Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Moderators: Memmem, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 17:45

@Bambi

Bedankt voor je antwoord. Begin citaat"Dan was je niet bezeten, maar luisterde je zelf naar de influisteringen van de demonen."Einde citaat.

Een Kind van God, kan nooit volledig bezeten raken. Dat is onmogelijk. Ik blijf bij mijn mening, dat een kind van God wel deels bezet kan zijn. Als je nu zegt, dat demonen alleen maar influisteringen zouden geven, ervaar ik dat als externe factor. In mijn geval ging er ook werkelijk een demoon uit me, die daarvoor in me zat. Anders kan hij er ook niet uitgaan toch? ik denk dat we van inzicht zo verschillen, dat we er niet uitkomen op dit punt. Ik respecteer je mening echter wel. Groet

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2015 17:45

Het maakt het allemaal zo nodeloos ingewikkeld. Je moet je geest openstellen voor God/de Heilige Geest, maar dan stel je je tegelijkertijd open voor demonen? Wat moet je nu?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 17:51

#Mortlach


Begin citaat"Het maakt het allemaal zo nodeloos ingewikkeld. Je moet je geest openstellen voor God/de Heilige Geest, maar dan stel je je tegelijkertijd open voor demonen? Wat moet je nu?"Einde citaat.

Om antwoord op je vraag te geven. Aanbid God in Geest en waarheid zegt Jezus. En als je gaat bidden tot God, richt je jezelf tot Hem. Dus als je jezelf tot Hem richt, open je geen weg naar demonen. Ja, als je bewust demonen gaat oproepen kan je met hen in contact komen, maar dat raad ik een ieder ten sterkste af.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 11 feb 2015 18:32

Pcrtje schreef:Dat gaat me aan het hart want ik kan niet zo goed tegen gewetensloze oplichters die de arme, psychisch vatbare, onwetende mensen in de val lokken!

Dat is net zo iets als zeggen dat psychiaters gewetenloze oplichters zijn die mensen de dood in drijven, omdat ze een foutje hebben gemaakt met de medicatie en geen verstand van geestelijke strijd hebben. Dat zou ik nooit zeggen, bij allebei heb je dat ze het niet goed inschatten soms. Daarom werken ze tegenwoordig samen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 11 feb 2015 18:34

xsidd schreef:@Bambi

Bedankt voor je antwoord. Begin citaat"Dan was je niet bezeten, maar luisterde je zelf naar de influisteringen van de demonen."Einde citaat.

Een Kind van God, kan nooit volledig bezeten raken. Dat is onmogelijk. Ik blijf bij mijn mening, dat een kind van God wel deels bezet kan zijn. Als je nu zegt, dat demonen alleen maar influisteringen zouden geven, ervaar ik dat als externe factor. In mijn geval ging er ook werkelijk een demoon uit me, die daarvoor in me zat. Anders kan hij er ook niet uitgaan toch? ik denk dat we van inzicht zo verschillen, dat we er niet uitkomen op dit punt. Ik respecteer je mening echter wel. Groet

Dit is echte bezetenheid:

Marcus 5:1 En zij kwamen over op de andere zijde der zee, in het land der Gadarenen.
2 En zo Hij uit het schip gegaan was, terstond ontmoette Hem, uit de graven, een mens met een onreinen geest;
3 Dewelke zijn woning in de graven had, en niemand kon hem binden, ook zelfs niet met ketenen.
4 Want hij was menigmaal met boeien en ketenen gebonden geweest, en de ketenen waren van hem in stukken getrokken, en de boeien verbrijzeld, en niemand was machtig om hem te temmen.
5 En hij was altijd, nacht en dag, op de bergen en in de graven, roepende en slaande zichzelven met stenen.

Een mens die naakt en buiten zinnen was en zichzelf totaal niet meer onder controle had.
Hij werd letterlijk overgenomen door demonen.
Toen hij bevrijd was, was hij weer bij zijn volle verstand en gekleed.
15 En zij kwamen tot Jezus, en zagen den bezetene zittende, en gekleed, en wel bij zijn verstand, namelijk die het legioen gehad had, en zij werden bevreesd.


Dat is wel wat anders dan gedachten of stemmen van buitenaf krijgen en daar naar luisteren, omdat je op dat moment psychisch zwak bent.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Pcrtje » 12 feb 2015 00:20

Pcrtje schreef: Demonen als 'oorzaak' van ziekten bestaan niet. [list][*]Demonen kunnen schijnbaar verdwijnen door medicamenten,
Chaya schreef:Hallucinaties kunnen ook veroorzaakt worden door medicamenten! En dan hebben we ook nog de drugs. Ook al zou je bekeerd zijn, dan komen die demonen je wel zeker plagen als je een bad trip hebt.
Nóg een reden waarom die demonenpraat flauwekul is! Bedankt voor je aanvulling. :)

Het is inderdaad gek: een demoon die zich laat bestrijden door een medicament of plots op komt dagen na het innemen van een medicament. Vreemde wezens.
"Een libelle zweeft over het water..."

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor oekaboeka » 12 feb 2015 00:58

Sluit me aan bij Bambie die claimt : Dit is echte bezetenheid:


Citaat:

Marcus 5:1 En zij kwamen over op de andere zijde der zee, in het land der Gadarenen.
2 En zo Hij uit het schip gegaan was, terstond ontmoette Hem, uit de graven, een mens met een onreinen geest;
3 Dewelke zijn woning in de graven had, en niemand kon hem binden, ook zelfs niet met ketenen.
4 Want hij was menigmaal met boeien en ketenen gebonden geweest, en de ketenen waren van hem in stukken getrokken, en de boeien verbrijzeld, en niemand was machtig om hem te temmen.
5 En hij was altijd, nacht en dag, op de bergen en in de graven, roepende en slaande zichzelven met stenen.

Een mens die naakt en buiten zinnen was en zichzelf totaal niet meer onder controle had.
Hij werd letterlijk overgenomen door demonen.
Toen hij bevrijd was, was hij weer bij zijn volle verstand en gekleed.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor oekaboeka » 12 feb 2015 01:03

Ik geloof ook dat mensen de schuld te snel en te makkelijk leggen bij een kwade geest(demoon ,duivel ) en toevlucht zoeken bij een zogenaamde makkelijke weg , bevrijdingsdienst , en juist daardoor afdwalen van een gezonde bijbels leer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2015 14:16

Ach, het is gemakkelijker dat te doen dan te erkennen dat er iets fundamenteels mis is met je brein.

Ik zal het eerlijk zeggen, ik vind 'demonische bezetenheid' echt een concept uit de steentijd wat werkelijk waar geen enkele plaats meer zou mogen hebben in deze maatschappij. Het enige wat het doet is mensen van daadwerkelijke hulp afhouden, en in het ergste geval laten mensen zich in met oplichters.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 12 feb 2015 19:59

Ik denk juist, dat door ontkenning van een eventueel demonische belasting, een aantal mensen niet genezen van hun ziektebeeld, omdat de daadwerkelijke oorzaak niet word aangepakt. Ik heb al gemerkt dat er veel meningen zijn, en dit is mijn mening.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 12 feb 2015 20:47

xsidd schreef:Ik denk juist, dat door ontkenning van een eventueel demonische belasting, een aantal mensen niet genezen van hun ziektebeeld, omdat de daadwerkelijke oorzaak niet word aangepakt. Ik heb al gemerkt dat er veel meningen zijn, en dit is mijn mening.

Mooi, dat de Waarheid jouw mening is, de mijne ook. :lol:
Bezetenheid kan niet bij een christen, dat noem je gebondenheid, je bent nl het bezit van Christus, je geest, maar in je ziel en denken kunnen aanklevingen zijn en of ze dan erin zitten of in de buurt hangen, who cares, ergerlijk genoeg zijn ze, dus eruit mieteren die handel. Die kromgebogen vrouw was gebonden door de Satan zei Jezus. Dat was Zijn mening, lol.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 12 feb 2015 20:57

@Boerin

Die kromgebogen vrouw was gebonden door de Satan zei Jezus.

Is het je wel eens opgevallen, dat Jezus deze vrouw een dochter van Abraham noemt? Naar wat ik weet, werden de kinderen van God, zo genoemd in die tijd. Toch maakte een geest haar ziek.

Lukas 13 vers 11 (HS) En zie, er was een vrouw die achttien jaar lang een geest had die haar ziek maakte en zij was kromgebogen en kon zich in het geheel niet oprichten.

En als ze genezen is, zegt Jezus.

Lukas 13 vers 16 (HS) En moest dan deze vrouw, die een dochter van Abraham is en die de satan, zie, nu achttien jaar gebonden had, niet losgemaakt worden van deze band op de dag van de sabbat?

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor krid » 08 jul 2016 14:24

xsidd schreef:Ik denk juist, dat door ontkenning van een eventueel demonische belasting, een aantal mensen niet genezen van hun ziektebeeld, omdat de daadwerkelijke oorzaak niet word aangepakt. Ik heb al gemerkt dat er veel meningen zijn, en dit is mijn mening.


Een mooie constatering. Inderdaad, de ontkenning is het begin van een verkeerde diagnose. Genezing is dan erg lastig, in vele opzichten.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
BroerKobijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2016 06:00

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor BroerKobijn » 21 aug 2016 05:03

xsidd schreef:Ik denk juist, dat door ontkenning van een eventueel demonische belasting, een aantal mensen niet genezen van hun ziektebeeld, omdat de daadwerkelijke oorzaak niet word aangepakt. Ik heb al gemerkt dat er veel meningen zijn, en dit is mijn mening.


Ik ben zelf patiënt bij de geestelijke gezondheidszorg. Het horen van stemmen was exact mijn klacht.
En het ging er tijdens een warrige tijd ook heftig aan toe; Ik zag zelfs een 'aanwezigheid van iemand' vlak naast me. En die was niet vriendelijk, maar irritant vooral. Ik kon boos worden, mijn volle verstand en geduld gebruiken, het hielp niet direct. Bang als ik was om voor gek versleten te worden, bleef ik er mee rondlopen. Totdat ook mijn werk eronder begon te lijden. Zelf hield ik tegen de buitenwereld voor dat het nog te redden was, ik zou er wel uit komen. Dat was niet waar, uiteindelijk.
Ik heb aan de bel getrokken bij gezondheidszorg, kreeg gelijk medicijnen voorgeschreven en een behandelplan in een kliniek om van een verslaving af te komen. Dat laatste heeft niet tegen mijn probleem geholpen, maar nuchter kan ik wel beter denken. Dat was zo'n 10 jaar geleden.

Terug naar de topic -titel en bovenstaande quote van xsidd.
Het is inderdaad onverstandig om eventuele oorzaken bij voorbaat uit te sluiten. Voor mij werkt Rust uit het rijtje "Rust, Reinheid en Regelmaat" het allerbeste, bij mij bleek stress een factor te zijn (en ik moet niet raar zijn met religie). Het is een totaalplaatje, dus is er ook een totaalplaatje voor nodig om er weer uit te herstellen.

Zoals je kunt lezen is mijn manier van schrijven redelijk goed, goede redenatie is weer mogelijk. Misschien nu, dat ik er nu wel uit kom.
Tot zover even mijn stukje op dit onderwerp.
Come as you are

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Johan100 » 04 jun 2017 21:18

Boerin schreef:Weet ik niet, kan misschien allebei. Ik hoorde wel van een vrouw die vrij veel van bevrijding weet dat je nooit zomaar met die antipsychotica moet stoppen. Als stemmen weggaan door antipsychotica zou je inderdaad denken dat het dan geen demon is, want die krijg je niet weg met een pil. Meestal als iets niet weggaat door medicijnen of niet te genezen is is het demonisch. Je moet er onderscheid voor vragen per geval denk ik. Er staat: De Bijbel is geschreven in een tijdperk dat men nog geen schizofrenie kende. Men verklaarde het enge en onbekende daarom toe aan een demon. De kerk neemt deze verouderde opvatting onterecht letterlijk over uit de Bijbel.
Me dunkt dat Jezus als God zijnde wel wist waar Hij mee te maken had en wel in staat was het Zijn volgelingen uit te leggen. Overigens al is iets lichamelijk dan kan het nog veroorzaakt worden door een demon. Jezus zegt dat die kromgegroeide vrouw reeds 18 jaar door de satan gebonden was. Als je voor zo iemand bidt weet God heus wel of er een demon in het spel is of niet en Hij kan ook hersens genezen of iemands ziel. Het kan ook nog dat het lichamelijk is maar dat het daarom veel makkelijker is voor de duivel om iemand aan te vallen.
http://www.goodreads.com/author_blog_po ... al-illness

Juist, dat denk ik ook! Mooie evenwichtige reactie...overigens als je stemmen hoort wil het niet per definitie zeggen dat je schizofrenie hebt. Dat is een misopvatting. Het kan ook bij (kortdurende) psychosen en hallucinaties voorkomen, zonder dat je schizofrenie hebt. Van invloed kunnen zijn veel stress, drugsgebruik of een trauma of slaapgebrek. Verhoogde hoeveelheid dopamine in je hersenen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten