misstanden ten nadele van patiënten

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

misstanden ten nadele van patiënten

Berichtdoor elburger » 07 dec 2016 16:18

Men hoort nogal eens zeggen dat de zorg zo duur is.
Het eigen risico wordt bijna jaarlijks duurder.
De zorgpremie stijgt ieder jaar, en als een partij en of partijen in de tweede kamer daar vragen over stellen is het antwoord stee vast: de zorg wordt duurder doordat de zorg gespecialiseerder wordt en de mens wordt ouder waardoor de zorgkosten stijgen.
Klopt allemaal.
Maar nu wil ik even 1 zaak aan u lieden voorleggen, en ik vraag mij af of u daarmee ooit ook al eens mee geconfronteerd bent geweest.
Mijn zoon loopt bij de dermatoloog en dat helpt gelukkig prima.
Eens in de 10 a 12 weken moet hij een injectie krijgen.
Ook niets mis mee.
Maar vorige week kreeg hij van zijn zorgverzekeraar de kwartaal afrekening.
Daarop stond o.a. dermatoloog 1 a 2 keer 118 euro
Dit gaat van zijn eigen risico af. Maar hij snapt het niet en gaat contact opnemen met zijn zorgverzekeraar.
Zijn vraag was, wat houdt die 1 a 2 keer in want ik ben maar 1 keer geweest.
Wel het zit zo.
Als mijn zoon binnen 3 maanden terug was gekomen bij de dermatoloog dan had hij maar 1 maal 118 euro hoeven te betalen.
Echter de assistente van de dermatoloog maakte zijn nieuwe afspraak na 3 maanden en 1 dag.
Zodoende kan men aldaar 2 consults rekenen.
De zorgverzekeraar heeft de zaak in den minne geschikt met mijn zoon en vertelde dat de ziekenhuizen deze truc regelmatig toepassen.
Dit vindt ik dus een vorm van oplichting.
Men heeft recht op een behandeling en na behandeling binnen 3 maanden maar men maakt doodgewoon de nieuwe afspraak 1 of 2 dagen na de termijn waarin de nabehandeling nog bij de behandeling hoort.
Ja, nu begrijp ik ook waarom de zorg maar duurder en duurder wordt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: misstanden ten nadele van patiënten

Berichtdoor Chaya » 07 dec 2016 16:58

Wat vervelend Elburger. Het lijkt wel ambtenaren-geneuzel, 1 dag voorbij de 3 maanden. :?
Ik ken nog een voorbeeld. Als je bij een specialist onder behandeling bent en (tijdelijk) uitbehandeld bent omdat de kwaal genezen is bijvoorbeeld, mag je binnen het jaar opnieuw een afspraak maken als dat nodig is.
Mijn dochter had 1 jaar en een paar dagen laten verstrijken.
Ze moest toen eerst langs de huisarts, verwijzing vragen, en kon toen pas een afspraak maken, voor hetzelfde probleem!
Assistente van de specialist zei, jammer dat je net een paar dagen te lang gewacht hebt.
Ziekenhuizen declareren soms heel laat. Zo kan het gebeuren dat jij in het nieuwe jaar pas geconfronteerd wordt met een rekening van je bezoek in mei of juni dat jaar daarvoor! Maar dan is je nieuwe financiële klokje dus net weer gaan tikken.
Als je nu nog medicijnen haalt, omdat je eigen risico toch op is, zul je w.s. ook bedrogen uitkomen, want dan staan ze gewoon in het nieuwe jaar er bij.
Ik snap niet dat er mensen zijn die een hoog eigen risico nemen, of je moet werkelijk helemaal niets mankeren.
Maar dat kan zomaar anders zijn.
De politiek komt altijd met het argument dat kankerbehandelingen zo duur zijn. Alsof de meeste patiënten hiervoor kiezen en dit ook ondergaan.
Ook zijn er amper nog ligdagen na een operatie. Je gaat naar huis om te herstellen.
Hernia bijvoorbeeld, op woensdag geopereerd, op donderdagavond al naar huis!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: misstanden ten nadele van patiënten

Berichtdoor lekkerbek » 07 dec 2016 18:23

Nu even vanuit de zorgverlener: ik weet echt van niets over die 3 maanden dus als de arts opdracht geeft om een afspraak te maken over 3 maanden kan het mij ook gebeuren dat ik er 3 dagen naast zit. Uiteraard houd ik hier rekening mee op het moment dat ik het wel weet.

Na een jaar moet je idd weer een nieuwe verwijsbrief. Niet omdat het ziekenhuis dit wil maar omdat de zorgverzekeraar dit vraagt. Zelf kijk ik niet zo nauw als iemand daarna binnen een maand belt. Maar daarna wel, als de zorgverzekeraar ziet dat er geen verwijsbrief is dan moet de patiënt zelf het consult betalen.
Geloof me, zowel de patiënt als de medewerkers van het ziekenhuis zitten hier niet op te wachten. Het is geen handigheidje om meer geld binnen te halen. Ik zit daar voor de patiënt om het haar zo prettig mogelijk te maken. Maar helaas is dat niet alrijd mogelijk. En soms krijgen we hele lelijke reacties terwijl we het zo goed mogelijk proberen te doen! Echt ieder jaar weer de regels lezen bij je zorgverzekeraar! Helaas is dat nodig!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: misstanden ten nadele van patiënten

Berichtdoor hans0166 » 07 dec 2016 19:12

ik denk toch echt dat je zorgverzekering de zaken een beetje omdraait.. zíj maken de regels, niet het ziekenhuis.

Het ziekenhuis krijgt namelijk toch wel betaald, nu in dit geval verhaalt de zorgverzekeraar echter een stuk van die kosten op jou, wat ze binnen de termijn niet kunnen....

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: misstanden ten nadele van patiënten

Berichtdoor lekkerbek » 07 dec 2016 21:12

Ik zou overigens als ik de zorgverlener was achtetaf de afspraak verplaatsen naar 2 dagen ervoor. Dan kun je de rekening verscheuren.
Wat een raar gedoe, dit zou ik trouwens wel aanvechten bij de verzekeraar. Jij kunt er niets aan doen dat bv het spreekuur die week ervoor vol zit. Dat gebeurt bij ons vaak. Dan bellen ze toch nog binnen een jaar maar dan zit het spreekuur vol. Ik maak dan gewoon de afspraak omdat ik kan aantonen dat ze binnen het jaar bellen. De patiënt kan er niets aan doen dat de arts zo druk bezet is.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: misstanden ten nadele van patiënten

Berichtdoor Chaya » 08 dec 2016 10:15

lekkerbek schreef:Geloof me, zowel de patiënt als de medewerkers van het ziekenhuis zitten hier niet op te wachten. Het is geen handigheidje om meer geld binnen te halen. Ik zit daar voor de patiënt om het haar zo prettig mogelijk te maken. Maar helaas is dat niet alrijd mogelijk. En soms krijgen we hele lelijke reacties terwijl we het zo goed mogelijk proberen te doen! Echt ieder jaar weer de regels lezen bij je zorgverzekeraar! Helaas is dat nodig!

Nee dat geloof ik direkt. De dokter is er voor de mensen. Maar er is een bureaucratische rompslomp waar weinig mensen iets van snappen.
- W.b. uitgifte van merk- en generieke medicijnen.
- W.b. fysiotherapie, daar heb je dan geen verwijzing voor nodig, maar je krijgt een beperkt aantal behandelingen. De fysio mag dit niet bepalen.
Tenzij je dan een uitgebreide dekking hiervoor hebt - die sommige verzekeringsmijen aanbieden - maar dan bestaat de kans dat de fysio daar niet voor vergoed wordt (onderzoek van Radar)
- Ik was gisteren bij een hoogbejaarde man, hij werd 2x week gedoucht door de thuiszorg, na een ziekenhuisopname werd dit 7x (door het ziekenhuis aangevraagd en gekregen) na een paar maanden werd dit teruggedraaid tot 3x. Hij kreeg als reden dat er geen personeel beschikbaar voor is.
Verzorgingshuizen zijn allemaal opgeheven, maar de mensen die niet echt zorgbehoeftig zijn, vallen tussen wal en schip. Want de kosten komen nu vaak voor rekening van de zorgverzekeraar, maar zouden moeten worden overgeheveld naar een speciaal potje: genoemd: thuiszorg voor ouderen.
Oudere mensen met een ernstige aandoening blijven nu dure ziekenhuisbedden bezetten soms, omdat ze nergens naar toe kunnen.
- Bij een ziekenhuis werd de Spoedeisende hulp gesloten, de huisartsen waren hier zo woedend over dat ze uit protest hun HAP een aantal dagen op een geheime plek hebben gestationeerd.
- Op het eiland Voorne Putten is geen ziekenhuis meer, het ziekenhuis in Spijkenisse is een soort buitenpoli geworden.
lekkerbek schreef:De patiënt kan er niets aan doen dat de arts zo druk bezet is.

Wat is daar de oorzaak van? Is het een populaire arts, heeft hij teveel patiënten, is het spreekuur te kort, heeft hij teveel nevenactiviteiten?
Mijn huisarts doet er ook van alles bij, één dag per week houdt hij geen spreekuur.
Als je dan huisartsenhulp nodig hebt, wordt je naar een h.i.o. verwezen.

En zo zullen er nog wel meer "misstanden" te noemen zijn. Gelukkig hebben we in de tweede kamer nog wel politici die hier oog voor hebben en er daadwerkelijk iets aan proberen te doen.
Renske Leijten van de SP, Mona Keijzer van het CDA, die ik hier toch wel genoemd wil hebben.
Vergeleken bij veel andere landen hebben we het hier heel goed. We kunnen naar een ziekenhuis met hooggekwalificeerde artsen en verpleegkundigen.
Verreweg de meeste medicijnen en behandelingen zijn voor iedereen toegankelijk.
Maar het zijn niet alleen de patiënten die misstanden aanwijzen, het zijn ook de mensen die in de zorg werkzaam zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: misstanden ten nadele van patiënten

Berichtdoor elburger » 08 dec 2016 10:34

lekkerbek schreef

Nu even vanuit de zorgverlener: ik weet echt van niets over die 3 maanden dus als de arts opdracht geeft om een afspraak te maken over 3 maanden kan het mij ook gebeuren dat ik er 3 dagen naast zit. Uiteraard houd ik hier rekening mee op het moment dat ik het wel weet.

Na een jaar moet je idd weer een nieuwe verwijsbrief. Niet omdat het ziekenhuis dit wil maar omdat de zorgverzekeraar dit vraagt. Zelf kijk ik niet zo nauw als iemand daarna binnen een maand belt. Maar daarna wel, als de zorgverzekeraar ziet dat er geen verwijsbrief is dan moet de patiënt zelf het consult betalen.
Geloof me, zowel de patiënt als de medewerkers van het ziekenhuis zitten hier niet op te wachten. Het is geen handigheidje om meer geld binnen te halen. Ik zit daar voor de patiënt om het haar zo prettig mogelijk te maken. Maar helaas is dat niet alrijd mogelijk. En soms krijgen we hele lelijke reacties terwijl we het zo goed mogelijk proberen te doen! Echt ieder jaar weer de regels lezen bij je zorgverzekeraar! Helaas is dat nodig!


Mijn zoon heeft deze zaak dus aangekaart, en hij is zelf knap wijs en ook in zijn vriendenkring verkeren mensen van het pluimage advocaat, accountant managers, zelfs een CEO van een groot bedrijf, een hoge piet van een zorgverzekeraar, en zo nog wel wat meer. Trouwwens ook een timmerman en loodgieter hoor. Dus laat ik maar stellen dat alle slimheid zeer regelmatig bij elkaar komt. Deze zaak is uiteraard besproken en daaruit blijkt dat ziekenhuizen dit expres doen. Ook zijn zorgverzekeraar gaf dit toe en heeft dus die 118 euro terug betaald omdat er ander een proces aan zal te komen.
Kijk, dat is het verschil tussen slimme mensen en mensen zoals ik. Zij weten de weg, en weten manieren om een zorgverzekeraar in dit geval onder druk te zetten.
Ik had het niet geweten en never nooit ene cent terug gekregen.
Om kort samen te vatten dus, lekkerbek als antwoord op jouw verhaal.
Het gebeurd willens en wetens.

Sinds gisteren namiddag ben ik zelf in een probleem verzeilt geraakt tussen de apotheker, de zorgverzekeraar en mijn specialist. Ik kom hier op terug binnenkort, want dit is voor een ieder een heel belangrijk punt en als iemand niet oplet of zijn/haar werk goed doet , dan kost het mij in dit geval veel geld.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: misstanden ten nadele van patiënten

Berichtdoor elburger » 23 dec 2016 14:44

zo als ik al eerder memoreerde heb ik ook een conflict met mijn zorgverzekeraar, wat een ex- zorgverzekeraar word per 1-1-2017.
Er is mij medicatie voorgeschreven door een specialist en met die machtiging ben ik naar mijn apotheker gegaan.
Echter het blijkt dat mijn zorgverzekeraar over het betreffende medicijn geen contract heeft met mijn apotheker.
Gevolg is dat ik een rekening kreeg van ruim 250 euro.
Mijn zorgverzekeraar "vergoed "meestal 75% van de som als men medicatie afhaalt bij de apotheker en men heeft geen contract voor die medicijnen.
Met men apotheker ben ik in gesprek geweest en die wilde 25% vergoeden omdat men daar intern ook niet opgelet had.
Mijn zorgverzekeraar wil en vergoed echter geen 72% maar 25%.
Dit is tegen een gemaakte mondelinge afspraak in, maar daar weet men zich niet meer van te herinneren.
eindconclusie is dat ik met een schadepost van ruim 150 euro blijf zitten.
Mijn advies en ook het advies van de zorgverzekeraar en de apotheker is: Vraag bij ieder recept of het volledig vergoed wordt.
Vooral aan het begin van een nieuw kalender jaar is een medicijn wat vergoed werd ineens een medicijn wat je geheel of gedeeltelijk moet betalen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten