Wetsvoorstel orgaandonatie

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2018 15:03

Mortlach schreef:Van die pagina:
"Vergeet niet, dat de donatie en transplantatie-industrie een miljardenindustrie is. "

Met dat soort complotdenken wordt het inderdaad wel lastig.

Dat is maar bijzaak en geen hoofdzaak.
Een hoofdzaak is o.a.:
Nieuwe gevoelens bij de ontvanger
Een aantal mensen die een orgaan hebben ontvangen, ervaren hierna onverwachte nieuwe gevoelens, zoals een uitgesproken voorkeur voor vlees eten, alcohol, roken of een bepaalde soort muziek.
Deze nieuwe gevoelens worden als wezensvreemd ervaren, ze horen niet bij de persoonlijkheid van de ontvanger, ze zijn compleet nieuw in hun aard en intensiteit.
Deze mensen vragen zich natuurlijk af waar die nieuwe gevoelens vandaan komen.
Sommige mensen zijn erin geslaagd te achterhalen wie hun donor is.
En tot hun verbazing blijkt dat deze nieuwe gevoelens bij de donor horen.
Door het bekijken van de bezittingen van de donor of door het bevragen van de mensen die de donor goed gekend hebben, werd duidelijk dat deze gevoelens een grote rol speelden in het leven van de donor.
Niet alleen bij een orgaantransplantatie maar ook bij een bloedtransfusie kunnen deze nieuwe gevoelens optreden.
Jozef Rulof zegt dat als hij bloed van een ander zou krijgen, hij tevens gevoelens van de donor zou ervaren.
Niet iedereen ervaart dit, omdat veel afhangt van de sensitiviteit (gevoeligheid) van de ontvanger.

bron: http://mediumjozefrulof.blogspot.nl/201 ... erste.html

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2018 15:13

benefietdiner schreef:Dat is maar bijzaak en geen hoofdzaak.
Een hoofdzaak is o.a.:
Nieuwe gevoelens bij de ontvanger
Een aantal mensen die een orgaan hebben ontvangen, ervaren hierna onverwachte nieuwe gevoelens, zoals een uitgesproken voorkeur voor vlees eten, alcohol, roken of een bepaalde soort muziek.
Deze nieuwe gevoelens worden als wezensvreemd ervaren, ze horen niet bij de persoonlijkheid van de ontvanger, ze zijn compleet nieuw in hun aard en intensiteit.
Deze mensen vragen zich natuurlijk af waar die nieuwe gevoelens vandaan komen.
Sommige mensen zijn erin geslaagd te achterhalen wie hun donor is.
En tot hun verbazing blijkt dat deze nieuwe gevoelens bij de donor horen.
Door het bekijken van de bezittingen van de donor of door het bevragen van de mensen die de donor goed gekend hebben, werd duidelijk dat deze gevoelens een grote rol speelden in het leven van de donor.
Niet alleen bij een orgaantransplantatie maar ook bij een bloedtransfusie kunnen deze nieuwe gevoelens optreden.
Jozef Rulof zegt dat als hij bloed van een ander zou krijgen, hij tevens gevoelens van de donor zou ervaren.
Niet iedereen ervaart dit, omdat veel afhangt van de sensitiviteit (gevoeligheid) van de ontvanger.

bron: http://mediumjozefrulof.blogspot.nl/201 ... erste.html


Nog eventjes en dan blijken de Jehova Getuigen toch gelijk te hebben met hun bezwaar tegen bloedtransfusies.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2018 15:18

Arco schreef:Wat ik bedoel met mijn eerdere opmerking is:
Nu is er een automatisch systeem van donorregistratie. Als ik ervoor kies om geen donor te willen zijn, iets wat ik nu nog wel ben, is dat eigen beschikking. Het zal mij niets verbazen, vanwege de invloed van deze wet, dat de overheid ook nog komt met een regeling waardoor bij nee-registratie een maatregel wordt getroffen om zorg te ontzeggen. De donorleverancier gaat voor de weigeraar.

Dit klinkt natuurlijk wel heel erg complot-achtig. Maar het feit dat er steeds meer op levenszaken wordt geregeld per wet, maakt dat mijn eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid wordt beperkt, dan wel wordt afgenomen.


Ja, en dat vind ik dus getuigen van een behoorlijke dot cynisme. Je zegt het gelukkig zelf al: complot-denken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Arco » 15 feb 2018 15:39

Mortlach schreef:Ja, en dat vind ik dus getuigen van een behoorlijke dot cynisme. Je zegt het gelukkig zelf al: complot-denken.


En je negeert mijn punt. Naïef om te denken dat deze vorm van donorregistratie niet leidt tot onnodige doden. Naïef om te denken dat de overheid mag bepalen of jij donor bent. Naïef om te denken dat een donorgesprek met nabestaanden altijd integer verloopt.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2018 16:02

Arco schreef:En je negeert mijn punt. Naïef om te denken dat deze vorm van donorregistratie niet leidt tot onnodige doden. Naïef om te denken dat de overheid mag bepalen of jij donor bent. Naïef om te denken dat een donorgesprek met nabestaanden altijd integer verloopt.


Terwijl er toch in andere landen zoals België soortgelijke systemen zijn, en daar leven ook nog steeds mensen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Arco » 15 feb 2018 16:25

Mortlach schreef:Terwijl er toch in andere landen zoals België soortgelijke systemen zijn, en daar leven ook nog steeds mensen.


U beseft toch zelf wel dat uw reactie noch kant noch wal raakt?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3463
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2018 18:53

Mortlach schreef:Nog eventjes en dan blijken de Jehova Getuigen toch gelijk te hebben met hun bezwaar tegen bloedtransfusies.
Bijbels gezien hebben ze ook gelijk.
Leviticus 17:11 Want de ziel van het vlees is in het bloed; daarom heb Ik het u op het altaar gegeven, om over uw zielen verzoening te doen; want het is het bloed, dat voor de ziel verzoening zal doen.
12 Daarom heb Ik tot de kinderen Israëls gezegd: Geen ziel van u zal bloed eten; noch de vreemdeling, die als vreemdeling in het midden van u verkeert, zal bloed eten.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Cathy » 16 feb 2018 13:33

Pcrtje schreef: Om die reden wordt er gezocht naar een familielid (liefst broer of zus) omdat bij hen de kans groter is dat bepaalde cruciale genetische componenten genoeg overeenkomen met de patiënt dan bij een willekeurige wereldburger. Bij een broer of zus is die kans echter klein (ik dacht richting 10%, maar een exact getal zou ik moeten opzoeken) en bij andere familieleden nog veel kleiner.

Dit begrijp ik niet helemaal, het lijkt tegenstrijdig: Er wordt gezocht naar een familielid omdat de kans groter is.....de kans is echter klein: 10%.
Zie ik iets over het hoofd?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Pcrtje » 16 feb 2018 14:03

Cathy schreef:Dit begrijp ik niet helemaal, het lijkt tegenstrijdig: Er wordt gezocht naar een familielid omdat de kans groter is.....de kans is echter klein: 10%.
Zie ik iets over het hoofd?
Het is inderdaad ingewikkeld. Ik zal proberen het overzichtelijk te houden.

1. Een grote overeenkomst in genetische compositie van (onder andere) bepaalde HLA-genen tussen orgaandonor en orgaanontvanger is cruciaal om orgaantransplantatie te kunnen uitvoeren.
2. Genetisch materiaal wordt doorgegeven aan het nageslacht.
3. De kans dat er genetische overeenkomsten zijn tussen een patiënt en een familielid is groter dan tussen een patiënt en een willekeurige persoon. (Daarom is het voor orgaantransplantatie nuttig om eerst naar familieleden als mogelijke orgaandonoren te kijken.)
4. Desalniettemin is de kans dat een familielid voldoende genetische overeenkomsten met een patiënt heeft niet groot. (10%?)
5. Verschillende transplantatiecentra hebben verschillende richtlijnen betreffende het minimaal aantal genetische overeenkomsten die moeten bestaan om over te gaan op orgaantransplantatie. Dat hangt verder ook van het orgaan af. Als ik het me goed herinner - het is alweer even geleden dat ik dit bestudeerd heb - is de kans op afstoting van een getransplanteerd hoornvlies kleiner dan een getransplanteerde long.

Heb ik het zo duidelijker kunnen uitleggen? :)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2018 14:15

Cathy schreef:Dit begrijp ik niet helemaal, het lijkt tegenstrijdig: Er wordt gezocht naar een familielid omdat de kans groter is.....de kans is echter klein: 10%.
Zie ik iets over het hoofd?


Je lijf wil nu eenmaal geen zaken in zich die er niet thuishoren (waarvan het DNA anders is); dat gaat dan maar ontsteken. Als het DNA genoeg lijkt (zoals bij familie), kun je het lichaam 'foppen' en laten denken dat die nieuwe nier er wél in thuishoort.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Cathy » 16 feb 2018 15:28

Nu begrijp ik het helemaal.
De kans dat een ontvanger een orgaan van een 'familiedonor' accepteert is groter dan van een willekeurig iemand, maar toch nog best klein eigenlijk. Kleiner dan ik dacht.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2018 16:05

Cathy schreef:Nu begrijp ik het helemaal.
De kans dat een ontvanger een orgaan van een 'familiedonor' accepteert is groter dan van een willekeurig iemand, maar toch nog best klein eigenlijk. Kleiner dan ik dacht.


Daarom zijn die wachtlijsten ook zo lang.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Arco » 16 feb 2018 16:13

Mortlach schreef:Daarom zijn die wachtlijsten ook zo lang.


Dan is de vervolgvraag: levert het geaccepteerde wetsvoorstel voor orgaandonatie daadwerkelijk bij aan meer donoren? Graag onderbouwt met controleerbare feiten.

(let op: ik vraag dit nu aan u, omdat u u blijkbaar profileert als voorstander)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 16 feb 2018 19:06

Enige tijd geleden waren er ook nog berichten dat de wetenschap inmiddels bijna zo ver was om organen te kweken, daar hoor ik niets meer van. Hoe noodzakelijk is deze draconische wet nog indien er binnen korte tijd betere alternatieven beschikbaar komen?



Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten