Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Bescheiden » 28 okt 2014 15:39

Leven en plezier maken, dat is ware psychologie. Je laten analyseren vind ik gevaarlijk en het resultaat is nooit absoluut. Een vrije geest valt ook niet te analyseren vind ik, die moet je gewoon met rust laten. Een geest in rust vind ik goed om te hebben. Een geest in rust vind ik een levende geest. Een geest in rust doet je leven. Heb je een actieve geest zoals men dat noemt dan is je geest niet in rust en heb je ergens last van. Een gezonde geest hebben is niet gewaar zijn van je geest. Alles gaat vanzelf met een gezonde geest.

In het leven zijn we ook onderhevig aan een leer. Voor de ene is dat de leer van Christus, voor de andere demonenleer.

Misschien vind ik psychologie gevaarlijk omdat ikzelf ook aan demonen en/of kwade geesten onderhevig ben. Ik voel me nog niet volledig geaard in het gezonde. Ik lijd geestelijk en vind het helemaal niet leuk als ze me proberen te analyseren want dan begin ik domme dingen te zeggen en ongewild te liegen, dan maken zij daar een analyse van en het gevolg daarvan is dat ik de rest van m'n leven in behandeling mag.

Alles wat men bij mij geanalyseerd heeft is onwaar en verwerpelijk, of op z'n minst toch niet absoluut. Men hoeft zich helemaal niet te laten analyseren vind ik. Het is een inbreuk op één of ander recht vind ik. Als je maar op die manier mensen kan leren kennen door alles uit hen te sleuren dan vind ik dat een grote inbreuk op een bepaalde spirituele wet.

Mensen leer je kennen door er mee door het leven te gaan, niet door te psycholoseren.

Ik uit een beetje mijn woede die ik verkregen heb door mijn opname in een psychiatrie. Daar, hierbij weet ja dat nu ook. De psychologie die op mij afgevuurd werd vind ik maar iets doods en heeft mij nog nooit een stap verder gebracht, of het is sluwer te worden in mij aanpak ertegenover.

Door het gerecht aan psychologen en psychiaters overgelaten worden is een echt zweer.

Ik heb niets misdaan, ik ben geen crimineel, men zegt dat ik mijn opname te danken heb aan het gebruik van canabis. Ik wil canabis hierbij niet goedpraten, maar ik vind het onfair mij daardoor psychologisch labiel te verklaren terwijl ik veeleer last had van de mensen in mijn omgeving en onrecht. Ik heb nooit geklaagd van het canabis roken en vond het altijd leuk om te doen.

Tja, dat ben ik nu allemaal kwijt hier.

De psychiatrie is natuurlijk de plek waar je met psychologie geconfronteerd wordt en ik moet zeggen dat ik het niets anders vind dan mensonterend.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Jan » 28 okt 2014 16:12

Mat. 11 schreef:28Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.
29Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Boerin » 28 okt 2014 16:25

Bescheiden schreef:Leven en plezier maken, dat is ware psychologie. Je laten analyseren vind ik gevaarlijk en het resultaat is nooit absoluut. Een vrije geest valt ook niet te analyseren vind ik, die moet je gewoon met rust laten. Een geest in rust vind ik goed om te hebben. Een geest in rust vind ik een levende geest. Een geest in rust doet je leven. Heb je een actieve geest zoals men dat noemt dan is je geest niet in rust en heb je ergens last van. Een gezonde geest hebben is niet gewaar zijn van je geest. Alles gaat vanzelf met een gezonde geest.

In het leven zijn we ook onderhevig aan een leer. Voor de ene is dat de leer van Christus, voor de andere demonenleer.

Misschien vind ik psychologie gevaarlijk omdat ikzelf ook aan demonen en/of kwade geesten onderhevig ben. Ik voel me nog niet volledig geaard in het gezonde. Ik lijd geestelijk en vind het helemaal niet leuk als ze me proberen te analyseren want dan begin ik domme dingen te zeggen en ongewild te liegen, dan maken zij daar een analyse van en het gevolg daarvan is dat ik de rest van m'n leven in behandeling mag.

Alles wat men bij mij geanalyseerd heeft is onwaar en verwerpelijk, of op z'n minst toch niet absoluut. Men hoeft zich helemaal niet te laten analyseren vind ik. Het is een inbreuk op één of ander recht vind ik. Als je maar op die manier mensen kan leren kennen door alles uit hen te sleuren dan vind ik dat een grote inbreuk op een bepaalde spirituele wet.

Mensen leer je kennen door er mee door het leven te gaan, niet door te psycholoseren.

Ik uit een beetje mijn woede die ik verkregen heb door mijn opname in een psychiatrie. Daar, hierbij weet ja dat nu ook. De psychologie die op mij afgevuurd werd vind ik maar iets doods en heeft mij nog nooit een stap verder gebracht, of het is sluwer te worden in mij aanpak ertegenover.

Door het gerecht aan psychologen en psychiaters overgelaten worden is een echt zweer.

Ik heb niets misdaan, ik ben geen crimineel, men zegt dat ik mijn opname te danken heb aan het gebruik van canabis. Ik wil canabis hierbij niet goedpraten, maar ik vind het onfair mij daardoor psychologisch labiel te verklaren terwijl ik veeleer last had van de mensen in mijn omgeving en onrecht. Ik heb nooit geklaagd van het canabis roken en vond het altijd leuk om te doen.

Tja, dat ben ik nu allemaal kwijt hier.

De psychiatrie is natuurlijk de plek waar je met psychologie geconfronteerd wordt en ik moet zeggen dat ik het niets anders vind dan mensonterend.

Mee eens, maar cannabis vind ik ook duister/ gevaarlijk. Ik ben zelf opgenomen geweest. Eerst leek het leuk die christelijke psychologie. Toen gingen ze me pushen om toch vooral naar een christelijke psychiater te gaan met van die geweldige medische drugs, want dan zou het allemaal goedkomen met de stofjes in de hersenen. Ik had gewoon last van een demoon, die hadden ze eruit moeten knikkeren. In plaats daarvan kreeg ik prozac en deed een zelfmoordpoging door die zooi en kwam in een inrichting terecht waar ik ook een paar keer ging blowen stiekem en nog meer gebonden werd. Ben van m'n geloof afgevallen toen en in de zooi terecht gekomen. Ben teruggekomen tot God en in een keer met alle oxazepam en antidepressiva gestopt en God heeft me genezen en vrijgezet. Vreselijk was het, ze namen je totaal niet serieus, je werd behandeld of je een volslagen idioot was. Hop stop er nog maar een pil in. Als je hulp nodig hebt om bevrijd en genezen te worden, pm me maar, weet nog wel een adres en je kunt ook T.B. Joshua op youtube kijken, die bidt voor mensen die kijken. Een stel uit Nederland die niet in de psychiatrie geholpen konden worden zijn daar naartoe gegaan en compleet genezen, maar gebeurt in Nederland ook nu. Als je alles gaat geloven wat ze over je uitspreken, wat een ellende. Ik ben gewoon Gods Woord gaan spreken en niet gaan kijken naar wat ik zag of voelde maar wat God over me zegt. Ik ben genezen door de striemen van Jezus. Ik ben een nieuwe schepping, ik ben de gerechtigheid Gods in Christus.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Bescheiden » 28 okt 2014 16:34

Bedankt dat je dat wou delen boerin en bedankt voor de quote Jan. Ik voel me erdoor aanvaard. Dank jullie en dank aan God voor jullie :-({|=

Ik zat telkemale met de vrees dat als ik met mijn verhaal afkom dat ze me niet zouden aanvaarden. Hier heb ik alleszinds wel de indruk van aanvaard te worden en boerin, je hebt helemaal gelijk, die mensen daar houden mensen voor volslagen idioten.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Jan » 28 okt 2014 18:35

Ja die pillen zijn rotzooi. Heb daar al genoeg slechte verhalen over gehoord en gelezen.
Bijeffecten van antidepressiva kunnen zijn... depressiviteit. Vooral als je gelijk stopt met die troep. Want dan ontstaat er snel een groot tekort aan de stoffen die je nodig hebt om je goed te voelen. Het is dan ook geen genezing maar een chemische verslaving. Je lichaam krijgt die pillen om zich goed door te voelen en zal zelf geen moeite meer doen om desbetreffende stoffen aan te maken. De kunst is juist om je lichaam (en geest) weer in balans te krijgen op een natuurlijke manier.

God geeft alles in Zijn woord en in Zijn schepping om door genezen te worden. Door Zijn woorden opbouwende praktische tips om te weten wie je mag zijn door Jezus kracht en hoe je mag zijn.
En in Zijn schepping gezonde voeding om de nodige stoffen in de juiste verhoudingen binnen te krijgen. En ook geneeskrachtige kruiden.
Maar als het gaat om cannabis met het doel om high te worden zeg ik nee. Zeker het spul dat gekweekt is voor een hoog thc gehalte is niet meer natuurlijk te noemen. Bovendien hebben alle geestveruimende middelen het gevaar om geleiders van demonen te zijn. Je denken en voelen wordt op die manier negatief beinvloed. De Bijbel zegt ons waakzaam te zijn, nuchter te blijven. Niet dat je geen wijntje meer mag drinken als je weet dat je het best kan hebben. Maar stevig doordrinken of voor zo'n grote sigaret gaan... nee dat is niet de bedoeling. Juist voor je bestwil om rustig te kunnen zijn.

Verder zijn er nog wel praktische dingen te verzinnen waar ze wellicht in de psychiatrie geen aandacht aan schenken. Denk aan welke muziek je luistert en waar je naar kijkt op tv. Denk aan diverse elektrosmog straling wat een goede nachtrust kan verhinderen en ook dagrust... Je zult maar net gevoelig zijn voor wifi en andere straling. Zo heb ik moeite met in slaap vallen als de wifi aan het stralen is...
Zo maar wat zaken die bij me opkomen die aan geestelijke rust kunnen bijdragen waar geen dokters en pillen voor nodig zijn.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor ben db bd » 28 okt 2014 21:00

Door het gerecht aan psychologen en psychiaters overgelaten worden is een echt zweer.

('is echt zwaar', denk ik dat hij bedoelt) ja, dat heb ik in mijn omgeving ook wel gemerkt. Wij hebben hier zelfs een neefje welke zijn diploma Z niet kreeg in Delta, omdat hij aan het mensonterende gedrag zo niet mee wilde doen! Ze spuiten je ook om niks al plat.

Maar van psychologie behoef je m.i. niet bang te zijn. Ik heb me ook wel eens door laten lichten door een spiech; razend interessant vond ik het als techneut, dus op dat gebied volkomen leek.
Omdat ik aanhoudende hartklachten had en vele metingen niets opleverden, vroeg ik of het dan wellicht tussen m'n oren zat. Zou kunnen, zeiden ze. Nou 11 of 13? keer op de sofa bij de spiech, (hij was ook een heel fijn christen) daar heb ik razend veel van geleerd. Alleen dat zware hartinfarct werd er natuurlijk niet mee afgevangen, dat molde later wel 1/3 van de pomp.

Bij de Heere God mogen we heerlijk allemaal komen zoals we zijn! (daarna is het wel de bedoeling dat we gaan worden zoals Hij ons bedoelt) Dat zal m.i. ook best al een hoop te maken hebben met onze eeuwige bestemming in de hemel. Die hemelse bestemming wordt zo prachtig! Onvoorstelbaar!

Weet u, psychologie als kennis is niet eng hoor. Mensen welke daar misbruik van maken díé zijn eng!
Occultisme dat is eng; dat kan bloedlink zijn! Demonen, zwarte engelen welke bij de duivel horen, die hebben onze ondergang op het oog, wat een monsters! Maar de Heere God heeft nog 2x zoveel goede engelen, gedienstige geesten over, sinds de duivel 1/3 deel achter zich aan trok naar de onderwereld, denk ik. De Heer heeft ook al een zwik demonen opgesloten, weten we uit Zijn Woord. Die mag de duivel nog wel een keer loslaten uit de onderaardse krochten, maar dat is pas tijdens de apocalyps. Dan zijn wij al lang in heerlijkheid opgenomen.
Zullen we ons heerlijk op die opname voorbereiden en verheugen? Daar wordt je blij van hoor.
En omdat er hier veel lieden zijn welke de opname ontkennen of veranderen, nog een extra troost: die enge loeders mogen straks de christenen geen kwaad doen. Lees Openb.9:4 maar.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Pcrtje » 28 okt 2014 21:40

Bescheiden schreef:Mensen leer je kennen door er mee door het leven te gaan, niet door te psycholoseren.
Bescheiden schreef:De psychiatrie is natuurlijk de plek waar je met psychologie geconfronteerd wordt en ik moet zeggen dat ik het niets anders vind dan mensonterend.
Boerin schreef:Toen gingen ze me pushen om toch vooral naar een christelijke psychiater te gaan met van die geweldige medische drugs, want dan zou het allemaal goedkomen met de stofjes in de hersenen.
Jan schreef:Ja die pillen zijn rotzooi. Heb daar al genoeg slechte verhalen over gehoord en gelezen. Bijeffecten van antidepressiva kunnen zijn... depressiviteit. Vooral als je gelijk stopt met die troep
Jan schreef:God geeft alles in Zijn woord en in Zijn schepping om door genezen te worden.


Zo even weer een aantal opmerkingen waarmee de hele evidence based geneeskunde omver wordt gekegeld. Het is jammer dat (een aantal van) jullie negatieve ervaringen hebben met psychologen en psychiaters - en ik wil zeker niet alles goedpraten - maar ik zie tegelijk argumentatie en voorstellingen van zaken voorbij komen die geen hout snijden. Ik vraag me echter af of het zin heeft als ik erop inga...
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor irmo » 28 okt 2014 22:03

@Ben db bd

Weet je wat pas eng is? Mensen die niet gehinderd door enige voorkennis zulke domme dingen zeggen al nu in dit topic gebeurt. Je weet niet alleen niets over mijn beroep, maar ook nog eens niets over mijn religie. ik prober mensen namelijk te helpen met de middelen die ik heb, maar blijkbaar mag alleen god ze helpen. Wel jammer dat dat voor de meeste van mijn clienten niet opgaat ,want daar is god gewoon niet voor aanwezig. en ik werk nog wel in een christelijke instelling..... :?

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Jan » 28 okt 2014 23:44

Pcrtje schreef:Zo even weer een aantal opmerkingen waarmee de hele evidence based geneeskunde omver wordt gekegeld. Het is jammer dat (een aantal van) jullie negatieve ervaringen hebben met psychologen en psychiaters - en ik wil zeker niet alles goedpraten - maar ik zie tegelijk argumentatie en voorstellingen van zaken voorbij komen die geen hout snijden. Ik vraag me echter af of het zin heeft als ik erop inga...


Evindence based geneeskunde kan het ook mis hebben als de traditie het heeft overgenomen en het systeem er geen baat bij heeft om zichzelf te hervormen. Vergelijkbaar met... godsdienst. Of politiek.
Het grijpen naar pillen is zo'n voorbeeld van een foute ontwikkeling wat mij betreft. Symptoom bestrijding en geen echte genezing waarbij soms meer kwaad wordt aangericht dan goedgedaan.

Vroeger was nog bewezen volgens de laatste geniale inzichten van de hooggeleerden dat men vooral gaten moest boren in de schedels van mensen om het 'slechte stukje' van de hersenen uit te schakelen. En anders flink de elektriciteit erdoor laten gaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lobotomie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektroconvulsietherapie

Hoeveel mensen heeft de evidence based geneeskunde al kapot gemaakt op die manier? Maar dat was alleen vroeger he.. tegenwoordig zijn we veel slimmer zie bijv. onze geniale behandelmethoden van kanker patiënten. Snijden, bestralen en vergiftigen.
Vroeger hadden we alleen de Bijbel en Gods schepping, de natuur, planten enzo. Tegenwoordig met al onze fabrieken en laboratoriums.. geen Bijbel meer bij nodig. Er is wel iets anders nodig want steeds moet er geld bij omdat anders het onderzoek stukloopt. Maar de verwachting is dat na genoeg tijd en geld elke ziekte de wereld uit wordt geholpen. Jezus als Geneesheer is op dat moment niet meer nodig. Maar voorlopig zijn we nog niet zover in de wetenschap dus mag Jezus nog een bijrol spelen voor als de bewezen geneeskunde nog niet de gewenste resultaten kan behalen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Pcrtje » 29 okt 2014 08:35

Jij hebt echt totaal geen verstand van (medische) wetenschap en haar verhouding tot religie en geloof, hè. Excuseer dat ik zo hard uit de hoek kom, maar wat je schrijft is echt totale onzin. Waarom? Omdat jij de (medische) wetenschap probeert uit te spelen tegen religie en geloof. En dat is per definitie onmogelijk. Filosofisch niet mogelijk. Praktisch niet mogelijk. Theologisch niet mogelijk.

Ik zal er heel kort op ingaan.

Jan schreef:Evindence based geneeskunde kan het ook mis hebben als de traditie het heeft overgenomen en het systeem er geen baat bij heeft om zichzelf te hervormen. Vergelijkbaar met... godsdienst. Of politiek.
In de veronderstelling dat de medische wetenschap zich niet verder heeft ontwikkeld. Maar dat is niet zo. Er zijn ongelooflijke vooruitgangen geboekt.

Jan schreef:Het grijpen naar pillen is zo'n voorbeeld van een foute ontwikkeling wat mij betreft. Symptoom bestrijding en geen echte genezing waarbij soms meer kwaad wordt aangericht dan goedgedaan.
Deze uitspraak toont aan dat je niets weet van de complexiteit der hersenen.

Jan schreef:Vroeger was nog bewezen volgens de laatste geniale inzichten van de hooggeleerden dat men vooral gaten moest boren in de schedels van mensen om het 'slechte stukje' van de hersenen uit te schakelen. En anders flink de elektriciteit erdoor laten gaan.
En daarom is de evidence based medicine dus zo belangrijk. Die doet immers inzien dat deze therapieën inderdaad nutteloos zijn in de meeste gevallen. Tegenwoordig hebben we therapieën die bewezen beter werken.

Overigens is een lobectomie nog wel eens de uitgekozen behandelingsmethode voor een kind met extreme vormen van epilepsie. Ik vind het elke keer weer interessant om te zien dat het verwijderen van een hersendeel kan resulteren in het verdwijnen van een vermeende demoon. ^_^

Jan schreef:Hoeveel mensen heeft de evidence based geneeskunde al kapot gemaakt op die manier? Maar dat was alleen vroeger he.. tegenwoordig zijn we veel slimmer zie bijv. onze geniale behandelmethoden van kanker patiënten. Snijden, bestralen en vergiftigen.
De geneeskunst van vroeger is dus onvergelijkbaar met die van nu. Wat betreft kanker: de huidige behandelingsmethoden werken wel. In ieder geval beter dan niets doen.

Jan schreef:Vroeger hadden we alleen de Bijbel en Gods schepping, de natuur, planten enzo.
En ging men en masse dood aan kanker, lepra en allerlei andere nare ziekten. De Bijbel is geen medisch of wetenschappelijk handboek!

Jan schreef:Tegenwoordig met al onze fabrieken en laboratoriums.. geen Bijbel meer bij nodig.
Wat een onzin toch weer. Wetenschap sluit de Bijbel niet uit en andersom evenmin.

Jan schreef:Jezus als Geneesheer is op dat moment niet meer nodig.
Nee, hèhè, omdat Jezus' genezen op een heel ander vlak is dan de medische wetenschap beoogt.
"Een libelle zweeft over het water..."

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Miepje90 » 29 okt 2014 09:58

Bescheiden schreef:Leven en plezier maken, dat is ware psychologie. Je laten analyseren vind ik gevaarlijk en het resultaat is nooit absoluut. Een vrije geest valt ook niet te analyseren vind ik, die moet je gewoon met rust laten. Een geest in rust vind ik goed om te hebben. Een geest in rust vind ik een levende geest. Een geest in rust doet je leven. Heb je een actieve geest zoals men dat noemt dan is je geest niet in rust en heb je ergens last van. Een gezonde geest hebben is niet gewaar zijn van je geest. Alles gaat vanzelf met een gezonde geest.

Deels mee eens. Maar ook binnen de psychologie en de psychiatrie is men wel van mening dat je iemand nooit helemaal kan analyseren, hoor..

Alles wat men bij mij geanalyseerd heeft is onwaar en verwerpelijk, of op z'n minst toch niet absoluut. Men hoeft zich helemaal niet te laten analyseren vind ik. Het is een inbreuk op één of ander recht vind ik.

Dit snap ik niet helemaal. Als je geanalyseerd wordt, dan kan dat om twee redenen zijn: omdat je zelf voor een behandeling gekozen hebt, of omdat dat verplicht wordt gesteld omdat je een gevaar voor jezelf of je omgeving vormt. In het eerste geval vormt het geen inbreuk op één of ander (welk?) recht, in het tweede geval vorm je zelf een inbreuk op het recht van veiligheid voor jezelf of je omgeving, en dus dient analyse een groter goed. Wel is het begrijpelijk als je in het tweede geval daarom gefrustreerd en boos raakt en dat je het voelt als inbreuk op je priveleven..

Ik heb nooit geklaagd van het canabis roken en vond het altijd leuk om te doen.

Cannabis is niet heel veilig, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denkt. Je kan er wel degelijk ernstige psychiatrische klachten van krijgen..

De psychiatrie is natuurlijk de plek waar je met psychologie geconfronteerd wordt en ik moet zeggen dat ik het niets anders vind dan mensonterend.

Sja, helaas voor sommigen is het wel een noodzakelijk onderdeel van de gezondheidszorg... Of denk je dat het een beter idee is om alle mensen in een agressieve psychose, een suïcidale depressie, een manische episode, etc., maar onbehandeld te laten leven en wachten tot er ellende komt?



Jan schreef:Het grijpen naar pillen is zo'n voorbeeld van een foute ontwikkeling wat mij betreft. Symptoom bestrijding en geen echte genezing waarbij soms meer kwaad wordt aangericht dan goedgedaan.

Ten dele heb je gelijk, ten dele niet. Ik ben - hoewel regulier medisch geschoold en opgeleid met evidence based medicine - ook vrij sceptisch over antidepressiva, maar dat komt vooral omdat ik in mijn privé-omgeving een aantal mensen in de eerste weken depressiever heb zien worden en zelfs suïcidaal heb zien worden. En dan is het niet zozeer scepsis over de antidepressiva, maar met name over de begeleiding tijdens de opbouwfase. Wanneer mensen suïcidaal worden (en daar ook naar handelen), richten ze inderdaad meer kwaad dan goed aan.

Psychiatrie - en vooral de medicamenteuze psychatrie - is daverend ingewikkeld, veel ingewikkelder dan ik hier in een post uit kan leggen. Wel kan ik je zeggen dat er genoeg mensen zijn die alle andere mogelijkheden al hebben geprobeerd, maar die door het slikken van medicatie weer in staat zijn een normaal leven te leiden.. Datzelfde geldt voor elektroconvulsie. Dat wordt inderdaad toegepast (bij een heel goed geselecteerde groep: depressieve maar therapieresistente patiënten), heeft inderdaad bijwerkingen, maar in veel gevallen merken patiënten tijdens de therapie al verbetering, dat ook doorzet na het afronden van de behandeling.

Bijwerkingen zijn er overigens ook als je kruiden gebruikt. Zo moet je ook niet zomaar stoppen met het gebruik van SintJanskruid, luistert dat gebruik ook nauw en moet je opletten met het gebruik van andere kruiden, medicijnen en volgens mij ook zelfs voedsel.
Begrijp me niet verkeerd: kruiden kunnen zeker een hoop goed doen, maar ook een hoop fout. Datzelfde geldt voor de reguliere geneeskunde, alleen wordt het foute effect daar vaak uitgelicht en het goede effect vaak vergeten...
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2014 10:04

Ach, vroeger had je gewoon nog de Bijbel, en wilgenthee en ging je op je 35ste dood aan kanker. En als je een bot brak, was amputatie de éérste optie, in plaats van de laatste.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Jan » 29 okt 2014 11:16

Pcrtje schreef:Jij hebt echt totaal geen verstand van (medische) wetenschap en haar verhouding tot religie en geloof, hè. Excuseer dat ik zo hard uit de hoek kom, maar wat je schrijft is echt totale onzin. Waarom? Omdat jij de (medische) wetenschap probeert uit te spelen tegen religie en geloof. En dat is per definitie onmogelijk. Filosofisch niet mogelijk. Praktisch niet mogelijk. Theologisch niet mogelijk.


Wat ik zeg is niet bedoeld tegen de behandelmethoden die daadwerkelijk genezing brengen maar tegen de destructieve praktijken die ik als kwakzalverij beschouw. Die laatste zijn er nl. ook heel veel en ook in wat men de reguliere gezondheidszorg kan noemen. Het is niets anders dan traditie. Niet alles van traditie hoeft goed of fout te zijn. Ik val geen medische wetenschap als geheel aan maar wel dat gedeelte wat uit arrogante blindheid voor onnodig leed zorgt.


Jan schreef:Evindence based geneeskunde kan het ook mis hebben als de traditie het heeft overgenomen en het systeem er geen baat bij heeft om zichzelf te hervormen. Vergelijkbaar met... godsdienst. Of politiek.

In de veronderstelling dat de medische wetenschap zich niet verder heeft ontwikkeld. Maar dat is niet zo. Er zijn ongelooflijke vooruitgangen geboekt.


En uiteindelijk blijft het nog steeds mensenwerk. Dat is de constante factor die blijft bestaan. Eigenschappen zoals trots en geldzucht en eenzijdig een probleem benaderen en traditie volgen... daartegen is nog geen pil uitgevonden. Wat wel helpt is meer bewustzijn creëren en niet bang zijn om wanpraktijken in het licht te brengen.
Er is al zo vaak een hervorming (jij mag lezen: nieuw wetenschappelijk inzicht) ontstaan waarbij de oude praktijk belachelijk en gevaarlijk bleek te zijn. Het begint regelmatig met mensen die niet bang zijn om hard tegen de status quo in te gaan.

Jan schreef:Het grijpen naar pillen is zo'n voorbeeld van een foute ontwikkeling wat mij betreft. Symptoom bestrijding en geen echte genezing waarbij soms meer kwaad wordt aangericht dan goedgedaan.


Deze uitspraak toont aan dat je niets weet van de complexiteit der hersenen.

Toont juist aan dat pillenboeren denken meer te weten van hoe de hersenen werken dan de Schepper van die hersenen. Hij geeft ons natuurlijke middelen waarin bepaalde werkzame stoffen in de juiste verhoudingen aanwezig zijn. In combinatie met aanwezige hulpstoffen die voor het gemak maar even vergeten worden in de kunstmatig gemaakte middelen.

Jan schreef:Vroeger was nog bewezen volgens de laatste geniale inzichten van de hooggeleerden dat men vooral gaten moest boren in de schedels van mensen om het 'slechte stukje' van de hersenen uit te schakelen. En anders flink de elektriciteit erdoor laten gaan.


En daarom is de evidence based medicine dus zo belangrijk. Die doet immers inzien dat deze therapieën inderdaad nutteloos zijn in de meeste gevallen. Tegenwoordig hebben we therapieën die bewezen beter werken.


Het is ten eerste altijd de vraag hoe lang het duurt voordat de foute therapieën als zodanig herkent zullen worden. Als dat al gebeurd....
En als tweede is het tragisch dat mensen er aan kapot gaan zolang er nog geen nieuwe inzichten ontstaan zijn. Dit alles omdat het uitgangspunt van 'de mainstream wetenschap' zo vaak niet begint bij God en Zijn Woord maar bij 'menselijke wijsheid'.

Overigens is een lobectomie nog wel eens de uitgekozen behandelingsmethode voor een kind met extreme vormen van epilepsie. Ik vind het elke keer weer interessant om te zien dat het verwijderen van een hersendeel kan resulteren in het verdwijnen van een vermeende demoon. ^_^


Dan ben je het perfecte voorbeeld van iemand die niet leert van de bewijzen uit de geschiedenis. Je blijft het lampje maar kapot slaan i.p.v. de olie te vervangen. En als de motor dan compleet stuk loopt zet je er een andere motor in. Eentje met minder onderdelen. Want wat moet je nou eenmaal met al die overbodige onderdelen waar we het nut niet van in zien? Snij weg dat probleemgebied wat de Schepper toch nog goedgeacht heeft om in het menselijke lichaam te plaatsen. Zo hebben goddeloze mensen in hun arrogantie al bepaald dat mensen junk/afval/rotzooi dna bezitten. Dit omdat men niet weet waar het nut voor heeft. Dan noemen we het toch gewoon afval dna? Gelukkig zijn er dan weer anderen die wel met meer respect zoiets benoemen. Maar het geeft aan hoe de kromme gedachtengang kan zijn van mensen die een te hoge eigendunk hebben. Zeker bij dokters komen we die houding vaak tegen. Ze denken (onbewust?) dat ze zelf een soort kleine god geworden zijn omdat de mensen zo tegen ze opkijken. Kunnen vaak ook niet met kritiek omgaan wanneer iemand ze niet als god maar als mens benaderd.

Zie ook de jarenlange praktijk van het amandelen wegknippen waar velen gelukkig veel kritischer tegen over staan tegenwoordig. Want wat je wegsnijd uit het lichaam krijg je niet meer terug. En heb je wat weggesneden is echt nergens meer voor nodig eigenlijk? Is het wel echt nodig dat er gesneden moet worden? Zijn er ook nog andere behandelmethoden? Laat staan dat men in je hersenen gaat snijden...

Jan schreef:Hoeveel mensen heeft de evidence based geneeskunde al kapot gemaakt op die manier? Maar dat was alleen vroeger he.. tegenwoordig zijn we veel slimmer zie bijv. onze geniale behandelmethoden van kanker patiënten. Snijden, bestralen en vergiftigen.


De geneeskunst van vroeger is dus onvergelijkbaar met die van nu. Wat betreft kanker: de huidige behandelingsmethoden werken wel. In ieder geval beter dan niets doen.


Ze werken beroerd! Als er na snijden nog bestraald en vergiftigd moet worden is je overlevingskans dramatisch afgenomen. Dit in tegenstelling tot bepaalde methoden die wel effectief zijn maar nog lang niet altijd zijn doorgedrongen tot de reguliere behandelmethoden. Denk bijv. aan hyperthermie en intensieve diëten volgen. Zo kreeg ik in het geval van mijn moeders kanker behandelplan niets te horen over hyperthermie. Dat kende de man niet en hij werd nogal kwaad dat ik niet in zijn straatje wilde praten. Arrogant, afwijzend. Hoe anders de mensen die in privé klinieken inderdaad hele goed resultaten met deze techniek behalen... hoeveel jaar nog voordat elk ziekenhuis dit in het standaard behandelplan heeft opgenomen? Hoeveel mensen zijn er ondertussen al overleden en moeten nog door een mensonterende chemo vergiftiging heengaan?


Jan schreef:Vroeger hadden we alleen de Bijbel en Gods schepping, de natuur, planten enzo.


En ging men en masse dood aan kanker, lepra en allerlei andere nare ziekten. De Bijbel is geen medisch of wetenschappelijk handboek!


Dan ken je de Bijbel niet goed. Het er is een hoop wetenschap in de Bijbel te ontdekken juist als het gaat om gezondheid.

Jan schreef:Tegenwoordig met al onze fabrieken en laboratoriums.. geen Bijbel meer bij nodig.


Wat een onzin toch weer. Wetenschap sluit de Bijbel niet uit en andersom evenmin.

Echte wetenschap sluit inderdaad de Bijbel niet uit en vice versa. Maar daarover gaat mijn kritiek niet.

Jan schreef:Jezus als Geneesheer is op dat moment niet meer nodig.

Nee, hèhè, omdat Jezus' genezen op een heel ander vlak is dan de medische wetenschap beoogt.

Die scheiding zie ik veel minder. Jezus deed (en doet) ook aan lichamelijke en emotionele/geestelijke genezingen. Verder belooft Jezus een perfect gezond lichaam in het eeuwige leven. En wat streeft de medische wetenschap eigenlijk na? Een oplossing voor elke kwaal? Elke ziekte overwonnen? Elke afwijking verholpen door bijv. genetische manipulatie? Elk defect onderdeel vervangen door een kloon? Waar ligt de grens, hoever wil de ongelovige mens gaan in zijn zucht naar eeuwig leven zonder Jezus daarbij nodig te hebben?
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Jan » 29 okt 2014 11:52

Jan schreef:Het grijpen naar pillen is zo'n voorbeeld van een foute ontwikkeling wat mij betreft. Symptoom bestrijding en geen echte genezing waarbij soms meer kwaad wordt aangericht dan goedgedaan.


Miepje90 schreef:Ten dele heb je gelijk, ten dele niet. Ik ben - hoewel regulier medisch geschoold en opgeleid met evidence based medicine - ook vrij sceptisch over antidepressiva, maar dat komt vooral omdat ik in mijn privé-omgeving een aantal mensen in de eerste weken depressiever heb zien worden en zelfs suïcidaal heb zien worden. En dan is het niet zozeer scepsis over de antidepressiva, maar met name over de begeleiding tijdens de opbouwfase. Wanneer mensen suïcidaal worden (en daar ook naar handelen), richten ze inderdaad meer kwaad dan goed aan.


Ja en ik ken de verhalen van doorgeslagen mensen die hele scholen overhoop geschoten hebben. Daar is ook vaak sprake van dit soort medicijn gebruik. Nou kan men zeggen dat ze het toch wel hadden gedaan ongeacht of ze medicijnen gebruiken. Maar ik ben niet de enige die denkt aan het gevaar dat het abrupt stoppen met deze medicatie met zich meebrengt.
Pillen zijn de oplossing meestal niet. Kan wel helpen in noodsituaties om snel chemische veranderingen tot stand te brengen. Maar wat hebben dokters eigenlijk als eed, iets van meneer Hippocrates dacht ik. En wat had deze man als bekende spreuk/overtuiging? Laat voedsel je medicijn zijn en je medicijn je voedsel, zoiets? Och dat elke arts dit ook zo begreep. Dus o.a. terug naar gezond voedsel zoals God het bedoeld heeft. Zo kinderlijk eenvoudig is dit dat veel geleerden in deze wereld het verwerpelijk vinden.

Psychiatrie - en vooral de medicamenteuze psychatrie - is daverend ingewikkeld, veel ingewikkelder dan ik hier in een post uit kan leggen. Wel kan ik je zeggen dat er genoeg mensen zijn die alle andere mogelijkheden al hebben geprobeerd, maar die door het slikken van medicatie weer in staat zijn een normaal leven te leiden..


Ik geloof niet dat er geen andere mogelijkheden zijn. God heeft geen medicijnen nodig zoals er tegenwoordig over medicijnen wordt gedacht. Er zijn altijd mogelijkheden te ontdekken wanneer we maar gaan geloven dat er mogelijkheden zijn. God heeft ons alles gegeven wat we nodig hebben als we maar gehoorzamen/geloven. Maar de meesten kunnen dit niet geloven. Zij hebben een andere god die van de menselijke wijsheid/kennis.

Datzelfde geldt voor elektroconvulsie. Dat wordt inderdaad toegepast (bij een heel goed geselecteerde groep: depressieve maar therapieresistente patiënten), heeft inderdaad bijwerkingen, maar in veel gevallen merken patiënten tijdens de therapie al verbetering, dat ook doorzet na het afronden van de behandeling.


Wat me veiliger lijkt zijn de methoden waarbij men de hersenen traint. Neurofeedback heet dat als ik het goed heb. Toch lijkt dit alles me maar secundaire geneeskunde. Het zit m.i. grondig fout in de hele maatschappij. De manier waarop over voedsel wordt nagedacht. Landbouw, veeteelt, elektrosmog. Chemische bestrijdingsmiddelen. Vaccinaties.

Bijwerkingen zijn er overigens ook als je kruiden gebruikt. Zo moet je ook niet zomaar stoppen met het gebruik van SintJanskruid, luistert dat gebruik ook nauw en moet je opletten met het gebruik van andere kruiden, medicijnen en volgens mij ook zelfs voedsel.
Begrijp me niet verkeerd: kruiden kunnen zeker een hoop goed doen, maar ook een hoop fout. Datzelfde geldt voor de reguliere geneeskunde, alleen wordt het foute effect daar vaak uitgelicht en het goede effect vaak vergeten...


En toch is het uitgangspunt anders. Ik begin bij wat God gegeven heeft en niet bij wat God ons niet gegeven heeft. Bij anderen moet alles nog ontdekt worden door wetenschappelijke ontdekkingen vaak los van Gods woord. En ik zeg: alles kan ontdekt worden in Gods woord en schepping. Liever onderzoeken we Gods apotheek dan dat we gaan experimenteren met kunstmatige middelen.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Miepje90 » 29 okt 2014 12:11

Ik heb de reguliere versus complementaire geneeskunde-discussie al eerder gevoerd (en ook hier wel gevoerd). Ik wil 'm met alle plezier hier weer verder voeren, maar dan onder twee voorwaarden:
1) we houden ons bij de psychiatrie en gaan niet afdwalen naar de rest van de geneeskunde; zodat we een beetje on topic blijven
2) we respecteren elkaars kaders. Ik merk nu al dat reguliere artsen als arrogant en afwijzend weg worden gezet, en stiekem ook een beetje sullig (en realiseer je dan even dat je dus mij en in de toekomst PCR'tje ook zo wegzet -> niet de allerbeste basis voor een discussie). Verder heb ik vól overtuiging gekozen voor de reguliere geneeskunde, zitten er aan elk verhaal twee kanten en denk ik dat de contra's van homeopathie en de pro's van de reguliere geneeskunde vaak onderschat worden.

Dus. Ik wil er heel veel over zeggen, kan er heel veel over zeggen, maar wil dat dus alleen onder deze voorwaarden doen. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan trek ik me bij voorbaat terug.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten