Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Berichtdoor pindas83 » 03 feb 2017 10:38

]
Bruno schreef:Waarom zouden zij niet de volgende stap in de evolutie van de menselijke psyche kunnen zijn?
Geef mij één reden waarom niet?

Als Albert Einstein en Mozart geen voorbeelden zijn, ...


Hierom;

Afbeelding

Need I say more?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Berichtdoor Johan100 » 03 feb 2017 13:31

Dat kan toch niet, Bruno. Je noemt twee personen die zoveel eeuw geleden geleefd hebben. Dat zegt toch niets.
'De wens is de vader der gedachte'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

welling82

Re: Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Berichtdoor welling82 » 04 feb 2017 15:58

Nee, ik denk dat alles vast van tevoren bepaald is, inclusief wat wij 'autisme' noemen.

Dat heet met een duur woord hard predeterminisme en de reden waarom wij voor Vertrouwen door de Zoon tot de Vader moeten komen, omdat wij zelf niet kunnen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Berichtdoor ben db bd » 04 feb 2017 22:02

Waarom zouden zij niet de volgende stap in de evolutie van de menselijke psyche kunnen zijn?
Geef mij één reden waarom niet?

als ervaringsdeskundige, met vlot 26 punten in de test, durf ik ook wel te erkennen dat autisme duidelijk een evolutionair genetisch overdraagbaar proces vertegenwoordigt: voor sommige dingen heb ik weinig gevoel (dat is hier ook vast wel opgemerkt), hoewel ik in algemene zin volgens de spiech juist overgevoelig ben. Vroeger, in mijn tijd, bestond autisme nog helemaal niet, dat is veel later pas uitgevonden. ik was in tegenstelling tot mijn grote zus en broer gewoon te stom voor de mulo en moest dus naar de ambachtsschool, weshalve ik tot m'n dertigste op de avondschool moest zitten om HBO +er te worden in het technische bouwgebeuren.
Mijn eigenschappen heb ik ook herkenbaar aan meerdere van m'n 2x3 kinderen overgedragen.
Trouwens de gave van dyslexie wordt bij hen ook wel vastgesteld. Gelukkig zijn onze kleinkinderen voorlopig wel allemaal VWO typen.

U begrijpt het al Bruno, u leest hier het zoveelste bewijs van aanwijsbare evolutie. Edoch, wij christenen weten en erkennen ook dat 98% van de mutaties, - doorgaans dom micro-evolutie genoemd,- op degeneratie neerkomen; verval door verandering tot teloorgang van genen.
Dat leerde ik als kind al bij mijn groene grasparkietjes: als er een gele tussen zat in het nest, dan wist je dat die z'n gen voor blauw kwijt was en als er een blauwe tussen zat, dan was die z'n gen voor geel kwijt. Een rode zal je dus nimmer tegenkomen, want daar zou een nieuwe gen voor nodig zijn en dat (een nieuwe gen) is nog nooit gebeurd uit z'n eigen. Wel hadden we 60 jaar terug al 140 kleurvariaties van groen, geel en blauw.
Bij de kanarie is rood er via de kapoetsensijs ingefokt.
Omdat het evolutiegeloof toen nog niet verplicht gesteld werd, erkenden we zulke dingen toen nog gewoon.
Ook weten we al van de eerste mensen uit de Bijbel dat die met familie trouwden, omdat de degeneratie toen nog vers na de zondeval in de beginfase verkeerde. Zelfs Abraham was toch nog met een halfzuster getrouwd? Maar die degeneratie is nu zelfs bezig uit de hand te lopen, waar de pillenindustrie m.i. nooit vat op zal krijgen..... Je dochter met een neger thuis laten komen geeft wel veel verse genen hoor! :)
En zou voor geestelijke evolutie de zoon van de dominee voor uw dochter niet raadzaam kunnen zijn? :wink:

welling82

Re: Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Berichtdoor welling82 » 05 feb 2017 04:19

@ben db bd;

Niet alles wat wij autisme noemen is ook werkelijk die stoornis zoals onze wetenschap ze gedefinieerd heeft, qua medicijnen gaat dat via wat wij DSM noemen.

Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid platte data die kinderen nu te verwerken krijgen ten opzichte van enige tijd geleden, u weet het al, deze hoeveelheid over te nemen lesstof is exponentieel toegenomen, de capaciteiten van deze kinderen ook? Uiteraard geven zulke veranderingen ook gevolgen.

Dan hebben we nog niet gesproken over communicatie bijvoorbeeld. Meer dan 80% van alle communicatie, transport voor informatie uitwisseling, gebeurd non-verbaal, niet verbaal, dus aan de hand van mimiek, intonatie et al. Leren de kinderen hier nog hetzelfde mee omgaan sinds wij via bijvoorbeeld telefonie en digitale techniek als videoconferencing etc tijdens hun opgroeien? Nee, ze krijgen beduidend minder omgang tijdens ook vaak hun jeugd met deze non-verbale realiteit, steeds minder zelfs. Ook dit geeft grote psychologische effecten.

Een bewijs van evolutie theorie? Ik zou dat niet zeggen, die theorie houdt fundamentele fouten en probeert eerder het bestaan van God te ontkennen dan bevestigen. Tegelijkertijd wordt met het aantonen van de ware aspecten binnen deze theorie, in de loop der tijd tijdens het vorderen van bijvoorbeeld wetenschappelijke ontwikkeling, de Bijbel wel gaanderweg steeds meer Waarheid bewezen! Interessant, vind u niet?

Denk aan DNA technische 'de-generatie'. Wat betekend dat wij per generatie steeds meer vervuiling in ons DNA krijgen, wetenschappelijk aangetoond. De Bijbel stelt hiervan dat door de zonde 'de mensheid steeds zwakker en slechter zullen worden'. Dan hebben we nog niet gesproken over genografisch (DNA onderzoek naar afstamming mens) bewijs dat wij inderdaad afstammen van dezelfde basis, Adam en Eva noemt het Christendom dit eerste paar.

Daarom is het misschien wel zo dat wij in toenemende mate zaken als autisme kennen door;

1. DNA technische degeneratie, afval van de kracht van de mens.

2. verandering in opvoeding en omgang, zoals in het onderwijs, die onbegrepen gevolgen geven.

3. een samenleving waar de menselijkheid niet boven de wet staat maar net andersom, de wet staat boven menselijkheid, waardoor we mensen die niet in ons bestel passen maar wat graag een label opspelden, om hiermee ook vaak zelf om problemen heen te lopen

4. een toename in onze middelen, wetenschappelijke ontwikkeling, wat ons wellicht beter, sneller en meer doet identificeren als het bijvoorbeeld om zulke stoornissen gaat.

5. boven alles God, want Hij bepaald alles en heeft alles bepaald, tevoren. Dus hoe zou dit alles niet in de eerste plaats in Zijn Hand zijn? Wij zijn het die de wereld om ons heen, en vooral onszelf daarin, van nature in het geheel niet begrijpen of zelfs maar willen of kunnen begrijpen! Daarom, door de Zoon komt men tot de Vader om de Geest te mogen ontvangen, daarmee God kennende het Geloof te hebben. Door het Geloof wordt onze natuurlijke blindheid, het deksel, teniet gedaan, we doen dan niets anders meer dan wassende in ons Geloof God dienen en eren.

Zo zou ik nog veel meer kunnen vertellen, alleen ik merk dat mensen hier berichten verwijderen en dat ook zonder te stellen waarom, terwijl ik wel degelijk me bewust ben van de waarheden waarover ik spreek, anders zou ik ze zo hier niet deponeren. Vooral ook dat geen vragen worden gesteld waneer mensen iets niet begrijpen of denken te begrijpen uit mijn contributies en dan toch gewoon berichten verwijderen. Erg jammer.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Berichtdoor ben db bd » 05 feb 2017 22:04

broeder welling ('82 uw geboortejaar?)
ik beken eerlijk dat van mij ook schrijvens 'off-topic' zijn verklaard en gewist, m.i. omdat ze als 'nepnieuws' werden gezien; niet gewenst dus.
Laat u zich daardoor a.u.b. niet weg jagen, maar wees - zeker als nieuweling - voorzichtig met uitlatingen welke niet 'Refoweb-correct' zijn.
(en daarin meen ik dan 'niet moderator-correct' te begrijpen, wat ook nog van persoon tot persoon kan verschillen).

Is mijn boodschap overgekomen, dat wat wij evolutie noemen in de praktijk voor 98% op degeneratie is terug te voeren?
Dán mag 'zo gezien' autisme dus onder 'evolutie' vallen, toch? :wink:
Wat we daarbij m.i. niet moeten vergeten, dat is dat vóór ons wel weer een tijd lonkt, het Vrederijk betreffende, waarin wel weer a.h.w. voor-zondvloedelijke leeftijden zullen worden bereikt volgens Gods Woord, waarin bijv. een 100-jarige als 'jongeling' wordt geduid.
Dan worden zieken genezen, de schepping gereinigd en zelfs de dieren leven dan niet meer 'om te eten of gegeten te worden', zo beloven Gods heerlijke profetieën. Dus na deze neergang mogen we de opgang door vernieuwing van heel de schepping verwachten onder het bestuur van de Heere Jezus persoonlijk vanuit Jeruzalem.

Veel stoornissen zijn ook gewoon het gevolg van onze op dat punt fout ingerichte maatschappij, begrijp ik van u. Dat deel ik!, en ook:
Tegelijkertijd wordt met het aantonen van de ware aspecten binnen deze theorie, in de loop der tijd tijdens het vorderen van bijvoorbeeld wetenschappelijke ontwikkeling, van de Bijbel wel gaandeweg steeds meer Waarheid bewezen! Interessant, vind u niet?

ja, dat is zo heerlijk voor ons orthodoxen !! De Bijbel heeft toch gelijk! is daar niet een boek over zelfs?
Hier naast mij staat zelfs een boek vol "Moderne WETENSCHAP in de Bijbel", heerlijk om dat op ons in te laten werken hoor.

Eén voordeel van mijn eigen autisme wil ik nog wel graag noemen: als opzichter had ik geen last van ontvankelijkheid voor corruptie, vind ik.
Zo meen ik over een redelijk rechtvaardigheidsgevoel te beschikken (vandaar ook de aanhef van deze bijdrage). Als ooit nog eens ouderling geweest, d.w.z. als 'opziener' dus, had ik dat ook hard nodig tegenover alle 'moderne' aanvallen op Gods heilig onversneden Woord vanuit de universiteiten en hun volgelingen, zoals ook op dit forum nu zichtbaar inzake bijvoorbeeld op het boek Openbaring. ( daar ben ik dus heerlijk te autistisch voor) :wink:

Bruno

Re: Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Berichtdoor Bruno » 07 feb 2017 08:34

Johan100 schreef:Dat kan toch niet, Bruno. Je noemt twee personen die zoveel eeuw geleden geleefd hebben. Dat zegt toch niets.
'De wens is de vader der gedachte'.


Met die voorbeelden wens ik aan te geven dat mensen die het anders doen een significante verandering in onze menselijke geschiedenis hebben veroorzaakt.

Zoals ben db bd al aangaf, het is een erfelijke aandoening. Daarvoor evolutionair.
Zoals homo's uit de kast konden komen, is het nu meer dan ooit de tijd dat we een platform voorzien voor ASS.
Daar gaat iets van meerwaarde uitkomen als dat de ruimte tot bloeien krijgt. Het vindt echter weinig aarde in het hier en nu om wortel te schieten.

Bruno

Re: Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Berichtdoor Bruno » 07 feb 2017 08:37

welling82 schreef:Nee, ik denk dat alles vast van tevoren bepaald is, inclusief wat wij 'autisme' noemen.

Dat heet met een duur woord hard predeterminisme en de reden waarom wij voor Vertrouwen door de Zoon tot de Vader moeten komen, omdat wij zelf niet kunnen.

Waarom kunnen wij zelf niet? Is het domesticeren van de geest tot een ideologie (hetzij religie, politiek, ...) nu net niet wat de ware stoornis is? Er is geen plaats voor anders. Alles moet hetzelfde zijn.
Ik pleit te verschillen.

Bruno

Re: Is autisme de volgende stap in onze evolutie?

Berichtdoor Bruno » 07 feb 2017 08:50

ben db bd schreef:als ervaringsdeskundige, met vlot 26 punten in de test, durf ik ook wel te erkennen dat autisme duidelijk een evolutionair genetisch overdraagbaar proces vertegenwoordigt: voor sommige dingen heb ik weinig gevoel (dat is hier ook vast wel opgemerkt), hoewel ik in algemene zin volgens de spiech juist overgevoelig ben. Vroeger, in mijn tijd, bestond autisme nog helemaal niet, dat is veel later pas uitgevonden. ik was in tegenstelling tot mijn grote zus en broer gewoon te stom voor de mulo en moest dus naar de ambachtsschool, weshalve ik tot m'n dertigste op de avondschool moest zitten om HBO +er te worden in het technische bouwgebeuren.
Mijn eigenschappen heb ik ook herkenbaar aan meerdere van m'n 2x3 kinderen overgedragen.
Trouwens de gave van dyslexie wordt bij hen ook wel vastgesteld. Gelukkig zijn onze kleinkinderen voorlopig wel allemaal VWO typen.


Ik begrijp dat als geen ander. Ik zit in een zelfde situatie. Echter was het altijd onzichtbaar bij mij. Ik kom ook van een tijd waar ASS nog niet zo benoemd als nu was en je moest maar normaal doen.
Ik ervaar mijn aandoening als een vloek en zegen. Had ik er beter mee leren omgaan, ik zou een fantastisch mens zijn. Maar ik werd geworpen in een omgeving die anders zijn weigerde te aanvaarden.

U begrijpt het al Bruno, u leest hier het zoveelste bewijs van aanwijsbare evolutie. Edoch, wij christenen weten en erkennen ook dat 98% van de mutaties, - doorgaans dom micro-evolutie genoemd,- op degeneratie neerkomen; verval door verandering tot teloorgang van genen.
Dat leerde ik als kind al bij mijn groene grasparkietjes: als er een gele tussen zat in het nest, dan wist je dat die z'n gen voor blauw kwijt was en als er een blauwe tussen zat, dan was die z'n gen voor geel kwijt. Een rode zal je dus nimmer tegenkomen, want daar zou een nieuwe gen voor nodig zijn en dat (een nieuwe gen) is nog nooit gebeurd uit z'n eigen. Wel hadden we 60 jaar terug al 140 kleurvariaties van groen, geel en blauw.
Bij de kanarie is rood er via de kapoetsensijs ingefokt.
Omdat het evolutiegeloof toen nog niet verplicht gesteld werd, erkenden we zulke dingen toen nog gewoon.
Ook weten we al van de eerste mensen uit de Bijbel dat die met familie trouwden, omdat de degeneratie toen nog vers na de zondeval in de beginfase verkeerde. Zelfs Abraham was toch nog met een halfzuster getrouwd? Maar die degeneratie is nu zelfs bezig uit de hand te lopen, waar de pillenindustrie m.i. nooit vat op zal krijgen..... Je dochter met een neger thuis laten komen geeft wel veel verse genen hoor! :)
En zou voor geestelijke evolutie de zoon van de dominee voor uw dochter niet raadzaam kunnen zijn? :wink:


Nu evolutie is een breed begrip. Ja je hebt degeneratie, maar evengoed het tegenovergestelde. Evolutie gaat alle kanten op, het is random. Waar de ene achteruit gaat, gaat de andere vooruit. Kijk maar naar de evolutie van hoeven bij paarden. Dat is enorm goed te bestuderen. Op enkele tientallen miljoenen jaren zijn de hoeven van paarden enorm verstevigd, het startte als een poot. Is dat een degeneratie te noemen? Ik vind van niet. Maar daarmee wil ik degeneratie niet ontkennen.

Ik ervaar de erfzonde meer in opvoeding dan in natuur.
Waar ik veel van mezelf in mijn kinderen herken, daar ga ik nu mee om zoals ik dat als kind had gewillen. Ik heb enigszins een erfzonde ongedaan gemaakt. Waar ik niet anders mocht zijn moedig ik nu het uniek en anders zijn sterk aan.
Ik heb geen verwachtingen en "moeten". Gewoon je best doen is voldoende, meestal is dat bovengemiddeld en dat maakt me trots.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron