Wetsvoorstel orgaandonatie

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor benefietdiner » 16 feb 2018 21:49

Nina schreef:http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad

Dank voor de link.
hier nog een duidelijk antwoord van een nabestaande Anjo van de Mortel
https://www.youtube.com/watch?v=JA9cRhUP6M4

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor MoesTuin » 16 feb 2018 22:01

Dank voor de linken beiden.
ronduit afschuwelijk.
Het is wel goed dat dit nu zo naar buiten komt, dat een ieder zich ontzettend goed bewust is van de keuze en de gevolgen.
Vreselijk gewoon.
Dit gaat veel te ver gewoon.....
dikke NEE
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 17 feb 2018 20:34


Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2018 17:05

Mortlach schreef:Daarom zijn die wachtlijsten ook zo lang.

De vervolgvraag van Arco beantwoord ik hierbij:
Er zijn geen aanwijzingen dat het wetsvoorstel meer donoren zal opleveren. Spanje wordt vaak als voorbeeld gesteld omdat dat land een hoog aantal donoren heeft per miljoen inwoners maar....
Oudere patiënten met ernstige hersenaandoeningen waarvoor geen therapeutische opties meer zijn worden daar sinds een paar jaar standaard op de IC opgenomen en in leven gehouden met het oog op donaties en zo kan het gebeuren dat het aantal donoren in Spanje explosief is gestegen.
Dat gebeurt in Nederland niet.

Dit alles heb ik van een arts die als deskundige bij een meeting van de eerste kamer is uitgenodigd. (Anjo van de Mortel was er ook, alleen weet ik niet meer of dat op dezelfde dag was)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 19 feb 2018 17:14

Nou het kan toch positief uitvallen ?

Al is er bij wijze van spreke 1 iemand meer die langer in leven gehouden kon worden heeft het naar mijn idee nut gehad.
Allicht heb je meer donoren

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor hans0166 » 19 feb 2018 17:33

Geytenbeekje schreef:Al is er bij wijze van spreke 1 iemand meer die langer in leven gehouden kon worden heeft het naar mijn idee nut gehad.


is dat wel zo?, ik ben daar nog niet zo heel zeker van.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 19 feb 2018 19:33

Ik weet natuurlijk ook niet of dat zo is maar als dat zo is dan is dat mooi toch ?

Het verschil hiermee is dat je kan kiezen om donor te worden maar je kan ook aangeven dat je het niet wil. Of het helpt is een 2e. Als je niet kiest ben je het niet maar omdat er veel over gesproken is weet iedereen het wel en kan hij zelf kiezen dus om hierover nog discussies te gaan lopen voeren...

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Arco » 20 feb 2018 23:37

Cathy schreef:De vervolgvraag van Arco beantwoord ik hierbij:
Er zijn geen aanwijzingen dat het wetsvoorstel meer donoren zal opleveren. Spanje wordt vaak als voorbeeld gesteld omdat dat land een hoog aantal donoren heeft per miljoen inwoners maar....
Oudere patiënten met ernstige hersenaandoeningen waarvoor geen therapeutische opties meer zijn worden daar sinds een paar jaar standaard op de IC opgenomen en in leven gehouden met het oog op donaties en zo kan het gebeuren dat het aantal donoren in Spanje explosief is gestegen.
Dat gebeurt in Nederland niet.

Dit alles heb ik van een arts die als deskundige bij een meeting van de eerste kamer is uitgenodigd. (Anjo van de Mortel was er ook, alleen weet ik niet meer of dat op dezelfde dag was)


Dank voor deze informatie.

Tijd voor een nader gesprek met de vrouw, goede kans dat mijn donorregistratie wordt aangepast naar: nee.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor hans0166 » 21 feb 2018 07:43

Geytenbeekje schreef:Ik weet natuurlijk ook niet of dat zo is maar als dat zo is dan is dat mooi toch ?


ah je bedoelt dus dat je maar wat zegt, maar geen onderdeel is van deze discussie?..
Nu is het plotseling weer een vraag, eerst was het je stelling.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 21 feb 2018 09:09

Ik wil hiermee zeggen dat als er met deze wet meer donoren zijn, dat er meer kans is voor de burger die op de wachtlijst staat om iets gedoneerd te krijgen, dan is er ook meer kans dat iemand langer leeft

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Cathy » 21 feb 2018 11:43

Geytenbeekje schreef:Ik wil hiermee zeggen dat als er met deze wet meer donoren zijn, dat er meer kans is voor de burger die op de wachtlijst staat om iets gedoneerd te krijgen, dan is er ook meer kans dat iemand langer leeft

Maar dat is nu net het probleem. Het blijft de vraag of er meer donoren komen met deze, m.i. immorele wet.
Dat is nl. (nog?) niet aangetoond.
Ik lees zojuist dat al ruim 100.000 mensen zich in de eerste week als 'nee' hebben laten registreren. (Elsevier)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 21 feb 2018 13:51

Maar dat is nu net het probleem. Het blijft de vraag of er meer donoren komen met deze, m.i. immorele wet.
Dat is nl. (nog?) niet aangetoond.
Ik lees zojuist dat al ruim 100.000 mensen zich in de eerste week als 'nee' hebben laten registreren. (Elsevier)


Stel dat 10.000.000 mensen mogen kiezen voor ja/nee/maakt niet uit (= ja)
Stel dat 3.000.000 mensen nee stemmen.
Dan heb je nog 70 procent van de mensen die het niet uit maken/ graag wat afstaan.

Dat is allicht meer dan voor de wetsvoorstel. Is dus ook meer kans dat er meer mensen van de wachtlijst gaan

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 21 feb 2018 13:51

Cathy schreef:Maar dat is nu net het probleem. Het blijft de vraag of er meer donoren komen met deze, m.i. immorele wet.
Dat is nl. (nog?) niet aangetoond.
Ik lees zojuist dat al ruim 100.000 mensen zich in de eerste week als 'nee' hebben laten registreren. (Elsevier)

Eigenlijk is dat tegengesteld aan hetgeen mevrouw Dijkstra wilde bewerkstelligen.
Al zal ze natuurlijk wel naar buiten toe uitdragen dat ze blij is dat er i.i.g. een antwoord staat.
Want tot nu toe was het zo dat er helemaal geen antwoord bekend was.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2018 16:52

Ik heb jaren geleden al een donorcodicil ingevuld en ze mogen na mijn overlijden alle nuttige organen hebben die ze kunnen gebruiken om iemand anders gelukkig te maken. Het mooiste zou zijn als mijn Feyenoordhart in de borst van een Ajaxfan kan kloppen :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Nina

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Nina » 21 feb 2018 18:44

Optimatus schreef:Ik heb jaren geleden al een donorcodicil ingevuld en ze mogen na mijn overlijden alle nuttige organen hebben die ze kunnen gebruiken om iemand anders gelukkig te maken. Het mooiste zou zijn als mijn Feyenoordhart in de borst van een Ajaxfan kan kloppen :)



Nou Optimatus, dan kan ik je al verklappen dat die wens niet gaat uitkomen: aan een dood hart heeft men niets, alleen een kloppend hart kan gebruikt worden. Dus als je de voorwaarde 'na mijn dood' weghaalt, zou je hart naar een (Ajaxfan) donor kunnen gaan.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten