Autisme en geloof

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2016 13:41

heintje schreef:Uiteindelijk is het helaas een feit dat de 'autist' met zijn of haar probleem moet zien om te gaan omdat je dit van de niet-directe- omgeving niet kan (mag?) verwachten. Maar een kerkgemeenschap? Ik zou toch enig begrip verwachten als bekend is hoe het komt dat je "afwijkt" van de kudde.

Er zal wel een gestelde diagnose moeten zijn en deze moet dan geaccepteerd worden. Anders blijft het toch heel moeilijk voor alle omstanders, als autist zelf zijn/haar handicap niet onder ogen ziet en er daadwerkelijk iets aan wil doen, voorzover mogelijk.
Eén van de kenmerken is dat men een eigen waarheidsbeleving heeft.
Zie dat dan maar eens om te buigen naar DE waarheid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor heintje » 11 jun 2016 13:45

Ik wacht op antwoorden van TS, want volgens mij is de diagnose gesteld.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 jun 2016 14:03

Chaya schreef:Eén van de kenmerken is dat men een eigen waarheidsbeleving heeft.
Zie dat dan maar eens om te buigen naar DE waarheid.

Dan zijn we allen autist...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2016 14:07

JohannesHermanus schreef:Dan zijn we allen autist...

Ik schreef waarheid niet met een hoofdletter JohannesH.... :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 jun 2016 17:34

Chaya schreef:Ik schreef waarheid niet met een hoofdletter JohannesH...

Ja, en?

heintje schreef:Ik wacht op antwoorden van TS, want volgens mij is de diagnose gesteld.

Er zwerven hier wel meer rond met die diagnose, wat helaas in veruit de meeste gevallen stigmatiserend werkt voor het leven. U bent aan het duiken.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Niagara » 12 jun 2016 09:33

De diagnose is inderdaad bij mij gesteld. Mij is geleerd dat er geen genezing mogelijk is menselijk gezien ( aangezien het ook geen ziekte is maar een beperking/ handicap). Wel slik ik medicijnen om de prikkels wat te dempen en mijn emoties minder heftig te ervaren. Dit verbetert echter niet mijn executieve functies, starheid in denken of sociale onhandigheid. Het behandeld je dus niet echt maar perkt slechts een aantal symptomen wat in, zodra ik stop met mijn medicatie komt het dubbel zo hard terug.
Ik weet niet goed hoe ik 'ertussen kom' in de kerk en de weinige mensen die ik een beetje ken negeren mij. Ik neem ze dat niet kwalijk want ik ken ze via mijn vrijwilligerswerk en heb er begrip voor als ze zich daarvoor schamen of de werelden niet door elkaar willen laten lopen, als dat de reden is, waarom anders weet ik ook niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor heintje » 12 jun 2016 13:09

Maar je autisme beperkt je zowel sociaal als in de kerk? Is daar onderscheid in? Want dat begrijp ik dan niet helemaal. Ik neem toch aan dat vrienden en bekenden weten hoe je bent en dit accepteren. Maar dit zou ik als niet kerkganger ook verwachten van een gemeenschap. Maar...dan moeten ze wel weten wat je mankeert. Openheid is volgens mij het beste medicijn.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 jun 2016 15:27

Niagara schreef:Ik weet niet goed hoe ik 'ertussen kom' in de kerk en de weinige mensen die ik een beetje ken negeren mij.

Bent u lid van een kerk/gemeente?

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Niagara » 12 jun 2016 15:33

JohannesHermanus schreef:Bent u lid van een kerk/gemeente?


Net van een nieuwe, door verhuizing.

Autisme beperkt mij zowel in contact maken als in het begrijpen van abstractie. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat bloed reinigt van zonden kan ik dan denken: huh van bloed wordt je toch juist vies. Ik heb intussen wel geleerd dat dit niet zo bedoeld is maar dat soort beeldspraak komt erg veel voor in de kerk, en ook mensen die niet specifiek uitleggen wat er met ze gebeurt maar die zich 'geroepen voelen' bijvoorbeeld.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 jun 2016 17:11

Niagara schreef:en ook mensen die niet specifiek uitleggen wat er met ze gebeurt maar die zich 'geroepen voelen' bijvoorbeeld.

Stel u ziet iemand in het water vallen, deze krijgt kramp, begint te spartelen en lijkt kopje onder te gaan. Wat doet dat met u?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor DeDwaler » 12 jun 2016 22:41

.

Hoi Niagara,

Je had ergens anders op het forum zo'n ontroerend stukje geschreven over de Heere! Ik kan het helaas nergens meer vinden. Ik zit net je stuk hier te lezen en ik denk: wat een wijsheid heb jij! Je bent een verrijking voor elke kerk! :wink:
Schrijven gaat je in elk geval makkelijk af, dus misschien dat je de mensen van de kerk een brief kunt schrijven, zodat ze je beter leren kennen en begrijpen.

Weet je wat het mooie van het Evangelie is? Dat de Heere Jezus is gekomen voor mensen die het steeds maar niet lukt, en niet voor opgepoetste en keurige mensen. De Vader heeft Zijn Zoon uit liefde en genade overgegeven voor mensen die van al dat gepoets steeds weer een grote puinhoop maken en die er moe en verdrietig van zijn dat het maar niet lukt.

Ons probleem is dat we onszelf altijd maar willen oppoetsen en mooi willen voordoen voor God en de andere mensen, maar dat kunnen we helemaal niet. We geloven niet dat we dat niet kunnen, want we vinden onszelf meestal prachtig en blinkend. We willen dat gepoets aan onszelf ook niet opgeven, omdat we ermee willen pronken.

God kijkt echter dwars door onze opgepoetste buitenkant heen en ziet de vuiligheid aan de binnenkant. Daarom is de Heere Jezus gekomen om Zichzelf volmaakt van binnen en van buiten voor God op te poetsen. Hij is zo blinkend en schitterend wit, dat iedereen die bij Hem komt in één klap van alle vuiligheid is verlost.

Jezus roept de vermoeide poetsers op om zich tot Hem te bekeren en in Hem te geloven. Hij wil dat je naar Hem komt en Hem smeekt of Hij je vergeeft en schoonmaakt en je een nieuw hart schenkt, zodat De Heere Jezus het je kan leren en rust geven. En als het dan toch misgaat, dan is het niet erg, want Jezus poetst je direct weer schoon.

.
.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Niagara » 14 jun 2016 09:40

Ik heb gisteravond een gesprek gehad met de wijkouderling en met ingang van het nieuwe seizoen ga ik naar een bijbelstudiegroep/vereniging met anderen van rond mijn leeftijd. Ik hoop dat het daar gaat lukken om contacten te leggen! Lijkt me makkelijker dan bij het koffiedrinken, want daar durf ik nooit op iemand af te stappen. Na een aantal verhuizingen en wisselingen van gemeente had ik eigenlijk de moed een beetje opgegeven, maar met Gods hulp en die van mijn man ga ik er weer voor!
Afbeelding

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Johan100 » 14 jun 2016 12:02

heintje schreef:Volgens mij valt het best mee. We wijken niet heel veel af van wat TS bedoelt.
Onbegrip is het kernwoord. En onkunde soms, wellicht gebrek aan kennis en natuurlijk egocentrisme. ''Alles wat ik niet leuk vind of niet in mijn straatje past is maar lastig''

Als mensen zich nu eens gewoon kunnen verdiepen in een beperking..

''Geen tijd voor'' ''Gebrek aan inlevingsvermogen'' ''Mezelf op de eerste plaats stellen'' Ik denk dat we wat dat betreft allemaal beperkingen hebben, sinds de zondeval.
Maar ik zie dat niet als excuus hoor.


Wat mijn dochter enorm heeft geholpen is er veel (VEEL!) over vertellen. Iedere spreekbeurt ging over autisme of aanverwante problemen. Maar ik denk dat dit in een kerkgemeenschap wat lastiger is. Openheid is heel belangrijk.

Zeker, maar zie maar de juiste balans te vinden als ouders. Als je meerdere kinderen hebt en het ene kind krijgt veel meer aandacht , grote kans dat er ook iets scheef groeit bij kind dat veel minder aandacht krijgt. En misschien gaat het kind dat veel aandacht krijgt zich heel speciaal voelen. Dat kan ook mis gaan.

En als ze je dan nog niet willen begrijpen...so be it! Dan is dat hun probleem.
Of niet? Zo zou je het ook kunnen zien.


Anders blijft het toch heel moeilijk voor alle omstanders (...) niet onder ogen ziet en er daadwerkelijk iets aan wil doen, voor zover mogelijk.
Eén van de kenmerken is dat men een eigen waarheidsbeleving heeft.
Zie dat dan maar eens om te buigen naar DE waarheid.


Dat komt me bekend voor.

heintje schreef:
Uiteindelijk is het helaas een feit dat de 'autist' met zijn of haar probleem moet zien om te gaan omdat je dit van de niet-directe- omgeving niet kan (mag?) verwachten. Maar een kerkgemeenschap? Ik zou toch enig begrip verwachten als bekend is hoe het komt dat je "afwijkt" van de kudde.
Dat zou je wel mogen verwachten ja.

JohannesHermanus schreef: Overigens is er nauwelijks een diagnose denkbaar die in de loop van de jaren zo nietszeggend is geworden als die van autisme. Alles dat maar enigszins afwijkt van het gemiddelde krijgt een label.


Het is inderdaad wel flink toegenomen (op papier), het aantal mensen met '' autisme'' en ''adhd'' . Hoe zou dat komen?
Al die zogenaamde gevallen, zou dat niet gewoon een ''welvaartsziekte'' zijn? Hup, jij bent een beetje druk, dat vinden we lastig en hop plak ''etiket''!
Misschien zijn kinderen wel druk omdat ze geen of weinig aandacht krijgen van de ouders, omdat papa en mama het druk hebben. Het aantal tweeverdieners is de laatste jaren natuurlijk ook flink gestegen, flink gestimuleerd door de overheid. '' Wordt de samenleving niet verziekt op deze manier!?''

''Het kan zijn dat we het niet doorhebben, omdat het sluipsgewijs gaat en omdat het met mij misschien nog wel goed gaat''

heintje schreef:en met dat laatste bedoel ik dat er meerdere ziekten zijn die alleen onder het spectrum autisme vallen. PDD-Nos is er 1 van. ADHD en nog veel meer in ook nog eens verschillende gradaties.

PDD-NOS is een subcategorie en voldoet niet aan alle kenmerken van ''autisme'' en valt er als zodanig ook niet onder.
'' Het is een restcategorie'' van mensen die soms misschien lastig zijn, maar niet lastig genoeg''
Even cynisch gezegd. Het is wel opzienbarend hoeveel verschillende soorten labels er zijn vandaag in de DSM-list. Straks krijgen we zo'n gerobotiseerde maatschappij. De gegevens van mensen die enigszins verward zijn worden tegenwoordig al opgeslagen in een databank. En waar eindigt het.

Aan de ene kant begrijpelijk, dat heeft zich zo ontwikkeld in de loop der jaren en mensen willen toch een afgestemde behandeling, maar slaan we niet teveel door als maatschappij, wat zijn de werkelijke oorzaken!?
Ik geloof en weet wel dat er mensen zijn waar op een bepaald gebied vanaf de geboorte de hersenen anders functioneren en die wel degelijk baat hebben bij een diagnose.
Maar uiteindelijk werken bij iedereen de hersenen anders en ik zie het ook als een beperking van de niet ''niet-gediagnosticeerde'' als men niet er mee weet om te gaan. Het is wel heel makkelijk te zeggen dat het dan aan de ander ligt. Zelfreflectie is voor iedereen nodig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor Johan100 » 14 jun 2016 12:11

Niagara schreef:
Zijn er mensen die dit (of iets hiervan) herkennen en weten hoe hiermee om te gaan?


Ook mensen zonder autisme kunnen tegen heel veel dingen dingen aanlopen wat betreft geloof en mogelijk ook een deel van de zaken waar jij tegen aanloopt. Ik denk niet dat je daar perse autisme voor hoeft te hebben. En elk mens met autisme is ook weer verschillend denk ik, toch? Ik onderken je moeiten niet, maar ik probeer het even wat te nuanceren.

Ik heb gisteravond een gesprek gehad met de wijkouderling en met ingang van het nieuwe seizoen ga ik naar een bijbelstudiegroep/vereniging met anderen van rond mijn leeftijd. Ik hoop dat het daar gaat lukken om contacten te leggen! Lijkt me makkelijker dan bij het koffiedrinken, want daar durf ik nooit op iemand af te stappen. Na een aantal verhuizingen en wisselingen van gemeente had ik eigenlijk de moed een beetje opgegeven, maar met Gods hulp en die van mijn man ga ik er weer voor!

Fijn!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

leerling
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2015 05:16

Re: Autisme en geloof

Berichtdoor leerling » 29 jun 2016 19:11

Niagara schreef:De diagnose is inderdaad bij mij gesteld. Mij is geleerd dat er geen genezing mogelijk is menselijk gezien ( aangezien het ook geen ziekte is maar een beperking/ handicap). Wel slik ik medicijnen om de prikkels wat te dempen en mijn emoties minder heftig te ervaren. Dit verbetert echter niet mijn executieve functies, starheid in denken of sociale onhandigheid. Het behandeld je dus niet echt maar perkt slechts een aantal symptomen wat in, zodra ik stop met mijn medicatie komt het dubbel zo hard terug.
Ik weet niet goed hoe ik 'ertussen kom' in de kerk en de weinige mensen die ik een beetje ken negeren mij. Ik neem ze dat niet kwalijk want ik ken ze via mijn vrijwilligerswerk en heb er begrip voor als ze zich daarvoor schamen of de werelden niet door elkaar willen laten lopen, als dat de reden is, waarom anders weet ik ook niet.


Ik leef met je mee (ik weet, ik kan af en toe behoorlijk uit de hoek komen als forum-bezoekers
religieus met modder gooien naar elkaar), het tweede deel van het aangehaalde bericht
vond ik schokkend. Blijf je naar die kerkleden toe gedragen zoals je tot nu doet, zo zul je
(volgens Jezus, als ik het goed heb) vurige kolen op hun hoofd stapelen. Hoe je in de kerk "er
tussen komt"? "God wijst mij een weg, als ik zelf geen uitkomst zie. Langs wegen die geen
mens bedenkt, maakt hij mij zijn wil bekend. Hij geeft elke dag nieuwe liefde, nieuwe kracht.
Als ik mijn hand in zijn hand leg, wijst hij mij de weg." Laat Hem de weg vrijmaken naar het hart
van de ander.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron