af laten keuren?

Moderators: Memmem, Moderafo's

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jul 2012 06:30
Contacteer:

af laten keuren?

Berichtdoor ellentje1971 » 24 feb 2016 12:43

Hallo allemaal

Ik heb een vraag mbt het volgende;
Ik ben een vrouw van 44 jaar en werk 4 dagen echter doordat ik medisch niet in orde ben (verwijdering tumor uit mijn hoofd, ernstige copd en lichamelijke stoornissen tgv een ongeluk) is het voor mij eigenlijk niet meer haalbaar om dit vol te houden.
Zou het mogelijk zijn als ik me al dan niet gedeeltelijk kan laten afkeuren en hoe pak ik dit aan?
Gaat dat via de huisarts? een arbo arts spreekt nl toch in het belang van het bedrijf lijkt me
dus weet niet of dat een optie is?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met wat ik moet/kan doen?
Alvast bedankt!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: af laten keuren?

Berichtdoor benefietdiner » 24 feb 2016 18:42

Zelf je aflatenkeuren gaat niet.
Volgens mij moet het zo werken.
Je meld je ziek bij je werkgever.
De werkgever schakelt een bedrijfsarts of arboarts in, dat is je werkgever verplicht want er is een arbowet waar hij zich aan moet houden.
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/t ... egelgeving
Het primaat van de bedrijfsarts is dat hij met gezag kan bepalen of er een ziekte is die verklaart waarom een werknemer zijn arbeidsovereenkomst niet nakomt. Een bedrijfsarts zorgt daarnaast voor de veiligheid, gezondheid en het welzijn van zowel de werkende mens als de organisatie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfsarts
die bedrijfsarts is onafhankelijk van je werkgever.

kinpruik

Re: af laten keuren?

Berichtdoor kinpruik » 24 feb 2016 21:04

ellentje1971 schreef:Hallo allemaal

Ik heb een vraag mbt het volgende;
Ik ben een vrouw van 44 jaar en werk 4 dagen echter doordat ik medisch niet in orde ben (verwijdering tumor uit mijn hoofd, ernstige copd en lichamelijke stoornissen tgv een ongeluk) is het voor mij eigenlijk niet meer haalbaar om dit vol te houden.
Zou het mogelijk zijn als ik me al dan niet gedeeltelijk kan laten afkeuren en hoe pak ik dit aan?
Gaat dat via de huisarts? een arbo arts spreekt nl toch in het belang van het bedrijf lijkt me
dus weet niet of dat een optie is?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met wat ik moet/kan doen?
Alvast bedankt!


Het lijkt me niet verstandig dit te vragen op een publiek forum. Als het UWV tijdens je afkeuringsproces toevallig dit draadje leest kunnen (en zullen, volgens mij) ze dat tegen je gebruiken. Ik zou zeggen, bespreek dit met je huisarts onder 4 ogen. Leg hem/haar je problemen voor en hij/zij zal je verder kunnen helpen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: af laten keuren?

Berichtdoor Johan100 » 24 feb 2016 22:36

Hallo ellen,

Wat een vervelende situatie, lijkt me. Allereerst heel veel sterkte.
Ja, de huisarts is volgens mij het eerste aanspreekpunt, dus ik zou het eerst met je huisarts bespreekbaar maken. Die kent je ook.
Wellicht kan hij je verder adviseren.

Ben je lid van de RMU bijvoorbeeld? Een christelijke vakorganisatie voor o.a. werknemers. Zo ja, kunnen ze je wellicht ook wat advies geven.
Zo nee, kunnen ze je misschien ook vrijblijvend eenmaal advies geven.
Daarnaast kan je je vraag bij de vragenrubriek neerleggen. Ik meen weleens gezien te hebben dat er een panellid is van de RMU.

Succes!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: af laten keuren?

Berichtdoor StillAwake » 26 feb 2016 14:09

kinpruik schreef:Het lijkt me niet verstandig dit te vragen op een publiek forum. Als het UWV tijdens je afkeuringsproces toevallig dit draadje leest kunnen (en zullen, volgens mij) ze dat tegen je gebruiken. Ik zou zeggen, bespreek dit met je huisarts onder 4 ogen. Leg hem/haar je problemen voor en hij/zij zal je verder kunnen helpen.

Hoewel ik het met je eens ben: er wordt in dit topic alleen maar gevraagd om een afkeuring met medisch goede redenen.
Zodoende kan ik me niet voorstellen dat het UWV daar problemen van maakt.
Daarnaast kan het UWV weinig met een anoniem profiel (de provider geeft adresgegevens pas via de rechter vrij).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: af laten keuren?

Berichtdoor lekkerbek » 26 feb 2016 21:30

Als vier dagen nu teveel is zou je met de arboarts een afspraak kunnen maken. Als jij vertelt waar je nu tegenaan loopt maakt hij een plan met jou samen, bv om tijdelijk ipv vier keer acht uur nu vier keer zes uur te werken. Dit evalueren jullie regelmatig. Als blijkt dat het dit goed gaat en je fysiek weer wat beter voelt kun je weer terug naar acht uur. Toen ik revalideerde is dit ook op deze manier gegaan. Uiteindelijk weet je van te voren niet hoe t over een half jaar gaat, ze zullen niet zeggen: o vind je vier dagen teveel, stop er dan maar mee. Uiteindelijk blijkt het toch t beste te zijn om zoveel als mogelijk is te blijven werken, t lijkt me sterk dat als je nu vier dagen werkt, al is het met moeite, ze je vervolgens gaan afkeuren. Dat is niet zo logisch en zou je ook niet moeten willen! Vaak helpt het al als je (tijdelijk) iets minder uren op een dag werkt.
Maar gezien je fysieke gesteldheid heb je toch vaker contact gehad met de arboarts en zou je toch moeten weten hoe dit werkt?! Je zou ook bv wel acht uur aanwezig zijn, maar om de twee uur een korte pauze kunnen nemen. Er valt best veel te bedenken hoe t anders zou kunnen. Succes!


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten