Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jun 2014 11:39

Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Lord Mcgold » 31 okt 2014 09:38

Hoe denken jullie omtrent stemmen horen?
Zijn die afkomstig van demonen of zit er een medische oorzaak achter?

Zelf denk ik het laatste. Want ik kan me niet voorstellen dat demonen zich laten verjagen door pilletjes en chirurgische ingrepen (waarmee je de stemmen weg kan krijgen).

Zie een blog op mijn website voor mijn uitgebreide mening erover:
http://www.galaten.com/category/home/schizofrenie/


Ben benieuwd naar jullie visie.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 31 okt 2014 10:04

Weet ik niet, kan misschien allebei. Ik hoorde wel van een vrouw die vrij veel van bevrijding weet dat je nooit zomaar met die antipsychotica moet stoppen. Als stemnen weggaan door antipsychotica zou je inderdaad denken dat het dan geen demon is, want die krijg je niet weg met een pil. Meestal als iets niet weggaat door medicijnen of niet te genezen is is het demonisch. Je moet er onderscheid voor vragen per geval denk ik. Er staat: De Bijbel is geschreven in een tijdperk dat men nog geen schizofrenie kende. Men verklaarde het enge en onbekende daarom toe aan een demon. De kerk neemt deze verouderde opvatting onterecht letterlijk over uit de Bijbel.
Me dunkt dat Jezus als God zijnde wel wist waar Hij mee te maken had en wel in staat was het Zijn volgelingen uit te leggen. Overigens al is iets lichamelijk dan kan het nog veroorzaakt worden door een demon. Jezus zegt dat die kromgegroeide vrouw reeds 18 jaar door de satan gebonden was. Als je voor zo iemand bidt weet God heus wel of er een demon in het spel is of niet en Hij kan ook hersens genezen of iemands ziel. Het kan ook nog dat het lichamelijk is maar dat het daarom veel makkelijker is voor de duivel om iemand aan te vallen.
http://www.goodreads.com/author_blog_po ... al-illness
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2014 11:24

Dat Jezus de medische oorzaak kon uitleggen aan zijn discipelen is nog maar zeer de vraag. Zouden wij hen kunnen uitleggen wat een auto is zonder hen vertwijfeld te laten over wat we bedoelen met een frikandel op wielen? Nee, dan kon je beter zeggen 'satan op een wolk' dan zagen ze meteen een rode Fiat voor zich.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 31 okt 2014 11:32

Ja maar als het niet demonisch was is het nogal vreemd dat Hij ging zeggen tegen die legio wat is je naam en ga uit van hem en je mag in de zwijnen. Dan zou je verwachten dat Hij zou zeggen: hersens genees of iets dergelijks en dan hoef je echt niet te weten hoe die hersens in elkaar zitten, dat weet Hij zelf wel en een ongeschoolde discipel zou ook gewoon kunnen zeggen: hersens genees in Jezus' Naam.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2014 11:43

Die geesten voeren in zwijnen, onreine dieren voor de joodse wet en vervolgens stortten de zwijnen in zee. Jezus zei dat degenen die zijn woorden niet geloofden hem om de werken moesten geloven en wat wilde hij hen bewijzen, dat hij een goeie psychiater was of de Christus?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2014 15:29

Hebben we het niet over twee verschillende dingen? Mij lijkt het overigens ook dat Satan niet zomaar iemand kan gaan 'bezitten', daar moet wel een duidelijke aanleiding, of uitnodiging voor zijn.

Overigens zijn er ook wel bekende gevallen waar ik op het eerste gezicht duivelse invloeden zou herkennen, bijvoorbeeld de seriemoordenaar David Berkowitz, maar aangezien ik zijn medische documenten niet kan inzien zou ik dat niet met zekerheid kunnen stellen.

Persoonlijk denk ik dat onze strijd met ons eigen vlees vele malen moeilijker is dan die met de geestelijke boosheden in de lucht...
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor hettys » 11 nov 2014 20:02

Marcus 9:
17Iemand uit de menigte antwoordde: ‘Meester, ik heb mijn zoon naar u gebracht omdat hij door een geest bezeten is en niet kan praten; 18steeds wanneer de geest hem overweldigt, gooit die hem op de grond, en dan komt het schuim hem op de mond te staan, hij knarst met zijn tanden en wordt helemaal stijf

Duidelijk geval van epilepsie. Onbekend in de tijd van Jezus. Niet zo gek dat men dacht dat het een kwade Geest was.
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2014 14:41

La maar
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor henkie » 12 nov 2014 14:48

hettys schreef:Duidelijk geval van epilepsie. Onbekend in de tijd van Jezus. Niet zo gek dat men dacht dat het een kwade Geest was.


Jezus denkt daar iets anders over:
"En toen Jezus zag dat de menigte samenstroomde, bestrafte Hij de onreine geest en zei tegen hem: Geest die maakt dat men niet kan spreken en die doof maakt, Ik beveel u: ga uit hem weg en kom niet meer in hem terug!"

Lees ook http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/10996 over maanziekte en epilepsie.

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2014 16:02

hettys schreef:Marcus 9:
17Iemand uit de menigte antwoordde: ‘Meester, ik heb mijn zoon naar u gebracht omdat hij door een geest bezeten is en niet kan praten; 18steeds wanneer de geest hem overweldigt, gooit die hem op de grond, en dan komt het schuim hem op de mond te staan, hij knarst met zijn tanden en wordt helemaal stijf

Duidelijk geval van epilepsie. Onbekend in de tijd van Jezus. Niet zo gek dat men dacht dat het een kwade Geest was.

Oh, ik wist niet dat mensen met epilepsie niet kunnen praten, buiten hun aanvallen om.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Boerin » 12 nov 2014 18:38

-
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor hettys » 12 nov 2014 23:10

hettys schreef:Marcus 9:
17Iemand uit de menigte antwoordde: ‘Meester, ik heb mijn zoon naar u gebracht omdat hij door een geest bezeten is en niet kan praten; 18steeds wanneer de geest hem overweldigt, gooit die hem op de grond, en dan komt het schuim hem op de mond te staan, hij knarst met zijn tanden en wordt helemaal stijf

Duidelijk geval van epilepsie. Onbekend in de tijd van Jezus. Niet zo gek dat men dacht dat het een kwade Geest was.

Bambi schreef: Oh, ik wist niet dat mensen met epilepsie niet kunnen praten, buiten hun aanvallen om.


Wat die stomheid betreft: geen idee. Iemand met epilepsie heeft soms meerdere handicaps. Maar vers 18 is duidelijk een geval van epilepsie.
Als jij morgen in de supermarkt iemand ziet vallen, met het schuim op z'n mond en knarsentandend stijf wordt, dan bel je 112 op te zeggen dat er gevalletje van epilepsie aan de hand is.

en het gaat niet alleen om epilepsie.. Hersenziekten waren nog niet bekend in bijbelse tijden. Als iemand met de collectebus aan de deur komt om geld op te halen voor hersenziekten, dan zeg je toch ook niet: nee hoor, ik geef niet want het is de satan en pilletjes helpen niet te de satan?
Ook gif is geschapen.

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 12 nov 2014 23:45

Mensen in de Bijbel die bezeten waren, die leefden vaak afgezonderd op kerkhoven enzo.
Dat was geen gevalletje van epilepsie.
Lees het hele stuk maar:
17 En een uit de schare, antwoordende, zeide: Meester, ik heb mijn zoon tot U gebracht, die een stommen geest heeft.
18 En waar hij hem ook aangrijpt, zo scheurt hij hem, en schuimt, en knerst met zijn tanden, en verdort; en ik heb Uw discipelen gezegd dat zij hem zouden uitwerpen, en zij hebben niet gekund.
19 En Hij antwoordden hem, en zeide: O ongelovig geslacht, hoe lang zal Ik nog bij ulieden zijn, hoe lang zal Ik u nog verdragen? Brengt hem tot Mij.
20 En zij brachten denzelven tot Hem; en als hij Hem zag, scheurde hem terstond de geest; en hij vallende op de aarde, wentelde zich al schuimende.
21 En Hij vraagde zijn vader: Hoe langen tijd is het, dat hem dit overkomen is? En hij zeide: Van zijn kindsheid af.
22 En menigmaal heeft hij hem ook in het vuur en in het water geworpen, om hem te verderven; maar zo Gij iets kunt, wees met innerlijke ontferming over ons bewogen, en help ons.
23 En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft.
24 En terstond de vader des kinds, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.
25 En Jezus ziende, dat de schare gezamenlijk toeliep, bestrafte den onreinen geest, zeggende tot hem: Gij stomme en dove geest! Ik beveel u, ga uit van hem, en kom niet meer in hem.
26 En hij, roepende en hem zeer scheurende, ging uit; en het kind werd als dood, alzo dat velen zeiden, dat het gestorven was.
27 En Jezus, hem bij de hand grijpende, richtte hem op; en hij stond op.


En als je er vanuit gaat dat het geen boze geest was, maar epilepsie, wat moet je dan met vers 25 en 26?
Of denk je dan dat òf de Heere Jezus loog, òf de Bijbelschrijvers?

Bambi

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor Bambi » 13 nov 2014 00:36

Weet je wat creepy is?
Terwijl ik bovenstaande post aan het schrijven was, begon er hier buiten een vrouw bloedstollend te krijsen.
Toen ze later in de ziekenauto lag, lag ze ook helemaal met haar hoofd te schudden en om zich heen te slaan, ze werd helemaal wild.
Toeval?

mohamed

Re: Stemmen horen - demonen of medische oorzaak?

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2014 01:16

Boze geesten werden door God gezonden (Rechters 9:23; 1 Samuel 16:16; 1 Samuel 18:10) en waren geen op zichzelf staande wezens.
Bambi schreef:Weet je wat creepy is?
Terwijl ik bovenstaande post aan het schrijven was, begon er hier buiten een vrouw bloedstollend te krijsen.
Toen ze later in de ziekenauto lag, lag ze ook helemaal met haar hoofd te schudden en om zich heen te slaan, ze werd helemaal wild.
Toeval?

Natuurlijk, wat anders? ](*,)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten