterste noodzaak, zoals bij een ziekte of aandoening.
En met tripmiddelen gaat het heel vaak ernstig mis, dat zul jij ook wel weten.
Blijf ver vandaan bij middelen die de geest beinvloeden.

Er staan op internet ook wel betrouwbare verhalen over een bijna dood ervaring, maar het heet niet voor niets: BIJNA.
Er is nooit iemand teruggekeerd van de andere kant van de doodsjordaan. (dat is een begrip uit een oud boek, De Christenreis naar de Eeuwigheid, iemand die sterft komt voor een rivier te staan, die hij over moet steken. Christen is bang om te verdrinken, want sterven betekent: God ontmoeten)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor Mortlach » 24 apr 2017 12:49

kleintje123 schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Thom en ik ben 19 jaar oud.

Ik ben gelovig opgevoed, ik ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik nou echt geloof, niet omdat ik het geloof onzin vind want ik vind het absoluut geen onzin maar omdat het mij allemaal zo onwerkelijk lijkt, maar aan de andere kant, wat in openbaringen staat in de bijbel over de eindtijd klopt wel 1 op 1 met wat er nu gebeurd


Mwa, dat komt vooral omdat die voorspellingen zo ongelooflijk vaag zijn dat ze altijd wel passen. Ten tijde van Napoleon, 200 jaar geleden, dacht men ook dat het einde nu toch echt was aangebroken. Als het gaat om natuurrampen en naties/landen die instorten, dan klopt dat eigenlijk altijd wel.

en er zijn mensen die overleden waren maar gereanimeerd zijn en die beweren een witte tunnel te hebben gezien en echt God te hebben gezien, dus aan de andere kant genoeg bewijs dat het wel klopt maar ik vind het nogal lastig op mijn leeftijd nu ik nog druk bezig ben met school en me toekomst.

Nu had ik eigenlijk een vraag met betrekking tot die witte tunnel.

Ik weet niet of jullie hebben gehoord over het tripmiddel dmt, maar dit is een middel dat overal in de natuur voorkomt, in planten, bomen, dieren en zelfs in ons eigen lichaam.
Nu heb ik gelezen dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je geboren word en wanneer je weer sterft er een verhoogd percentage aan dmt in je lichaam aanwezig is.

Nu word dmt ook gebruikt als tripmiddel en wat ik er over lees is dat het eigenlijk die witte tunnel is van wat je ziet als je dood gaat.

Ik wil 1 ding wel even duidelijk maken voor ik verder ga met me verhaal ik ben hier natuurlijk niet om informatie in te winnen over drugs, ik gebruik zelf niet en zou dit ook nooit doen, ik kwam alleen toevallig iets tegen over dat dmt en ben me er erg in gaan verdiepen omdat ik denk dat het misschien wel iets met God te maken heeft.

Maar stel nou, dat dmt dus het stofje is wat ervoor zorgt dat onze ziel naar de hemel kan reizen, dan zou je kunnen stellen dat de mensen die dmt genomen hebben in de hemel zijn geweest.

Dat zou ook verklaren waarom de bijbel het ons verbied om psychedelische middelen te nemen omdat we dan door middel van het tripmiddel dmt naar de hemel zouden kunnen gaan terwijl God dit eigenlijk nog niet wil.


Ik denk dat als God iets niet wil, het ook niet gebeurt. Verder kom je wel in ontzettende problemen, want wat nou als een overtuigde atheïst dat middel neemt? Verder zet je het idee van de ziel ook in op een manier die vrij veel problemen veroorzaakt. Ik denk niet echt dat deze lijn van redeneren erg vruchtbaar zal zijn, maar je bent natuurlijk niet de enige. Er zijn in de geschiedenis tal van culturen en personen die drugs gebruikten om nader tot God te komen.

Wat ik nu allemaal zeg klinkt natuurlijk heel ver gezocht, maar ik heb iets van er moet wel iets in ons lichaam zijn waardoor we met onze ziel naar de hemel kunnen reizen en dat dmt lijkt mij dus erg logisch agzien tijdens je geboorte en bij je dood er een verhoogd percentage aan dmt in je lichaam aanwezig is.


Het idee dat de hemel een plek/locatie is waar je naartoe kunt reizen, ik zou met dat idee eens beginnen en bedenken wat de problemen daarmee zijn. Er zijn trouwens zat stoffen waarvan er meer in je lichaam zit op bepaalde momenten, die verbinden we - gelukkig - niet allemaal met onze ziel.

Hoe denken jullie hier over? Ik ben hier heel benieuwd van omdat ik een erg onderzoekend typ ben en ook graag antwoorden wil hebben over hoe iets nou eigelijk komt en hoe iets in elkaar zit, natuurlijk is het geloof een geloof dus je moet het geloven maar ik ben behoorlijk nieuwschierig wat jullie hiervan vinden.

Alvast bedankt,

Thom


Het christelijke antwoord zal ongetwijfeld in de richting liggen van "Niemand komt tot de vader dan door mij [Jezus]"; Dat sluit het idee al uit dat je met allerlei psycho-actieve drugs kunt gaan sjoemelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor Mortlach » 24 apr 2017 12:52

Chaya schreef:Maar er is niemand die echt dood is geweest en weer teruggekeerd.


Nou ja, eentje wel natuurlijk! :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor Mortlach » 24 apr 2017 12:54

Chaya schreef:Er staan op internet ook wel betrouwbare verhalen over een bijna dood ervaring, maar het heet niet voor niets: BIJNA.
Er is nooit iemand teruggekeerd van de andere kant van de doodsjordaan. (dat is een begrip uit een oud boek, De Christenreis naar de Eeuwigheid, iemand die sterft komt voor een rivier te staan, die hij over moet steken. Christen is bang om te verdrinken, want sterven betekent: God ontmoeten)


Bijzonder hoe veel culturen rivieren gebruiken in de mythen rond de dood. Ik moest bij dit stukje meteen aan de Styx denken en volgens mij gebruikt de Noorse mythologie - ja, even opgezocht, daar heet 'ie Gjöll.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor irmo » 24 apr 2017 13:46

Mortlach schreef:Nou ja, eentje wel natuurlijk! :wink:


Die kon het iig nog zonder drugs dan :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor Chaya » 24 apr 2017 14:13

Mortlach schreef:Nou ja, eentje wel natuurlijk! :wink:

Ik neem maar aan dat je dit niet spottend bedoeld. Want dan heb je gelijk.
Jezus heeft wel mensen uit de dood opgewekt, het dochtertje van Jaïrus en Lazarus.
Mortlach schreef:Bijzonder hoe veel culturen rivieren gebruiken in de mythen rond de dood.

Het begin en het einde van het leven is een mysterie dat ten diepste niet begrepen kan worden.
Daarom komt dit in elke cultuur terug en krijgt het een grote plaats, ook in de verhalen en gezangen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor Mortlach » 24 apr 2017 14:19

Chaya schreef:Ik neem maar aan dat je dit niet spottend bedoeld.


Uiteraard.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Weg naar de hemel en dmt?

Berichtdoor Niagara » 24 apr 2017 20:32

Ik denk dat God niet afhankelijk is van een stofje om onze ziel naar hemel of hel te brengen. Het idee van een ziel is juist: het niet-lichamelijke deel van je wezen. Geloof in een God heeft nodig dat je juist erkent dat er ook leven is/wezens zijn die wij niet kunnen waarnemen omdat ze op een enkele keer na niet fysiek waarneembaar, maar puur geestelijk zijn (tenzij ze fysieke vorm aannemen om een mens iets duidelijk te maken, zoals de engel die Maria het nieuws kwam brengen dat ze in verwachting was van Jezus bijvoorbeeld). Geloof in een God die groter is dan wij behelst ook dat je zult moeten erkennen dat die God dingen denkt, maakt en doet die wij niet kunnen begrijpen, omdat ons verstand beperkt is geschapen, wij zijn niet even wijs en verstandig als God. Hij overziet dingen waar wij tunnelvisie hebben, wij weten slechts wat ons aardse verstand in staat is om te bevatten. Gelukkig mogen we vertrouwen op een God die alwetend, almachtig en goed is. Door ons aardse lichaam worden wij beperkt, dit door de zonde. Daarom wil God ons vernieuwen.
Wij zijn geschapen als lichaam én ziel, Gods doel met ons is dus ook om ons weer een nieuw lichaam te geven, niet enkel om als enkel zieltjes de hemel te bewonen. Hij wil een nieuwe hemel en aarde maken waar allen die bij Hem willen horen zullen leven in eeuwige lichamen die niet meer beperkt worden door de zonde. Dit is mogelijk doordat Jezus, die zelf God is, naar ons toegekomen is in een aards lichaam, zodat hij de last daarvan kon voelen, heel zijn leven niet gezondigd heeft maar de dood overwonnen. Toen Hij opgestaan was uit de dood had Hij ook geen aards sterfelijk lichaam meer maar een hemels, eeuwig lichaam. Dit maakt bijvoorbeeld mogelijk dat Hij ineens tussen zijn dicipelen kon verschijnen, terwijl de deuren op slot waren. Als je over Jezus na zijn opstanding leest in de bijbel kun je dus al een beetje zien hoe zo'n hemels lichaam is. Een voorproefje van hoe een vernieuwing voelt krijg je als je tot geloof komt en de Heilige Geest, de Geest die Jezus weer naar de aarde heeft gestuurd om de gelovigen bij te staan, in je hart komt wonen. Dit is ook een geestelijke uitdrukking, niet een fysieke gebeurtenis voor zover ik weet. Dit wordt ook wel wedergeboorte of bekering genoemd, of vernieuwing van je hart. Waar het op neer komt is dat de Heilige Geest jouw denken en voelen op God richt, op Zijn eer en wil en in navolging daarvan ook op liefde voor je naaste, in plaats van op jezelf en je eigen belangen. Hierdoor lukt het (vaker, niet altijd, omdat we in een aards lichaam zitten zijn we nog steeds niet compleet los van zonden in dit leven) om meer op Jezus te gaan lijken en al een beetje meer hoe God ons bedoeld had, en hoe je dus ook in je eeuwige, vernieuwde lichaam zult zijn nadat je gestorven bent. En je zult merken dat dat eigenlijk een veel fijnere manier van leven is, hoewel je strijd zult ondervinden tussen je aardse lichaam en vernieuwde geest, want die gaan moeilijk samen. Maar door dit voorproefje, doordat je daardoor een beetje kunt voelen hoe fijn een vernieuwd leven is, hoef je ook niet zo bang meer te zijn voor de dood. Omdat als je weet dat Jezus ook voor jou gestorven is en je Zijn leiding in je leven aanvaard hebt, de complete vernieuwing van het leven na de dood ook van jou mag zijn. Er is geen geruster sterven dan dat.
Nu ben je nog maar negentien en lijkt de dood waarschijnlijk nog heel ver weg. Ik ben zelf 22 en voor mij duurt het waarschijnlijk ook nog wel even voor mijn lichaam vernieuwd wordt. Toch zeg ik niet: 'wacht met die geestelijke vernieuwing dan ook maar tot ik 70 ben ofzo.' God heeft ons namelijk met een doel op de wereld gezet, Zijn plan is niet enkel de uiteindelijke vernieuwing van ons lichaam, Hij wil heel graag dat wij ook op deze wereld al contact met Hem zoeken, naar Zijn wil leven en gelukkig zijn. Want het ware geluk kun je proeven door het leven naar Zijn wil, in contact met Hem. Het is zoveel beter dan in je eentje doorploeteren omdat je het zelf wilt doen, het is moeilijk om te leven naar Gods wil maar tegelijk ook een makkelijker leven omdat je zoveel controle over dingen die je eigenlijk toch niet kunt controleren los kunt laten als je op God vertrouwt, de God die wel alles in de hand heeft en die nooit moe of uitgeput raakt, zelfs niet van dingen die ons angsten, depressies, burn-outs etc bezorgen.

Voor de geestelijke vernieuwing is God niet afhankelijk van stofjes, hoewel Hij ze wel kan gebruiken als Hij dat wil. Maar God is almachtig en niet gebonden aan natuurwetten, hoewel hij ze in de meeste gevallen navolgt (Hij heeft ze natuurlijk ook niet voor niets gemaakt) tenzij Hij het nodig acht er een uitzondering op de maken (zoals bij het volk Israel in Kanaän onder leiding van Jozua, God liet de zon en maan stilstaan op Jozua's gebed, lees Jozua 10 maar eens, met name vers 12-14). Vertrouw op Hem, dat is wat God van ons vraagt. Dit betekent niet dat we niks mogen onderzoeken (in Prediker staat: onderzoek de dingen en behoud het goede), maar niet alles is nuttig, sommige dingen zal geen mens ooit weten of misschien is pas over honderd jaar de techniek zover, dan zul jij het hoogstwaarschijnlijk ook niet weten. Maar dat is ook niet nodig. Vertrouwen op God is het belangrijkste, je geloof moet niet afhankelijk worden van of je God kunt bewijzen of aftroeven, dan maak je Hem kleiner dan Hij is of is het geen geloof meer. Zorg dus dat die basis van vertrouwen goed zit, dan mag je alles onderzoeken wat je wilt, met een gerust hart, omdat je niet afhankelijk bent van je onderzoeksresultaten maar van een God die zoveel groter en wijzer is dan wij, en bovenal een God die goed is.
Afbeelding


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten