Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 13 nov 2014 09:46

Bambi schreef:Weet je wat creepy is?
Terwijl ik bovenstaande post aan het schrijven was, begon er hier buiten een vrouw bloedstollend te krijsen.
Toen ze later in de ziekenauto lag, lag ze ook helemaal met haar hoofd te schudden en om zich heen te slaan, ze werd helemaal wild.
Toeval?

Volgende keer gewoon een demoontje eruit gooien Bambi, lol. Mensen aan de kant, ik kom even bidden.
Nee dat doe ik alleen stiekem, want ze denken dat je gek bent als je dat gelooft, maar als het over is zullen we wel vragen stellen. Ik ga ook nooit meer een discussie aan over zoiets.
Overigens wat als iemand wat goeds hoort? David Wagner hoorde God toen hij 6 was. Zijn moeder nam 'm mee naar de dominee, die geloofde niet dat dat kon en werd witheet en stuurde 'm naar een psychiater die 'm vol pillen douwde. Tig zelfmoordpogingen later ergens in de 20 kwam ie eindelijk weer tot bekering, want hij wilde niks meer met God te maken hebben. Triest. Hij schreef de dominee een brief: Bedankt dat je me als kind de grond in hebt getrapt. Het heeft me dichter bij God gebracht.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2014 13:28

Leuke God, dat je moet worden afgevoerd in een ziekenauto als ergens boven in een flat waar je toevallig langskomt iemand iets uit zijn boekje leest. :mrgreen:

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2014 13:44

mohamed schreef:Leuke God, dat je moet worden afgevoerd in een ziekenauto als ergens boven in een flat waar je toevallig langskomt iemand iets uit zijn boekje leest. :mrgreen:

Dat doet God niet, de duvel vertoont graag zijn macht.

Ik kan er ook standaard op rekenen, dat als ik gezegd heb dat het een tijdje rustig geweest is in de flat, dat ik prompt weer door 1 of meer buren getrakteerd wordt op harde muziek.
Dat zijn ook allemaal buren die drank of drugs gebruiken en daardoor hun eigen verstand niet meer gebruiken en daardoor open staan voor de influisteringen van de duvel.
Die kan hij dan lekker gebruiken voor zijn machtsspelletjes.

mohamed

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2014 13:56

mohamed schreef:Leuke God, dat je moet worden afgevoerd in een ziekenauto als ergens boven in een flat waar je toevallig langskomt iemand iets uit zijn boekje leest. :mrgreen:

Bambi schreef:Dat doet God niet, de duvel vertoont graag zijn macht.

Ik kan er ook standaard op rekenen, dat als ik gezegd heb dat het een tijdje rustig geweest is in de flat, dat ik prompt weer door 1 of meer buren getrakteerd wordt op harde muziek.
Dat zijn ook allemaal buren die drank of drugs gebruiken en daardoor hun eigen verstand niet meer gebruiken en daardoor open staan voor de influisteringen van de duvel.
Die kan hij dan lekker gebruiken voor zijn machtsspelletjes.

In mijn bijbel staat dat de werken van de duivel verbroken zijn door de openbaring van Christus (1 Johannes 3:8) en dat wou ik graag zo houden. ;)

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2014 14:03

Boerin schreef:Volgende keer gewoon een demoontje eruit gooien Bambi, lol. Mensen aan de kant, ik kom even bidden.
Nee dat doe ik alleen stiekem, want ze denken dat je gek bent als je dat gelooft, maar als het over is zullen we wel vragen stellen. Ik ga ook nooit meer een discussie aan over zoiets.

Ik heb ook voor haar gebeden, in mezelf. :wink:

mohamed schreef:In mijn bijbel staat dat de werken van de duivel verbroken zijn door de openbaring van Christus (1 Johannes 3:8) en dat wou ik graag zo houden. ;)

Klopt, maar er staat ook nog iets anders:
1 Petrus 5:
8 Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;
9 Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende, dat hetzelfde lijden aan uw broederschap, die in de wereld is, volbracht wordt.

mohamed

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2014 14:26

Wat doe je nou? Een brief van Petrus erbij halen om Johannes mee te bestrijden? Dus als Johannes zegt links en Petrus rechts, dan is het rechts? Waarom?

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor hettys » 13 nov 2014 20:15

Bambi schreef:Weet je wat creepy is?
Terwijl ik bovenstaande post aan het schrijven was, begon er hier buiten een vrouw bloedstollend te krijsen.
Toen ze later in de ziekenauto lag, lag ze ook helemaal met haar hoofd te schudden en om zich heen te slaan, ze werd helemaal wild.
Toeval?





Ja. dat zal een toeval geweest zijn.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor hettys » 13 nov 2014 20:43

Bambi schreef:Mensen in de Bijbel die bezeten waren, die leefden vaak afgezonderd op kerkhoven enzo.
Dat was geen gevalletje van epilepsie.


Lees het hele stuk maar:
17 En een uit de schare, antwoordende, zeide: Meester, ik heb mijn zoon tot U gebracht, die een stommen geest heeft.
18 En waar hij hem ook aangrijpt, zo scheurt hij hem, en schuimt, en knerst met zijn tanden, en verdort; en ik heb Uw discipelen gezegd dat zij hem zouden uitwerpen, en zij hebben niet gekund.
19 En Hij antwoordden hem, en zeide: O ongelovig geslacht, hoe lang zal Ik nog bij ulieden zijn, hoe lang zal Ik u nog verdragen? Brengt hem tot Mij.
20 En zij brachten denzelven tot Hem; en als hij Hem zag, scheurde hem terstond de geest; en hij vallende op de aarde, wentelde zich al schuimende.
21 En Hij vraagde zijn vader: Hoe langen tijd is het, dat hem dit overkomen is? En hij zeide: Van zijn kindsheid af.
22 En menigmaal heeft hij hem ook in het vuur en in het water geworpen, om hem te verderven; maar zo Gij iets kunt, wees met innerlijke ontferming over ons bewogen, en help ons.
23 En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft.
24 En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.
25 En Jezus ziende, dat de schare gezamenlijk toeliep, bestrafte den onreinen geest, zeggende tot hem: Gij stomme en dove geest! Ik beveel u, ga uit van hem, en kom niet meer in hem.
26 En hij, roepende en hem zeer scheurende, ging uit; en het kind werd als dood, alzo dat velen zeiden, dat het gestorven was.
27 En Jezus, hem bij de hand grijpende, richtte hem op; en hij stond op.


En als je er vanuit gaat dat het geen boze geest was, maar epilepsie, wat moet je dan met vers 25 en 26?
Of denk je dan dat òf de Heere Jezus loog, òf de Bijbelschrijvers?


Probeer nu je eens in te leven in de tijd van Jezus.

Als Hij zei: dit is een geval van epilepsie, ik genees dat. Dat had geen mens er ook maar iets van begrepen. Snap je nou echt niet dat de bijbel 2000 jaar geleden is geschreven zodat mensen van het zouden begrijpen??? Voor de mensen van toen?

Je zult het toch hopelijk met me eens zijn dat schizofrenie nog onbekend was in bijbelse tijden?
Ook gif is geschapen.

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2014 21:31

hettys schreef:Probeer nu je eens in te leven in de tijd van Jezus.

Als Hij zei: dit is een geval van epilepsie, ik genees dat. Dat had geen mens er ook maar iets van begrepen. Snap je nou echt niet dat de bijbel 2000 jaar geleden is geschreven zodat mensen van het zouden begrijpen??? Voor de mensen van toen?

Je zult het toch hopelijk met me eens zijn dat schizofrenie nog onbekend was in bijbelse tijden?

Ik probeer me helemaal in te leven en begrijp heel goed dat ze toen nog geen besef hadden van bepaalde ziektes.
Ook denk ik dat bepaalde ziektes er toen nog niet waren, want de mensen leefden en aten toen veel gezonder dan nu.

Wat ik ook begrijp, is dat als de Heere Jezus zegt tegen een boze geest, dat hij moet verdwijnen en niet meer terug moet komen, dat de Heere Jezus dan ook bedoelde wat Hij zei.
En dus ook echt een boze geest uitdreef.
En als er iemand echt alleen een ziekte had, zei de Heere Jezus ook alleen maar dat iemand genezen was en niets over een geest.

mohamed

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2014 21:58

Zoals ik al zei zond God de vader soms boze geesten en ik heb het bewezen met teksten. Niet sensationeel genoeg? :roll:

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2014 21:59

mohamed schreef:Zoals ik al zei zond God de vader soms boze geesten en ik heb het bewezen met teksten. Niet sensationeel genoeg? :roll:

Als boze geesten van God afkwamen stond het er expliciet bij. :-oo

mohamed

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2014 22:15

mohamed schreef:Zoals ik al zei zond God de vader soms boze geesten en ik heb het bewezen met teksten. Niet sensationeel genoeg? :roll:

Bambi schreef:Als boze geesten van God afkwamen stond het er expliciet bij. :-oo

1 Samuel 16,14-16; 1 Samuel 18,10 en 1 Samuel 19,9 om maar een paar te noemen. Graag gedaan hoor. :)

Voordat je het begint uit te zoeken mag je eerst wel even kijken of er niet een vrouw onder de flat staat, want anders moet er misschien weer een ziekenauto komen. :lol:

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2014 22:18

Bambi schreef:Als boze geesten van God afkwamen stond het er expliciet bij. :-oo

mohamed schreef:
1 Samuel 16,14-16; 1 Samuel 18,10 en 1 Samuel 19,9 om maar een paar te noemen. Graag gedaan hoor. :)

Dank u en het staat er expliciet bij hè?
Bij teksten waar het niet expliciet bij staat, komen ze niet van God, maar van de duvel. :wink:

mohamed

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2014 22:21

Bambi schreef:Als boze geesten van God afkwamen stond het er expliciet bij. :-oo

mohamed schreef:
1 Samuel 16,14-16; 1 Samuel 18,10 en 1 Samuel 19,9 om maar een paar te noemen. Graag gedaan hoor. :)

Bambi schreef:Dank u en het staat er expliciet bij hè?
Bij teksten waar het niet expliciet bij staat, komen ze niet van God, maar van de duvel. :wink:

Ja, maar er is alleen een klein probleempje: Amos 3:6. Helaas! :oops:

MrGuma
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2014 23:52

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor MrGuma » 14 nov 2014 12:14

Allereerst heb ik een vraag; wat wordt bedoelt met een medische oorzaak? Het horen van stemmen resulteert door gebruik van medicamenten of door andere, vergelijkbare, geneeskundige interventies? Is een derde optie, een biologische oorzaak, niet een valide optie?

Verder, als ik de link van de TS lees, valt het mij op dat de tegenargumenten, aldus de 'ongelijkheid' van 'de wetenschap', zwakke argumenten zijn (eigenlijk zoals de uiteindelijke conclusie al aangeeft).

Het eerste argument is gehuisvest op onwetendheid. De hersenwetenschappen is een bijzonder jong vak, het is niet schrikbarend dat er nog weinig kennis is over de (volledige) werking hiervan. Wanneer dan bij 3% vd. gediagnosticeerden, de behandelingen niet werkt is dat niet schrikbarend (eerder indrukwekkend dat het bij de andere 97% wel werkt). Het tweede argument is eigenlijk een borduursel op het eerste argument en is daarom onder dezelfde kritiek onderhevig.

Omdat de wetenschap het niet kan verklaren, is dit niet een argument voor demonen.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten