Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor tulp » 07 jan 2016 18:54

_Sjors_ schreef: Overigens wordt de nadruk nu behoorlijk gelegd op depressies, echter de DSM bestaat uit verschillende assen met ieder zijn "ziektes/aandoeningen".
Sjors.


Je illustreert precies waarover ik al eerder mijn verbazing uitsprak: het onderscheid wat je maakt tussen lichamelijk ziek en psychisch ziek.
Je zet psychische ziekten en aandoeningen zelfs tussen aanhalingstekens, alsof je dat niet serieus neemt.
Daar verbaas ik me over.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 07 jan 2016 20:54

tulp schreef:Je illustreert precies waarover ik al eerder mijn verbazing uitsprak: het onderscheid wat je maakt tussen lichamelijk ziek en psychisch ziek.Je zet psychische ziekten en aandoeningen zelfs tussen aanhalingstekens, alsof je dat niet serieus neemt. Daar verbaas ik me over.


Dat mag. Dat mensen met problemen te kampen hebben, twijfel ik niet aan. Maar (symptomatisch)gedrag als ziekte weg zetten, is niemand mee geholpen. Daarmee houd je jezelf voor de gek.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 07 jan 2016 21:11

_Sjors_ schreef:
En ik krijg de indruk dat u aan het veralgemeniseren bent. Nergens beweer ik dat alle ziekten/aandoeningen eigen schuld zijn, in die zin dat je niks kan overkomen. Ik heb het over psychische aandoeningen, die in mijn optiek in veruit de meeste gevallen bestaat uit omgaan met problemen en daaruit voortvloeiend gedrag. Overigens wordt de nadruk nu behoorlijk gelegd op depressies, echter de DSM bestaat uit verschillende assen met ieder zijn "ziektes/aandoeningen". Kijk ook eens naar de persoonlijkheidsstoornissen bv. Als er ergens sprake is van gedrag, dan daar!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Sprake van gedrag is overal waar levende individuën zijn mn beste.
geconfronteerd worden met problemen waar je geen raad mee weet kan inderdaad zoveel stress opleveren dat je verkeerde copingsmechanismes opbouwt en daaruit voortvloeiende een of meerdere psychische stoornissen krijgt. Dit maakt de verandering die je hersenen hierdoor ondergaan echter niet minder reëel. Hersenen zijn een orgaan waar wij relatief gezien nog niet vee van weten, maar wel een zeer belangrijk orgaan. Waar wij vroeger dachten dat dit een statisch, weinig veranderend orgaan was, wordt nu meer en meer ontdekt dat het juist bestaat uit verbindingen die door bepaalde stofjes gestuurd kunnen worden. Deze verbindingen groeien en worden sneller naarmate ze meer gebruikt worden en verdwijnen bij verwaarlozing. Bijboorbeeld de amygdala, het gedeelte van onze hersenen dat onze controle over emoties bepaald, breekt af bij een teveel aan stresshormoon cortisol. Hierdoor kunnen mensen hun emoties minder goed besturen en voelen ze overweldiginder. Antidepressiva helpen dit weer te herstellen (als de juiste medicijnen bij de juiste persoon terecht komen). Je kunt dit allemaal bij God neerleggen en net als ik geloof dat hij doden tot leven kan wekken, zo geloof ik ook dat hij dit kan genezen als hij wil. Maar dat vind ik bij kanker gern reden om chemo te weigeren, en bij depressie geen reden om antidepressiva te weigeren. Ons orgaan hersenen verschilt alleen met andere organen in de zin van mogelijke therapieën. Waar namelijk bij andere organen enkel medicatie kan worden gebruikt, kunnen hersenen ook verbeteren of verslechteren met psychologische therapieën. Alleen juist omdat psychologie zo dicht bij ons denken als mensen komt voelt dat eng. Kan je gaan twijfelen aan jezelf en uit angst daarvoor proberen sommige mensen het dan maar niet. Het is ook eng omdat elk mens anders is dus niet iedereen bij hetzelfde baat heeft, wat betekent dat de therapeut waarbij je terecht komt voor jou niet goed kan zijn waar hij voor anderen wel hielp.
Therapeuten moeten bewust zijn van de invloed die ze kunnen hebben en een mens helpen zonder zijn/haar eigen ik daarbij te verliezen. De hulpbehoevende moet ook in zijn kwetsbaarheid eigen keuzes maken en die niet laten bepalen door de therapeut. Het enge is voor verl mensen dat ze bij een verkeerde therapeut hun eigen ik denken te kunnen verliezen.
Ik heb persoonlijk ook aan der lijve ondervonden dat psychologische hulp zeer schadelijk kan zijn. Als je gedrag in een kwetsbare positie verkeerd geïntrepeteerd wordt kunnen therapeuten verkeerde beslissingen nemen die (levens)lange gevolgen kunnen hebben voor zelf- of wereldbeeld van cliënt als ze niet gecorrigeerd worden. Toch kan therapie ook zeer behulpzaam zijn, mits juist toegepast.
Je moet ook beseffen dat ons gedrag voortdurend in ontwikkeling is. Als kind kan je in een onnatuurlijke situatie zitten waarin een bepaald gedrag nodig is om te kunnen overleven. de ontwikkeling raakt hierdoor op een zijspoor. Daarvoor kan therapie helpen, plus indien nodig uit die situatie gehaald worden. Van zo'n kind in het brein van de ontwikkeling kun je misschien nog begrijpen dat het zichzelf hier niet uit kan redden. Maar dit is niet enkel van toepassing op kinderen. Ook volwassenen met emotionele achterstanden door erfelijke stoornissen als autisme en verwanten of door onaangeboren hersenletsel zijn hierin vaak niet zelfredzaam. Over het algemeen mensen met slecht zelfbeeld, weinig assertiviteit blijven vaak langer dan goed voor ze is in emotioneel ongezonde situaties. Dit veroorzaakt verl psychisch leed. We hebben nu eenmaal te dealen met een zondeval die niet alleen lichamelijke ziektes veroorzaakt maar ook veel geestelijke. Het lijkt mij logisch dat hierin therapieën en gebed hand in hand gaan, niet het een of het ander maar beide
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 07 jan 2016 22:26

Als je me het vuur aan de schenen zou leggen en me dwingen een 'nadeel' van de psychologie op te noemen, dan is het de realisatie dat wij als mens helemaal niet zo uniek zijn onder elkaar. We willen graag ieder ons eigen unieke sneeuwvlokje zijn, en psychologie haalt ons uit die droom. We lijken - ook geestelijk - veel meer op elkaar dan we denken.

Dat heeft natuurlijk ook voordelen: je bent nooit de eerste of enige met een bepaald probleem; er bestaat waarschijnlijk zelfs standaardtherapie die bewezen helpt voor je probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor mohamed » 07 jan 2016 23:11

Psychologie is een mes wat snijdt aan twee kanten, sommigen zijn er heel rijk mee geworden te denken aan Mark Zuckerberg.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 07 jan 2016 23:35

Mortlach schreef:Dat heeft natuurlijk ook voordelen: je bent nooit de eerste of enige met een bepaald probleem; er bestaat waarschijnlijk zelfs standaardtherapie die bewezen helpt voor je probleem.


Problemen zijn er al vanaf het moment van de zondeval. Problemen zijn nog ouder dan het oudste beroep! Echter deel ik je mening niet dat we als mens dusdanig op elkaar lijken dat een standaardtherapie afdoende zou zijn. Elk mens is uniek, dus ook uniek in omgaan met problematiek.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 07 jan 2016 23:49

Mortlach schreef:Als je me het vuur aan de schenen zou leggen en me dwingen een 'nadeel' van de psychologie op te noemen, dan is het de realisatie dat wij als mens helemaal niet zo uniek zijn onder elkaar. We willen graag ieder ons eigen unieke sneeuwvlokje zijn, en psychologie haalt ons uit die droom. We lijken - ook geestelijk - veel meer op elkaar dan we denken.

Dat heeft natuurlijk ook voordelen: je bent nooit de eerste of enige met een bepaald probleem; er bestaat waarschijnlijk zelfs standaardtherapie die bewezen helpt voor je probleem.


Ik ben maat wat blij dat ik niet de enige ben die met mijn soort problematiek rondloopt. Toch merk ik dat het bij elk mens maatwerk is, ookal hebben ze hetzelfde stickertje
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2016 09:33

Natuurlijk blijven mensen wel individuen, maar gedrag en reacties zijn vaak gewoon te voorspellen op basis van fundamentele persoonlijkheidstypen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 08 jan 2016 11:54

Mortlach schreef:Natuurlijk blijven mensen wel individuen, maar gedrag en reacties zijn vaak gewoon te voorspellen op basis van fundamentele persoonlijkheidstypen.


Occult temperamentengebeuzel!
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2016 12:22

_Sjors_ schreef:Occult temperamentengebeuzel!

Ik had voor mijzelf een klein voorspellinkje gedaan wie er op welke manier zou reageren, gewoon om Mortlach zijn stelling te testen.
Ik had zowel de reageerder als het eerste word goed...
Wellicht klopt het dus toch ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Katlheen » 08 jan 2016 12:29

Dat mag. Dat mensen met problemen te kampen hebben, twijfel ik niet aan. Maar (symptomatisch)gedrag als ziekte weg zetten, is niemand mee geholpen. Daarmee houd je jezelf voor de gek.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.


En onder welk kopje zou je bijvoorbeeld een aandoening als Gilles de la Tourette willen plaatsen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 08 jan 2016 12:39

Katlheen schreef:En onder welk kopje zou je bijvoorbeeld een aandoening als Gilles de la Tourette willen plaatsen?


Die zou ik onder de noemer "laster" plaatsen/zetten.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2016 12:44

_Sjors_ schreef:Die zou ik onder de noemer "laster" plaatsen/zetten.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

En dat zou ik dan weer onder laster willen plaatsen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Katlheen » 08 jan 2016 12:53

Die zou ik onder de noemer "laster" plaatsen/zetten.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.


Want??
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Johan100 » 08 jan 2016 13:05

om nog even wat duistere uitwerkingen van psychologie en elementen naar voren te brengen n.a.v. de stelling van het topic: zijn jullie bekend met brainwashing (hersenspoeling) en mind-control?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 jan 2016 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast