Wetsvoorstel orgaandonatie

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2018 10:29

Dank voor het delen Nina
Dit zijn zeer zeer ernstige zaken.
Dank ook voor je getuigenis aan het eind die ik zo met je deel in geloof
Amen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Boanerges » 15 feb 2018 10:37

tulp schreef:.....en en je mag ja zeggen....

Das nou juist de kwestie. IK mag geen JA keer zeggen dát heeft de overheid al voor mij gedaan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2018 10:56

Nina schreef:Ik was altijd orgaan donor, en ben me door deze wetswijziging er meer in gaan verdiepen. Onnozel misschien, maar ik had altijd begrepen dat organen zouden worden verwijderd na het intreden van de dood. Niets is minder waar. Men heeft het woord 'hersendood' in leven geroepen en zegt tegen de familie dat de patiente feitelijk al dood is, maar dit blijkt niet het geval te zijn.


Hersendood = dood. Je hart kan stoppen, je ademen kan stoppen, daar kun je allemaal van herstellen als mensen snel genoeg zijn met de eerste hulp. Maar als er geen signalen meer in je hersenen zijn, is er geen enkel mechanisme om dat weer op te starten.

Er zijn gevallen bekend van hersendood verklaarde patiënten, die genezen zijn.


Nee, die zijn er niet. Van ware hersendood herstel je niet. Als er al verhalen zijn, dan waren die mensen dus niet echt hersendood of was dat verkeerd gediagnostiseerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Nina » 15 feb 2018 11:04

Mortlach schreef:
Nee, die zijn er niet. Van ware hersendood herstel je niet. Als er al verhalen zijn, dan waren die mensen dus niet echt hersendood of was dat verkeerd gediagnostiseerd.


Als je mijn bericht goed leest, zie je dat ik niet zeg dat hersendode mensen herstelden, maar dat hersendood verklaarde mensen herstelden. En dat is een ernstige zaak, dat mensen hersendood worden verklaard en niettemin later wel herstelden. Het zou je maar overkomen, dat je niet echt (hersen)dood bent, en de verwijdering van je organen meemaakt, de pijn ervan ervaart (maar dat niet kan aangeven) en zo sterft. Zelfs één mens die dat overkomt, is er één teveel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2018 11:59

Zoiets moet dan ook goed worden gediagnostiseerd. Elke persoon die dit overkomt, is er inderdaad een te veel, maar om daarvoor het hele donorschap voor onder te schoffelen, dat is weer wat drastisch voor iets wat wereldwijd zo goed als nooit voorkomt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Nina » 15 feb 2018 12:09

Voor mij is het reden dat nu, op dit moment, wel te doen. Als men beter naar deze zaken gaat kijken, in plaats van ze te ontkennen, en gaat onderzoeken hoe dit voorkomen kan worden, zal ik mijn keuze overwegen. Maar voor nu staat mijn besluit vast.

Daarnaast, maar dat is even een heel anders onderwerp, kan ik het niet rijmen dat de overheid instemt met aborteren van ongeboren baby's, maar wel weer alles op alles wil zetten om met donororganen levens te redden. Daar gaat toch iets mank voor mij..

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Arco » 15 feb 2018 12:20

Met stille hoop had ik gehoopt dat de Eerste Kamer zo verstandig zou zijn om de donorwet niet goed te keuren. Mijn bezwaar tegen deze wet zit in het punt dat de overheid dus zeggenschap heeft over mijn lichaam. Dus de overheid roomt mijn inkomen onevenredig veel af (ik ben namelijk kostwinner, eenverdiener), is grotendeels bepalend in mijn pensioen, zorg, etc. En nu ook dus over mijn lichaam.

Ik weet niet of er consequenties zijn, in vormen van zorgontzegging, maar ik neig ernaar om "nee" te zeggen. Nu ben ik nog als donor geregistreerd, zij het met toestemming van mijn nabestaanden. Maar juist vanwege de verstrekkende invloed van de overheid, wil ik mij verzetten.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2018 12:38

Nina schreef:Voor mij is het reden dat nu, op dit moment, wel te doen. Als men beter naar deze zaken gaat kijken, in plaats van ze te ontkennen, en gaat onderzoeken hoe dit voorkomen kan worden, zal ik mijn keuze overwegen. Maar voor nu staat mijn besluit vast.


Dat besluit is uiteraard geheel persoonlijk, maar het komt nu wel een beetje op me over alsof mensen ons proberen wijs te maken dat er aan de lopende band mensen 'genezen' van een hersendood. Nee, het zijn altijd gevallen 10 jaar geleden ergens in een ver land. Het doet me allemaal een beetje denken aan de tactieken die anti-vaccinatieclubs ook gebruiken - lekker anekdotes vertellen en angst en onzekerheid aanjagen.

https://www.trouw.nl/home/over-hersendo ... ~a7b5d1cb/

Daarnaast, maar dat is even een heel anders onderwerp, kan ik het niet rijmen dat de overheid instemt met aborteren van ongeboren baby's, maar wel weer alles op alles wil zetten om met donororganen levens te redden. Daar gaat toch iets mank voor mij..


Dat is inderdaad heel wat anders.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2018 12:40

Arco schreef:Met stille hoop had ik gehoopt dat de Eerste Kamer zo verstandig zou zijn om de donorwet niet goed te keuren. Mijn bezwaar tegen deze wet zit in het punt dat de overheid dus zeggenschap heeft over mijn lichaam.


Uh, hoezo? Je kunt toch nog steeds gewoon 'Nee' zeggen. En organen afstaan kan sowieso alleen maar in vrij zeldzame situaties (tenzij je bij leven vrijwillig iets afstaat).

Ik weet niet of er consequenties zijn, in vormen van zorgontzegging,


Dat is een mate van cynisme waar ik alleen maar naar kan streven!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Nina » 15 feb 2018 12:41

Je doet dit erg makkelijk af Mortlach. En nee, het zijn geen verhalen van 10 jaar terug en ver weg. verdiep je er even in zou ik zeggen, dan zie je dat het ook in NL is voorgekomen.

Wat het vaccinatieverhaal betreft doe je al net zo achteloos alsof het allemaal indianen verhalen zijn. Daarin kan ik je uit eigen ervaring veel leed vertellen, zelfs met de dood tot gevolg. Dus wimpel dingen niet zo makkelijk weg als je nu doet, zonder dat je je er echt in het verdiept.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor benefietdiner » 15 feb 2018 12:52

Beste lezer, de criteria voor “hersendood” zitten vol gebreken!
"hersendood" is “zo-goed-als” dood.
http://www.wijwordenwakker.org/NL/p2002

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Arco » 15 feb 2018 13:53

Mortlach schreef:Uh, hoezo? Je kunt toch nog steeds gewoon 'Nee' zeggen. En organen afstaan kan sowieso alleen maar in vrij zeldzame situaties (tenzij je bij leven vrijwillig iets afstaat).


Je gaat voorbij aan mijn punt.

Dat is een mate van cynisme waar ik alleen maar naar kan streven!


Dus jij vindt dat vrije keus, eigen beschikking, mag worden afgestraft? Zoiets als: jij kiest voor, anders!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2018 14:02

Arco schreef:Dus jij vindt dat vrije keus, eigen beschikking, mag worden afgestraft? Zoiets als: jij kiest voor, anders!


Nee, uiteraard niet. Jij begint over het onthouden van zorg, niet ik.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2018 14:04

benefietdiner schreef:Beste lezer, de criteria voor “hersendood” zitten vol gebreken!
"hersendood" is “zo-goed-als” dood.
http://www.wijwordenwakker.org/NL/p2002


Van die pagina:
"Vergeet niet, dat de donatie en transplantatie-industrie een miljardenindustrie is. "

Met dat soort complotdenken wordt het inderdaad wel lastig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Arco » 15 feb 2018 14:23

Mortlach schreef:Nee, uiteraard niet. Jij begint over het onthouden van zorg, niet ik.


Wat ik bedoel met mijn eerdere opmerking is:
Nu is er een automatisch systeem van donorregistratie. Als ik ervoor kies om geen donor te willen zijn, iets wat ik nu nog wel ben, is dat eigen beschikking. Het zal mij niets verbazen, vanwege de invloed van deze wet, dat de overheid ook nog komt met een regeling waardoor bij nee-registratie een maatregel wordt getroffen om zorg te ontzeggen. De donorleverancier gaat voor de weigeraar.

Dit klinkt natuurlijk wel heel erg complot-achtig. Maar het feit dat er steeds meer op levenszaken wordt geregeld per wet, maakt dat mijn eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid wordt beperkt, dan wel wordt afgenomen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten