Moeite met 'geen kinderwens'

(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moeite met 'geen kinderwens'

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2017 09:28

Chaya schreef:Weet je, je intuïtie kan je gewoon bedriegen.

Ratio kan je ook bedriegen. Een bepaalde interpretatie van de Bijbel kan ook onjuist zijn.

Nee, zo werkt het niet. Kinderen zijn geen verzekeringen voor een onbezorgde oude dag.
Ten eerste kan het zo zijn dat jij je kinderen overleeft en ten tweede is het zo dat je kinderen hun eigen weg kiezen, soms heel ver weg van hun ouders.
Toen ik jouw leeftijd had, wilde ik ook geen kinderen en eigenlijk overviel de zwangerschap mij behoorlijk.
Ik wist helemaal niet of ik nu blij moest zijn.
Vantevoren kun je niets inschatten, ik vond kinderen (van anderen dus) vaak best wel irritant en druk en overweldigend.
Hoezeer ik ook hield van mijn nichtjes en neefjes (van mijn broers en zussen), toch was ik weer blij als ik naar huis kon.
Een kind van een ander is heel anders dan een kind van jezelf.
Dat klinkt misschien egoïstisch, maar ergens tussen bevruchting en geboorte groeit iets moois, iets speciaals. En soms is dat er niet eens vlak na het doorknippen van de navelstreng (hoe symbolisch is dat?), maar komt het pas later.

Het gaat erom, denk niet dat God je gedachten stuurt op deze manier. Soms moet het juist door veel strijd heen, of door tegenwerking.
Je krijgt geen kind voor jezelf! Maar je mag meebouwen aan het koninkrijk van God, als het ZIjn plan met jouw leven is!
En dan ga je er heel anders instaan.

Tja ik vond het ook eng en nu geweldig. Een eigen kind is inderdaad wel veel specialer nog dan de kinderen van anderen. Maar daarmee is het niet de enige juiste keuze. En ook niet de enige manier om te bouwen aan Gods koninkrijk. Dat wordt veel te weinig benadrukt in de kerken, daar krijg je soms het idee alsof door kinderen krijgen aan Gods koninkrijk te bouwen, de enige goede manier is, tenzij je geen kinderen kan krijgen of je single bent.
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2017 09:44

Lalage schreef:Wat een lompe reactie, Chaya. Ik stel mij hier heel kwetsbaar op, door het over heel persoonlijke zaken te hebben. Ik doe dat om een ander te helpen, niet om in discussie te gaan of een oordeel over me heen te krijgen.
Bovendien lees je niet goed. Ik ben inmiddels 35 en mag om medische redenen niet zwanger worden.

Het is absoluut niet lomp bedoeld. Het is een heel teer onderwerp en ik heb me net zo goed kwetsbaar opgesteld door te zeggen dat ik eigenlijk geen kinderwens had. Ik kon er destijds met niemand over praten, want dat werd echt niet begrepen en was een onderwerp dat not done was.
Excuses als e.e.a. niet goed is overgekomen bij je.
Op een forum zie je maar een klein stukje van iemand en niet de komplete achtergrond. Dat is enerzijds wel goed, anderzijds kan dat ervoor zorgen dat je onbedoeld iemand kwetst. Nogmaals sorry daarvoor en ik hoop dat je mijn excuses wilt aanvaarden.
Wee de mens die zich niet elke dag minstens een uur kan bezinnen over zichzelf ~ Rabbi Mosje Leib van Sasow

tulp
Mineur
Mineur

Berichtdoor tulp » 15 feb 2017 12:01

Chaya schreef:Weet je, je intuïtie kan je gewoon bedriegen.

Dat is een waar woord: je intuïtie kan je bedriegen.
Tegelijk is het een dooddoener en een verdachtmaking om je gesprekspartner de mond te snoeren.
Wie zegt dat de worsteling die mensen met de Heere hebben wel echt een worsteling met de Heere is? Je intuïtie kan je bedriegen. Je gevoel kan je bedriegen.
Wie zegt dat de stem die sommige mensen aan de Heere toeschrijven ook echt van de Heere is?
Wie zegt dat de worsteling die je soms met je eigen gevoelens hebt van de Heere is?
Dat zijn dingen die je weet, die op een gegeven moment helder worden. Waar je veel voor gebeden hebt.Ook dat ‘weten’ kan je bedriegen.
Uiteindelijk is het een nietszeggende dooddoener. Het zijn ware woorden, alleen: wanneer zet je ze in? In welke situatie gaat hij op?

Het is moeilijk om gevoelens te vergelijken.
Sommige mensen hebben geen kinderwens en zijn dolgelukkig als de kleine er eenmaal is. Vader/moedergevoelens kunnen groeien.
Sommige mensen hebben geen kinderwens en weten dat die wens er ook niet komt (inderdaad: die intuïtie de je kan bedriegen).
Sommige mensen hebben geen kinderwens en krijgen toch kinderen, staan open voor de kinderzegen, waarvan je later denkt: had ze maar nooit gekregen.

Wie zijn wij om tegen een ander te zeggen: die blijdschap komt wel hoor, bij mij kwam hij ook.
Misschien was jouw gebrek aan kinderwens, hoe sterk je die ook voelde, een stuk oppervlakkiger dan het gebrek aan kinderwens van een ander? Hoe wil je dat meten? Hoe weet je dat wat voor jou geldt, ook voor een ander zal gelden?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 feb 2017 12:15

Chaya schreef:Op een forum zie je maar een klein stukje van iemand en niet de komplete achtergrond. Dat is enerzijds wel goed, anderzijds kan dat ervoor zorgen dat je onbedoeld iemand kwetst. Nogmaals sorry daarvoor en ik hoop dat je mijn excuses wilt aanvaarden.

Excuses aanvaard. Inderdaad zie je maar een beetje van elkaar. Het kwam zo op mij over, maar ik vind het fijn te lezen dat je het niet zo bedoelde!

@Tulp dank voor je aanvulling en nuancering.

Geen idee of de topicstarter hier nog meeleest, maar ik weet zeker dat dit voor veel mensen een moeilijk thema of zelfs taboe is en hopelijk hebben ze er iets aan om hier van verschillende mensen te horen hoe ze hiermee omgaan.

Kapoentje92

Berichtdoor Kapoentje92 » 23 feb 2017 13:53

Ja, ik lees nog mee ;) Maar moest even tijd vinden om te reageren.

@welling82 Ik begrijp je reactie niet goed, je spreekt jezelf meerdere keren tegen. Wel goed, niet goed, wel bijbels, niet bijbels.
Hoewel mijn vraag niet over anti-conceptie ging, ga ik toch even in op wat je daarover zegt. Onthouding is toch ook een vorm van anti-conceptie of zie ik dat verkeerd? Het doel is precies hetzelfde namelijk ;)
Wat je verder zegt over mijn man, dat hij mij 'hoort te steunen' en dergelijke, dat impliceert dat hij dat niet doet. Laat ik daar duidelijk over zijn: dat doet hij wel :)

@lalage Dat is precies wat ik bedoel. Bedankt voor je openheid hierover. Er is bij jou ook een medische reden, dat is nog wel iets anders natuurlijk. Maar ik ben het helemaal eens met wat je zegt over dat God je een bepaald verlangen geeft voor iets of juist niet. Dat lijkt me juist de manier van God om Zijn plan voor ons leven aan ons bekend te maken!

@marnix Haha ik moet wel lachen om je reactie over backpacken in Australië, maar je slaat de spijker op zijn kop!

Ik lees hier ook meerdere keren dat je door het krijgen van kinderen bouwt aan Gods Koninkrijk. Ik vraag me dan wel heel erg af: hoe dan?? Dat ik geloof, wil niet zeggen dat mijn kinderen ook zullen geloven en daadwerkelijk onderdeel worden van Gods Koninkrijk. Deze redenering vind ik daardoor behoorlijk kort door de bocht. Er is namelijk geen enkele garantie voor!

@tulp Het is inderdaad zo dat je nooit echt kunt peilen hoe diep iemands kinderwens wel of niet zit. Op dit moment is bij mij het gevoel heel sterk dat ik dit niet wil. Een vergelijking: ik heb behoorlijk hoogtevrees en het voelt voor mij heel onnatuurlijk om een toren te beklimmen of zelfs maar over de bovenste rand van het klimrek te stappen om aan de andere kant naar beneden te gaan. Dat is hetzelfde gevoel dat ik hierbij heb. Ik geloof ook zeker dat God mijn hart daar wel voor open kan stellen, maar blijkbaar niet op dit moment. Er zijn zeker momenten in mijn leven geweest, waarop ik heb gemerkt dat God door middel van gevoel een bepaalde richting wijst. En ik vertrouw erop dat, áls het onderdeel is van Zijn plan voor mij/ons, dat gevoel er ook komt. En zolang het er niet is, begin ik niet aan kinderen ;) Dat lijkt mij de verstandigste manier om ermee om te gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2017 15:35

Er is misschien geen garantie dat je kinderen ook gaan geloven maar statistisch gezien is de kans dat ze geloven wel een stuk groter ;)

Maar ik ken mensen zonder kinderen die harder bouwen aan Gods Koninkrijk dan veel mensen met kinderen dus het zegt inderdaad niet alles. Bouwen kan op zoveel manieren en er wordt wel eens gedaan of dat alleen of vooral kan door kinderen te krijgen.

En tja, blijf zoeken naar Gods wil hierin. Want waar ik ooit mee begon is dat je ook heel erg ergens tegen kan opzien terwijl je het wel heel gaaf zou vinden. Er zijn mensen net hoogtevrees die toch een keer besloten om dat tenoverwinnen en gingen parachutespringen en dat achteraf een fantastische ervaring vonden. Of mensen met vliegangst die in Australie gingen backpacken en de tijd van hun leven hadden. Je gevoel kan ook een blokkade zijn voor mooie ervaringen. Iemand met hoogtevrees zal nooit van tevoren denken: parachute springen is heel gaaf. Iemand met vliegangst zal nooit met plezier in een vliegtuig stappen. Maar misschien is de ervaring of wat er uit voortkomt uiteindelijk wel fantastisch. Dat is iets om over te blijven denken. Angst kan een slechte raadgever zijn dus laat dat niet je motivatie zijn voor het wel of niet krijgen van kinderen. Wat niet wil zeggen dat je je gevoel en verstand moet uitschakelen, begrijp me niet verkeerd. Ik geloof dat je soms kan beslissen dat je geen kinderen krijgt en dat dat dan ook goed kan zijn.
“He died not for men, but for each man. If each man had been the only man made, He would have done no less.”
― C.S. Lewis

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”