Transgender

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2015 09:40

StillAwake schreef:Dat wel, maar ik was nog niet in staat om verstrekkende keuzes te maken.
De moeilijkste keuze waar je voor stond was of je je strafwerk thuis zou opbiechten.

De keuze hoe je je leven verder wilt leiden (met alle rompslomp van dien, wellicht zelfs operaties) is nogal een verstrekkend iets...


Dat soort keuzes maak je dan ook niet in je eentje. Je bent er als ouder bij om dat te begeleiden en over de zaken te praten die het kind nog niet kan overzien. Maar verder denk ik dat als je voor belangrijke keuzes staat, je toch een heel stuk sneller ook keuzes kunt nemen. Dat zie ik zelf bij mijn stiefdochter ook en die is net 10.

Niet dat ik stel dat je dit soort keuzes snel moet maken, maar het lijkt me wel beter voor het kind als het hier eerder mee kan beginnen - met bijv. hormonen, maar ook qua integratie in de sociale omgeving. Want wanneer ben je dan wél in staat zo'n keuze te maken? Zijn we uberhaupt ooit in staat alle gevolgen te overzien? Moet een kind echt eerst nog 5 jaar extra ongelukkig zijn - met alle emotionele schade van dien - om dan eindelijk de keuze te mogen maken die ze 5 jaar geleden al had gemaakt, waarbij het overgangsproces zowel lichamelijk als sociaal een heel stuk ingewikkelder is geworden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Transgender

Berichtdoor StillAwake » 26 aug 2015 09:48

Mortlach schreef:Dat soort keuzes maak je dan ook niet in je eentje. Je bent er als ouder bij om dat te begeleiden en over de zaken te praten die het kind nog niet kan overzien. Maar verder denk ik dat als je voor belangrijke keuzes staat, je toch een heel stuk sneller ook keuzes kunt nemen. Dat zie ik zelf bij mijn stiefdochter ook en die is net 10.

Niet dat ik stel dat je dit soort keuzes snel moet maken, maar het lijkt me wel beter voor het kind als het hier eerder mee kan beginnen - met bijv. hormonen, maar ook qua integratie in de sociale omgeving. Want wanneer ben je dan wél in staat zo'n keuze te maken? Zijn we uberhaupt ooit in staat alle gevolgen te overzien? Moet een kind echt eerst nog 5 jaar extra ongelukkig zijn - met alle emotionele schade van dien - om dan eindelijk de keuze te mogen maken die ze 5 jaar geleden al had gemaakt, waarbij het overgangsproces zowel lichamelijk als sociaal een heel stuk ingewikkelder is geworden?

Ik zeg nergens dat je op deze leeftijd deze keuzes niet kunt maken, ik stel alleen dat het vroeg is.
Er zijn meer kinderen van die leeftijd die in een identiteitscrisis zitten maar daar weer uitkomen, vandaar.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Transgender

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 aug 2015 09:54

Als kinderen met gender-issues rondlopen, en daarmee naar de huisarts gaan, zal deze echt wel goede hulp voor ouders en kind inschakelen.
Van het VUMC, het kennis- en zorgcentrum voor genderdysforie, weet ik dat ze o.a. met een leger psychologen werken.

Als het kind in de klas de keuze gemaakt heeft om te 'switchen' zal dat echt niet hupsakeetjes eventjes binnen een week bedacht en gedaan zijn. Je mag ervan uitgaan dat er een weloverwogen keuze is gemaakt, en veel anders dan accepteren en respecteren kun, en m.i. mag je dan ook niet.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Transgender

Berichtdoor StillAwake » 26 aug 2015 10:16

Tante Pollewop schreef:Als kinderen met gender-issues rondlopen, en daarmee naar de huisarts gaan, zal deze echt wel goede hulp voor ouders en kind inschakelen.
Van het VUMC, het kennis- en zorgcentrum voor genderdysforie, weet ik dat ze o.a. met een leger psychologen werken.

Als het kind in de klas de keuze gemaakt heeft om te 'switchen' zal dat echt niet hupsakeetjes eventjes binnen een week bedacht en gedaan zijn. Je mag ervan uitgaan dat er een weloverwogen keuze is gemaakt, en veel anders dan accepteren en respecteren kun, en m.i. mag je dan ook niet.

Veel anders dan accepteren en respecteren mag je niet, maar da stond ook al in mijn eerste reactie.
Helaas heb ik een (oud-)collega die zich als kind vrouw voelde, en (na een geslachtsveranderende operatie) nu toch weer terugwil (situatie van 2001, sindsdien is het een oud-collega).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Transgender

Berichtdoor hettys » 26 aug 2015 20:01

Ik heb begrepen dat dat kinderen vanaf hun 5e weten of ze zich man dan wel vrouw voelen.


Het is inmiddels bewezen dat mensen die op jonge leeftijd door een gendertransitie gaan, als volwassene een stuk gelukkiger zijn dan mensen die het proces op latere leeftijd beginnen. Met steun van hun familie zullen deze kinderen het redden in de toekomst, is ook de conclusie van Theroux.

http://www.vpro.nl/buitenland/programma ... ldren.html

maar ook:
Uit andere cijfers blijkt dat 41 procent van de jonge transgenders een zelfmoordpoging doet.

Ik denk dat kinderen die niet echt transgender zijn heden ten dage zowel door ouders als door psychologen wel herkent worden, want als een kind transgender is, zien ouders al vrij vroeg dat hun zoontje eigenlijk een meisje is, of andersom. En dan gaat het niet over het fenomeen dat meisjes het heel leuk vinden om zich af en toe heel stoer te gedragen en nooit met een pop spelen. Of een jongetje dat weinig zin heeft in voetbal en liever met een barbie speelt.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2015 09:14

StillAwake schreef:Veel anders dan accepteren en respecteren mag je niet, maar da stond ook al in mijn eerste reactie.
Helaas heb ik een (oud-)collega die zich als kind vrouw voelde, en (na een geslachtsveranderende operatie) nu toch weer terugwil (situatie van 2001, sindsdien is het een oud-collega).


Dat kan inderdaad voorkomen, en is erg spijtig. Het geeft maar aan dat het spectrum aan menselijke genders veel breder is dan het binaire man-vrouw. Tegenwoordig zijn er zo veel verschillende beschrijvingen van genders dat het je ervan duizelt. Ze komen natuurlijk niet allemaal even vaak voor, en het is wel lastig als er lichaamsdysmorfia bij komt kijken, want dat is toch weer het lichaam in die binaire man-vrouw-verdeling te proppen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Transgender

Berichtdoor StillAwake » 27 aug 2015 13:45

Mortlach schreef:Dat kan inderdaad voorkomen, en is erg spijtig. Het geeft maar aan dat het spectrum aan menselijke genders veel breder is dan het binaire man-vrouw. Tegenwoordig zijn er zo veel verschillende beschrijvingen van genders dat het je ervan duizelt. Ze komen natuurlijk niet allemaal even vaak voor, en het is wel lastig als er lichaamsdysmorfia bij komt kijken, want dat is toch weer het lichaam in die binaire man-vrouw-verdeling te proppen.

Onze hele cultuur en onze hele wereld zijn gebaseerd op twee geslachten.
Alles wat daar van afwijkt wordt (mijns inziens terecht) als afwijking gezien.
Daarmee is de persoon niet af te wijzen, maar dat een afwijkende genderidentiteit moeilijk te plaatsen is zul je wellicht met me eens zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2015 14:33

StillAwake schreef:Onze hele cultuur en onze hele wereld zijn gebaseerd op twee geslachten.


Omdat er tot vrij recent geen enkele optie was er iets aan te doen. Zowel medisch als sociaal niet.

Alles wat daar van afwijkt wordt (mijns inziens terecht) als afwijking gezien.
Daarmee is de persoon niet af te wijzen, maar dat een afwijkende genderidentiteit moeilijk te plaatsen is zul je wellicht met me eens zijn...


Een afwijking is niet inherent negatief. Einsteins intelligentie was ook een afwijking. En dat iets moeilijk te plaatsen is, betekent niet dat we het dan maar niet moeten proberen. Er waren tal van dingen moeilijk te plaatsen, die nu gemeengoed zijn. ~50 jaar geleden hadden we nog koloniën en was de status van de "inboorlingen" moeilijk te plaatsen.

Dus is het moeilijk te plaatsen? Ja. Maar dat zegt alleen dat we dus beter ons best moeten doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Transgender

Berichtdoor StillAwake » 27 aug 2015 14:48

Mortlach schreef:Een afwijking is niet inherent negatief. Einsteins intelligentie was ook een afwijking. En dat iets moeilijk te plaatsen is, betekent niet dat we het dan maar niet moeten proberen. Er waren tal van dingen moeilijk te plaatsen, die nu gemeengoed zijn. ~50 jaar geleden hadden we nog koloniën en was de status van de "inboorlingen" moeilijk te plaatsen.

Dus is het moeilijk te plaatsen? Ja. Maar dat zegt alleen dat we dus beter ons best moeten doen.

Klopt dat een afwijking niet per definitie negatief is. De stelling dat wij beter ons best moeten doen om afwijkingen te plaatsen kan ik echter niet onderschrijven.
Je hebt geen idee hoe goed mensen op dit forum hun best doen afwijkingen te accepteren, je kent veelal de achterliggende persoon niet eens, en weet niet met welke afwijkingen deze personen in hun privéleven, gezinsleven, zakelijke contacten of andere contacten te schaften hebben...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2015 15:21

StillAwake schreef:Klopt dat een afwijking niet per definitie negatief is. De stelling dat wij beter ons best moeten doen om afwijkingen te plaatsen kan ik echter niet onderschrijven.


Het alternatief is niet je best doen, en dat lijkt me gezien het naastenliefdegebod niet erg christelijk.

Je hebt geen idee hoe goed mensen op dit forum hun best doen afwijkingen te accepteren, je kent veelal de achterliggende persoon niet eens, en weet niet met welke afwijkingen deze personen in hun privéleven, gezinsleven, zakelijke contacten of andere contacten te schaften hebben...


Misschien zorgde het woordje 'beter' in beter je best doen voor verwarring. Je mag het ook weglaten. Moeite doen om de ander een geschikte plaats te geven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Transgender

Berichtdoor hettys » 27 aug 2015 18:25

Als we nier bereid zijn andermans 'afwijkingen' te accepteren kunnen we onszelf niet meer accepteren. We zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Transgender

Berichtdoor StillAwake » 28 aug 2015 07:22

Mortlach schreef:Misschien zorgde het woordje 'beter' in beter je best doen voor verwarring. Je mag het ook weglaten. Moeite doen om de ander een geschikte plaats te geven.

In dat geval ben ik het wél met je eens...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Transgender

Berichtdoor Mortlach » 30 aug 2015 16:28

@Panfluit. Hoe denk jij er nu ondertussen zelf over? Ben je er al een beetje uit?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Penguin78
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mar 2017 11:12
Locatie: huiszoekend
Contacteer:

Re: Transgender

Berichtdoor Penguin78 » 15 mar 2017 17:03

@Panfluit ... wellicht is het volgende iets om over na te denken, geslacht wordt bij geboorte vastgesteld op uiterlijke fysieke kenmerken. Die bepalen dat iemand 'man' of 'vrouw' is. Vervolgens zegt een 'man' een 'vrouw' (of andersom) te zijn en een lichaam te hebben dat bij het andere geslacht hoort. Is het de psyche van de mens dat hem of haar maakt tot 'man' of 'vrouw' of is het de fysieke kenmerken die iemand maken tot 'man' of 'vrouw'? In het eerste geval zou een operatie vooral betekenen dat de 'jongen' vanaf geboorte een 'meisje' is geweest en dat de fysieke verandering haar tot overeenstemming maakt wie zij ten diepste altijd al geweest is. Vanuit christelijk oogpunt zou je dat herstel kunnen noemen. Bij interseksualiteit kan het nog lastiger zijn, iemand met zowel mannelijke als vrouwelijke fysieke geslachtskenmerken. Daarmee is de stelling helemaal lastig vol te houden dat ieder mens of 'man' of 'vrouw' is. Wellicht, als God bestaat (wat voor mij iets is dat in het midden ligt, wellicht wel mogelijk ook niet) zou het wellicht kunnen zijn dat in het begin Adam volledig mannelijk was en Eva volledig vrouwelijk, overigens er vanuit gaand dat de mens naar Gods beeld is geschapen ... In hoeverre is God zelf dan mannelijk of vrouwelijk? Daarnaast blijkt het zo te zijn dat ieder mens een bepaalde mate van vrouwelijkheid en mannelijkheid heeft, waarbij voor wellicht meer dan 90 % de 'mannelijkheid' of 'vrouwelijkheid' overheersend is dat er eenduidigheid antwoord is op de vraag of de persoon 'man' of 'vrouw' is en een relatieve kleine goep waar binnen dat lastiger is. Uiteindelijk gaat het vooral om de keuze die iemand die met zijn (seksuele) identiteit worstelt hoe daarmee om te gaan en in voorkomende situaties het lichaam aan te passen, of in deze situatie met de ouders. Omgeving zou naar mijn inzicht geen oordeel moeten hebben over keuzes van anderen daarin en de persoon respecteren en accepteren voor wie 'hij' of 'zij' is. Kijkend naar de jonge leeftijd ... als het jong duidelijk is is het mooie dat verandering voor puberteit in veel gevallen vollediger zal zijn als bij oudere transgenders, waarbij het veel zichtbaarder is dat zij fysiek ooit het lichaam hadden van het andere geslacht. Zelf kan ik veel genieten van de video van Corey Maison, vooral het zien hoeveel geluk het haar heeft gebracht te ontdekken dat zij niet een 'hij' was:

https://www.youtube.com/watch?v=5gfZeUNI7WM

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Transgender

Berichtdoor Johan100 » 18 mar 2017 13:26

Penguin78 schreef:@Panfluit ... wellicht is het volgende iets om over na te denken, geslacht wordt bij geboorte vastgesteld op uiterlijke fysieke kenmerken. Die bepalen dat iemand 'man' of 'vrouw' is. Vervolgens zegt een 'man' een 'vrouw' (of andersom) te zijn en een lichaam te hebben dat bij het andere geslacht hoort. A Is het de psyche van de mens dat hem of haar maakt tot 'man' of 'vrouw' of is het de fysieke kenmerken die iemand maken tot 'man' of 'vrouw'? B In het eerste geval zou een operatie vooral betekenen dat de 'jongen' vanaf geboorte een 'meisje' is geweest en dat de fysieke verandering haar tot overeenstemming maakt wie zij ten diepste altijd al geweest is. (...)


Met alle respect, maar je verhaal zit vol met tegenstrijdigheden.
Als ik je schrijfsel lees en analyseer en ik denk er over na, beland ik in een vicieuze cirkel o.i.d. geloof ik.
Je noemt dat geslacht bij geboorte wordt vastgesteld op uiterlijke fysieke kenmerken. Dat lijkt me wel logisch. Ouders en verloskundigen zien aan de uiterlijke kenmerken natuurlijk dat iemand een jongetje of meisje is (ik zet jongetje of meisje dan ook niet tussen aanhalingstekens).
God vergist zich namelijk toch niet!? Nee.

Dus bij iemand die zich vrouw/meisje voelt terwijl hij uiterlijke kenmerken heeft van een man/jongen of andersom zit het probleem in de psyche.
Diegene ziet ook wel tot welk geslacht hij of zij behoort fysiek gezien.

B volgt bij jou uit A, (heb ik er even tussen gezet in rood, zie quote) dat klinkt allemaal niet zo logisch in je verhaaltje, hoor.

M.i. zijn het gevolgen van de zondeval.
Er is wel therapie voor geslachtsidentiteitsstoornis/ ook wel genderdysforie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten