Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 06 jan 2016 14:41

Chaya schreef:De ziekten, dus ookj de psychische, zijn een gevolg van de zondeval. En als we een ontsteking hebben die niet overgaat, gaan we naar de dokter.Waarom zouden we dit niet doen als het een psychische aandoening is?


Dat zou je kunnen doen. Echter ben ik er nog geen tegengekomen die zegt: Uw ziekte is eigenlijk gedrag waar u zelf voor kiest. Neem uzelf eens goed onder de loep en indien noodzakelijk (stevig) onder handen.

Chaya schreef:Natuurlijk kan er op het gebed wonderen geschieden, maar soms is er meer nodig. Zoals in het geval van lichamelijke aandoening een operatie.


Als u goed leest kom ik in het bijzonder met gebed aanzetten, maar daarnaast nog met meerdere goed werkende in het verlengde van het gebed liggende acties, waarin inderdaad ook een beroep wordt gedaan op de verantwoordelijkheid van degene die met een ziekte of ongemak te kampen heeft.

Chaya schreef:Soms is hulp en ondersteuning in de vorm van gesprekken, al afdoende. Ik denk dat de meeste psychiaters intussen terughoudend zijn geworden met allerlei pillen en vormen van therapie, zoals elektroshocks e.d. Men krijgt steeds meer inzicht in de werking van de psyche.


Met uw eerste zin ben ik het helemaal eens! Helaas wordt deze verantwoordelijkheid in vele gemeenten niet meer opgepikt binnen de muren van de gemeente zelf, maar wordt helaas doorverwezen naar iemand die van God nog gebod wil weten en zich buiten de muren van de gemeente als god voordoet. Een mens mag graag problemen buiten zichzelf neerleggen.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2016 15:01

_Sjors_ schreef:Met uw eerste zin ben ik het helemaal eens! Helaas wordt deze verantwoordelijkheid in vele gemeenten niet meer opgepikt binnen de muren van de gemeente zelf, maar wordt helaas doorverwezen naar iemand die van God nog gebod wil weten en zich buiten de muren van de gemeente als god voordoet.

Een ernstige depressie of angststoornis hoort niet door iemand binnen de gemeente opgelost te worden. Wel in eerste instantie misschien, maar bij een dergelijk serieus probleem - het kan zelfs levensbedreigend zijn, wanneer iemand suïcidaal wordt - past geen amateur hulp, ook al is dat goedbedoeld.
Je kunt helaas niet altijd een arts kiezen die in God gelooft, we leven nu eenmaal in een seculiere maatschappij.
Maar een goede arts zal de geloofsovertuiging van zijn patiënt respecteren.
Ziet de patiënt of zijn naasten dat de hulpverlenende instantie haaks op het geloof staat en zo bezig is om meer kwaad dan goed te doen, kan er altijd nog ingegrepen worden.
_Sjors_ schreef:Een mens mag graag problemen buiten zichzelf neerleggen.

Wat bedoel je hier precies mee?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 06 jan 2016 15:44

Chaya schreef:Een ernstige depressie of angststoornis hoort niet door iemand binnen de gemeente opgelost te worden. Wel in eerste instantie misschien, maar bij een dergelijk serieus probleem - het kan zelfs levensbedreigend zijn, wanneer iemand suïcidaal wordt - past geen amateur hulp, ook al is dat goedbedoeld.


Als er sprake is van een ernstige depressie bij een lid van de gemeente, heb je je werk als gemeente niet goed gedaan en ben je achter de feiten aan het aanlopen. Mogelijk ligt hier ook een verantwoordelijkheid bij degene die depressief is, die hoort aan de bel te trekken. Je hoort elkaar scherp in de gaten te houden, te bemoedigen en te steunen in en door het geloof. Maak gebruik van de kwaliteiten (lees gaven) die God de gemeente geeft (als het goed is/zit). Reactief functioneren betekend in de meeste gevallen te laat reageren. Sta proactief ten opzichte van elkaar in het leven, waar de ander ook deel van uit maakt. Hoe durft u de gaven die God ons gegeven heeft als amateuristisch weg te zetten!

Chaya schreef:Je kunt helaas niet altijd een arts kiezen die in God gelooft, we leven nu eenmaal in een seculiere maatschappij.Maar een goede arts zal de geloofsovertuiging van zijn patiënt respecteren.


Een goede arts respecteert niet alleen de geloofsovertuiging van een ander, maar handelt er ook naar en vanuit!

Chaya schreef:Ziet de patiënt of zijn naasten dat de hulpverlenende instantie haaks op het geloof staat en zo bezig is om meer kwaad dan goed te doen, kan er altijd nog ingegrepen worden.


En wederom een reactief gebeuren.

Chaya schreef:Een mens mag graag problemen buiten zichzelf neerleggen. Wat bedoel je hier precies mee?


Met deze zin bedoel ik exact wat er staat.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 jan 2016 15:53

Ik vind het gevaarlijk als mensen wordt afgeraden professionele hulp te zoeken.
Je kunt wel met alle goede bedoelingen zelf als gemeente 'aan de slag' gaan, maar daar help je de persoon in kwestie niet mee. Als ik je bijdragen lees, vermoed ik dat er meer kwaad dan goed wordt gedaan eerlijk gezegd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2016 16:01

_Sjors_ schreef:Als er sprake is van een ernstige depressie bij een lid van de gemeente, heb je je werk als gemeente niet goed gedaan en ben je achter de feiten aan het aanlopen. Mogelijk ligt hier ook een verantwoordelijkheid bij degene die depressief is, die hoort aan de bel te trekken. Je hoort elkaar scherp in de gaten te houden, te bemoedigen en te steunen in en door het geloof. Maak gebruik van de kwaliteiten (lees gaven) die God de gemeente geeft (als het goed is/zit). Reactief functioneren betekend in de meeste gevallen te laat reageren. Sta proactief ten opzichte van elkaar in het leven, waar de ander ook deel van uit maakt. Hoe durft u de gaven die God ons gegeven heeft als amateuristisch weg te zetten!

Je bent hier heel veroordelend bezig, terwijl dat totaal ongegrond is. Je kunt niet altijd aan de buitenkant van iemand zien of hij depressief is.
Dat kan zelfs voor de naasten in eerste instantie nog verborgen blijven.
Jij onderschat de impact en gevolgen van een ernstige depressie.
We praten hier niet over een dip, het even niet zien zitten, we hebben het over een ernstige aandoening.
Er zijn zelfs predikanten die burn out of depressief geraken.
Het kan ook genetisch bepaald zijn.

Lees eens in de Bijbel hoe sommige van God's geroepen profeten het soms ook helemaal niet meer zagen en zich eenzaam en verlaten konden voelen. (Elia, God stuurde hem alleen de raven!)
Je kunt als leek niet iemand uit een ernstige depressie praten of bidden. Dat is heel naief gedacht.
Als jouw blindedarm ernstig ontstoken is, zul je ook een chirurgische ingreep moeten ondergaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2016 16:18

"Een mens mag graag problemen buiten zichzelf neerleggen"

Het lijkt me dat het christendom dit idee eerder versterkt dan niet. Al het kwade en nare en ongewenste ligt altijd aan de zondeval of occulte belasting. Over buiten jezelf neerleggen gesproken. De oplossingen komen dan ook weer altijd van buiten jezelf, namelijk Jezus/God/de Heilige geest.

Als je been niet werkt zoals het hoort, ga je naar de dokter.
Als je maag niet werkt zoals het hoort, ga je naar de dokter.
Als je neus niet werkt zoals het hoort, ga je naar de dokter.
Als je hersenen niet werken zoals het hoort, leg het neer bij Jezus!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 06 jan 2016 17:40

Chaya schreef:We praten hier niet over een dip, het even niet zien zitten, we hebben het over een ernstige aandoening.
Er zijn zelfs predikanten die burn out of depressief geraken.


Maar daar begint het vaak wel mee... Wbt overspannen/opgebrande predikanten: Dat komt vaak omdat predikanten hun taak ernstig overschatten. Het ambt predikant kom ik niet tegen in de Bijbel. In veel gemeenten wordt de predikant, of voorganger zoals u wil, boven de ouderlingen geacht/gesteld! Als een soort opperoudste. Terwijl ze eigenlijk onder de hoede van de oudsten (het enige ambt tezamen met die van diaken die ik in de Bijbel kan terugvinden) horen te vallen.

Chaya schreef:Lees eens in de Bijbel hoe sommige van God's geroepen profeten het soms ook helemaal niet meer zagen en zich eenzaam en verlaten konden voelen. (Elia, God stuurde hem alleen de raven!)


Heel goed van u dat u Elia aanhaalt! Elia werd nagejaagd, werd gevoed door de raven en gedwongen te delen in de schamele kost van de weduwe terwijl zijn leven aan een zijden draad hing, omdat hij streed voor Gods waarheid versus baälisme. Bang voor een vrouw verborg hij zich in een spelonk en voelde acuut de pijn van afwijzing en eenzaamheid.

Hierin is hij niet uniek! Bijna elke man van God vond zichzelf in een gelijkaardige geestestoestand. Mozes vluchtte naar de andere kant van de woestijn en besteedde 40 jaar aan de zorg voor een kudde weerbarstige schapen, tot al zijn hoop en zijn dromen over grootheid en bestemming waren uitgestorven. Job ventileerde openlijk zijn frustraties, hoofdstuk na hoofdstuk, na het verlies van alles behalve zijn vrouw die hem uitschold voor zijn ongeluk, en drie “vrienden” die hem beschuldigden van alle soorten denkbeeldige zonden. Als u leest over de profeten van het Oude Testament dan vind u dat elkeen van hen de pijn voelde van eenzaamheid en hopeloosheid terwijl zij iedereen om hen heen de Levende God zagen verlaten voor stomme afgoden. Om nog maar te zwijgen van de vele voorbeelden die beschreven worden in de psalmen. Asaf , een psalmist nota bene, was ook ooit eens als een beest! Koning Salomo kwam er al vroeg achter en beschrijft in het boek Prediker, dat een leven dat niet functioneert overeenkomstig Zijn ontwerp slechts leidt tot frustratie en miserie...
Johannes de Doper die vrijmoedig Jezus aankondigde als de Messias. Maar kort daarna werd hij in de gevangenis geworpen waar zijn hoop en geloof langzaam wegebde totdat zelfs hij zich afvroeg of Jezus wel degelijk de Beloofde was... Tegen het eind van Paulus’ bediening zag hij rond en ontdekte dat hij en Timotheüs de enigen waren van de vele predikers die gelijkgestemd waren en dat alle anderen hun eigen belangen zochten. Na een van zijn verhoren in Rome bleek hij hetzelfde te voelen als Elia toen hij zei: “Bij mijn eerste verdediging was er niemand die mij bijstond, maar zij hebben mij allen in de steek gelaten. Het moge hun niet toegerekend worden”. Johannes werd verbannen, alleen op Patmos, en de laatste twee profeten zullen verworpen en gedood worden in Jeruzalem.

Zelfs de Heer Jezus was niet immuun voor de pijn van afwijzing. Op een dag volgden duizenden Hem en genoten van het voedsel waarin Hij voorzag. Enkele dagen later predikte Hij in Kapernaüm en het volk begon Hem tegen te staan en ze verlieten Hem zodat bleek dat Hij werd achtergelaten met slechts de twaalf. Ik kan me de ontmoediging in Zijn stem inbeelden toen Hij zich tot hen keerde en vroeg: “Wilt gij ook niet weggaan?” Kan u zich de teleurstelling en verlatenheid in Jezus’ ogen inbeelden toen Hij de blik op Petrus richtte die drie keer loochende dat hij zelfs maar Jezus kende? Toen Hij aan het kruis hing had bijna iedereen Hem in de steek gelaten, en tenslotte keerde zelfs Zijn Vader Hem de rug toe...

En nu moet u mij eens vertellen naar welke psychiater/psycholoog/hulpverlener deze mensen zijn gegaan?

Chaya schreef:Je kunt als leek niet iemand uit een ernstige depressie praten of bidden. Dat is heel naief gedacht


Dat vind ik een ernstige onderschatting van Gods beloften.


Leer mij de relatie maar kennen en ontdekken met de Vierde man in de vurige oven! (Daniel 3)


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 06 jan 2016 23:29, 3 keer totaal gewijzigd.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

MrD
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2016 19:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor MrD » 06 jan 2016 18:31

Ik vind het een enorme onderschatting van Gods kunnen dat hij ons niet gezegend heeft met medicatie..

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Johan100 » 06 jan 2016 23:46

ik wil even ingaan op tante pollewop en Kathleen, even ter verduidelijking:
mijn opmerkingen in deze waren min of meer suggestief bedoeld, out of the box..alhoewel ik wel vind dat er een kern van waarheid inzit, maar ik zeg niet dat er geen andere meningen kunnen zijn of er niet toe doen, of dat meningen niet bijgesteld kunnen worden, of dat de mijne de enige juiste is, daarom ben ik hier om van elkaar te leren , maar ik belichtte het van een andere kant...je kan het van meer kanten bekijken schreef ik en samen denk je er over na: goed lezen dus en als iets niet duidelijk overkomt, terecht dat je er iets van zegt of er naar vraagt.

ik geloof alleen wel dat jullie het wat onjuist interpreteren sommige reacties, misschien vanuit je eigen gevoelens, want ik bagatelliseer niet, ik onderschat psychische problemen zeker niet.

ik maakte trouwens onderscheid tussen christelijke en on- christelijke psychologie, ik wijs psychologie niet af, psychologie is heel divers en ik geloof dat het goed kan zijn.

het kan een middel zijn waardoor God werkt. God werkt ook hierin middellijk denk ik. Psychische problemen gaan niet altijd vanzelf zomaar weg, maar verwachten we het van God of van de psychiater? Hoe staan 'we' (als je er mee te maken hebt) in?

De Heer wil alle eer

Voelen we ons slachtoffer? Het is tenslotte, niet vroom bedoeld, een gevolg van de zonde. Jezelf niet slachtofferen en inzien dat het daardoor komt, kan denk ik een eerste stap zijn naar geestelijk herstel.. God kan dingen doen meewerken ten goede uiteindelijk! Maar inderdaad: het geestelijke en psyche zit wel onderscheid in.....
Er is bijvoorbeeld ook verscheidenheid in met je verstand iets aannemen of voor waar houden of geloven met je hart/geestelijk geloven.


(zie trouwens niet zozeer direct in wat anti-biotica of vaccinaties ermee te maken hebben.)
de stelling: "als je voorzichtig bent met pillen, ben je tegen anti-biotica" gaat voor mij niet op.

Dat boek van S. Pfeiffer heb ik ook. Meer geestelijk van aard.
Die van de Wachter die ik eerder aanhaalde niet, is een heel ander boek, maar staan wel rake dingen in vind ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor tulp » 07 jan 2016 09:33

Deze discussie lezend valt het me op dat sommige mensen zo'n verschil tussen lichamelijk ziek en psychisch ziek maken.
Het lijkt erop dat bij psychische ziekten al snel naar mogelijke zonden wordt gekeken, terwijl ik de indruk heb dat men dat bij bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson minder snel doet. Dat verbaast me en snap ik ook niet goed.

Het lichaam kan op hol slaan: koorts, deling van cellen, enz. en de geest kan op hol slaan: gedachten die moeilijk te corrigeren zijn.
Ik begrijp niet goed waarom dat zo'n verschillende reactie oproept.

Psychofarmaca werken niet altijd goed net zoals patiënten van een chemokuur heel ziek kunnen worden. Wat is dan uiteindelijk het verschil?

MrD
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2016 19:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor MrD » 07 jan 2016 09:49

Ik denk dat men te snel denkt dat een depressie, angststoornis en andere psychische aandoeningen geheel aan jezelf ligt.

Terwijl dit maar ten dele waar is, natuurlijk heeft in mijn geval onbewust en ook zondig gedrag niet meegeholpen. Natuurlijk zijn er signalen voor af geweest. Maar voor heel aandoeningen geld dit. Denk aan diabetes en kanker (longkanker).

Maar daar is geaccepteerd dat we naast het berouw (ook naar God) hebben over levensstijl ook de medicijnen te gebruiken.

En nogmaals het is al meer malen bewezen dat er echt iets mis in de hersenen bij psychische aandoeningen.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 07 jan 2016 11:07

tulp schreef:Het lijkt erop dat bij psychische ziekten al snel naar mogelijke zonden wordt gekeken, terwijl ik de indruk heb dat men dat bij bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson minder snel doet. Dat verbaast me en snap ik ook niet goed.


Mohammed Ali heeft niet voor niks Parkinson... Leefstijl is weldegelijk van belang en is een medebepalende factor bij deze aandoening. Ook voor deze aandoening geld: symptoombestrijding is het enige wat men kan doen.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor tulp » 07 jan 2016 13:41

_Sjors_ schreef:Mohammed Ali heeft niet voor niks Parkinson... Leefstijl is weldegelijk van belang en is een medebepalende factor bij deze aandoening.

Sjors.


Ik krijg de indruk dat voor iedere aandoening naar schuld gezocht wordt (leefstijl, zonden, enz). Daar lees ik vooral angst in: ziekte overkomt je niet, nee, het is je eigen schuld. Word je ziek, dan had je daar zelf de hand in.
Als je maar controle houdt en goed en verantwoord leeft, zal het jou niet overkomen: een geruststellende gedachte.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor _Sjors_ » 07 jan 2016 15:43

tulp schreef:Ik krijg de indruk dat voor iedere aandoening naar schuld gezocht wordt (leefstijl, zonden, enz). Daar lees ik vooral angst in: ziekte overkomt je niet, nee, het is je eigen schuld. Word je ziek, dan had je daar zelf de hand in.
Als je maar controle houdt en goed en verantwoord leeft, zal het jou niet overkomen: een geruststellende gedachte.


En ik krijg de indruk dat u aan het veralgemeniseren bent. Nergens beweer ik dat alle ziekten/aandoeningen eigen schuld zijn, in die zin dat je niks kan overkomen. Ik heb het over psychische aandoeningen, die in mijn optiek in veruit de meeste gevallen bestaat uit omgaan met problemen en daaruit voortvloeiend gedrag. Overigens wordt de nadruk nu behoorlijk gelegd op depressies, echter de DSM bestaat uit verschillende assen met ieder zijn "ziektes/aandoeningen". Kijk ook eens naar de persoonlijkheidsstoornissen bv. Als er ergens sprake is van gedrag, dan daar!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 jan 2016 17:52

_Sjors_ schreef:En ik krijg de indruk dat u aan het veralgemeniseren bent. Nergens beweer ik dat alle ziekten/aandoeningen eigen schuld zijn, in die zin dat je niks kan overkomen. Ik heb het over psychische aandoeningen, die in mijn optiek in veruit de meeste gevallen bestaat uit omgaan met problemen en daaruit voortvloeiend gedrag. Overigens wordt de nadruk nu behoorlijk gelegd op depressies, echter de DSM bestaat uit verschillende assen met ieder zijn "ziektes/aandoeningen". Kijk ook eens naar de persoonlijkheidsstoornissen bv. Als er ergens sprake is van gedrag, dan daar!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Gedrag dat voortvloeit uit een persoonlijkheidsstoornis, ja. ](*,)


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten