Autisme en geloof

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Autisme en geloof

Berichtdoor Niagara » 08 jul 2015 16:21

Hallo,
Ik heb autisme en van daaruit bemerk ik veel moeite met abstractie in het geloof. Wat ik mij concreet moet voorstellen bij aangeraakt worden door God bijvoorbeeld. Of bij bekeerd zijn, hoe weet ik dat ik dat ben en hoe voelt dat dan. Hoe breek ik met mijn oude natuur? Hoe leef ik in Christus? Ik weet dat ik zonde doe, dat ik daar spijt van betuig en dat het dan vergeven is. Maar dit lijkt een levenslange cirkel van zonde doen, berouw voelen, vergeving vragen, krijgen (denk ik? hoop ik?), proberen niet meer te doen, toch weer zondigen, berouw, enzovoorts. Ik weet wat God voor me gedaan heeft door zijn zoon te geven. Toch lijkt dit erg ver weg. Hoe leef ik concreet voor God? Ik wil graag wat doen, maar krijg in de kerk te horen dat het allemaal van God moet komen. Dat je God je moet laten veranderen, maar hoe doe je dat? Ik ben God dankbaar voor wat hij me allemaal geeft, vriend, eten, onderdak, leven in een land waar de voorzieningen goed zijn voor iemand die niet kan werken en hulp nodig heeft bij huishoudelijke taken etc. Ik bid tot God om hulp, en ik krijg zoveel.
Maar toch lijkt het allemaal zo ver weg en abstract wat anderen als ervaringen vertellen en theoretisch praten. Wat moet ik me voorstellen bij dat God tot iemand spreekt en hoe weet ik dat dit echt God is? Ik geloof wel dat God dat kan en doet, maar vind het ook eng dat elk mens zomaar kan roepen dat God dit of dat tegen hem/haar heeft gezegd.
Ook heb ik veel moeite met het onbegrip van mede-christenen. Dat ik niet vaak deelneem aan sociale activiteiten omdat het mij zoveel energie kost waar het anderen juist energie oplevert. Ik heb gigantisch veel verdriet om mijn beperkingen en het onbegrip en voortdurende overschatting van anderen doet mij zoveel pijn. Hoe ga ik hiermee om?
Ik wil zo graag contact met gemeenteleden en wil aan Gods wens om een gemeente te vormen voldoen, maar word zo ontmoedigd door (voor)oordelen van gemeenteleden en mijn eigen beperking in contact maken. Dat ik recentelijk verhuisd ben en in de nieuwe gemeente niemand ken helpt niet, alsmede dat de dominee en ouderling meteen al miscommuniceren. Ik begrijp de wereld om mij heen niet, word in mijn goede bedoelingen gekwetst en niet begrepen, ik voel me zo alleen. Ik geloof dat God er is maar dat is enkel geloof, hij lijkt zo ver weg en abstract.

Ik weet dat ik zondig ben en iedereen om mij heen dit ook is, en door Jezus ogen kijkend vergeef ik hen dit wel, alleen dit neemt niet weg dat het pijn doet steeds opnieuw op dezelfde problemen te stuiten.

Zijn er mensen die dit (of iets hiervan) herkennen en weten hoe hiermee om te gaan?
Afbeelding

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor cornelia77 » 08 jul 2015 21:44

Moeilijk, hoor. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, kan je dus niet helpen. Misschien kan je via de kerkenraad iemand uit je gemeente vinden die je verder op weg helpt in het geloof. Een soort maatje. Of sluit je aan bij een gebedsgroep of bijbelstudie. Ik kleinere groepen is het misschien makkelijker om aan te geven dat je door je autisme moeite heb met dingen.
Sterkte!

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor oekaboeka » 10 jul 2015 21:43

Niagara :
Hallo,
Ik heb autisme en van daaruit bemerk ik veel moeite met abstractie in het geloof. Wat ik mij concreet moet voorstellen bij aangeraakt worden door God bijvoorbeeld. Of bij bekeerd zijn, hoe weet ik dat ik dat ben en hoe voelt dat dan.


Oekaboeka : Je moet niet op je gevoel vertrouwen maar op God,s Woord .Geloof is genoeg ondanks wat anderen ook zeggen , als je dat gelooft zul je minder gefocesed zijn op iets nastreven wat er niet is en proberen aan verwachtingen van andere mensen te voldoen of regels of op andere mensen willen lijken , jij bent jij en niet iemand anders , uiteindelijk is het ook de bedoeling dat je niet vanuit voorgeschreven regels ( vooral niet die van mensen ) leeft maar vrij in de Geest van God en dan ga je vanzelf ook geen verkeerde dingen meer doen ( laat ook niet andere bepalen wat verkeerd is maar lees gewoon wat de bijbel zegt ) , als je te gefocused bent op bepaalde idealen dan gaat het niet spontaan en speel je dus een rol en dat is nep en niet goed, voorbeeld is geld of wat dan ook geven omdat je denkt dat je dan wel goed je best doet maar zonder daadwerkelijk spontaan te geven , het gaat om je hartsgesteldheid en niet om je daden , met je daden kom je niet in de hemel volgens de bijbel , het gaat om je hartsgesteldheid en die kan in mijn ogen alleen maar spontaan komen als er geen verplichtingen of dwang of angst achter zit.( ik beweer ook niet dat je iets moet geven hoor , is gewoon een voorbeeld , uiteindelijk gaat het niet om wat jij doet maar om wat God voor ons heeft gedaan ),
Geloof en Leef zou ik zeggen. ( wat anders kun je doen ? je leven lang zorgen maken ? brengt je nergens !



Hoe breek ik met mijn oude natuur? Hoe leef ik in Christus? Ik weet dat ik zonde doe, dat ik daar spijt van betuig en dat het dan vergeven is. Maar dit lijkt een levenslange cirkel van zonde doen, berouw voelen, vergeving vragen, krijgen (denk ik? hoop ik?), proberen niet meer te doen, toch weer zondigen, berouw, enzovoorts. Ik weet wat God voor me gedaan heeft door zijn zoon te geven. Toch lijkt dit erg ver weg. Hoe leef ik concreet voor God? Ik wil graag wat doen, maar krijg in de kerk te horen dat het allemaal van God moet komen. Dat je God je moet laten veranderen, maar hoe doe je dat?

Oekaboeka : Jij zegt hoe leef ik concreet voor God , als ik het zo lees allemaal is het meer wat moet ik allemaal doen voor God , maar dat is niet relevant het eerste is wat heeft God voor jou gedaan ( God heeft eerst wat voor jou gedaan , jij kan niet veel doen om God te behagen heeft God ook niet nodig ) daarna kun je als tweede kijken wat God verlangt van ons en dat is Dat je God met heel je hart heel je ziel heel je VERSTAND ( ondanks wat sommige zeggen over het zogenaamde verduisterde verstand , aangezien je met je verstand de schepping kan overdenken en als je tot de conclusie komt dat God alles wel geschapen moet hebben dan geef je God daar al eer mee ) moet liefhebben en je naaste als jezelf.
( zou ik ook weer niet doen vanuit moeten , maar gewoon spontaan en mocht je falen leg het bij God voor en blijf je best doen , niet iedereen is gelijk dus ga jezelf vooral niet vergelijken met de meest onbaatzuchtige persoon die je kent )



Ik ben God dankbaar voor wat hij me allemaal geeft, vriend, eten, onderdak, leven in een land waar de voorzieningen goed zijn voor iemand die niet kan werken en hulp nodig heeft bij huishoudelijke taken etc. Ik bid tot God om hulp, en ik krijg zoveel.


Oekaboeka : dankbaarheid is al een goed begin !


Maar toch lijkt het allemaal zo ver weg en abstract wat anderen als ervaringen vertellen en theoretisch praten. Wat moet ik me voorstellen bij dat God tot iemand spreekt en hoe weet ik dat dit echt God is? Ik geloof wel dat God dat kan en doet, maar vind het ook eng dat elk mens zomaar kan roepen dat God dit of dat tegen hem/haar heeft gezegd.


Oekaboeka : Nu ga je weer naar anderen kijken en dan faal je altijd , aangezien je op andere mensen bent gefocesed en niet op God en je relatie zelf met God . ( en houd er rekening mee dat niet iedereen gelijk is , ook kwa karakter en ook i.v.m je autisme .

Ook heb ik veel moeite met het onbegrip van mede-christenen. Dat ik niet vaak deelneem aan sociale activiteiten omdat het mij zoveel energie kost waar het anderen juist energie oplevert. Ik heb gigantisch veel verdriet om mijn beperkingen en het onbegrip en voortdurende overschatting van anderen doet mij zoveel pijn. Hoe ga ik hiermee om?

Oekaboeka : niet te streng zijn voor jezelf of andere mensen willen behagen.


Ik wil zo graag contact met gemeenteleden en wil aan Gods wens om een gemeente te vormen voldoen, maar word zo ontmoedigd door (voor)oordelen van gemeenteleden en mijn eigen beperking in contact maken. Dat ik recentelijk verhuisd ben en in de nieuwe gemeente niemand ken helpt niet, alsmede dat de dominee en ouderling meteen al miscommuniceren. Ik begrijp de wereld om mij heen niet, word in mijn goede bedoelingen gekwetst en niet begrepen, ik voel me zo alleen. Ik geloof dat God er is maar dat is enkel geloof, hij lijkt zo ver weg en abstract.

Oekaboeka : onthoud dat niemand perfect is ! en enkel geloof ? geloof is juist heel belangrijk , misschien zijn er wel veel mensen die zich goed lijken te gedragen enzo maar uiteindelijk niet eens echt geloven , dus geloof moet je niet onderschatten wat anderen ook zeggen ( kan ook vaak uit eigen ongeloof voortkomen en zijn dan ook vaak mensen die volgens mij het meest streng zijn in de regels omdat ze God daar dan maar zoeken en hun hoop op vestigen en andere daar dan op dezelfde manier mee willen belasten .

Ik weet dat ik zondig ben en iedereen om mij heen dit ook is, en door Jezus ogen kijkend vergeef ik hen dit wel, alleen dit neemt niet weg dat het pijn doet steeds opnieuw op dezelfde problemen te stuiten.

Zijn er mensen die dit (of iets hiervan) herkennen en weten hoe hiermee om te gaan?


Oekaboeka : Mee omgaan ? gewoon niet teveel afgaan op andere mensen maar meer vertrouwen op je eigen geloof.

Anoniem_89

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2015 17:00

Kunnen jullie niet een kerk zoeken samen waar je gerespecteerd wordt? Waar men je persoonlijk kent en jullie op weg kan helpen? Een plek waar je jezelf mag zijn.

Als je een kerk kent waar men elkaar kent zal het vast een stuk beter gaan met je.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Niagara » 04 aug 2015 17:39

Allen dank voor jullie antwoorden! Oekaboeka, je hebt er gelijk in dat ik te veel naar anderen kijk soms, ik weet niet goed hoe ik me daarvoor kan afschermen. Dank voor je uitgebreide antwoord.

Anoniem_89 schreef:Kunnen jullie niet een kerk zoeken samen waar je gerespecteerd wordt? Waar men je persoonlijk kent en jullie op weg kan helpen? Een plek waar je jezelf mag zijn.

Als je een kerk kent waar men elkaar kent zal het vast een stuk beter gaan met je.


Ja zo'n kerk zoek ik ook maar is erg moeilijk te vinden doordat ik contact leggen heel moeilijk vind, mijn vriend hetzelfde want die is ook autistisch. Ik weet niet waar ik zoeken moet, ben erg snel van slag en bang voor oordelen van medechristenen, durf het niet aan te gaan en weet niet waar ik zoeken moet.
Afbeelding

mab
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2016 14:50

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor mab » 26 apr 2016 16:30

hoi,

ik ben nieuw op dit forum.
heb net als jij autisme.

begrepen worden door mensen in de kerk is lastig.
vaak schatten mensen je verkeerd in. Misverstanden...
vaak heb ik zelf niet door waarin ik allemaal wel niet anders reageer of functioneer. het zij zo. als mensen me daarom anders beoordelen als dat dat nu eenmaal bij me hoort. en niet kunnen opmerken dat ik al behoorlijk mijn best doe om me aan sociale regels en gebruiken te houden.
ja dan zullen die me links laten liggen.

gelukkig heb ik veel begrip gekregen door een presentatie over autisme te geven. jaren terug. nog steeds komen mensen daar nog wel eens op terug. en het heeft veel openheid gegeven ook voor anderen om te praten over moeites in hun leven.

gelukkig heb je maar 1 of 2 mensen nodig die je wel begrijpen en soms worden dat er dan 3 of 4 of nu wel 5 mensen die me redelijk goed kennen in wie ik ben en waar ik als christen een wederkerige relatie kan hebben waarin we als mens wel het verschil tussen denkstijl met /zonder autisme overbruggen maar dat ook graag doen van 2 kanten.

In onze kerk hebben we het ultieme geluk dat er best wat mensen met autisme zijn. we hebben zelfs een gespreksgroepje 2x per jaar voor mensen met autisme.
een man die erg aan het leren is over gevoels en geloofsontwikkeling mailt met 3 personen waaronder ikzelf en het is prachtig hoe deze man zich verderontwikkelt op vlakken die onderbelicht waren gebleven door zijn autisme terwijl hij op andere vlakken excelleert in kennis

geloof zoals in je eerste bijdrage krijgt vaak een andere invulling door je autisme. je neemt zaken te letterlijk. begrijpt uitleg op andere manier dan anderen. komt volop in je eerste stukje naar voren.
vaak wordt in een kerk ook veel verteld hoe niet. Jij hebt de pure hoe wel nodig.
je dankbaarheid heb je al. schrijf je.
dank daar maar elke dag voor. in je hart of in gebed.
Vraag God om hulp bij alle problemen die je tegenkomt, Zijn nabijheid.
En je relatie met Hem groeit geweldig (mag ik ervaren)
wat natuurlijk logisch is want met autisme kom je aardig wat problemen en obstakels tegen in het leven.
Overgave is daardoor veel makkelijker met autisme hihi want hallo voor de gemiddelde autist wel heel moeilijk om alles in de hand te hebben.

Sommige preken zijn ook gericht op zonden die wij met autisme niet zo beleven. bv met weinig tot zeer weinig invoeling van ik-ander differentiatie kan je onmogelijk jaloersheid ervaren. dat is een zonde waar we eenvoudigweg niet toe in staat zijn. en zo zijn er wel meer dingen waar je op gewezen of voor gewaarschuwd wordt die eenvoudigweg niet in je set vaardigheden passen.
als het daarover gaat in de kerk snap ik het niet meer.
maar de ruimte van het evangelie ben ik wel gaan snappen.
al moet ik er in mijn geval wel een boekje en een stel tekenpotloden voor meenemen en de preek tekenen en opschrijven anders kan ik er door gebrek aan overzicht geen touw aan vastknopen. en dat komt niet door onze dominee.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor JohannesHermanus » 09 jun 2016 21:48

heintje schreef:Autisme wordt steeds beter begrepen en is ook steeds beter te behandelen. Wel afhankelijk van het spectrum waar je je in bevindt.

Zijn er meerdere spectrums dan? Volgens mij is het afhankelijk van waar je je bevind in dat spectrum...

heintje schreef:Jammer dat de gemeenschap niet mee gaat met haar tijd. Duiveluitdrijving en bezeten zijn geloven we toch ook niet meer in?

Wat wil u hiermee zeggen? U vind autisme iets waar we niet in hoeven te geloven?

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor heintje » 10 jun 2016 18:54

Wat ik bedoel is dat de gemeenschap het blijkbaar nog als zondig ziet en dus niet mee gaat met haar tijd.
Overigens is mijn bericht verwijderd, dus ik weet ook hier niet meer exact wat ik schreef.
Maar autisme is tegenwoordig medisch te verklaren en...te behandelen. Afhankelijk van het autistisch spectrum. en met dat laatste bedoel ik dat er meerdere ziekten zijn die alleen onder het spectrum autisme vallen. PDD-Nos is er 1 van. ADHD en nog veel meer in ook nog eens verschillende gradaties.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Johan100 » 10 jun 2016 21:20

heintje schreef:Wat ik bedoel is dat de gemeenschap het blijkbaar nog als zondig ziet en dus niet mee gaat met haar tijd.
Overigens is mijn bericht verwijderd, dus ik weet ook hier niet meer exact wat ik schreef.
Maar autisme is tegenwoordig medisch te verklaren en...te behandelen. Afhankelijk van het autistisch spectrum. en met dat laatste bedoel ik dat er meerdere ziekten zijn die alleen onder het spectrum autisme vallen. PDD-Nos is er 1 van. ADHD en nog veel meer in ook nog eens verschillende gradaties.

Wat heeft duiveluitdrijving en bezeten te maken met autisme.
Autisme is trouwens geen ziekte, dus volgens mij niet een erg handige woordkeus lijkt me. Zeker niet als je weet dat iemand met autisme het topic begonnen is.
Maar ik hou het maar op onkunde.

Verandert de tijd de zonde?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 09:48

Johan100 schreef:Wat heeft duiveluitdrijving en bezeten te maken met autisme.

Beide visies berusten op bijgeloof. Vroeger dacht men dat duiveluitdrijving (b.v. i.g.v. epilepsie) een redelijke geneeswijze was (en dat de ziekte door duivels veroorzaakt werden) en nu begrijpt men in bepaalde kringen autisme dus niet?
Autisme is trouwens geen ziekte, dus volgens mij niet een erg handige woordkeus lijkt me. Zeker niet als je weet dat iemand met autisme het topic begonnen is.
Het is maar hoe je het noemen wilt. Mijn dochter heeft een autistische stoornis en zij vergelijkt het toch echt met niet helemaal goed functioneren zoals dit ook het geval is als je ziek bent. In 1 ding heb je gelijk. Je kunt het (nog) niet opereren of genezen, je moet er mee om leren gaan en het met medicijnen onderdrukken.
Maar ik hou het maar op onkunde.
Whatever.
Verandert de tijd de zonde?

Wat is zonde?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Johan100 » 11 jun 2016 10:10

heintje schreef:
Beide visies berusten op bijgeloof. Vroeger dacht men dat duiveluitdrijving (b.v. i.g.v. epilepsie) een redelijke geneeswijze was (en dat de ziekte door duivels veroorzaakt werden) en nu begrijpt men in bepaalde kringen autisme dus niet?
Het is maar hoe je het noemen wilt. Mijn dochter heeft een autistische stoornis en zij vergelijkt het toch echt met niet helemaal goed functioneren zoals dit ook het geval is als je ziek bent. In 1 ding heb je gelijk. Je kunt het (nog) niet opereren of genezen, je moet er mee om leren gaan en het met medicijnen onderdrukken
Whatever.

Wat is zonde?

Sorry, als je dochter het heeft lijkt het me geen onkunde. Autisme is zo breed, elk mens met autisme is ook weer anders. Net als elk mens zonder autisme.
Het valt onder beperking. Maar die mensen kunnen ook zaken hebben waar ze in uitblinken. Ziekte heeft met bacteriën en virussen te maken. Er bestaat verschil tussen beperking, stoornis, ziekte en handicap. Daar kan doktor Pcrtje wel meer over vertellen. Je kan ook een psychische ziekte hebben volgens mij, vandaar dat ik het over je woordkeus had. Dat heeft een negatieve klank, ook al kan iemand er weinig of niets aan doen.
Je vorige bericht was verwijderd? Dus ik weet niet welke visie je precies bedoelt eigenlijk.
Epilepsie is niet hetzelfde als bezeten. De maanzieke knaap had meer dan alleen epilepsie.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/109 ... ik-pas-in/
zonde is ''alles wat je doet wat God niet wil''.

We wijken wel van het onderwerp af geloof ik inmiddels. Je zit zo op een zijspoor en er wordt zo weer gesnoeid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 11:06

Volgens mij valt het best mee. We wijken niet heel veel af van wat TS bedoelt.
Onbegrip is het kernwoord. En ik denk dat ik weet wat er in de weg staat, maar dat hier hardop roepen zorgt ervoor dat posts
verwijderd worden.
Als mensen zich nu eens gewoon kunnen verdiepen in een ziekte/beperking en lezen wat b.v. http://www.autisme.nl/ te vertellen heeft.
Maar wordt er soms niet te snel gegrepen naar 'afvalligheid', 'zonde' e.d?
Wat mijn dochter enorm heeft geholpen is er veel (VEEL!) over vertellen. Iedere spreekbeurt ging over autisme of aanverwante problemen. Maar ik denk dat dit in een kerkgemeenschap wat lastiger is. Openheid is heel belangrijk.
En als ze je dan nog niet willen begrijpen...so be it! Dan is dat hun probleem. Als je van jezelf weet dat je een goed leven leidt en dat wat je onderneemt geen zonde (zelf heb ik een bloedhekel aan dit begrip omdat het in mijn ogen niet bestaat...) is, dan kan de rest het dak op.
Of niet?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 jun 2016 12:42

heintje schreef:Wat ik bedoel is dat de gemeenschap het blijkbaar nog als zondig ziet en dus niet mee gaat met haar tijd.

U heeft het over "de" gemeenschap. Welke gemeenschap bedoeld u hiermee? Het is voor mij nieuw dat autisme als zonde wordt gezien. De persoonlijkheidsstoornissen daarentegen kan ik me wat meer bij voorstellen, daar dezen zich i.m.o. gaandeweg het leven zich ontwikkelen en de erfelijke factor wat mij betreft van ondergeschikt belang is. Echter valt autisme daar volgens mij niet onder en is deze aangeboren autismespectrumstoornis pervasief van aard en versterkt het zichzelf in bepaalde gebieden door stapeling. Overigens is er nauwelijks een diagnose denkbaar die in de loop van de jaren zo nietszeggend is geworden als die van autisme. Alles dat maar enigszins afwijkt van het gemiddelde krijgt een label.

heintje schreef:Maar autisme is tegenwoordig medisch te verklaren en...te behandelen.

Hebt u daar wat meer info over ter onderbouwing van uw stelling?

heintje schreef:Afhankelijk van het autistisch spectrum.

Dit poneert u echt verkeerd m.i. Er is maar een spectrum en het is afhankelijk van waar men zich bevind in dat autistiforme spectrum.

heintje schreef:en met dat laatste bedoel ik dat er meerdere ziekten zijn die alleen onder het spectrum autisme vallen. PDD-Nos is er 1 van. ADHD en nog veel meer in ook nog eens verschillende gradaties.

En dan is het ook nog afhankelijk van iemands persoonlijkheid hoe deze stoornis zich uitkristalliseert.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 12:53

Misschien moeten we TS ook een kans geven te reageren hoe hij of zij er over denkt (hetgeen wij geschreven hebben).
Verder interesseren je misschien deze links m.b.t. medische verklaringen, behandelingen en spectra

http://www.nu.nl/wetenschap/2267744/mis ... laard.html en http://www.hulp-pddnos.nl/meer-weten-ov ... an-autisme
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autismespectrum
http://www.autisme.nl/autisme-onderzoek ... iding.aspx (let wel: Geen genezing dus!)

Uiteindelijk is het helaas een feit dat de 'autist' met zijn of haar probleem moet zien om te gaan omdat je dit van de niet-directe- omgeving niet kan (mag?) verwachten. Maar een kerkgemeenschap? Ik zou toch enig begrip verwachten als bekend is hoe het komt dat je "afwijkt" van de kudde.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 jun 2016 13:37

heintje schreef:Misschien moeten we TS ook een kans geven te reageren hoe hij of zij er over denkt (hetgeen wij geschreven hebben).

Die kans krijgt ze toch ten allen tijde?

heintje schreef:Verder interesseren je misschien deze links m.b.t. medische verklaringen, behandelingen en spectra

Bedankt. Het is wat mij betreft nog maar de vraag of deze stoornis met alleen genetische manipulatie te genezen valt. Terecht merkt u op dat behandeling geen genezing garandeert.

heintje schreef:Uiteindelijk is het helaas een feit dat de 'autist' met zijn of haar probleem moet zien om te gaan omdat je dit van de niet-directe- omgeving niet kan (mag?) verwachten. Maar een kerkgemeenschap? Ik zou toch enig begrip verwachten als bekend is hoe het komt dat je "afwijkt" van de kudde.

Van mij mag men verwachten dat ik er rekening mee houdt. Ik heb er veel begeleid in alle soorten en maten en met van allerlei methodieken. In een bepaald opzicht zijn ze heel gemakkelijk, want ik hou wel van letterlijke benaderingen.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten