Transgender

Moderators: Memmem, Moderafo's

panfluit1981
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2013 13:48

Transgender

Berichtdoor panfluit1981 » 21 aug 2015 13:55

Een jongen bij m'n zoon in de klas (groep 7) wilt vanaf nu als meisje door het leven. Dus inclusief naam en kleding. Het is een christelijke school. Zelf vind ik het best lastig hoe hiermee om te gaan. Ook naar m'n zoon toe. En icm geloof. Herkent iemand dit? En maybe tips/adviezen?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Transgender

Berichtdoor StillAwake » 21 aug 2015 14:10

panfluit1981 schreef:Een jongen bij m'n zoon in de klas (groep 7) wilt vanaf nu als meisje door het leven. Dus inclusief naam en kleding. Het is een christelijke school. Zelf vind ik het best lastig hoe hiermee om te gaan. Ook naar m'n zoon toe. En icm geloof. Herkent iemand dit? En maybe tips/adviezen?

Al in groep zeven (dan ben je een jaar of elf)?
Erg vroeg om daar een weloverwogen beslissing over te nemen.
Of is hij interseksueel (hermafrodiet), waarbij zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken aanwezig zijn?
In dat geval kan ik me er iets bij voorstellen, en is wellicht de eerste vaststelling van het geslacht foutief geweest (daar kende mijn moeder vroeger een voorbeeld van).

Over het algemeen geldt: de persoon afwijzen maakt meer kapot dan je lief is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Transgender

Berichtdoor hettys » 21 aug 2015 15:52

panfluit1981 schreef:Een jongen bij m'n zoon in de klas (groep 7) wilt vanaf nu als meisje door het leven. Dus inclusief naam en kleding. Het is een christelijke school. Zelf vind ik het best lastig hoe hiermee om te gaan. Ook naar m'n zoon toe. En icm geloof. Herkent iemand dit? En maybe tips/adviezen?


Mij lijkt dat je gewoon kunt uitleggen wat er aan de hand is, en dat die jongen in z´n hoofd eigenlijk een meisje is, en het heel lastig vindt om een jongetje te zijn. Mij lijkt dat dit kan zonder waardeoordeel.
Ook gif is geschapen.

panfluit1981
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2013 13:48

Re: Transgender

Berichtdoor panfluit1981 » 21 aug 2015 17:07

Maar icm geloof vind ik het zo lastig...in die mail van school stond het woord transgender trouwens echt genoemd. Dus ga er van uit dat dat klopt.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Transgender

Berichtdoor hettys » 21 aug 2015 18:01

panfluit1981 schreef:Maar icm geloof vind ik het zo lastig...in die mail van school stond het woord transgender trouwens echt genoemd. Dus ga er van uit dat dat klopt.


Ik zou het geloof erbuiten laten. eerlijk gezegd. Je kunt een kind van 11 best uitleggen dat sommige kinderen niet helemaal goed gebakken zijn. Er worden dus kinderen geboren die hermafrodiet zijn (dus een combi van jongen en meisje) en tweelingen die aan elkaar gegroeid zijn, er zijn talloze voorbeelden van aangeboren afwijkingen.
en dat je er dan voor kunt kiezen om er wat aan te doen.

Een kindje die ik ken heeft twee tenen die aan elkaar gegroeid zijn tijdens de zwangerschap. Daar kan ze wat aan laten doen als ze wat groter is. Zoiets IS het nu eenmaal. Ik mag aannemen dat je, qua geloof, ook geen moeite hebt als het om een hazelipje gaat wat aan gedaan moet worden.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2015 18:24

panfluit1981 schreef:Een jongen bij m'n zoon in de klas (groep 7) wilt vanaf nu als meisje door het leven. Dus inclusief naam en kleding. Het is een christelijke school. Zelf vind ik het best lastig hoe hiermee om te gaan. Ook naar m'n zoon toe. En icm geloof. Herkent iemand dit? En maybe tips/adviezen?


Je mag er toch vanuit gaan dat zo'n beslissing echt niet overhaast genomen is, zowel door het kind niet als door haar ouders niet. Dus hoe ermee om te gaan? Gewoon, het is een meisje, altijd al geweest. Dus zoals je met alle andere meisjes omgaat.

Wat je wilt voorkomen, lijkt me, is dat je het in een vorm giet alsof er iets 'verkeerd' is aan dat meisje, en dat - in het verlengde daarvan - God dus een fout zou hebben gemaakt. Dat lijkt me niet bijzonder behulpzaam in de toenadering van dat meisje. Heet haar dus hartelijk welkom en laat merken dat jullie haar accepteren zoals ze is. Behandel haar, zoals je zelf behandeld zou willen worden.

Het menselijke lichaam, de gender- en seksuele identiteit zijn eindeloos variabel. De meeste mensen hebben 10 tenen, sommige 9 of 11. Niks mis mee. Veel mensen zijn hetero, maar sommige zijn homo of bi of aseksueel, en met niets daarvan is wat mis. Bij de meeste mensen komt het lichamelijke geslacht overeen met de genderidentiteit, maar niet bij iedereen, en daar is niets mis mee.

Om eerlijk te zijn zou ik God er niet al te veel bij betrekken - want het is nogal wat om te zeggen wat God bedoelt heeft -, dus als je zoontje er naar vraagt, kun je het afdoen met "dat is tussen haar en God, en wij hoeven haar alleen maar lief te hebben" en als je er echt niet onderuit komt, kun je iets zeggen als "is het niet wonderlijk dat God al die variatie mogelijk heeft gemaakt?" Het absolute, het zwart-witte, Adam en Eva, Man en vrouw, dat blijkt gewoon onvoorstelbaar wonderlijker dan we dachten...

Dus kort gezegd: neem de beslissing serieus en heb haar lief zoals ze is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2015 18:33

hettys schreef:Ik zou het geloof erbuiten laten. eerlijk gezegd. Je kunt een kind van 11 best uitleggen dat sommige kinderen niet helemaal goed gebakken zijn. Er worden dus kinderen geboren die hermafrodiet zijn (dus een combi van jongen en meisje) en tweelingen die aan elkaar gegroeid zijn, er zijn talloze voorbeelden van aangeboren afwijkingen.
en dat je er dan voor kunt kiezen om er wat aan te doen.


Weet je, je zou het haar natuurlijk ook gewoon kunnen vragen.

Je moet hiermee wel oppassen dat het geen beoordeling wordt waarbij je haar tegen de cis*-maatlat legt en waartegen ze dus tekortschiet.

Weet je, in de ideale wereld komt het lichamelijke geslacht altijd overeen met de genderidentiteit. In dit geval komt het niet overeen, en dan kun je 2 dingen doen: het lichaam aanpassen of de geest aanpassen. Het blijkt dat de geest/het gevoel van identiteit toch behoorlijk onveranderbaar is, dus dat laatste is eigenlijk geen optie.


maar trouwens, wat mensen met hun lichaam doen of laten, is, lijkt mij, het toppunt van persoonlijk. Daar heeft een ander geen spat over te zeggen. Iemand kan alleen zeggen "ik wil graag zo en zo behandeld worden" en bij niemand vraag je dan eerst: " 'klopt' dat wel met wat je tussen je benen hebt zitten?" In die zin is lichamelijk geslacht eigenlijk gewoon irrelevant. Laat het dat bij haar dus ook zijn.


* cis: als het lichamelijke geslacht overeenkomt met de genderidentiteit, het tegenovergestelde van trans dus.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 21 aug 2015 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2015 18:35

StillAwake schreef:Al in groep zeven (dan ben je een jaar of elf)?
Erg vroeg om daar een weloverwogen beslissing over te nemen.


Echt? Wist jij op 11-jarige leeftijd nog niet of je een jongetje of een meisje was?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Transgender

Berichtdoor hettys » 21 aug 2015 19:10

Mortlach schreef:
Je mag er toch vanuit gaan dat zo'n beslissing echt niet overhaast genomen is, zowel door het kind niet als door haar ouders niet. Dus hoe ermee om te gaan? Gewoon, het is een meisje, altijd al geweest. Dus zoals je met alle andere meisjes omgaat.

Wat je wilt voorkomen, lijkt me, is dat je het in een vorm giet alsof er iets 'verkeerd' is aan dat meisje, en dat - in het verlengde daarvan - God dus een fout zou hebben gemaakt. Dat lijkt me niet bijzonder behulpzaam in de toenadering van dat meisje. Heet haar dus hartelijk welkom en laat merken dat jullie haar accepteren zoals ze is. Behandel haar, zoals je zelf behandeld zou willen worden.

Het menselijke lichaam, de gender- en seksuele identiteit zijn eindeloos variabel. De meeste mensen hebben 10 tenen, sommige 9 of 11. Niks mis mee. Veel mensen zijn hetero, maar sommige zijn homo of bi of aseksueel, en met niets daarvan is wat mis. Bij de meeste mensen komt het lichamelijke geslacht overeen met de genderidentiteit, maar niet bij iedereen, en daar is niets mis mee.

Om eerlijk te zijn zou ik God er niet al te veel bij betrekken - want het is nogal wat om te zeggen wat God bedoelt heeft -, dus als je zoontje er naar vraagt, kun je het afdoen met "dat is tussen haar en God, en wij hoeven haar alleen maar lief te hebben" en als je er echt niet onderuit komt, kun je iets zeggen als "is het niet wonderlijk dat God al die variatie mogelijk heeft gemaakt?" Het absolute, het zwart-witte, Adam en Eva, Man en vrouw, dat blijkt gewoon onvoorstelbaar wonderlijker dan we dachten...

Dus kort gezegd: neem de beslissing serieus en heb haar lief zoals ze is.


Inderdaad natuurlijk. neem die beslissing serieus. Maar voor een transgender zijn er toch vaak operaties/ behandelingen nodig. Je wordt wel echt in een verkeerd lichaam geboren wat toch redelijk problematisch is voor de persoon in kwestie en misschien de ouders. Maar ja. die hebben dus al 11 jaar gezorgd voor een meisje in een jongenslichaam.

Als een meisje geboren wordt in het lichaam van een jongetje zijn er toch wat behandelingen/ operaties nodig om dit euvel te verhelpen. Er lijkt mij toch wel iets mis, maar niet iets wat heel erg is, Ik zou het een onhandigheid van de natuur willen noemen. maar als ruimte is om er normaal mee om te gaan lijkt het me niet zo'n probleem. Ik vindt het trouwens heel stoer van een 11 jarig kind om te veranderen op de basisschool. En 11 jaar is ook een prima leeftijd om de pubertijd te omzeilen en zo later vrouw te kunnen zijn.

Wat je wilt voorkomen, lijkt me, is dat je het in een vorm giet alsof er iets 'verkeerd' is aan dat meisje, en dat - in het verlengde daarvan - God dus een fout zou hebben gemaakt.

Kinderen in die leeftijd worden heus wel geconfronteerd met andere kinderen in een rolstoel of geopereerd aan wat dan ook. Dat zou dan ook een fout van God zijn. Er zijn weeffoutjes van de natuur, waar wel iets aan gedaan kan worden. Ook op christelijke scholen zien we die kinderen mag ik aannemen. . Dus zoiets is best uit te leggen aan een kind van 11. hedendaagse kinderen weten dat er in de natuur dingen gebeuren die niet echt wenselijk zijn. transgender is gewoon een foutje van de natuur. Wel iets mis, maar niets ergs.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2015 19:37

hettys schreef:Inderdaad natuurlijk. neem die beslissing serieus. Maar voor een transgender zijn er toch vaak operaties/ behandelingen nodig. Je wordt wel echt in een verkeerd lichaam geboren wat toch redelijk problematisch is voor de persoon in kwestie en misschien de ouders. Maar ja. die hebben dus al 11 jaar gezorgd voor een meisje in een jongenslichaam.


Nee. Operaties zijn niet nodig. Het kan zijn dat de persoon ervoor kiest het lichaam in lijn te brengen met de identiteit, maar dat hoeft niet.

Kijk, heel sec bekeken gaat het meer over hoe de maatschappij mensen behandelt en in een 'rol' drukt. Jij hebt een Y-chromosoom, dus wij behandelen jou zo; jij hebt geen Y-chromosoom, en dus behandelen we jou zo. Toch ligt er niets inherent in dat chromosoom besloten qua behandeling door de maatschappij.

Het nadeel met dit soort gevallen is vooralsnog dat er ontzettend op het lichaam wordt gefocust. Alleen wat er met het geslacht gebeurt, lijkt in dit geval belangrijk. Als iemand dat bij jou of mij zou doen, zou dat schokkend onbeleefd zijn. Of vergelijk het met homo's waarbij hun relatie met de volledige breedte aan emoties wordt gereduceerd tot enkel platte lust. Dat is verkeerd, en daar gaat men tegenin. Waarom is het dan bij transgenderissues wel oké?

Als een meisje geboren wordt in het lichaam van een jongetje zijn er toch wat behandelingen/ operaties nodig om dit euvel te verhelpen. Er lijkt mij toch wel iets mis, maar niet iets wat heel erg is, Ik zou het een onhandigheid van de natuur willen noemen. maar als ruimte is om er normaal mee om te gaan lijkt het me niet zo'n probleem. Ik vindt het trouwens heel stoer van een 11 jarig kind om te veranderen op de basisschool. En 11 jaar is ook een prima leeftijd om de pubertijd te omzeilen en zo later vrouw te kunnen zijn.


Ik neem aan dat geslachtsreconstructie voor M->V net zo ingewikkeld is als voor V->M. Het is natuurlijk wel wat meer dan alleen de penis afhakken.

Kinderen in die leeftijd worden heus wel geconfronteerd met andere kinderen in een rolstoel of geopereerd aan wat dan ook. Dat zou dan ook een fout van God zijn. Er zijn weeffoutjes van de natuur, waar wel iets aan gedaan kan worden. Ook op christelijke scholen zien we die kinderen mag ik aannemen. . Dus zoiets is best uit te leggen aan een kind van 11. hedendaagse kinderen weten dat er in de natuur dingen gebeuren die niet echt wenselijk zijn. transgender is gewoon een foutje van de natuur. Wel iets mis, maar niets ergs.


Hmm, dan kom je al snel uit op de zondeval en dan is de link "eigenlijk zou het anders moeten" snel gemaakt. Zouden homo's dan eigenlijk ook anders moeten zijn? Het is een denkrichting die vrij snel ontzettend beledigend wordt voor de persoon. En daarbij kan het ook leiden tot het gevoel dat wij het als hetero Cis-genders gelukkig toch 'goed' hebben gedaan. We hebben het er maar mee getroffen hoor, en voor die arme homo- en transsloebers moet vooral veel gebeden worden dat God ze maar mag 'genezen'.

Nee, we moeten gewoon af van het idee dat lichamelijk geslacht leidend is voor de identiteit, en af van onze standaard behandeling van genders in de maatschappij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Transgender

Berichtdoor meribel » 21 aug 2015 19:46

(Natuurlijk gewoon op alle scholen ) ,maar zeker ook op een christelijke school moet er een klimaat zijn waar er niet gepest wordt en de kinderen in hun waarde gelaten.
Dit kindje zal dit echt niet in de zomervakantie hebben bedacht....wat een weg moet daar al vooraf aan zijn gegaan!!! Wat fijn dat die nog op zijn eigen vertrouwde basisschool, voor dat die de 'grote boze middelbareschoolwereld' instapt, zichzelf kan zijn.


Verder is het gelukkig niet aan jou om er een oordeel over te geven.
En wat zou je eigen kind hier verder precies over vragen? Voor kinderen zijn dingen vaak veel logischer en voor de hand liggender.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Transgender

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2015 20:06

@panfluit wat vind je eigenlijk precies moeilijk?

Het meisje ziet er waarschijnlijk ook uit als een meisje. Als je niet zou weten dat ze als jongetje is geboren, dan zou je het niet merken. Dus behandel haar gewoon zoals je een ander klasgenootje ook zou behandelen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2015 09:04

Ik heb voor zover ik weet 1 transpersoon in mijn kennissenkring, een leuke vent. En ik hoef me nooit af te vragen hoe ik hem moet behandelen en ik heb geen idee of hij geslachtsreconstructie heeft verkozen, dat maakt ook totaal niet uit. Ik vraag niet naar zijn geslachtsdelen, en hij niet naar de mijne :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Transgender

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 aug 2015 10:09

Kijktip: "Hij is een zij" van de KRO.

Werkt misschien verhelderend. Arie Boomsma heeft ook contact met 2 jongens die al heel vroeg ontdekten dat ze geen meisje waren. Het grappige is dat je dat op de oude meisjesfoto's al terug ziet..

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Transgender

Berichtdoor StillAwake » 26 aug 2015 08:47

Mortlach schreef:
Echt? Wist jij op 11-jarige leeftijd nog niet of je een jongetje of een meisje was?

Dat wel, maar ik was nog niet in staat om verstrekkende keuzes te maken.
De moeilijkste keuze waar je voor stond was of je je strafwerk thuis zou opbiechten.

De keuze hoe je je leven verder wilt leiden (met alle rompslomp van dien, wellicht zelfs operaties) is nogal een verstrekkend iets...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten