Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 mei 2016 18:26

Hallo MrD! Hoe gaat het met u? Goed om wat van u te horen.

MrD schreef:Drie keer raden waar serotonine aangemaakt wordt...

Kunt u mij vertellen waar u denkt dat dit wordt aangemaakt?

MrD
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2016 19:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor MrD » 11 mei 2016 21:16

Je darmen ;)

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 mei 2016 21:25

Dit is nieuw voor mij. Kunt u dat staven met bewijs?

MrD
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2016 19:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor MrD » 13 mei 2016 20:03

Genoeg leesvoer over dit onderwerp:
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... ine%20guts

Is overigens al heel lang bekend, wat minder lang bekend is dat de darmflora en dan vooral welke bacteriën stammen onderdeel zijn van je darmflora verantwoordelijk zijn voor een aantal aandoeningen.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 mei 2016 20:29

Bedankt voor de info MrD,

Ik ben ermee bekend. Echter destilleer ik uit uw aangereikte links niet dat de aanmaak van serotonine in de darmen plaatsvind. U vergist zich m.i. De serotonine wordt aangemaakt door serotonerge neuronen die zich in de hersenen bevinden nabij de nuclei rhaphes en medulla oblongata. Dat er correlatie bestaat tussen deze aanmaak en de darmen, lijkt wel het geval te zijn. Een gezond eet en leefpatroon (tja, dit blijft in veel gevallen van lichamelijke en psycho somatische ongemakken het intrappen van een open deur) stimuleert deze aanmaak.

MrD
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jan 2016 19:05

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor MrD » 15 mei 2016 18:24

Je hebt gelijk, ik had iets te snel te door de artikelen gelezen ](*,) . Maar goed het is hoopgevend dat men steeds meer ontdekt dat een hoop medicatie in de toekomst kan vervangen worden door een bepaald dieet of het introduceren van een bacterie stam in de darmen.

Tot die tijd moeten we het helaas in de zware gevallen van depressie/angst/dwang etc doen met medicatie die niet optimaal is maar zeker levensreddend is. Ik ben daar een levend voorbeeld van.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor JohannesHermanus » 15 mei 2016 19:33

MrD schreef:Maar goed het is hoopgevend dat men steeds meer ontdekt dat een hoop medicatie in de toekomst kan vervangen worden door een bepaald dieet of het introduceren van een bacterie stam in de darmen.

Als de oorzaak daadwerkelijk een fysiologische is, dan zou dat inderdaad een mooie stap voorwaarts zijn.

MrD schreef:Tot die tijd moeten we het helaas in de zware gevallen van depressie/angst/dwang etc doen met medicatie die niet optimaal is maar zeker levensreddend is. Ik ben daar een levend voorbeeld van.

In bepaalde gevallen kan dit een uitkomst zijn. Het kan echter ook zo zijn dat de reden niet gezocht hoeft te worden in een tekort aan een stofje, maar in een ander soort tekort en dat de oorzaak ligt in bijvoorbeeld een negatieve zelfbeoordeling. Vaak kijkt men in dat geval naar anderen die het zogenaamd beter zouden hebben. Ontevredenheid dus en in mijn ogen een verkapte vorm van hoogmoed en verborgen jaloezie. Iemand die een voet is, behoort zich niet te beklagen over het feit dat ie niet kan zien... Maar vaak is men ziende blind in deze wereld die bestaat uit voornamelijk zestig eeuwen Bal-Masqué. Het bal der mensheid met alle maskers van dien. Welk nut heeft het om je te vergelijken met mensen? Het masker van een ander mag dan mooier lijken, maar het blijft een masker en dat gaat eens schrijnen, juist op momenten dat men zich verdrietig, angstig of onveilig voelt... En dan? Waar ga je heen met dat gevoel? Laat je niet gek maken, de ander is vaak net zo gek of erger. Voor uw omgeving mag het misschien helpen, al dat veinzen, maar het zal geen enkele nut hebben voor God. Er is maar één constante in het leven! Er staat geschreven:

En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.. (Heb.4:13)

Eens klinkt het bevel tot demaskeren, dan kan die grote smoel van ons niets anders dan zwijgen en of men wil of niet; alle knie zal zich voor Hem buigen, laat het niet te laat zijn!

https://www.youtube.com/watch?v=8wl4u8lnDQs
https://www.youtube.com/watch?v=BRhujopTr9k
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 16 mei 2016 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 16 mei 2016 10:40

JohannesHermanus schreef:In bepaalde gevallen kan dit een uitkomst zijn. Het kan echter ook zo zijn dat de reden niet gezocht hoeft te worden in een tekort aan een stofje, maar in een ander soort tekort en dat de oorzaak ligt in bijvoorbeeld een negatieve zelfbeoordeling. Vaak kijkt men in dat geval naar anderen die het zogenaamd beter zouden hebben. Ontevredenheid dus en in mijn ogen een verkapte vorm van hoogmoed en verborgen jaloezie. Iemand die een voet is, behoort zich niet te beklagen over het feit dat ie niet kan zien... Maar vaak is men ziende blind in deze wereld die bestaat uit voornamelijk zestig eeuwen Bal-Masqué. Het bal der mensheid met alle maskers van dien. Welk nut heeft het om je te vergelijken met mensen? Het masker van een ander mag dan mooier lijken, maar het blijft een masker en dat gaat eens schrijnen, juist op momenten dat men zich verdrietig, angstig of onveilig voelt... En dan? Waar ga je heen met dat gevoel? Laat je niet gek maken, de ander is vaak net zo gek of erger. Voor uw omgeving mag het misschien helpen, al dat veinzen, maar het zal geen enkele nut hebben voor God. Er is maar één constante in het leven! Er staat geschreven:

En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem; maar alle dingen zijn naakt en geopend voor de ogen Desgenen, met Welken wij te doen hebben.. (Heb.4:13)

Eens klinkt het bevel tot demaskeren, dan kan die grote smoel van ons niets anders dan zwijgen en of men wil of niet; alle knie zal zich voor Hem buigen, laat het niet te laat zijn!


Het klopt wat je zegt dat een negatief zelfbeeld vaak onder een depressie zit, het duurt echter wel langer om daaruit te komen. Op het moment dat je in crisis zit, suicidaal bent, is crisismanegement nodig, de rust die nodig is voor diepgaande therapieën is er dan niet. Als je op zo'n moment bijvoorbeeld een trauma naar boven gaat halen kan dat de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Ook zijn depressieve hersenen op een bepaalde manier geprogrammeerd, de zogenaamde negatieve spiraal. Omdat steeds hetzelfde weggetje afgelegd wordt gaat dat op gegeven moment moeilijk nog anders. Om dat te wijzigen zijn zowel (psycho)therapieën als medicatie nodig. En wat vaak naast antidepressiva gegeven wordt zijn bijvoorbeeld antipsychotica. In lage doseringen helpt dit de stemming beïnvloeden en de slaap te verbeteren. En waar ik bij antidepressiva nog wel twijfel over de werking (bij mezelf, bij anderen kan het wel werken), heb ik ervaren dat antipsychotica zeer zeker invloed heeft.
Ik kan geloven wat ik wil, maar als ik mijn medicijnen niet neem voel ik mij zo rot dat ik alleen maar kan hopen dat God me snel komt halen. En dat is zijn bedoeling niet met mijn leven denk ik.
Naast negatief zelfbeeld liggen ook andere dingen vaak ten grondslag, zoals trauma's, zelfoverschatting, perfectionisme, slecht nee kunnen zetten, teveel hooi op je vork nemen, dat soort dingen. Gelukkig zijn hier goede therapieën voor, maar bijvoorbeeld EMDR (traumaverwerking) kan alleen werken als je in rustiger vaarwater zit. Anders red je dat niet en kom je opnieuw in crisis.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 mei 2016 11:48

Niagara schreef: Om dat te wijzigen zijn zowel (psycho)therapieën als medicatie nodig.

Per definitie kan ik hier niet mee instemmen. In bepaalde gevallen zou dit echter wel kunnen (mee!)helpen.

Niagara schreef:Ik kan geloven wat ik wil, maar als ik mijn medicijnen niet neem voel ik mij zo rot dat ik alleen maar kan hopen dat God me snel komt halen. En dat is zijn bedoeling niet met mijn leven denk ik.

Dat denk ik ook niet.

Niagara schreef:Naast negatief zelfbeeld liggen ook andere dingen vaak ten grondslag, zoals trauma's, zelfoverschatting, perfectionisme, slecht nee kunnen zetten, teveel hooi op je vork nemen, dat soort dingen. Gelukkig zijn hier goede therapieën voor, maar bijvoorbeeld EMDR (traumaverwerking) kan alleen werken als je in rustiger vaarwater zit. Anders red je dat niet en kom je opnieuw in crisis.

Vaak komt het inderdaad neer op onder- of overschatten van jezelf. De onderschatting is in voorgaand schrijven aangehaald, i.m.o. is dit ook opstand tegen God, want in feite nemen we Hem kwalijk dat we niet meer zijn, dan we zijn. Het kan het zeker geen kwaad om ook de overschatting te belichten. Het oog kan namelijk ook denken: ik zie toch alles! Waar heb ik die voet voor nodig? Ik heb er geen belang bij en rol wel door het leven. Deze twee uitersten (onder- en overschatting) houden elkaar vaak in stand... Iedere hoogmoed en overmoed moet radicaal veroordeeld worden, maar ook alle ontevredenheid over wat je bent of niet bent. Je bent wie je bent voor God en al lijkt het voor jezelf niet veel te zijn: dat ene talent die je gegeven is; stop het niet in de grond, maar werk ermee en bedenk dat God dat waardeert en belonen zal.

Heel veel problemen kunnen m.i. opgelost worden door je te beseffen dat in het Licht van de vergeving, wij allemaal, zonder uitzondering dus, daders (van slechte daden) zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=HU5hhE9cN6A

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 16 mei 2016 13:32

JohannesHermanus schreef:Vaak komt het inderdaad neer op onder- of overschatten van jezelf. De onderschatting is in voorgaand schrijven aangehaald, i.m.o. is dit ook opstand tegen God, want in feite nemen we Hem kwalijk dat we niet meer zijn, dan we zijn. Het kan het zeker geen kwaad om ook de overschatting te belichten. Het oog kan namelijk ook denken: ik zie toch alles! Waar heb ik die voet voor nodig? Ik heb er geen belang bij en rol wel door het leven. Deze twee uitersten (onder- en overschatting) houden elkaar vaak in stand... Iedere hoogmoed en overmoed moet radicaal veroordeeld worden, maar ook alle ontevredenheid over wat je bent of niet bent. Je bent wie je bent voor God en al lijkt het voor jezelf niet veel te zijn: dat ene talent die je gegeven is; stop het niet in de grond, maar werk ermee en bedenk dat God dat waardeert en belonen zal.

Heel veel problemen kunnen m.i. opgelost worden door je te beseffen dat in het Licht van de vergeving, wij allemaal, zonder uitzondering dus, daders (van slechte daden) zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=HU5hhE9cN6A


Als dit jou helpt vind ik dat mooi. God kan genezen, hij doet dit echter niet bij iedereen, niet bij iedereen even snel en niet op dezelfde wijze. Hij kan ook juist therapeuten/choaches e.d. helpen een mens de juiste handvaten te rijken om met zichzelf en de wereld om zich hern om te gaan. Dit kan ook juist zijn : milder naar jezelf kijken (door de ogen van Jezus) ipv strenger voor jezelf zijn. Sommige mensen zijn juist al te streng voor zichzelf.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 mei 2016 13:36

Niagara schreef:God kan genezen, hij doet dit echter niet bij iedereen, niet bij iedereen even snel en niet op dezelfde wijze.

Wat is in uw ogen genezing? En wanneer zou u zich genezen voelen?

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 16 mei 2016 13:39

JohannesHermanus schreef:Wat is in uw ogen genezing? En wanneer zou u zich genezen voelen?

Persoonlijk voel ik mij genezen als ik niet meer door mijn geestesziekte tegengehouden wordt mijn leven tot Gods eer te leven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 mei 2016 14:00

Niagara schreef:Persoonlijk voel ik mij genezen als ik niet meer door mijn geestesziekte tegengehouden wordt mijn leven tot Gods eer te leven.

Zou u dit ook zeggen als u terminale kanker had?

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Niagara » 16 mei 2016 14:20

JohannesHermanus schreef:Zou u dit ook zeggen als u terminale kanker had?

Nee.
Bij geestesziekte is het zo dat het je hele zijn, beeld op de wereld, jezelf en God verandert door je ziekte. Als ik tot Gods eer kan leven, dus mijn naaste kan liefhebben als mijzelf en God boven alles, ben ik genezen van de depressie die mijn beeld van mijzelf, de ander en God heeft vervormd tot een grote negatieve bende.
Naast mijn (voormalige) depressie heb ik autisme. Dit is niet 'te genezen' in de huidige wereld, en dit is voor mij ook te merken in hoe ik met het geloof omga. Natuurlijk geloof ik dat God hier doorheen kijkt, maar ik vind het bijvoorbeeld erg moeilijk om met abstractie in het geloof om te gaan, neem veel dingen letterlijk. Ik heb andere mensen nodig die mij uitleggen hoe ik deze dingen kan interpreteren. Gelukkig geeft God mij die mensen. Ik geloof dus ook wel dat hij sterker is dan raargebouwde hersenen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 mei 2016 15:12

Niagara schreef:Bij geestesziekte is het zo dat het je hele zijn, beeld op de wereld, jezelf en God verandert door je ziekte.

Bij mijn weten is door de zondeval bij iedereen de blik op God vervormd en verstoord.

Niagara schreef:Als ik tot Gods eer kan leven, dus mijn naaste kan liefhebben als mijzelf en God boven alles, ben ik genezen van de depressie die mijn beeld van mijzelf, de ander en God heeft vervormd tot een grote negatieve bende.
Naast mijn (voormalige) depressie heb ik autisme.

Dus u bent genezen van de depressie, waardoor het u weer lukt om uw naaste lief te hebben als uzelf en God boven alles.

Niagara schreef:Naast mijn (voormalige) depressie heb ik autisme. Dit is niet 'te genezen' in de huidige wereld, en dit is voor mij ook te merken in hoe ik met het geloof omga. Natuurlijk geloof ik dat God hier doorheen kijkt, maar ik vind het bijvoorbeeld erg moeilijk om met abstractie in het geloof om te gaan, neem veel dingen letterlijk. Ik heb andere mensen nodig die mij uitleggen hoe ik deze dingen kan interpreteren. Gelukkig geeft God mij die mensen. Ik geloof dus ook wel dat hij sterker is dan raargebouwde hersenen.

Ik moet de eerste nog tegenkomen waarvan de hersenen op de juiste wijze functioneren. Ik heb veelvuldig met mensen die (zeer zware vormen van) autisme hebben, gewerkt. Tot aan de EAT aan toe. Ik merk dat u zich behoorlijk afhankelijk van anderen opstelt, terwijl ik niet het idee krijg dat het aan intelligentie onbreekt. Ligt daar ook niet een gevaar in verscholen?
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 16 mei 2016 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten