Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Moderators: Memmem, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 13:03

@Pcrtje

Begin citaat"Het is gewoon een groot psychologisch manipulatief machtsspel waarbij mensen al dan niet doelbewust voor de gek worden gehouden. Dat gaat me aan het hart want ik kan niet zo goed tegen gewetensloze oplichters die de arme, psychisch vatbare, onwetende mensen in de val lokken!"Einde citaat.

Ik zie het zeker niet als groot psychologisch manipulatief machtsspel. Zoals ik al aangaf heb ik bevrijding gekregen. En als ik niet bevrijd was geworden van dat dwangmatige, had ik er ook niet over kunnen getuigen.

Ik denk dat het beiden waar is Pcrtje. Dat er dus werkelijk demonen worden uitgedreven, maar ook dat er mensen zijn, die er niet goed mee omgaan. Mensen die bijvoorbeeld ineens het idee hebben dat iemand belast is, (terwijl dat niet zo is) en dan beginnen te schreeuwen tegen diegene, om die zogenaamde demonen uit te drijven.

Begin citaat"Nu wil ik overigens niet meteen beweren dat jij zo'n gewetensloze oplichter bent, hoor. Althans, zolang je andere mensen niet met de demonenonzin beïnvloedt."Einde citaat.


Of de mensen het geloven, laat ik aan hun over. Je kunt het demonenonzin vinden, en dat zal ik respecteren dat je het zo ziet. Ik ben er echter zelf van overtuigd, dat het geen demonenonzin is, maar dat sommige mensen daadwerkelijk belast zijn, die kampen met dwanghandelingen/gedachten.
Laatst gewijzigd door xsidd op 11 feb 2015 14:41, 5 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 13:18

@Jozo

Begin citaat"Bij een kleiner percentage hebben deze stemmen wel schadelijke gevolgen. Bijvoorbeeld bij mensen met schizofrenie. Zodra deze mensen een stem horen gaat er helaas geen signaal naar het taalwaarnemingsgebied waardoor ze in de veronderstelling zijn stemmen te horen die niet afkomstig zijn van henzelf (terwijl ze dat wel degelijk zijn, want het taalproductiegebied is duidelijk actief bij deze mensen). "Einde citaat.

Jozo, heb je wel eens gevraagd aan iemand die stemmen hoort, wat die stemmen zeggen? Misschien veranderd je mening dan, in het feit of iemand demonen hoort of niet. Ik ben het niet eens met je, dat die stemmen, bij die mensen uit hun eigen hoofd komen. Als iemand stemmen hoort, dan schelden die stemmen vaak. De meest lelijke woorden, of vloeken worden gehoord in het hoofd. En ook veroorzaken die stemmen, door wat ze zeggen vaak grote angst, bij de mensen die dat horen. Ik ben er zelf van overtuigd, dat het wel demonen zijn die deze mensen teisteren.

Misschien nog goed om aan te geven is het feit, dat een gezond iemand een bescherming heeft, van zijn of haar geest. Als iemand Schizofronie heeft, is die bescherming deels weg. Als je bijvoorbeeld kijkt op de site, van de stichting Anoiksis, die er speciaal is voor mensen die Schizofrenie hebben, zie je dat er ook word aangegeven dat mensen met deze ziekte, eigenlijk een open geest hebben. Daarom kan iemand met deze ziekte, prikkels ongefilterd binnen krijgen. En daarom ontlopen veel mensen met deze ziekte, allerlei situaties met veel prikkels. De prikkels zijn gewoonweg te veel. En omdat er in het hoofd, niet een goede afname, of filtering van prikkels kan plaatsvinden, ontloopt men de prikkels vaak.

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 11 feb 2015 15:14

Ik denk dat het een combinatie is van allerlei factoren.
Als mensen tegen je praten, gaat je taalcentrum ook extra werken, om te kunnen begrijpen wat die persoon tegen je zegt.
Komen die stemmen dan ook uit jezelf?
Nee, dan komen ze ook van buiten jezelf.

Mensen die in een psychose zitten, slapen over het algemeen slecht.
Ze komen niet in de diepe slaap, waarin ze dingen niet goed verwerken in hun hersens.
Daardoor worden ze gevoeliger voor prikkels.
Iedereen die een paar nachten slecht geslapen heeft, herkent dat wel.
Je kunt dan minder goed denken en de dingen relativeren en je kunt je minder concentreren
Je wordt gevoeliger voor prikkels en de dingen die je hoort komen harder binnen.
Ook kun je angstiger worden en dan dingen horen die er niet zijn, zoals het horen roepen van je naam.

Als mensen in een psychose zitten, werkt hun brein minder goed door het slechte slapen en kunnen ze dingen die ze horen, minder goed relativeren en onderscheiden.
Ze staan daardoor dus meer 'open' voor alles om hen heen.
Daar kunnen demonen op in springen, door hen van alles in te fluisteren.
Dat gebeurt ook bij gezonde mensen, maar die relativeren gedachten die ze binnen krijgen en verwerpen slechte gedachten.
Als een gezond mens de gedachte krijgt om zijn handen voor de 10e keer binnen het uur te wassen, dan verwerpen ze die gedachte, omdat ze relativeren dat het niet nodig is.
Als een mens die geestelijk zwak is door bijv. angst, slaapgebrek, stress, verdriet of psychose, die gedachte krijgt, die luisteren er wel naar en gehoorzamen die gedachte.
En zo stel je je zelf 'open' voor allerlei vreemde influisteringen die als gedachtes binnenkomen.
Mensen in een psychose doen dat ook, die luisteren naar alles wat er binnen komt en nemen het voor waar aan.
Ze zetten zichzelf eigenlijk 'open' voor alle gedachten, waar ze ook vandaan komen.
En bij de een zal een demon daar meer op inspelen, door die persoon de hele dag van alles in te fluisteren.
Maar bij een ander zijn het weggestopte ervaringen uit het verleden, onverwerkt verdriet, stress of angsten uit het heden.

Dus het menselijk brein werkt niet meer naar behoren en omdat de mens in een psychose niet meer goed kan relativeren, maar er naar gaat luisteren en handelen, wordt het erger en kunnen demonen daar ook op inspelen.
Dus demonen zijn niet de oorzaak, maar maken soms gebruik van de situatie.
Daarom zal bij sommigen een bevrijding wel helpen en bij anderen juist niet.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 15:46

@Bambi

Begin citaat"Dus het menselijk brein werkt niet meer naar behoren en omdat de mens in een psychose niet meer goed kan relativeren, maar er naar gaat luisteren en handelen, wordt het erger en kunnen demonen daar ook op inspelen.
Dus demonen zijn niet de oorzaak, maar maken soms gebruik van de situatie.
Daarom zal bij sommigen een bevrijding wel helpen en bij anderen juist niet."Einde citaat.

Je kan tijdens een psychose, inderdaad niet meer goed relativeren. Ik geloof, dat een psychose veroorzaakt kan worden, door demonen die in iemand zijn. En die het waarnemingsbeeld, en realiteitsbeeld kunnen verdraaien van die persoon. Ik zie de demonen wel als de oorzaak.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Pcrtje » 11 feb 2015 16:00

xsidd schreef:Ik geloof, dat een psychose veroorzaakt kan worden, door demonen die in iemand zijn. En die het waarnemingsbeeld, en realiteitsbeeld kunnen verdraaien van die persoon. Ik zie de demonen wel als de oorzaak.
Demonen als 'oorzaak' van ziekten bestaan niet.
  • Demonen kunnen schijnbaar verdwijnen door medicamenten, neurochirurgische ingrepen en psychotherapieën.
  • Elke cultuur en elke godsdienst heeft haar eigen verklaring voor mensen met psychische stoornissen. Hun lukt het ook 'demonen' te bezweren in naam van hun god(en).
  • Professionele goochelaars en beroepspsychologen kunnen precies dezelfde kunstjes als hedendaagse populistische demonenbezweerders als Matteüs van der Steen, David Sörensen en Jan Zijlstra.
Het is een grote pot nat, die demonenoplichterij. En het is ontzettend naar dat mensen daar nog steeds voor vallen; zich laten oplichten door 'christelijke' demonenuitdruivers en niet of te laat medische hulp zoeken.

Ondertussen lopen die christelijke beroepsoplichters gewoon met een grote zak geld de kerk uit...
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 16:09

@Pcrtje

Ik ben van mening dat demonen wel veroorzakers kunnen zijn van ziekten. Zowel lichamelijk, als ook geestelijk.

Begin citaat"Het is een grote pot nat, die demonenoplichterij. En het is ontzettend naar dat mensen daar nog steeds voor vallen; zich laten oplichten door 'christelijke' demonenuitdruivers en niet of te laat medische hulp zoeken."Einde citaat.

Ik ga zeker niet alle uitdrijvingen, over 1 kam scheren. Er worden ook mensen werkelijk bevrijd, zoals ik zelf ook heb mogen ervaren.

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 11 feb 2015 16:44

xsidd schreef:Je kan tijdens een psychose, inderdaad niet meer goed relativeren. Ik geloof, dat een psychose veroorzaakt kan worden, door demonen die in iemand zijn. En die het waarnemingsbeeld, en realiteitsbeeld kunnen verdraaien van die persoon. Ik zie de demonen wel als de oorzaak.

Met die stelling loop je toch vast.
Want hoe kan iemand waar de Heilige Geest in woont bezeten zijn van demonen?
In het Nieuwe-Testament werden demonen uitgedreven bij mensen waar de Heilige Geest nog niet in woonde.
Maar er zijn tegenwoordig ook mensen psychotisch, waar de Heilige Geest wel in woont en dat kan dus nooit een bezetenheid zijn.

Demonen fluisteren wel dingen in bij mensen.
Spurgeon heeft in het boek 'De macht over Satan' ook geschreven over die influisteringen.
Er zijn mensen die in de week voor het Avondmaal ineens allemaal vloeken in hun hoofd horen.
Niet door bezetenheid, maar door influisteringen.
En als mensen daar naar gaan luisteren en daardoor niet aan het Avondmaal gaan. omdat ze denken dat het uit hun eigen gedachten komt, dan zullen ze er nog vaak last van blijven houden.
Want dan hebben die influisteringen effect.
Er zijn ook mensen die vloeken in hun hoofd hoorden als ze gingen bidden en die daarom maar niet meer bidden, omdat ze dachten dat het uit hun eigen zondige hart of gedachtes kwam.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 16:54

@Bambi

Dat men zegt, dat als je wederom geboren word, je ineens vrij zou zijn van demonen, is naar wat ik weet niet waar. Sommige mensen nemen de tekst, dat wie gelooft vrij is, maar ik kan me die tekst nu niet goed voor de geest halen.

Ook wedergeboren Christenen kunnen nog belast wezen.

Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik mocht door genade op mijn 23 ste levensjaar tot geloof komen, in de Heere Jezus Christus. Toen ik Hem in mijn leven vroeg, kwam Hij door Zijn Geest in me wonen. Ik was boordevol liefde, en wist dat alles me vergeven was door Hem. Toen ik 30 was, werd ik bevrijd van een demoon van dwangmatigheid, zoals ik al heb verteld. Dat was 7 jaar nadat ik tot geloof mocht komen.

Als het waar zou zijn, dat Gods Kinderen ineens verlost zouden worden van demonen, bij hun wedergeboorte, was ik toch als het goed was, al verlost geweest, van die demoon van dwangmatigheid? En niet pas 7 jaar later, op mijn 30ste levensjaar?
Laatst gewijzigd door xsidd op 11 feb 2015 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Chaya » 11 feb 2015 16:56

Pcrtje schreef: Demonen als 'oorzaak' van ziekten bestaan niet. [list][*]Demonen kunnen schijnbaar verdwijnen door medicamenten,

Hallucinaties kunnen ook veroorzaakt worden door medicamenten!
En bij bepaalde ziekten, zoals Parkinson en Alzheimer, kunnen mensen hallucineren, al dan niet met de daaraan gekoppelde medicijnen.
En dan hebben we ook nog de drugs.
Ook al zou je bekeerd zijn, dan komen die demonen je wel zeker plagen als je een bad trip hebt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 11 feb 2015 16:58

Demonen uitdrijven kost geen klap, da's gratis, kun je nl zelf doen of Derek Prince kijken op youtube, ook gratis want hij zit al in de hemel en je bent van alle rommel af zonder het gebazel van een psych te hoeven aanhoren. Mooi getuigenis XSIDD!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Jozo » 11 feb 2015 16:59

Jozo, heb je wel eens gevraagd aan iemand die stemmen hoort, wat die stemmen zeggen? Misschien veranderd je mening dan, in het feit of iemand demonen hoort of niet. Ik ben het niet eens met je, dat die stemmen, bij die mensen uit hun eigen hoofd komen. Als iemand stemmen hoort, dan schelden die stemmen vaak. De meest lelijke woorden, of vloeken worden gehoord in het hoofd. En ook veroorzaken die stemmen, door wat ze zeggen vaak grote angst, bij de mensen die dat horen. Ik ben er zelf van overtuigd, dat het wel demonen zijn die deze mensen teisteren.


Dat heb ik wel degelijk en ik ben ook bekend met het onderzoek ernaar. Feit is dat het grootste gedeelte van de stemmenhoorders totaal geen problemen heeft (zoals ik al aangaf). Deze groep is veel minder bekend, vooral omdat deze stemmen weinig tot geen impact (en soms zelfs een positieve) heeft in hun leven. Dus nee, mijn mening hierin verandert totaal niet, eerder het omgekeerde.

Ik ben het niet eens met je, dat die stemmen, bij die mensen uit hun eigen hoofd komen.

Het gaat hier niet om eens of oneens: Onderzoeken hebben uitgewezen dat deze stemmen daadwerkelijk bij die mensen uit hun eigen hoofd komen. Herlees eventueel nog eens het gedeelte over taalwaarneming en waardoor het bij sommige mensen wel tot problemen leidt en bij andere niet.

Misschien nog goed om aan te geven is het feit, dat een gezond iemand een bescherming heeft, van zijn of haar geest. Als iemand Schizofronie heeft, is die bescherming deels weg. Als je bijvoorbeeld kijkt op de site, van de stichting Anoiksis, die er speciaal is voor mensen die Schizofrenie hebben, zie je dat er ook word aangegeven dat mensen met deze ziekte, eigenlijk een open geest hebben. Daarom kan iemand met deze ziekte, prikkels ongefilterd binnen krijgen. En daarom ontlopen veel mensen met deze ziekte, allerlei situaties met veel prikkels. De prikkels zijn gewoonweg te veel. En omdat er in het hoofd, niet een goede afname, of filtering van prikkels kan plaatsvinden, ontloopt men de prikkels vaak

In deze beschrijving kan ik me wel vinden. Maar de link met demonen is me nog steeds niet duidelijk.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2015 17:08

Pcrtje schreef:Dat gaat me aan het hart want ik kan niet zo goed tegen gewetensloze oplichters die de arme, psychisch vatbare, onwetende mensen in de val lokken!


Maar Pcrtje, dat zou een christen toch nooit doen?!!!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 11 feb 2015 17:09

xsidd schreef:@Bambi

Dat men zegt,dat als je wederom geboren word, je ineens vrij zou zijn,van demonen die je al een tijd meedraagt is naar wat ik weet niet waar. Sommige mensen nemen de tekst, dat wie gelooft vrij is, maar ik kan me die tekst nu niet goed voor de geest halen.

Ook wedergeboren Christenen kunnen nog belast wezen.

Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik mocht door genade op mijn 23 ste levensjaar tot geloof komen, in de Heere Jezus Christus. Toen ik Hem in mijn leven vroeg, kwam Hij door Zijn Geest in me wonen. Ik was boordevol liefde, en wist dat alles me vergeven was door Hem. Toen ik 30 was, werd ik bevrijd van een demoon van dwangmatigheid, zoals ik al heb verteld.

Dat was 8 jaar nadat ik tot geloof mocht komen. Als het waar zou zijn, dat Gods Kinderen ineens verlost zouden worden van demonen, bij hun wedergeboorte, was ik toch als het goed was, al verlost geweest van die demoon van dwangmatigheid? En niet pas 7 jaar later, op mijn 30ste levensjaar?

Dan was je niet bezeten, maar luisterde je zelf naar de influisteringen van de demonen.

Bijv. als iemand in mijn huis de hele dag tegen mij zegt dat ik mijn handen moet wassen en ik ben moe, dan kan ik daar wel eens aan toe geven, om van het gezeur aan mijn kop af te zijn.
Als die persoon na 5 minuten weer begint te zeuren dat ik mijn handen moet wassen, word ik pissig en i.p.v. te luisteren ga ik snauwen tegen die persoon, dat hij zijn kop moet houden.
Als ik labiel ben en die persoon te vriend wil houden, dan kan het zijn dat die persoon de macht over me krijgt en ik steeds naar die persoon zijn opdrachten handel, om rust aan mijn kop te hebben.
En zo doen veel mensen ook met de influisteringen van demonen.
Om die stemmen of dwangedachtes het zwijgen op te leggen, doen ze wat die influisteringen zeggen in de hoop dat ze rust krijgen in hun hoofd.
Maar die rust krijgen ze niet, want als je die stemmen hun zin geeft, blijven ze juist nieuwe influisteringen geven.
Als het een gewoon mens zou zijn die die influisteringen geeft, kan een ander zeggen dat die persoon zijn kop moet houden of op moet hoepelen.
Als het demonen zijn, kan een ander zeggen dat die demoon zijn kop moet houden of op moet hoepelen.
En als dat in de naam van Jezus gebeurt, dan luisteren demonen daar nog wel eens naar.
Dan word je niet bevrijd van demonen die je bezet houden, maar dan worden demonen weggestuurd die je de hele dag van alles influisteren van buiten af.
En omdat je er naar luistert en handelt, krijgen ze macht over je.
Die macht wordt verbroken omdat ze weg worden gestuurd.
Maar zelf had je die macht ook kunnen verbreken, door de geestelijke wapenuitrusting aan te doen en niet meer naar die stemmen te luisteren en te handelen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2015 17:12

xsidd schreef:Jozo, heb je wel eens gevraagd aan iemand die stemmen hoort, wat die stemmen zeggen? Misschien veranderd je mening dan, in het feit of iemand demonen hoort of niet. Ik ben het niet eens met je, dat die stemmen, bij die mensen uit hun eigen hoofd komen. Als iemand stemmen hoort, dan schelden die stemmen vaak. De meest lelijke woorden, of vloeken worden gehoord in het hoofd. En ook veroorzaken die stemmen, door wat ze zeggen vaak grote angst, bij de mensen die dat horen. Ik ben er zelf van overtuigd, dat het wel demonen zijn die deze mensen teisteren.


Ik breek even in. Want wat je zegt sluit namelijk totaal niet uit dat die stemmen alsnog uit jezelf komen. Het onderbewuste is er vaak bijzonder goed in om het bewuste te teisteren, juist omdat het 'weet' waar alle zwaktepunten liggen. Het is absoluut geen argument voor een externe belasting.

Het gaat om het Id-concept van Sigmund Freud.
http://en.wikipedia.org/wiki/Id,_ego_and_super-ego
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 17:38

@Jozo

Begin citaat"In deze beschrijving kan ik me wel vinden. Maar de link met demonen is me nog steeds niet duidelijk."Einde citaat.

De link die ik wilde leggen met demonen, is dat als je geest open is, je makkelijker kan worden beïnvloed door demonen.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten