Transgender

Moderators: Memmem, Moderafo's

Penguin78
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2017 11:12
Locatie: huiszoekend
Contacteer:

Re: Transgender

Berichtdoor Penguin78 » 19 mar 2017 16:30

Johan100 schreef:Je noemt dat geslacht bij geboorte wordt vastgesteld op uiterlijke fysieke kenmerken. Dat lijkt me wel logisch. Ouders en verloskundigen zien aan de uiterlijke kenmerken natuurlijk dat iemand een jongetje of meisje is (ik zet jongetje of meisje dan ook niet tussen aanhalingstekens).
God vergist zich namelijk toch niet!? Nee.

Dus bij iemand die zich vrouw/meisje voelt terwijl hij uiterlijke kenmerken heeft van een man/jongen of andersom zit het probleem in de psyche.
Diegene ziet ook wel tot welk geslacht hij of zij behoort fysiek gezien.

B volgt bij jou uit A, (heb ik er even tussen gezet in rood, zie quote) dat klinkt allemaal niet zo logisch in je verhaaltje, hoor.

M.i. zijn het gevolgen van de zondeval.
Er is wel therapie voor geslachtsidentiteitsstoornis/ ook wel genderdysforie.


Vanuitgaand dat iemand of man of vrouw is op basis van uiterlijke kenmerken vast te stellen en God zich niet vergist ... hoe zie jij een hermafrodiet of interseksueel. Bijvoorbeeld Maya Posch, geboren met een penis op basis daarvan genderidentiteit vastgesteld als 'man'. Op latere leeftijd spontaan (zonder slikken van hormonen) borstvorming en uit scans blijkt dat er inwendig zich een dichtgegroeide vagina bevind ... is deze persoon een man of vrouw?

Begrijp uit jouw verhaal dat als er in een pak waarop 'melk' staat en bij het opdrinken van de inhoud blijkt dat er 'karnemelk' inzit, het logisch is dat het toch om melk ging op basis van uiterlijke kenmerken op de verpakking?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Transgender

Berichtdoor Johan100 » 19 mar 2017 16:52

Ik hoef geen gelijk te hebben hoor, maar je noemt nu een geval wat zelden voorkomt en dat trek je in een lijn met gevallen waar dit niet zo is.
Zie je waar het fout gaat?
Dit is weer een apart geval wat apart bekeken moet worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2017 16:56

Geslacht is biologisch. Je kijkt of je een Y-chromosoom hebt, en zo ja, dan ben je van het mannelijk geslacht; zo nee, dan ben je van het vrouwelijk geslacht.

Gender, echter, is een sociale constructie. Dat is puur hoe we mensen behandelen, de verwachtingen die we van ze hebben en de rollen/hokjes waarin we ze plaatsen op basis van het wel of niet hebben van dat Y-chromosoom. Let op, er is NIETS inherent aan het Y-chromosoom dat bepaalt dat de drager ervan niet met poppen zou mogen spelen of beter is in wiskunde of iets dergelijks.

Ik was vandaag in een speelgoedwinkel, hardstikke leuk: overal tonka auto's en lego en plots: Knal, een muur van roze met niks anders dan poppen, spiegels en speelkeukens. "Ah," dacht ik, "de meisjesafdeling..."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Transgender

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 mar 2017 08:25

@Johan100: ik vind dat je veel te makkelijk over transgenders praat. Je doet het af als een 'probleem in de psyche'.
Hoe en wanneer ontstaan die problemen dan? Veel mensen die transgender zijn hebben al vanaf hun vroegste jeugd moeite met hun lichaam en het genderhokje waar ze in zitten. Hoe verklaar je dat als het een probleem in de psyche is?
Psychische problemen komen veel vaker in de adolescentie en bij jong-volwassenen openbaar.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Transgender

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 mar 2017 08:29

Mortlach schreef:Geslacht is biologisch. Je kijkt of je een Y-chromosoom hebt, en zo ja, dan ben je van het mannelijk geslacht; zo nee, dan ben je van het vrouwelijk geslacht.
Toch is dit niet altijd van toepassing. Penguin had het al over intersekse personen. Er bestaan veel variaties en tussenvormen. Ik heb wat dat betreft veel geleerd van het tv-programma Geslacht!
De presentator is wat ongepolijst en daarom denk ik iets minder geschikt voor de achterban van dit forum. Maar ze is ook enorm ontwapenend en open.
En hoe ze een SGP-mannetje die zei dat God man en vrouw geschapen heeft van repliek diende was ook mooi. "Maar God heeft mij ook geschapen! Toch? " En toen herhaalde de SGP-man nog maar een keer wat hij al gezegd had. :roll:

Mortlach schreef:Gender, echter, is een sociale constructie. Dat is puur hoe we mensen behandelen, de verwachtingen die we van ze hebben en de rollen/hokjes waarin we ze plaatsen op basis van het wel of niet hebben van dat Y-chromosoom. Let op, er is NIETS inherent aan het Y-chromosoom dat bepaalt dat de drager ervan niet met poppen zou mogen spelen of beter is in wiskunde of iets dergelijks.
Wat dit betreft helemaal eens.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2017 10:09

Tante Pollewop schreef: Toch is dit niet altijd van toepassing. Penguin had het al over intersekse personen. Er bestaan veel variaties en tussenvormen. Ik heb wat dat betreft veel geleerd van het tv-programma Geslacht!


Akkoord, zelfs hier is de variatie eindeloos inderdaad, maar het leek me handiger één behulpzaam concept tegelijk te behandelen (in dit geval het verschil tussen geslacht en gender) en de opname van dit idee niet te vermoeilijken door er nog meer bij te halen. Straks gaan mensen nog denken dat mensen die niet in de standaard binaire genderverdeling vallen ook automatisch niet binair zijn qua geslacht.

Wat betreft die sociale rollen is het wel leuk om naar de geschiedenis te kijken. Hoge hakken werden oorspronkelijk door mannen gedragen (paardrijlaarzen); roze was vroeger een uitsluitend mannelijke kleur die stond voor kracht en dapperheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Transgender

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 mar 2017 16:45

Mortlach schreef:Akkoord, zelfs hier is de variatie eindeloos inderdaad, maar het leek me handiger één behulpzaam concept tegelijk te behandelen (in dit geval het verschil tussen geslacht en gender) en de opname van dit idee niet te vermoeilijken door er nog meer bij te halen. Straks gaan mensen nog denken dat mensen die niet in de standaard binaire genderverdeling vallen ook automatisch niet binair zijn qua geslacht.
je hebt een punt.

Mortlach schreef:Wat betreft die sociale rollen is het wel leuk om naar de geschiedenis te kijken. Hoge hakken werden oorspronkelijk door mannen gedragen (paardrijlaarzen); roze was vroeger een uitsluitend mannelijke kleur die stond voor kracht en dapperheid.

Grappig hoe tijdgebonden ideeën over wat mannelijk en vrouwelijk is kunnen zijn.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten