Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 08 jan 2016 13:27

Katlheen schreef:Want??


Vanwege het taalgebruik! !:)

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Katlheen » 08 jan 2016 13:33

Dat is coprolalie, en komt bij een klein deel van Tourette voor.

Maar goed, blijft de vraag staan hoe je dat dan beziet nav je vorige postings omtrent "psychische" aandoeningen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 08 jan 2016 13:45

_Sjors_ schreef:
Vanwege het taalgebruik! !:)

Met vriendelijke groeten,

Sjors.


Ik hoop dat je begrijpt dat mensen met Gilles de la tourette bij vlagen een soort kortsluiting hebben in het gebied dat bij mensen de rem op hun gedrag bepaalt. Ik ken ook christelijke mensen met tourette en die vloeken meestal niet, omdat ze in een beschermde wereld opgroeien waar dit taalgebruik minder gebezigd wordt. Tourette is breder dan vloeken en schelden, het is een algemener controle verliezen over je lichaam en uitingen. De tics zijn met moeite bedwingbaar en verergeren bij stress, en vallen onder het kopje 'dwang', dit houdt in dat het een soort van dwangmatigheid is die een mens niet tot weinig kan beheersen. Dit afdoen als laster, wat slechts een deel van het gedrag omschrijft, dat niet eens bij elke lijder voorkomt, lijkt mij geen recht doen aan deze mensen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 08 jan 2016 13:48

Johan100 schreef:om nog even wat duistere uitwerkingen van psychologie en elementen naar voren te brengen n.a.v. de stelling van het topic: zijn jullie bekend met brainwashing (hersenspoeling) en mind-control?

Praktisch gezien is opvoeden dan ook hersenspoeling.
Afbeelding

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 08 jan 2016 13:52

Katlheen schreef:Dat is coprolalie, en komt bij een klein deel van Tourette voor.


Ok, ik zie de coprolalie in het verlengde liggen van de andere tics, die meestal zeer verstorend werken op de directe omgeving van de persoon die aan la tourette lijd. En volgens mij is dat ook juist de bedoeling van deze mensen, om toch nog enige mate van grip te krijgen en bepalend te zijn in de wereld om hen heen, al is het alleen maar dmv verstoren. Ik zie deze mensen die aan deze dwangmatigheden lijden, als angstig/onzeker in het leven staande mensen. Mogelijk te vroeg uit het nest gehaald. Ook is het zeer goed mogelijk dat de duivel er een flinke vinger bij in de pap heeft.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Johan100 » 08 jan 2016 13:54

nee hoor, opvoeden is o.a. ondersteunen, groot brengen en daar waar nodig corrigeren. en iemand nemen zoals die is met zijn eigen karakter. christelijke waarden en normen meegeven. en niet iemands karakter om willen buigen en de grond intrappen.

als voor jou opvoeden hersenspoeling is, heb ik medelijden met je kinderen, mocht je die hebben.

het doel van spoelen is trouwens omvormen tot iets anders, dus dan zou je de eerste jaren iets niet goed gedaan hebben, anders zou het niet nodig zijn.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 08 jan 2016 14:13

Johan100 schreef:om nog even wat duistere uitwerkingen van psychologie en elementen naar voren te brengen n.a.v. de stelling van het topic: zijn jullie bekend met brainwashing (hersenspoeling) en mind-control?


Ik ben er enigszins bekend mee en raad het iedereen ten zeerste af om op dergelijke wijze je te laten beïnvloeden. Het is niks anders dan manipulatie, waarbij het belang van de ander je door de strot wordt geduwd.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

MrD
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2016 19:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor MrD » 08 jan 2016 14:14

Johan100 schreef:om nog even wat duistere uitwerkingen van psychologie en elementen naar voren te brengen n.a.v. de stelling van het topic: zijn jullie bekend met brainwashing (hersenspoeling) en mind-control?


Ja vind ik een interessant onderwerp. Pas gelden ook wat van een Belgische mentalist gezien die liet zien hoe makkelijk je mensen kan beïnvloeden. Hij maakt ook gehakt van mensen zoals derek ogelvie.

Dat is wel een beetje de enge kant, maar de psychologie houd zich ook bezig met gedrag van de mens in grote groepen. Op die manier zoeken ze naar manieren om ons te beïnvloeden tijdens bijvoorbeeld evacuaties; zodat het efficiënter gaat.

Daar is niks mis mee; het eerste ook niet indien het eerlijk gebruikt wordt en mensen niet gaan doen alsof ze bepaalde krachten hebben.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2016 14:25

Johan100 schreef:nee hoor, opvoeden is o.a. ondersteunen, groot brengen en daar waar nodig corrigeren. en iemand nemen zoals die is met zijn eigen karakter. christelijke waarden en normen meegeven.


Iemand nemen zoals die is met zijn eigen karakter, en waar nodig corrigeren. Je ziet niet in dat dit tegenstrijdig is?

en niet iemands karakter om willen buigen en de grond intrappen.

als voor jou opvoeden hersenspoeling is, heb ik medelijden met je kinderen, mocht je die hebben.

het doel van spoelen is trouwens omvormen tot iets anders, dus dan zou je de eerste jaren iets niet goed gedaan hebben, anders zou het niet nodig zijn.


Hersenspoelen heeft een zeer negatieve lading, maar in de essentie opvoeden het wel, als in gedrag aanleren en denkpatronen vormen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Tante Pollewop » 08 jan 2016 14:27

_Sjors_ schreef:Ok, ik zie de coprolalie in het verlengde liggen van de andere tics, die meestal zeer verstorend werken op de directe omgeving van de persoon die aan la tourette lijd. En volgens mij is dat ook juist de bedoeling van deze mensen, om toch nog enige mate van grip te krijgen en bepalend te zijn in de wereld om hen heen, al is het alleen maar dmv verstoren. Ik zie deze mensen die aan deze dwangmatigheden lijden, als angstig/onzeker in het leven staande mensen. Mogelijk te vroeg uit het nest gehaald. Ook is het zeer goed mogelijk dat de duivel er een flinke vinger bij in de pap heeft.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Ik zie een gebroken been in het verlengde liggen van de andere lichamelijke aandoeningen, die meestal zeer verstorend werken op de directe omgeving van de persoon die aan algehele lichamelijke malaise lijd. En volgens mij is dat ook juist de bedoeling van deze mensen, om toch nog enige mate van grip te krijgen en bepalend te zijn in de wereld om hen heen, al is het alleen maar dmv verstoren. Ik zie deze mensen die aan deze lichamelijke aandoeningen lijden, als angstig/onzeker in het leven staande mensen. Mogelijk te vroeg uit het nest gehaald. Ook is het zeer goed mogelijk dat de duivel er een flinke vinger bij in de pap heeft.

Je snapt toch zelf ook dat het kolder is wat je schrijft? #-o

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Chaya » 08 jan 2016 14:36

_Sjors_ schreef:
Ok, ik zie de coprolalie in het verlengde liggen van de andere tics, die meestal zeer verstorend werken op de directe omgeving van de persoon die aan la tourette lijd. En volgens mij is dat ook juist de bedoeling van deze mensen, om toch nog enige mate van grip te krijgen en bepalend te zijn in de wereld om hen heen, al is het alleen maar dmv verstoren. Ik zie deze mensen die aan deze dwangmatigheden lijden, als angstig/onzeker in het leven staande mensen. Mogelijk te vroeg uit het nest gehaald. Ook is het zeer goed mogelijk dat de duivel er een flinke vinger bij in de pap heeft.
Tante Pollewop schreef:Je snapt toch zelf ook dat het kolder is wat je schrijft?

Mogelijk is Sjors zelf te vroeg uit het nest gehaald? :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Johan100 » 08 jan 2016 14:38

is niks tegenstrijdigs aan kerel: als iemand introvert of extravert van aard is, is iemand zo.
als iemand een grote mond geeft tegen de juf of een ander kindje in elkaar mept of iets steelt, corrigeer je diegene.
karakter is wat anders dan verkeerde daden: die moet je corrigeren als ouder.
Wel uit liefde dan he! Het is dan ook van belang dat je als ouder capabel bent en de juiste normen hanteert.

Maar karakters botsen nu eenmaal weleens. Hoe gaan we daar mee om. Dat vind ik ook wel een interessant iets.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Katlheen » 08 jan 2016 15:02

Ok, ik zie de coprolalie in het verlengde liggen van de andere tics, die meestal zeer verstorend werken op de directe omgeving van de persoon die aan la tourette lijd. En volgens mij is dat ook juist de bedoeling van deze mensen, om toch nog enige mate van grip te krijgen en bepalend te zijn in de wereld om hen heen, al is het alleen maar dmv verstoren. Ik zie deze mensen die aan deze dwangmatigheden lijden, als angstig/onzeker in het leven staande mensen. Mogelijk te vroeg uit het nest gehaald. Ook is het zeer goed mogelijk dat de duivel er een flinke vinger bij in de pap heeft.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.


Natuurlijk, mensen met tics etc die lijden aan Tourette, doen dat inderdaad om vooral aandacht te krijgen van de omgeving. Op een dag worden ze wakker, en denken: " ik krijg te weinig aandacht, ik heb te weinig grip op de wereld om me heen, ik ben angstig en onzeker. Weet je wat, ik ga gewoon met tics aandacht vragen"......

Die mensen ken ik niet.

Ik ken wel mensen die, met een beroep op geloof, een enorme onnozelheid etaleren om zodoende de omgeving te verstoren met hetzelfde doel als wat je hierboven zelf al hebt geschreven.

Tourette is aangeboren en heeft een erfelijke component.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Johan100 » 08 jan 2016 15:05

Ja vind ik een interessant onderwerp. Pas gelden ook wat van een Belgische mentalist gezien die liet zien hoe makkelijk je mensen kan beïnvloeden. Hij maakt ook gehakt van mensen zoals derek ogelvie.

Dat is wel een beetje de enge kant, maar de psychologie houd zich ook bezig met gedrag van de mens in grote groepen. Op die manier zoeken ze naar manieren om ons te beïnvloeden tijdens bijvoorbeeld evacuaties; zodat het efficiënter gaat.

Daar is niks mis mee; het eerste ook niet indien het eerlijk gebruikt wordt en mensen niet gaan doen alsof ze bepaalde krachten hebben.


Ondanks dat er goede kanten aan psychologie zitten, wordt er ook misbruik van gemaakt en is het veel te ver doorgeschoten.
Naar mijn idee bestaat het gevaar, of is het al zo, dat er mede m.b.v. een maakbare schijnsamenleving gecreëerd wordt. Los van God.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 08 jan 2016 15:24

Johan100 schreef:nee hoor, opvoeden is o.a. ondersteunen, groot brengen en daar waar nodig corrigeren. en iemand nemen zoals die is met zijn eigen karakter. christelijke waarden en normen meegeven. en niet iemands karakter om willen buigen en de grond intrappen.

als voor jou opvoeden hersenspoeling is, heb ik medelijden met je kinderen, mocht je die hebben.

het doel van spoelen is trouwens omvormen tot iets anders, dus dan zou je de eerste jaren iets niet goed gedaan hebben, anders zou het niet nodig zijn.


Wij zijn uit onszelf geneigd tot alle kwaad. Een kind is niet zonder zonde, als het goed is probeer je die neiging tot kwaad te corrigeren met opvoeding. Een psycholoog gaat evenmin met de gedachte 'laten wij jou eens even lekker hersenspoelen,' met je praten als ik met de kinderen zou doen die ik zo de Heer wil ooit nog zou mogen krijgen. Maar in feite doe je precies hetzelfde: iemand laten nadenken over zijn/haar gedrag en daar verandering in proberen te brengen waar het gedrag problematisch is voor persoon zelf of omgeving. Het verschil tussen psychologie en opvoeding is echter dat opvoeding niet uit vrije wil van het kind gebeurt, maar uit de algemene opvatting dat dit beter voor het kind is. Met psychologie is dat als het goed is meestal niet het geval. Ik wil niet bepleiten dat opvoeden slecht is, integendeel. Ik vind dat je mensen angst aanpraat over iets waar je zelf wantrouwig naar bent, waar dat in mijn optiek onnodig is. Onderzoekt de dingen en behoudt het goede.
Afbeelding


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten