Aankomen ( gewicht )

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor elburger » 26 sep 2016 14:05

Altijd en overal lees ik hoe mensen lijden onder overgewicht en aan het afvallen gaan.
Ik ken iemand die moeite heeft om uit zijn ondergewicht te komen.
Ook dat is een probleem, maar bijna nooit komt het ter sprake op tv of in de bladen.
Nu kan men ondergewicht hebben vanwege ziekte maar het kan ook omdat het gewoonweg niet lukt.
Hij, die ik ken, eet als een "vreter". maar aankomen of op normaal gewicht komen lukt niet.
Als wij samen een gesprek hebben dan komt het nog wel eens tersprake.
En het bevreemd hem dat er nauwelijks aandacht voor is.
Heeft iemand hier een - normale - serieuze input op?
Herkent iemand dit ook in zijn/haar omgeving?
Laat maar eens horen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 17:55

Ondergewicht kan een serieus probleem zijn, niet alleen voor je zelfbeeld maar het kan ook medische problemen veroorzaken. Het komt niet veel voor omdat de media is gefixeerd op dun = mooi, voor dames al helemaal maar ook voor mannen is er een 'ideaalbeeld' waar niemand aan voldoet en waar ook zo goed als niet aan te voldoen valt.

Serieuze tips
- Door de huisarts je hormoonspiegels laten controleren. Wie weet ligt het aan je alvleesklier of een of ander hormoon waar je te veel/te weinig van hebt.
- En verder, tja, eten. je ontkomt er niet aan. Het is niet zo dat die vriend in zijn vrije tijd marathons loopt of andere duursporten beoefent, zeker? Want daar valt haast niet tegenop te eten. Als je het toch wilt proberen, zou ik chocolademelk aanraden (de echte van Chocomel, hoe meer vet en suiker erin zit, hoe beter). Een literpak bevat 900kcal (2 keer zo veel als een liter cola en bijna 40% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid), dus dat schiet aardig op als je dat per dag extra drinkt.

- Bodybuilders moeten soms in korte tijd heel veel aankomen om het er daarna af te trainen en uiteindelijk meer spieren te krijgen. Maar in de 'aankom'-fase (bulking) gebruiken ze speciaal eiwitpoeder - een sportwinkel of drogisterij zal het vast hebben. Je kent ze wel, van die grote plastic bussen. Wel even goed kijken dat je de bulk-variant pakt en niet de normale. En geen zorgen, het bevat echt geen doping of enge drugs ofzo. Het is voornamelijk wei-poeder (uit water dat bij het maken van kaas overblijft)

- Door aan krachttraining te doen kun je ook spiermassa en dus gewicht opbouwen.

- Als het eten echt tegen gaat staan, kun je zelfs kijken of het roken van een jointje zo nu en dan de eetlust kan opwekken (de zogenaamde 'munchies'). Het wordt voor kankerpatiënten gebruikt, maar misschien heeft je vriend er ook wat aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 17:57

Of gaat het om het bespreekbaar zijn, dat is natuurlijk een heel andere kwestie. Dan zou je je eens kunnen verdiepen in allerlei lichaamsacceptatie-bewegingen, met name HAES (Health at every Size). Hoewel er inderdaad veel is op dat gebied voor overgewicht (dat komt nu eenmaal meer voor dan ondergewicht) zal er vast iets voor hem tussenzitten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 18:28

Mortlach schreef:HAES (Health at every Size).


Kom op Mortlach. Wat ik zie van HAES is vooral mensen adviseren niet naar de huisarts te luisteren als deze lichamelijke problemen toeschrijft aan lichaamsgewecht. Ik vind ook dat je mensen niet moet beoordelen op gewicht, maar HAES is actief bezig mensen onzin te verkopen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 19:00

Lock&Stock schreef:Kom op Mortlach. Wat ik zie van HAES is vooral mensen adviseren niet naar de huisarts te luisteren als deze lichamelijke problemen toeschrijft aan lichaamsgewecht. Ik vind ook dat je mensen niet moet beoordelen op gewicht, maar HAES is actief bezig mensen onzin te verkopen.


Het idee erachter is goed en je wilt niet weten hoe vaak dokters het maar op overgewicht gooien als ze ergens niet uitkomen. Mijn vrouw heeft overgewicht en op de een of andere manier vond de arts die haar aan haar pols zou opereren (carpal tunnel syndrome) het nodig om over haar gewicht te beginnen en dat ook nog eens dusdanig bot te doen dat er een enorme paniekaanval volgde toen het consult voorbij was.

Ook de arts die niet geloofde dat ze geen bloeddrukmedicijnen gebruikte was er zo een. Blijkbaar is de bloeddruk van mijn vrouw perfect en dat kon volgens hem alleen als ze daar medicijnen voor slikte...

Het gaat er eerder om dat je je niet direct laat afschepen met een 'val maar wat af, dan komt het vast goed'; als het gewicht écht aanwijsbaar problemen veroorzaakt, dan moet je daar natuurlijk wel naar luisteren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Lock&Stock » 27 sep 2016 08:38

Mortlach schreef:Het gaat er eerder om dat je je niet direct laat afschepen met een 'val maar wat af, dan komt het vast goed'


Dat is waar. En de voorbeelden die je aangeeft zijn inderdaad niet zoals het zou moeten.

Mortlach schreef:als het gewicht écht aanwijsbaar problemen veroorzaakt, dan moet je daar natuurlijk wel naar luisteren.


Ja en dat moet je dan wel echt doen. Tis soms wel schrijnend om te lezen via bijv de reddits als /r/Tumnblrinaction. Dan is er een huisarts die een jong meisje met overgewicht probeert te laten afvallen omdat ze tegen diabetes aan zit en dan de Tumblr community haar vol gas probeert te overtuigen dat het fatshaming is en dat ze er niet naar moet luisteren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2016 09:06

Lock&Stock schreef:Ja en dat moet je dan wel echt doen. Tis soms wel schrijnend om te lezen via bijv de reddits als /r/Tumnblrinaction. Dan is er een huisarts die een jong meisje met overgewicht probeert te laten afvallen omdat ze tegen diabetes aan zit en dan de Tumblr community haar vol gas probeert te overtuigen dat het fatshaming is en dat ze er niet naar moet luisteren.


Ja, dat soort zaken vind ik ook niet kunnen. Je moet er wel met je verstand bijblijven natuurlijk. Aan de andere kant is fatshaming wel iets dat echt bestaat en soms heb je doktoren die het er zich gemakkelijk van af proberen te maken: dikke patiënt met pijn aan de elleboog? Kom door het overgewicht!

Maar goed, HAES voor mij is niet medische werkelijkheden negeren, juist niet. Het gaat juist om gezond eten, bewegen, zien wat je kunt doen en dat dan ook doen; eten niet als 'coping mechanism' gebruiken. En uiteindelijk gezond en gelukkig zijn in het lichaam dat je hebt, ook als je rollen hebt. Dat soort zaken.

Als je plaatjes googlet voor 'fat yoga', vind je allerlei foto's van mensen met overgewicht die leniger/sterker zijn dan menig ander persoon. Het gaat er maar om dat je je niet door je overgewicht laat tegenhouden. Of door mensen die zeggen dat iets niet kan vanwege je overgewicht.

Maar je hebt wel gelijk, vooral op Tumblr zitten communities die echt de verbinding met de realiteit lijken te hebben verloren. Daar moet je inderdaad mee oppassen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Chaya » 27 sep 2016 09:09

elburger schreef:Altijd en overal lees ik hoe mensen lijden onder overgewicht en aan het afvallen gaan.
Ik ken iemand die moeite heeft om uit zijn ondergewicht te komen.
Ook dat is een probleem, maar bijna nooit komt het ter sprake op tv of in de bladen.
Nu kan men ondergewicht hebben vanwege ziekte maar het kan ook omdat het gewoonweg niet lukt.
Hij, die ik ken, eet als een "vreter". maar aankomen of op normaal gewicht komen lukt niet.
Als wij samen een gesprek hebben dan komt het nog wel eens tersprake.
En het bevreemd hem dat er nauwelijks aandacht voor is.
Heeft iemand hier een - normale - serieuze input op?
Herkent iemand dit ook in zijn/haar omgeving?
Laat maar eens horen.

Ik heb een kind dat te mager is, alhoewel het net binnen de goede BMI index valt. Net als bij te dikke mensen - waar altijd gedacht wordt dat ze zich ongelimiteerd volproppen - wordt er bij dit kind gedacht dat het anorexia is.
Dat is niet zo, maar wel een probleem met de stofwisseling.
Dus het eet alles wat mij verboden wordt. Volvette kaas, slagroom, chips, magnum ijs, roomboter.... ik kan er wel eens met jaloersheid naar kijken. :mrgreen:
Het zegt verder niets over de gezonde staat van het lichaam. Mijn zwager - fanatiek marathonloper - bijna skinny te noemen, kampt met een te hoog cholesterol in zijn bloed, het is niet erfelijk! Toch raar dan he?
Hij wil absoluut niet aan de statines, dus hij neemt plantensterol produkten uit die grote fabriek (of dat nu zo supergezond is?) en eet zich suf aan gezonde etenswaren.
Mijn andere zwager, zijn oudere broer dus, is veel te dik, eet van alles en hij heeft een goede bloeddruk en cholesterol. :roll:
Soms past het gewoon bij iemand elburger, is de stofwisseling te snel voor de eetlust.
Of verdraagt hij geen volvette romige produkten.
Te mager op zich is niet zo erg, als er maar geen tekorten ontstaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2016 14:06

BMI is een maat met bijzonder veel problemen en je hebt er eigenlijk niet zo heel veel aan.

Als ik aan de ondergrens van het gezonde-BMI-bereik zou zitten, dan zou ik 65 kg moeten wegen. Ik zou een skelet zijn dan (ben 1.85)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor elburger » 27 sep 2016 15:24

Allemaal interessante dingen die jullie schrijven.

@Chaya en andere geïnteresseerden.
Hij eet ook stukken vette kaas, volle kwark, ik weet niet hoeveel chips. Het vetste van het vestte vlees, 5 stukken gebak per week en zo kan ik nog wel even doorgaan. maar aankomen lukt hem niet.
Zijn BMI is dus net onder de ondergrens, maar een onsje aankomen is er niet bij.
Maar het vervelende vind hij dat de mensen hem er op aankijken en dingen gevraagd krijgt als, ben jij ernstig ziek, zit je geestelijk wel goed, en meer van die onzin.
Zijn huisarts heeft hem zelf naar de GGZ gestuurd omdat die ondervoeding wel een iets geestelijks kan zijn.
Ben wel eens met hem mee geweest naar het ziekenhuis als hij geen vervoer had, en tja, het blijft je vriend he.
Maar het bevreemd ons beiden dat er totaal geen aandacht voor is, of je moet een jonge meid zijn, want dan gaan overal de alarmbellen klinken.
Dan komt anorexia op de proppen.
Nog even dit, hij heeft geen stofwisselings- ziekte want dat hebben ze al tot in de treure onderzocht.
Maar serieus wordt het ook niet genomen.
Vandaar ook mijn ergernis als ik altijd maar weer die afval programma's zie op tv of al die tip lees in de damesbladen van mijn vrouw.
Wordt ondervoeding nu nooit eens ergens serieus genomen?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2016 17:27

elburger schreef:Zijn huisarts heeft hem zelf naar de GGZ gestuurd omdat die ondervoeding wel een iets geestelijks kan zijn.
Ben wel eens met hem mee geweest naar het ziekenhuis als hij geen vervoer had, en tja, het blijft je vriend he.
Maar het bevreemd ons beiden dat er totaal geen aandacht voor is, of je moet een jonge meid zijn, want dan gaan overal de alarmbellen klinken.
Dan komt anorexia op de proppen.


Dat terwijl ook mannen anorexia kunnen hebben, hoewel het onder vrouwen wel een stuk vaker voorkomt. En tja, het wordt niet bepaald als probleem gezien, eerder als iets aantrekkelijks.

Vandaar ook mijn ergernis als ik altijd maar weer die afval programma's zie op tv of al die tip lees in de damesbladen van mijn vrouw.
Wordt ondervoeding nu nooit eens ergens serieus genomen?


Tja, dat soort programma's en bladen, daar ergerde ik me ook wel eens aan. Maar daar is de oplossing vrij simpel voor. Niet kijken en die bladen niet kopen. Je mist er niks aan en je moet begrijpen dat het afvallen een hele industrie is (en een bijzonder winstgevende industrie ook nog eens.).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Niagara » 27 sep 2016 20:18

Soms zit het gewoon in de familie, soms kan het een snelwerkende schildklier of zelfs een parasiet zijn (lintworm is de bekendste) waardoor je niet aan kunt komen. Ik vind het vreemd dat dokters het niet serieus onderzoeken. In korte tijd veel afvallen hoort zeker een alarmbel te zijn voor artsen, ik weet niet of dat ook aan de orde is.
Wat belangrijk is als je aan probeert te komen: zorg dat je niet alleen vette dingen en lege koolhydraten gaat eten om aan te komen, maar ook voldoende groente en fruit, anders kan je ernstige tekorten oplopen.
Ik ken een andere kant van de medaille. Een vriend van mij heeft jarenlang onopgemerkt met anorexia rondgelopen. Omdat het een jongen was werd gewoon gedacht dat hij mager was vanwege groeispurt, en kreeg hij alleen het advies meer te eten.
Als dit dus wél door artsen wordt gevraagd bij iemand die extreem mager is, vind ik dit eigenlijk een goede zaak. Als echter duidelijk is dat het niet om een eetstoornis gaat, lijkt mij het wel logisch om andere oorzaken uit te sluiten. Mocht het nou gewoon in de familie zitten, dan is misschien een diëtist een idee voor tips om aan te komen.
Afbeelding

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor lekkerbek » 30 sep 2016 07:19

Morrlach, ik ben t niet met je eens als je schrijft dat iemand met overgewicht er pas iets aan moet doen als het problemen geeft. Je moet natuurlijk ook voorkomen dat je problemen gaat krijgen. Hoe moeilijk dat ook is. Tot mijn 30e kampte ik met ondergewicht, ik ben niet anders gaan eten, ben een snoeper maar dat was ik als kind al. Maar nu ben ik zo'n 10 kg zwaarder dan ik zou willen. Ik weet zelf waar het door komt, moet gewoon de tussendoortjes laten staan. Maar dat vind ik op t moment erg moeilijk. Maar ik weet ook dat als t zo doorgaat en ik steeds iets zwaarder wordt er problemen kunnen ontstaan. Daar zou ik voor moeten waken!
Sorry was even off topic maar een reactie op 1 van de antwoorden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Mortlach » 30 sep 2016 08:30

lekkerbek schreef:Morrlach, ik ben t niet met je eens als je schrijft dat iemand met overgewicht er pas iets aan moet doen als het problemen geeft. Je moet natuurlijk ook voorkomen dat je problemen gaat krijgen.


Natuurlijk, dat bestrijd ik dan ook niet. Maar het moet natuurlijk ook weer niet zo zijn dat het afvallen méér (emotionele) problemen oplevert dan het te dik zijn. Maar als je geen suikerziekte hebt (of dreigt dat te krijgen), geen hoge bloeddruk, geen vette lever, geen gewrichtsproblemen, geen wat dan ook, waarom zou je je dan laten aanpraten dat je alsnog moet afvallen?

Hoe moeilijk dat ook is. Tot mijn 30e kampte ik met ondergewicht, ik ben niet anders gaan eten, ben een snoeper maar dat was ik als kind al. Maar nu ben ik zo'n 10 kg zwaarder dan ik zou willen. Ik weet zelf waar het door komt, moet gewoon de tussendoortjes laten staan. Maar dat vind ik op t moment erg moeilijk. Maar ik weet ook dat als t zo doorgaat en ik steeds iets zwaarder wordt er problemen kunnen ontstaan. Daar zou ik voor moeten waken!
Sorry was even off topic maar een reactie op 1 van de antwoorden.


Tja, rond je dertigste gebeurt er bij veel mensen inderdaad wat. Ik was ook altijd 85kg en kon eten wat ik wilde. Tot rond die leeftijd en het ineens omhoogschoot naar 105.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Aankomen ( gewicht )

Berichtdoor Mortlach » 30 sep 2016 08:36

Niagara schreef:Wat belangrijk is als je aan probeert te komen: zorg dat je niet alleen vette dingen en lege koolhydraten gaat eten om aan te komen, maar ook voldoende groente en fruit, anders kan je ernstige tekorten oplopen.


Het lijkt me sterk dat je met een Westers dieet nog tekorten zou kunnen oplopen. En als dat al zo is, dan is dat met een vitaminesupplementje volledig op te lossen.


Wat grappig is trouwens, is dat die obsessie met slankheid (met name voor dames) met pieken en dalen komt. Ik herinner me een oude Marvel comic die ik een paar jaar geleden in handen kreeg met daarin nog allerlei originele advertenties (cursus auto-onderhoud, 36-delige encyclopedie én een speciaal product voor vrouwen om aan te komen, want mager zijn was het ergste wat je destijds kon overkomen, het zal de jaren '50 zijn geweest).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten