Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Moderators: Memmem, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor hettys » 14 nov 2014 21:28

Bambi schreef:Ik probeer me helemaal in te leven en begrijp heel goed dat ze toen nog geen besef hadden van bepaalde ziektes.
Ook denk ik dat bepaalde ziektes er toen nog niet waren, want de mensen leefden en aten toen veel gezonder dan nu.

Wat ik ook begrijp, is dat als de Heere Jezus zegt tegen een boze geest, dat hij moet verdwijnen en niet meer terug moet komen, dat de Heere Jezus dan ook bedoelde wat Hij zei.
En dus ook echt een boze geest uitdreef.
En als er iemand echt alleen een ziekte had, zei de Heere Jezus ook alleen maar dat iemand genezen was en niets over een geest.



In die tijd was alles nog een geest.

En ziet, er was een vrouw, die een geest der krankheid achttien jaren lang gehad had, en zij was samengebogen, en kon zich ganselijk niet oprichten.


En anders waren er maar een paar ziekten die beschreven genezen waren. Doofheid en stomheid. verlamdheid, melaatsheid. Dus alleen de toen bekende ziekten De rest zijn geesten.
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 14 nov 2014 21:59

hettys schreef:
In die tijd was alles nog een geest.

En ziet, er was een vrouw, die een geest der krankheid achttien jaren lang gehad had, en zij was samengebogen, en kon zich ganselijk niet oprichten.


En anders waren er maar een paar ziekten die beschreven genezen waren. Doofheid en stomheid. verlamdheid, melaatsheid. Dus alleen de toen bekende ziekten De rest zijn geesten.

Er waren lichamelijke ziekten die volgens de Bijbel veroorzaakt werden door een geest. Ofwel snapte de Heer er niks van of de mensen die het opschreven of het is nog steeds zo. Ik geloof het laatste. Dat werkt namelijk nog steeds.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 14 nov 2014 22:18

hettys schreef:In die tijd was alles nog een geest.

En ziet, er was een vrouw, die een geest der krankheid achttien jaren lang gehad had, en zij was samengebogen, en kon zich ganselijk niet oprichten.


En anders waren er maar een paar ziekten die beschreven genezen waren. Doofheid en stomheid. verlamdheid, melaatsheid. Dus alleen de toen bekende ziekten De rest zijn geesten.

Nee hoor, er staat alleen bij als het echt door een demon kwam, zelfs bij dezelfde aandoeningen had de een gewoon een aandoening en de ander had diezelfde aandoening door een demon:
Marcus 7:
32 En zij brachten tot Hem een dove, die zwaarlijk sprak, en baden Hem, dat Hij de hand op hem legde.
33 En hem van de schare alleen genomen hebbende, stak Hij Zijn vingeren in zijn oren, en gespogen hebbende, raakte Hij zijn tong aan;
34 En opwaarts ziende naar den hemel, zuchtte Hij, en zeide tot hem: Effatha! dat is: wordt geopend!
35 En terstond werden zijn oren geopend, en de band zijner tong werd los, en hij sprak recht.

Marcus 9:
25 En Jezus ziende, dat de schare gezamenlijk toeliep, bestrafte den onreinen geest, zeggende tot hem: Gij stomme en dove geest! Ik beveel u, ga uit van hem, en kom niet meer in hem.
26 En hij, roepende en hem zeer scheurende, ging uit; en het kind werd als dood, alzo dat velen zeiden, dat het gestorven was.
27 En Jezus, hem bij de hand grijpende, richtte hem op; en hij stond op.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor hettys » 16 nov 2014 18:32

@Bambi,

Ik vond deze link wel goed:
http://www.biblebasicsonline.com/dutch/06/0603.html
Ook gif is geschapen.

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 16 nov 2014 21:09

Dit gaat toch echt over demonen:
Marcus 5:1 En zij kwamen over op de andere zijde der zee, in het land der Gadarenen.
2 En zo Hij uit het schip gegaan was, terstond ontmoette Hem, uit de graven, een mens met een onreinen geest;
3 Dewelke zijn woning in de graven had, en niemand kon hem binden, ook zelfs niet met ketenen.
4 Want hij was menigmaal met boeien en ketenen gebonden geweest, en de ketenen waren van hem in stukken getrokken, en de boeien verbrijzeld, en niemand was machtig om hem te temmen.
5 En hij was altijd, nacht en dag, op de bergen en in de graven, roepende en slaande zichzelven met stenen.
6 Als hij nu Jezus van verre zag, liep hij toe, en aanbad Hem.
7 En met een grote stem roepende, zeide hij: Wat heb ik met U te doen, Jezus, Gij Zone Gods, des Allerhoogsten? Ik bezweer U bij God, dat Gij mij niet pijnigt!
8 (Want Hij zeide tot hem: Gij onreine geest, ga uit van den mens!)
9 En Hij vraagde hem: Welke is uw naam? En hij antwoordde, zeggende: Mijn naam is Legio; want wij zijn velen.
10 En hij bad Hem zeer, dat Hij hen buiten het land niet wegzond.
11 En aldaar aan de bergen was een grote kudde zwijnen, weidende.
12 En al de duivelen baden Hem, zeggende: Zend ons in die zwijnen, opdat wij in dezelve mogen varen.
13 En Jezus liet het hun terstond toe. En de onreine geesten, uitgevaren zijnde, voeren in de zwijnen; en de kudde stortte van de steilte af in de zee (daar waren er nu omtrent twee duizend), en versmoorden in de zee.
14 En die de zwijnen weidden zijn gevlucht, en boodschapten zulks in de stad en op het land. En zij gingen uit, om te zien, wat het was, dat er geschied was.
15 En zij kwamen tot Jezus, en zagen den bezetene zittende, en gekleed, en wel bij zijn verstand, namelijk die het legioen gehad had, en zij werden bevreesd.

Ik vraag me af waarom veel mensen de Bijbel nog lezen, als alles wat er in staat wordt afgedaan als zijnde niet waar.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 29 nov 2014 16:15

Wat ik ervan weet is dat stemmen in iemands hoofd inderdaad door demonen veroorzaakt kunnen worden. Het hoeft echter niet te betekenen, dat als iemand demonisch belast is, hij of zij persee stemmen hoort.

Een psychose word mijns inziens veroorzaakt door demonen. Zij verdraaien in iemand de realiteit. Ik moet denken aan het voorbeeld, dat hoogzwangere vrouwen soms last krijgen van psychoses rond de zwangerschap. Dat komt mijn inziens, omdat de vrouw zwakker word. En naar mate ze aansterkt verdwijnen de psychotsche verschijnselen weer omdat ze aansterkt. De conclusie kan mijns inziens wezen, dat die vrouwen al belast waren voor de zwangerschap.
Maar omdat de vrouw kracht verloor richting de bevalling kwamen die stemmen(demonen) aan het licht.

Ook veel dwanggedachten, en panische angstgedachten, zijn mijns inziens te linken, aan demonische belasting. Begrijp me goed, ik ga zeker niet zeggen dat het altijd een demonische belasting is, maar mijns inziens word er veel ontkent, of verkeerd ingevuld.

Dit zal misschien totaal ingaan, tegen het huidige beeld, maar ik denk er toch goed aan te doen om dit te delen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2014 01:23

xsidd schreef:Wat ik ervan weet is dat stemmen in iemands hoofd inderdaad door demonen veroorzaakt kunnen worden. Het hoeft echter niet te betekenen, dat als iemand demonisch belast is, hij of zij persee stemmen hoort.

Een psychose word mijns inziens veroorzaakt door demonen. Zij verdraaien in iemand de realiteit. Ik moet denken aan het voorbeeld, dat hoogzwangere vrouwen soms last krijgen van psychoses rond de zwangerschap. Dat komt mijn inziens, omdat de vrouw zwakker word. En naar mate ze aansterkt verdwijnen de psychotsche verschijnselen weer omdat ze aansterkt. De conclusie kan mijns inziens wezen, dat die vrouwen al belast waren voor de zwangerschap.
Maar omdat de vrouw kracht verloor richting de bevalling kwamen die stemmen(demonen) aan het licht.

Ook veel dwanggedachten, en panische angstgedachten, zijn mijns inziens te linken, aan demonische belasting. Begrijp me goed, ik ga zeker niet zeggen dat het altijd een demonische belasting is, maar mijns inziens word er veel ontkent, of verkeerd ingevuld.

Dit zal misschien totaal ingaan, tegen het huidige beeld, maar ik denk er toch goed aan te doen om dit te delen.


Het is dan toch bijzonder vreemd dat die demonen met medicatie te bestrijden zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 30 nov 2014 11:46

@Mortlach

Demonen zijn niet door medicijnen weg te halen geloof ik.. Medicijnen kunnen symptomen echter wel bestrijden. Sommige mensen, melden na gebruik van medicijnen, dat de psychose afneemt. En ik weet er te weinig van af, wat er allemaal gebeurd in de hersenen als men de stoffen uit medicijnen binnenkrijgt. Wat ik weet is dat er neuro transmiters zijn, die verkeerd staan. Of verkeerd informatie doorgeven.
Laatst gewijzigd door xsidd op 30 nov 2014 18:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 30 nov 2014 11:50

Soms is het gewoon angst en die ga je het best te lijf door er gewoon de draak mee te steken en het Woord te onderwijzen, weet ik uit ervaring.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor hettys » 30 nov 2014 18:29

Bambi schreef:Ik vraag me af waarom veel mensen de Bijbel nog lezen, als alles wat er in staat wordt afgedaan als zijnde niet waar.


Dat is omdat er een diepere waarheid schuilt achter de verhalen. Er zijn helemaal geen demonen. Er is onreinheid, zoals we ook uit de varkens kunnen opmaken. Waarom geen koeien of paarden? Waarom geen kevers?
Uit elk verhaal kunnen we dingen leren, maar we moeten het wel kunnen zien.

We lezen de bijbel omdat er diepere waarheden instaan, niet zomaar in elke cultuur of tijd begrijpbaar en op te schrijven.
In de bijbel staat meerdere keren dat je lang leeft als je van je ouders houdt. Dat vat je ook niet letterlijk op: dan zou alle kindersterfte te wijten zijn aan het niet van je ouders houden.
Zo werkt het niet.

Wie de bijbel goed wil lezen moet kijken naar wat iets betekent: niet naar de letterlijke tekst. Dan kun je geen geneeskunde of psychische geneeskunde meer bedrijven. Noch alle geologische kennis serieus nemen, of wat dan ook.
Gelukkig hebben nu ook allerlei psychische ziekte een oorzaak (pas sinds een jaar of 100, sommige 200) en kunnen we de satan gewoon afschrijven.

Ik vind dat alleen al een issue: in de bijbel wordt niet één hersenziekte beschreven. Dat kan toch niet betekenen dat ze niet bestonden?
Hoe zouden mensen, lezers, toen iets begrepen moeten hebben van schizofrenie, epilepsie, psychoses, of Gilles de la tourette? Dat komt begrijpelijkerwijs in de bijbel niet voor.
Ook gif is geschapen.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 00:11

Ik kreeg op mijn hart vanavond om iets te delen van een paar jaar geleden is gebeurd. Ik had een paar jaar geleden, soms last van dwangmatige gedachten of handelingen. Niet heel extreem gelukkig, maar soms had ik er dus last van. En waar ik ook last van had, was een maalstroom van gedachten op de achtergrond in mijn hoofd. Vanaf het moment dat ik wakker werd, totdat ik in slaap viel.

Dat was al zo in mijn jeugd, en ik werd er ook onrustig van. Na onderzoek, kreeg ik in mijn jeugd het stempel ADHD. Ik kreeg toen ik 14 was eerst Dixteriet, en later Ritalin. Toen ik 29 was kreeg ik het medicijn Dipiperon voorgeschreven, wat de symtomen van die maalstroom van gedachten, deels tot rust bracht. Maar weg was het zeker niet.

Toen ik 30 was, ben ik 10 dagen wezen bidden en vasten. En in die 10 dagen, zijn er in de Naam van Jezus, demonen uit me weggestuurd. Waaronder ook een demoon van dwangmatigheid. Daarna had ik geen dwangmatig handelen, of denken meer. Ook was die maalstroom van gedachten op de achtergrond weg. Ik ervoer rust.

Ik vertel dit, om te getuigen, wat Hij wilde doen in mijn leven. Hem de eer!!!

Groet.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Pcrtje » 11 feb 2015 08:13

Jammer, maar ik bezit nog steeds een demoon van kritische houding...
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor xsidd » 11 feb 2015 10:55

@Pcrtje

Een kritische houding kan. Je hebt toch op dit gebied een negatieve ervaring gehad? Ik heb dat volgens mij begrepen van jou een hele tijd geleden.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Pcrtje » 11 feb 2015 12:33

xsidd schreef:Een kritische houding kan. Je hebt toch op dit gebied een negatieve ervaring gehad? Ik heb dat volgens mij begrepen van jou een hele tijd geleden.
Niet zozeer een negatieve ervaring. Het moment waar je nu op doelt was een eerste kennismaking daarmee, die mij voornamelijk aan het nadenken zette.

Ik heb er al uitgebreid over geschreven en heb best veel ervaring met de 'demonenuitdrijfwereld'. Het is gewoon een groot psychologisch manipulatief machtsspel waarbij mensen al dan niet doelbewust voor de gek worden gehouden. Dat gaat me aan het hart want ik kan niet zo goed tegen gewetensloze oplichters die de arme, psychisch vatbare, onwetende mensen in de val lokken!

Nu wil ik overigens niet meteen beweren dat jij zo'n gewetensloze oplichter bent, hoor. Althans, zolang je andere mensen niet met de demonenonzin beïnvloedt.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Jozo » 11 feb 2015 12:57

Hoe denken jullie omtrent stemmen horen?
Zijn die afkomstig van demonen of zit er een medische oorzaak achter?


Ongeveer 10% van de mensen hoort wel eens stemmen. Bij de meeste mensen hebben deze stemmen geen schadelijke invloed en het grootste gedeelte van deze mensen weet ook dat deze stemmen uit henzelf komen (het taalwaarnemingsgebied in de hersenen wordt bij deze mensen actief).

Bij een kleiner percentage hebben deze stemmen wel schadelijke gevolgen. Bijvoorbeeld bij mensen met schizofrenie. Zodra deze mensen een stem horen gaat er helaas geen signaal naar het taalwaarnemingsgebied waardoor ze in de veronderstelling zijn stemmen te horen die niet afkomstig zijn van henzelf (terwijl ze dat wel degelijk zijn, want het taalproductiegebied is duidelijk actief bij deze mensen).

Oftewel: Een duidelijke stoornis in het netwerk van de hersenen. Ik zal niet zeggen dat alle details van deze bijzondere stoornis bekend zijn, maar zoveel is intussen wel duidelijk: Een demon is het niet. En waarom medicijnen dan vaak slechts gedeeltelijk of niet helpen? Deze medicijnen zijn vooral gericht op het bestrijden van de symptomen. Een complexe stoornis in het neurale circuit is niet 1-2-3 te verhelpen met een eenvoudig medicijn.

Dit is slechts 1 voorbeeldje met betrekking tot schizofrenie. Dergelijke voorbeelden kan ik ook probleemloos geven voor epilepsie, dwangstoornissen, etc.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten