Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Moderators: Memmem, Moderafo's

roodwit2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 okt 2015 16:12

Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor roodwit2 » 22 okt 2015 15:38

Als we in de auto stoppen vervuilen we het milieu met schadelijke stoffen. Mensen overlijden hieraan. Is hier niet direct verband te leggen met het plegen van een moord? Dan wel geleidelijk? Zondigen we niet als wij het milieu vervuilen? We maken allen gebruik van energie, nu is er een grote kolencentrale gebouwd in de provincie Groningen.

Ik stel dit op basis van bijbel tekst uit:

1 Corinthe 6:9-10 Weten jullie niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet; hoereerders, afgodendienaars, overspelers, ontuchtigen, die bij mannen liggen, dieven, gierigaards, dronkaards, lasteraars of rovers, geen van hen zal het Koninkrijk van God beërven.

Rovers kan ook met dieven worden vertaald dacht ik.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor Lalage » 22 okt 2015 18:50

Dat klopt, maar je kunt niet alles voorkomen. Je kunt wel het uitmoorden van dieren voorkomen, door geen dierlijk voedsel te gebruiken. Dat doen wij hier thuis, we eten puur plantaardig.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor Boerin » 22 okt 2015 22:00

Da's als je je broeder haat. Toen ik nog niet bekeerd was en een getikte hard core vegetarier vond ik iedereen die een kippepootje at een moordenaar.
Is nog goed met me gekomen gelukkig. Oh my. Iemand een moordenaar noemen voor het eten van een kippepoot hahahahaha oh erg.
Laatst gewijzigd door Boerin op 22 okt 2015 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor Mortlach » 22 okt 2015 23:05

roodwit2 schreef:Als we in de auto stoppen vervuilen we het milieu met schadelijke stoffen. Mensen overlijden hieraan. Is hier niet direct verband te leggen met het plegen van een moord? Dan wel geleidelijk? Zondigen we niet als wij het milieu vervuilen? We maken allen gebruik van energie, nu is er een grote kolencentrale gebouwd in de provincie Groningen.

Ik stel dit op basis van bijbel tekst uit:

1 Corinthe 6:9-10 Weten jullie niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet; hoereerders, afgodendienaars, overspelers, ontuchtigen, die bij mannen liggen, dieven, gierigaards, dronkaards, lasteraars of rovers, geen van hen zal het Koninkrijk van God beërven.

Rovers kan ook met dieven worden vertaald dacht ik.


geen moord, hooguit dood door schuld, maar dan moet je wel heel, heel, heel ver gaan hoor. Met 'direct verband' heeft het in ieder geval niks te maken. Ik kan over het algemeen niet zo heel erg veel met dit soort redenaties. Ben ik dan ook een moordenaar als ik werk heb en een werkeloze die anders mijn baan zou hebben gehad zelfmoord pleegt? Nee? Absurde redenatie? Nou, dat vind ik van je vervuiling=moord ook.

Ik snap de link met je bijbelvers ook niet, want daar worden de moordenaars niet genoemd, tenzij je moord wilt zien als iemand van het leven beroven. Het lijkt me geen nadere uitleg nodig te hebben dat de bijbelaars die niet zo bedoelden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor mohamed » 23 okt 2015 00:11

Boerin schreef:Da's als je je broeder haat. Toen ik nog niet bekeerd was en een getikte hard core vegetarier vond ik iedereen die een kippepootje at een moordenaar.
Is nog goed met me gekomen gelukkig. Oh my. Iemand een moordenaar noemen voor het eten van een kippepoot hahahahaha oh erg.

Charmant is het niet maar er zijn zelfs hardcore veganisten die mensen in elkaar rossen als ze hen een hamburger zien eten.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor Boerin » 23 okt 2015 09:00

mohamed schreef:Charmant is het niet maar er zijn zelfs hardcore veganisten die mensen in elkaar rossen als ze hen een hamburger zien eten.

Oh wat erg. Die Volkert van der G. had Fortuyn toch ook vermoord omdat die de nertsenfokkerijen wou toestaan of zo? En volgens mij had ie daarvoor ook al iemand om zo'n milieu reden vermoord of dat dachten ze.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor Lalage » 23 okt 2015 16:36

mohamed schreef:Charmant is het niet maar er zijn zelfs hardcore veganisten die mensen in elkaar rossen als ze hen een hamburger zien eten.

Serieus? Dan heb je een zwaar leven, want mensen eten continu dieren om je heen. Ik kreeg juist laatst nog te horen dat ik nooit iemand zal opdringen om op een bepaalde manier te eten. Maar mensen aan het nadenken zetten doe ik af en toe met liefde.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor Boerin » 23 okt 2015 17:47

Dit topic stond eerst onder die andere en ik las: getrouwd met een moordenaar.
:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor pindas83 » 23 okt 2015 18:02

Boerin schreef:Dit topic stond eerst onder die andere en ik las: getrouwd met een moordenaar.
:lol:


:lol: deze had ook gekund:
Zijn we vrijwel niet allemaal getrouwd met een moordenaar?

mohamed

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor mohamed » 23 okt 2015 23:42

mohamed schreef:Charmant is het niet maar er zijn zelfs hardcore veganisten die mensen in elkaar rossen als ze hen een hamburger zien eten.

Boerin schreef:Oh wat erg. Die Volkert van der G. had Fortuyn toch ook vermoord omdat die de nertsenfokkerijen wou toestaan of zo? En volgens mij had ie daarvoor ook al iemand om zo'n milieu reden vermoord of dat dachten ze.

Opmerkelijk toch dat dierenactivisten zo vaak mensenbeulen zijn. Zowel mens als dier moeten we barmhartig zijn.

mohamed

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor mohamed » 23 okt 2015 23:43

Boerin schreef:Dit topic stond eerst onder die andere en ik las: getrouwd met een moordenaar.
:lol:

pindas83 schreef: :lol: deze had ook gekund:
Zijn we vrijwel niet allemaal getrouwd met een moordenaar?

Ja, daarom kreeg ik een pistool voor onder mijn kussen als huwelijkscadeau! :mrgreen:

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor IRHuman » 24 okt 2015 15:31

roodwit2 schreef:Als we in de auto stoppen vervuilen we het milieu met schadelijke stoffen. Mensen overlijden hieraan. Is hier niet direct verband te leggen met het plegen van een moord? Dan wel geleidelijk? Zondigen we niet als wij het milieu vervuilen? We maken allen gebruik van energie, nu is er een grote kolencentrale gebouwd in de provincie Groningen.

Ik stel dit op basis van bijbel tekst uit:

1 Corinthe 6:9-10 Weten jullie niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet; hoereerders, afgodendienaars, overspelers, ontuchtigen, die bij mannen liggen, dieven, gierigaards, dronkaards, lasteraars of rovers, geen van hen zal het Koninkrijk van God beërven.

Rovers kan ook met dieven worden vertaald dacht ik.

Objectief gezien denk ik niet dat iedereen moordenaar is. Maar geef jij eens een definitie van moordenaar? Want pas dan kun je spreken of men het is? Ben je moordenaar als je de dood van iemand hebt veroorzaakt in welke mate van invloed dan ook? Is zelfverdediging dan ook moord wanneer je jezelf wel moet verdedigen door je bedreiger die je naar het leven staat te doden?

Wat versta jij onder moord?

Yoshi

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor Yoshi » 24 okt 2015 15:39

Ach ja, ik rij zelf 1000+ kilometer per week. Maar dan wel weer in een BlueHDI 100 diesel.
En ik ga in de winter wat vaker met de trein indien dat mogelijk is. Maar goed, die rijden ook niet op lucht. De elektriciteit die ik in huis en op mijn werk gebruik wordt voor het grootste deel ook niet groen opgewekt. Het gas wat ik verbruik moet ook gewonnen worden, ook dat kost elektriciteit wat ook weer opgewekt moet worden. Dan heb ik het nog niet over meubels, eten, kleding enz enz.

Kortom, als we zo gaan redeneren kunnen we beter gewoon gelijk een eind maken aan de gehele mensheid.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor Boerin » 24 okt 2015 16:27

Yoshi schreef:Ach ja, ik rij zelf 1000+ kilometer per week. Maar dan wel weer in een BlueHDI 100 diesel.
En ik ga in de winter wat vaker met de trein indien dat mogelijk is. Maar goed, die rijden ook niet op lucht. De elektriciteit die ik in huis en op mijn werk gebruik wordt voor het grootste deel ook niet groen opgewekt. Het gas wat ik verbruik moet ook gewonnen worden, ook dat kost elektriciteit wat ook weer opgewekt moet worden. Dan heb ik het nog niet over meubels, eten, kleding enz enz.

Kortom, als we zo gaan redeneren kunnen we beter gewoon gelijk een eind maken aan de gehele mensheid.

Ja dat is tenminste goed voor het milieu en een liefdevolle oplossing.
Kreeg laatst zo'n vent op m'n dak van groene energie rechtstreeks van de boer. Hij bleef maar doordrammen en ik kan niet dubbel betalen en dan weer wachten op de eindafrekening van de Nuon zei ik. Toch doordrammen en je gewoon lid maken terwijl ze eerst zeggen dat je een maand na kunt denken. Werd me toch pislink.
Ik mailde: BEL ME NIET MEER EN HOU OP MET DRAMMEN!!!! IK BLIJF BIJ DE NUON!!!!!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn we vrijwel niet allemaal moordenaars?

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2015 12:23

roodwit2 schreef:Als we in de auto stoppen vervuilen we het milieu met schadelijke stoffen. Mensen overlijden hieraan. Is hier niet direct verband te leggen met het plegen van een moord? Dan wel geleidelijk? Zondigen we niet als wij het milieu vervuilen? We maken allen gebruik van energie, nu is er een grote kolencentrale gebouwd in de provincie Groningen.

Ik stel dit op basis van bijbel tekst uit:

1 Corinthe 6:9-10 Weten jullie niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen beërven? Dwaal niet; hoereerders, afgodendienaars, overspelers, ontuchtigen, die bij mannen liggen, dieven, gierigaards, dronkaards, lasteraars of rovers, geen van hen zal het Koninkrijk van God beërven.

Rovers kan ook met dieven worden vertaald dacht ik.


Toen er nog geen auto's waren gingen mensen ook dood en doorgaans eerder dan nu. Natuurlijk is het goed om na te denken over duurzaamheid, hoe je het milieu ontziet, hoe je op een goede manier voor de aarde zorgt. Maar dat houdt niet in dat je geen vuur maken stoken om je eten op klaar te maken omdat dat milieuvervuilend zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten