Neurobiologie: pijn en empathie (en Bijbel?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Neurobiologie: pijn en empathie (en Bijbel?)

Berichtdoor Pcrtje » 30 okt 2014 19:59

Neurobiologie problematisch voor letterlijke interpretatie van de Bijbel/Genesis?

Evenals in mijn vorige topics eerst even een aantal explicaties vooraf:

===== Explicaties =====
  1. Zowel jongeaardecreationisten als ((a)theïstisch) evolutionisten zijn welkom, mits op een fatsoenlijke manier gecommuniceerd wordt. Dit topic is niet de plek om jongeaardecreationistische onzin te rondbazuinen!!
  2. We blijven on-topic en gaan niet de schepping-versus-evolutie-discussie weer aanzwengelen. Deze discussie mag elders gevoerd worden.
  3. Je mag over de Bijbel vinden wat je zelf wilt -mits binnen de algemene regels van het forum natuurlijk- maar een letterlijke interpretatie is niet noodzakelijk om christen te kunnen zijn/genoemd te kunnen worden.

Wanneer je niet geïnteresseerd bent; andere intenties hebt en contra-productief bezig wilt of gaat zijn; of wanneer je niet bereid bent buiten je eigen kaders van zes dagen en daarmee klaar en de Bijbel is alleen letterlijk waar en wie anders zegt is dom te kijken: gelieve dan ook hier niet een bericht te posten.

ps. Ik post dit in het algemene deel van het forum zodat iedereen mee kan doen.

==============================

Dag mensen, ik wil het een en ander met jullie delen in de hoop dat we daar een vruchtba(a)r(e) gesprek en discussie over kunnen hebben. Ik vind daarbij ook leuk om wat achtergrondinformatie erbij te geven. :) Op dit moment volg ik een collegeserie over anesthesiologie met als deelonderwerp pijn. Wat is pijn eigenlijk? Hoe ontstaat pijn? Hoe verhouden pijn en allerlei andere factoren zich tot elkaar? Wat is gerefereerde pijn? Enzovoort, enzovoort. Afgelopen college kwam er een buitengewoon interessant onderwerp ter sprake: congenitale en verworven analgesieën. (Voor de niet-medici onder ons: ik zal alle medische termen zoveel mogelijk vertalen. :) )

Congenitale analgesie
Congenitaal betekent aangeboren; en analgesie is de afwezigheid van het vermogen tot het voelen van pijn. Met andere woorden: een aangeboren onvermogen om pijn te voelen. Op het eerste gezicht klinkt het voordelig maar het is een betrekkelijk ernstige conditie omdat pijn een heel belangrijk signaal is dat ons behoed voor het doen van domme dingen. De meeste mensen, bijna altijd kinderen, presenteren zich meestal met weefselbeschadigingen in de mond, zoals het herhaaldelijk stukbijten van de tong en de wangen en het onopgemerkt breken van botten. Daarnaast kunnen ernstige, pijnlijke infecties niet als zodanig opgemerkt worden en lopen mensen met deze aandoening dus een verhoogd risico op zowel het oplopen van infecties als het overlijden aan infecties.

Er zijn maar weinig gevallen van bekend maar de oorzaak van het probleem is reeds ontdekt: een defect in een specifiek spanningsafhankelijk natriumkanaal dat wij Nav1.7 genoemd hebben (van het gen SCN9A). Dit is een natriumkanaal dat zich bevindt in specifieke regio's in ons zenuwstelsel, namelijk in neuronen (zenuwcellen) die de pijnreceptoren verbindt met het centrale zenuwstelsel. Als iemand graag wil dat ik dit verder uitleg moet je het even melden, maar het komt er dus op neer dat er dus een onvermogen is om de pijnsignalen door te geven aan de hersenen. Anders gezegd: pijnprikkels worden wél geregistreerd door de pijnreceptoren maar het signaal kan níet worden doorgegeven naar het vertaalstation, de hersenen, waar het signaal wordt omgezet in het ons bekende pijngevoel. (Zie figuur 1)

Afbeelding
Figuur 1 – De gezonde situatie waarin een stimulus (bliksemicoontje) wordt geregistreerd in de receptoren (boven), doorgegeven via het neuron (midden) naar het vertaalcentrum, de hersenen, waar het signaal wordt omgezet in de sensatie van pijn (onder). Patiënten met congentiale analgesie hebben een defect in het neuron (midden) dat de verbinding vormt tussen signaalregistratie en pijnsensatie. Helaas in het Portugees.

Het geval van Alain Bastien
Een bekende patiënt binnen de Franse en Duitse anesthesiologie en neurologie is de Fransman Alain Bastien. (Over zijn conditie is een tijd terug een documentaire gemaakt, L'Homme sans douleur) Deze man was vanaf geboorte gezond. Op zijn 20ste kreeg hij echter een ernstig motorongeluk waarbij hij zodanige hersenschade opliep dat hij, na uit coma gekomen te zijn, als een zuigeling alles weer opnieuw moest aanleren. Dit is een relatief niet onbekend fenomeen na ernstige hersenbeschadigingen. Wat echter wel bijzonder is, is het volgende.

Nadat Bastien uit zijn coma was gekomen en de basale vaardigheden weer begon te leren bleef zijn emotionele gesteldheid achter. Bastiens vermogen om empathie te kunnen tonen aan anderen en zijn vermogen om empathie aan hem gericht te kunnen ontvangen bleken niet te ontwikkelen. Verder viel een chirurg iets anders op. Bastien had een gebroken neus en toen de chirurg hem daaraan wilde opereren bleek Bastien geen kik te geven toen de chirurg voor de operatie voorzichtig de neus bewoog. Ook niet toen de chirurg de neus heftiger begon te bewegen. Uiteindelijk heeft de chirurg de operatie zelfs zonder enige vorm van anesthesie Bastien geopereerd!

Deze bevindingen deden de artsen ertoe aanzetten Bastien in een fMRI-scanner te leggen. Dat is een scanner die hersenactiviteit kan meten tijdens het doen of ondergaan van bepaalde activiteiten. De uitkomst was spectaculair: zijn hersenen functioneerden relatief normaal met als grote uitzondering de cortex cingularis anterior (figuren 2, 3 en 4).

Afbeelding
Figuur 2 – De locatie van de cortex cingularis anterior (rood) in de hersenen.

Afbeelding
Figuur 3 – Een voorbeeldafbeelding van een fMRI-scan van het anterieure (voorkant) deel van het hoofd. Het is mij onduidelijk of deze ook van Bastien zijn. Anyways, de hersenen zijn als het ware horizontaal doorgesneden en je kijkt tegen de onderkant aan. De gele en rode gebieden duiden op een verhoogde activiteit van de hersengebieden tijdens de activiteiten die de betreffende persoon onderging terwijl hij in de scanner lag. (Pathologisch in deze foto zijn overigens de veel te grote ventrikels (=de grote zwarte X in het midden).

Afbeelding
Figuur 4 – Verder ingezoomd op de cortex cingularis anterior van in dit geval Bastien, die omlijnd is. Duidelijk is te zien dat er geen (verhoogde) activiteit is in dit hersengedeelte.

Zoals jullie denk ik wel weten zijn de hersenen op een zodanige manier georganiseerd dat elk deel van de hersenen een specifieke functie uitvoert. Het uiteindelijke product van deze functies is overigens wel meer dan de som van alle afzonderlijke delen omdat er ook een hoop informatie wordt gecommuniceerd tussen de verschillende delen. In ieder geval, de cortex cingularis anterior is een hersengedeelte dat een belangrijke rol vervuld in de rationele cognitieve functies zoals beloninganticipatie, het nemen van beslissingen, empathie, emotie en pijn. De bevindingen die men vond kwamen overeen en waren terug te leiden tot één dysfunctionerend hersengebied.

Dhr. Bastien is overigens helaas niet oud geworden. Door zijn empathische onvermogen geraakte hij in een sociaal isolement en zijn onvermogen pijn te voelen was erg gevaarlijk voor hem.

Consequenties
Wat kunnen we hiervan leren? Wel, dat het registeren en emotioneel reageren op pijn en empathie neurobiologisch gezien heel nauw met elkaar verweven zijn. Uit andere studies is gebleken dat dit patroon steeds weer terugkomt. Denk bijvoorbeeld eens aan sociopaten, zij hebben meestal een verhoogde pijndrempel. Met andere woorden: het sociale vermogen van iemand is omgekeerd evenredig met zijn vermogen tot het voelen van pijn.

Ik heb hier een tijd over nagedacht en moest uiteindelijk denken aan de religieuze consequenties van deze bevindingen. Hoe zou er een wereld zonder pijn kunnen bestaan zonder dat er af gedaan wordt aan het vermogen van de mens om empathisch te kunnen zijn? Als we redeneren vanuit deze neurobiologische werkelijkheid is het dus onmogelijk om in een wereld zonder pijn te leven zonder af te doen aan empathische vermogens. Mocht er een fysieke wederopstanding zijn dan zal dat met een stel gereorganiseerde hersenen moeten, of niet?

Ook moest ik denken aan de schepping en zondeval. Veel christenen beweren dat er vóór de zondeval geen pijn was. Maar kan dat eigenlijk wel? Want dat zou ook betekenen dat de mensen (en dieren overigens ook) niet in staat waren tot empathisch vermogen voor de zondeval. Dat valt niet te rijmen met hetgeen Genesis daarover zegt. Immers, in Genesis leefde de mens mét God (en daar is empathie voor nodig) in een perfecte wereld (waar geen pijn was). De meesten van jullie weten mijn standpunt in dezen denk ik wel, maar ik vind dat ik wel over alle mogelijkheden moet nadenken. (Met dank aan Jeewee in het vorige topic. ;) ) Het enige wat ik kon bedenken was dat de hersenen vóór de zondeval anders waren en dat God tijdens de zondeval de hersenen van Adam en Eva compleet heeft moeten herorganiseren tot datgene wat het nu is. Maar dat lijkt me nogal vergezocht. Of zie ik iets over het hoofd? Kirdneh?

EDIT: typfoutje eruit gehaald.
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 30 okt 2014 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Neurobiologie: pijn en empathie (en Bijbel?)

Berichtdoor Boerin » 30 okt 2014 20:28

Er staat toch nergens dat er geen pijn was voor de zondeval? Alleen geen ziekte en dood. In de hemel zal geen pijn meer zijn maar dan heb je alleen een geest. God ervaarde ook pijn zonder lichamelijke hersenen. Het smartte Hem in Zijn hart.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2014 19:54

Wat een interessant verband. Ergens ook wel logisch voor een sociale soort als de mens. Pijn is toch en grootste natuurlijke drijfveer om gedrag te veranderen, dus is het niet heel gek dat sociaal zijn en pijn met elkaar te maken hebben. Als je door de groep wordt genegeerd, doet dat dus fysiek pijn. Je zou kunnen kijken hoe het zit met dieren die in mindere mate sociaal zijn.

En verder zet het weer een steen onder mijn gedachte dat de Zondeval alles verklaart, zolang je je maar niet te druk maakt om al dat detailwerk :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2014 19:59

Pcrtje schreef:Ook moest ik denken aan de schepping en zondeval. Veel christenen beweren dat er vóór de zondeval geen pijn was. Maar kan dat eigenlijk wel? Want dat zou ook betekenen dat de mensen (en dieren overigens ook) niet in staat waren tot empathisch vermogen voor de zondeval. Dat valt niet te rijmen met hetgeen Genesis daarover zegt. Immers, in Genesis leefde de mens mét God (en daar is empathie voor nodig) in een perfecte wereld (waar geen pijn was). De meesten van jullie weten mijn standpunt in dezen denk ik wel, maar ik vind dat ik wel over alle mogelijkheden moet nadenken. (Met dank aan Jeewee in het vorige topic. ;) ) Het enige wat ik kon bedenken was dat de hersenen vóór de zondeval anders waren en dat God tijdens de zondeval de hersenen van Adam en Eva compleet heeft moeten herorganiseren tot datgene wat het nu is. Maar dat lijkt me nogal vergezocht. Of zie ik iets over het hoofd? Kirdneh?

Ze waren wel in staat om pijn te voelen, maar omdat er geen zonde was, werd er geen pijn veroorzaakt.
En dat is de clou.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 31 okt 2014 21:01

Bambi schreef:Ze waren wel in staat om pijn te voelen, maar omdat er geen zonde was, werd er geen pijn veroorzaakt.
En dat is de clou.
Dat is nou juist het probleem: neurobiologisch onderzoek wijst uit dat kinderen die nooit pijn voelen sociaal en mentaal achterblijven. Het kunnen voelen van pijn en het ontwikkelen van empathische vermogens zijn zodanig verbonden dat ze niet zonder kunnen. Als Adam en Eva wel pijn kónden voelen maar in de praktijk níéts voelden, dan zouden zij niet in staat kunnen zijn tot empathie.

Dan zou je reactie waarschijnlijk nu zijn dat God hen perfect en volwassen schiep dus dat zij het betreffende hersengebied reeds ontwikkeld ingeschapen kregen, of niet? Het probleem daarvan is dat in de biologie alle structuren en weefsels die niet gebruikt worden atrofiëren (= afgebroken worden of verminderen in aantal/grootte). (Denk aan spieren: bedlegerige mensen hebben na verloop van tijd geen spieren meer over. Dat kan zelfs al na enkele weken.) Oftewel: als zij nooit pijn voelden én God had hun hersenen perfect ingeschapen dan zou de ACC alsnog atrofiëren en hun empathische vermogens verminderen.

Hoe zit dat dan?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2014 21:29

Ik denk dat je de zaak omdraait.
Kinderen die niet in staat zijn om pijn te voelen, hebben dat door een gebrek in de hersenen die er al was.
Het gebrek in de hersenen is er niet gekomen, omdat ze geen pijn gedaan werd.
Alles is inderdaad goed geschapen en alles werkte.
Dat niet alle hersencellen gebruikt worden, wil niet zeggen dat die afsterven.
Een kind dat bepaalde hersencellen niet gebruikt, kan die op latere leeftijd prima gebruiken.
Die kunnen getraind worden.
Kijk bijvoorbeeld naar de kinderen die door dieren zijn opgevoed en later door mensen zijn heropgevoed.
Ook zie je mensen die na een hersenbloeding of herseninfarct, die na verloop van tijd toch weer hun spraak terugkrijgen, omdat andere gebieden in de hersenen het overnemen.
Ik zag gisteren een jongen bij Hart van Nederland, die door verbrijzeling van een ruggenwervel, een dwarsleasie had.
Hij zou nooit meer kunnen lopen.
Maar langzamerhand kwam het gevoel in zijn benen weer terug en kon hij weer wel lopen.
Ook zie je mensen die na een hersenongeluk waarbij veel beschadigd is, door zuurstof therapie weer bepaalde hersenfunkties terugkrijgen.

Hersencellen sterven alleen af als ze geen zuurstof krijgen, wat ook gebeurd bij alcohol en drugs. Hersencellen die gewoon niet gebruikt worden, krijgen gewoon nog zuurstof en sterven dan niet af.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2014 21:42

En spieratrofie wil zeggen dat de omvang en dus de kracht van de spieren afneemt.
Maar ze verdwijnen niet, je blijft die spieren gewoon houden.
En na een ziekbed kunnen ze gewoon weer getraind worden en weer in volume toenemen en krachtiger worden.

Zou wel handig zijn als cellen die niet gebruikt werden helemaal verdwenen.
Dan was er geen overgewicht meer, want dan zouden de vetcellen ook helemaal verdwijnen. 8)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 31 okt 2014 21:53

Bambi schreef:Ik denk dat je de zaak omdraait.
Kinderen die niet in staat zijn om pijn te voelen, hebben dat door een gebrek in de hersenen die er al was.
Het gebrek in de hersenen is er niet gekomen, omdat ze geen pijn gedaan werd.
Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Het punt is dat de vermogens voor pijnsensatie en empathie samen gevormd worden. Elk kind wordt geboren met hersenen die nog gevormd moeten worden in de richting van hetgeen wij bijvoorbeeld allebei hebben. Met andere woorden: kinderen die zonder pijn opgroeien ontwikkelen ook zeer slecht empathische vermogen. Oftewel: in het beginstadium zijn de hersenen van het kind goed en is het kind verder gezond. Maar als het kind in de loop der tijd geen pijnsignalen te verwerken krijgt ontwikkelt het centrum voor empathie zich ook niet. Er ontstaat dus een gebrek terwijl dat er eerst niet was; en dat komt doordat ze geen pijn voelen.

Bambi schreef:Dat niet alle hersencellen gebruikt worden, wil niet zeggen dat die afsterven.
Klopt. Maar neurobiologisch onderzoek wijst wel in die richting. Er worden continu nieuwe verbindingen gelegd terwijl de verbindingen die niet (meer) gebruikt worden verdwijnen. Op kinderleeftijd vinden dergelijke processen het meest plaats. (Dat is dan ook de reden dat alcohol, dat interfereert in dat proces, niet gedronken moet worden door kinderen.)

Bambi schreef:Een kind dat bepaalde hersencellen niet gebruikt, kan die op latere leeftijd prima gebruiken.
Die kunnen getraind worden.
Kijk bijvoorbeeld naar de kinderen die door dieren zijn opgevoed.
Dan hebben we het over hersengedeelten en niet cellen. Maar een kind dat een hersengedeelte nooit heeft gebruikt kan het later ook nooit meer ontwikkelen. Een kind dat doof of blind geboren wordt en voor een bepaalde leeftijd niet alsnog gehoor- of visusprikkels te verwerken krijgt, kan nooit meer later weer horen of zien. Met andere woorden: er ligt een 'basisplan' klaar in de hersenen van een kind maar als (delen van) dat plan niet worden geactiveert verdwijnen ze en kunnen ze nooit meer ontwikkeld worden.

Dat heeft dus als consequentie dat een kind dat op jonge leeftijd geen pijn te verwerken krijgt op latere leeftijd dat ook nooit meer kan ontwikkelen.

Bambi schreef:Ook zie je mensen die na een hersenbloeding of herseninfarct, die na verloop van tijd toch weer hun spraak terugkrijgen, omdat andere gebieden in de hersenen het overnemen.
Klopt, dat noemen we met een mooi woord plasticiteit. Maar dan hebben we het over mensen die dus ontwikkelde hersengebieden hebben. Er zitten overigens behoorlijke grenzen aan deze plasticiteit. Een kind kan het beter dan een 60-plusser en een ander hersengedeelte kan het nooit volledig, afdoende overnemen.

Bambi schreef:Hersencellen sterven alleen af als ze geen zuurstof krijgen, wat ook gebeurd bij alcohol en drugs. Hersencellen die gewoon niet gebruikt worden, krijgen gewoon nog zuurstof en sterven dan niet af.
Dat is onwaar. Dagelijks sterven er miljoenen cellen in je lichaam door apoptose. Dat wil zeggen: geprogrammeerde celdood. Cellen die geen zuurstof krijgen kunnen ook dood gaan door apoptose maar ook op een acute, necrotische manier. In ieder geval sterven er ook dagelijks tig hersencellen door apoptose omdat ze niet gebruikt worden.

Álle cellen die niet geprikkeld worden zetten zichzelf aan tot celdood. Een soort zelfmoord, dus. Maar dat is nuttig voor het organisme omdat de materialen hergebruikt kunnen worden.

Terug naar het onderwerp
Dat brengt mij dus terug bij het onderwerp: als Adam en Eva als kinderen geschapen zouden zijn hadden ze nooit empathie kunnen ontwikkelen omdat ze geen pijn te verwerken kregen. Als Adam en Eva als volwassenen zouden zijn geschapen zouden hun empathische vermogens een stuk lager liggen doordat ze geen pijnprikkels te verwerken kregen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 31 okt 2014 21:57

Bambi schreef:En spieratrofie wil zeggen dat de omvang en dus de kracht van de spieren afneemt.
Maar ze verdwijnen niet, je blijft die spieren gewoon houden.
De spier als geheel blijft behouden. De massa van de spier is ernstig verlaagd. Evenals het aantal spiercellen. (Hoewel dat enigszins lastig is bij spieren omdat spiercellen intercommunicatieve verbindingen hebben, zodanig dat ze 'versmelten'.)

Bambi schreef:En na een ziekbed kunnen ze gewoon weer getraind worden en weer in volume toenemen en krachtiger worden.
Met als verschil dat dat bij hersenen niet kan. Want hersencellen delen zich (vrijwel) niet, zeker niet op oudere leeftijd. Na een jaar of 16-21 houdt het wel op.

Bambi schreef:Zou wel handig zijn als cellen die niet gebruikt werden helemaal verdwenen.
Dat is dus ook gewoon echt zo.

Bambi schreef:Dan was er geen overgewicht meer, want dan zouden de vetcellen ook helemaal verdwijnen. 8)
Dat is onjuist, want vetcellen worden júist gebruikt bij bedlegerigheid. Vetcellen zijn geprogrammeerd om altijd zoveel mogelijk op te slaan tenzij de vetten nodig zijn voor verbranding. Andere cellen, zoals spier- en hersencellen zijn geprogrammeerd om te verdwijnen wanneer ze niet nodig zijn tenzij ze gestimuleerd worden.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2014 23:40

Ik heb altijd begrepen dat hersencellen de enige cellen zijn die nadat de hersenen ontwikkeld zijn, niet meer bijgemaakt worden.
Dus het lijkt me stug dat cellen zo maar afsterven als ze niet gebruikt worden.
Dan is er toch weinig hoop voor al die huwelijken waar mannen alleen het gedeelte van hun hersenen gebruiken, door het kijken naar porno.
En mensen die braaf alle sexualiteit uitbannen uit hun hersenen voordat ze de ware tegenkomen, die kunnen dus ook geen sex meer hebben als ze eenmaal getrouwd zijn, omdat dat deel in de hersenen dan al is afgestorven?
En de eeuwige vrijgezel die 40 jaar alleen is geweest, die kan dan als hij op zijn 60e een partner tegenkomt, ook geen gewone relatie meer aangaan, omdat dat stuk van zijn hersenen is afgestorven?
Lijkt me echt stug, vooral omdat hersencellen niet meer bijgemaakt worden, lijkt me dat God daar wel een ander constructie voor heeft bedacht.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2014 09:05

Het lijkt me dat als Eva per ongeluk op Adams teen stond hij het wel voelde.
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2014 09:30

Boerin schreef:Er staat toch nergens dat er geen pijn was voor de zondeval? Alleen geen ziekte en dood. In de hemel zal geen pijn meer zijn maar dan heb je alleen een geest. God ervaarde ook pijn zonder lichamelijke hersenen. Het smartte Hem in Zijn hart.

‘Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.

Er was dus al wel een beetje pijn.
:wink:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2014 10:05

mealybug schreef:‘Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.

Ja goeie!
Overigens vind ik ze ook niet erg empathisch overkomen. Niet zoiets van: Laten we maar niet zondigen, want misschien doen we God daar pijn mee.
Zach91

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 01 nov 2014 10:53

Bambi schreef:Ik heb altijd begrepen dat hersencellen de enige cellen zijn die nadat de hersenen ontwikkeld zijn, niet meer bijgemaakt worden.
Dus het lijkt me stug dat cellen zo maar afsterven als ze niet gebruikt worden.
Ik presenteer de feiten, Bambi. Of je het nou kunt geloven of niet...

Bambi schreef:En mensen die braaf alle sexualiteit uitbannen uit hun hersenen voordat ze de ware tegenkomen, die kunnen dus ook geen sex meer hebben als ze eenmaal getrouwd zijn, omdat dat deel in de hersenen dan al is afgestorven?
Nee, want er zijn continu seksuele prikkels.

Bambi schreef:En de eeuwige vrijgezel die 40 jaar alleen is geweest, die kan dan als hij op zijn 60e een partner tegenkomt, ook geen gewone relatie meer aangaan, omdat dat stuk van zijn hersenen is afgestorven?
Onjuist, want er is niet één hersengebied voor (vaste) relaties.

mealybug schreef:‘Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.

Hee, dat is interessant. Is dat de letterlijke betekenis van het Hebreeuwse woord?

Waar komt de mythe dan vandaan dat Adam en Eva zonder pijn leefden voor de zondeval?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 01 nov 2014 10:56

Pcrtje schreef:Hee, dat is interessant. Is dat de letterlijke betekenis van het Hebreeuwse woord?
Ik heb het even opgezocht en er staat inderdaad 'vermenigvuldigen'. En dat kan alleen als er al pijn was.

Dus tóch pijn in de hof van Eden. Hoe kon het daar dan zeer goed zijn? :P

Terug naar “Archief”