Bloed aan vlees onttrekken

Moderators: Memmem, Moderafo's

Rolf

Bloed aan vlees onttrekken

Berichtdoor Rolf » 17 okt 2016 19:24

In de vroeger jaren (1950 -1980) was er soms de gewoonte bloed aan vlees te onttrekken.
Dit door het vlees in water onder te dompelen, en enkele malen het water te verversen.
Na twee dagen is er dan behoorlijk wat bloed aan onttrokken, en oogt het veel witter.
Dit kan met o.a. met rundvlees en bijv. rundervinken.

Ik pas dit nu weer toe.
Het vlees is dan smakelijker (persoonlijk iets) en het kan ook andere voordelen hebben.

Hierover is contact geweest met joodsleven.nl, daar staat ook iets over spijswetten.
Het antwoord daarop was dat de gebruikte methode voor Joden verboden is, en dat uitleggen van de Joodse manier wel een half boek in beslag zou gaan nemen.
Ook is verder op internet hierover gezocht, maar niet iets gevonden.
Is hier ervaring mee, of kan er op andere wijze misschien iets bruikbaars aan worden toegevoegd?

PS: Dit heeft een diepe achtergrond, maar het is niet de bedoeling dáár nu op in te gaan.
Het is ook niet bedoeling ook maar iemands gemoed te bezwaren door gewoon vlees te eten,
want in het N.T. zijn deze wetten anders.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Bloed aan vlees onttrekken

Berichtdoor Niagara » 19 okt 2016 09:54

In het OT werden heel precieze wetten gegeven over reinheid en spijs. Deze wijzen mijns inziens allemaal op hoe de schepping door zonden bevuild is. De geest van de wet is denk ik dat mensen zich door het nodig hebben van reinheidswetten gaan realiseren dat zij zondig en onrein zijn van zichzelf, zondig staan voor God. Daarnaast heeft het ook het praktische punt dat men door bijvoorbeeld het wassen van handen voor het eten, en het niet eten van dieren die zelf alles eten wat maar voor hun neus komt, niet alleen reinheid bewaart maar ook gezonder blijft.
De joden gebruiken alle precieze rituelen omdat zij nog steeds onder de wet leven. De wet is voorgeschreven aan het Joodse volk omdat God hen hun zonde wilde laten kennen, en wilde dat het ze goed ging. Als het ze lukte om de wet te houden zou het ze immers ook goed gaan. Probleem is dat het houden van de complete wet in de letter voor een mens alleen al niet te doen is, laat staan de geest van de wet. Daarnaast hebben de Joden daar ook nog allerlei regeltjes bij verzonnen (waar Jezus in het NT de Farizeërs op aanspreekt).
Het praktisch uitvoeren van de wet is er naar mijn weten dus vooral om de geest van de wet te herinneren. Envoor mensen die het moeilijk vinden die geest van de wet op het oog te houden zonder de letter uit te voeren. Mensen die het NT geloven zijn volgens Paulus niet meer onder de wet maar onder de genade van Jezus Christus. Naar mijn idee (ik geloof ook het NT), zijn alle wetten die in het OT aan de Joden gegeven om hun zonde te kennen, en waar we merkten dat het niet haalbaar was om ons volledig aan alle wetten te houden konden we daaruit begrijpen dat we Gods hulp nodig hadden. Dit gebeurde volgens het NT doordat Jezus als Zoon van God en mens beide, naar ons toekwam om die wet te volbrengen zodat wij in onze onvolkomenheid te hulp werden geschoten door God. Jezus verduidelijkt de wetten die God aan de Joden heeft gegeven in de bergrede. Hij legt de geest van de wet uit, niet enkel de letter. In het OT staat bijvoorbeeld: oog om oof, tand om tand. Jezus zegt daarover dat als iemand je op je wang slaat, je de andere ook moet toekeren. En als je iemand je onderkleed verschuldigd bent, geef hem dan ook je mantel. Hij zegt ook dat de hele wet en profeten gaan over het liefhebben van God boven alles en je naaste als jezelf. Dit is dus die geest van de wet, waar het allemaal om draait.
Natuurlijk kun je nu uit praktische overwegingen toch de reinheidwetten willen volgen, bijvoorbeeld omdat het je gezonder lijkt. Hier is opzich niets mis mee denk ik. Maar als je het NT gelooft hoef je dat dus niet precies volgens het Joodse ritueel te doen. Je kunt ook bedenken dat de reinheidwetten gegeven zijn aan een volk dat in de woestijn leefde een aantal decenia geleden, dus dat voor een Nederlander in de huidige maatschappij niet alle rituelen even noodzakelijk zijn.
Als jij op deze wijze bloed aan vlees wilt onttrekken is daar in mijn ogen niets mis mee.
Afbeelding

Rolf

Re: Bloed aan vlees onttrekken

Berichtdoor Rolf » 19 okt 2016 13:27

Zoals gemeld, het is niet de bedoeling op de achtergrond in te gaan nu.
Wel zijn 10 citaten uit de reactie gekopieerd, om te overdenken, en misschien later op te reageren.

M.b.t. tot het praktische, ook heden ten dage wordt het nog toegepast, bloed aan vlees onttrekken.
Bij het intoetsen in Google, in het Engels, kwam er meer te voorschijn.
O.a. op MyJewishLearning.com.
De methode kort samengevat: bloed aan vlees onttrekken door het in water te zetten, evt. iets te verwarmen en te zouten.
Ervaringen: beter verteerbaar, sappiger en smakelijker (Morallisticallysweet Rasheed).


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten