Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Bambi

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Bambi » 29 okt 2014 17:45

Boerin schreef:Mijn moeder kent mensen die psychiatrische patienten waren en reizen organiseren naar T.B. Joshua in Afrika. Daar zijn ze zelf ook genezen.
https://www.youtube.com/watch?v=HA0hVBZKkWs

Ik zou me niet te veel focussen op die T.B. Joshua, als ik jou was.
Ik heb een filmpje gezien waar hij een demon uit zou drijven.
Daar maakt hij gewoon een show van door een machtspelletje met die demon te spelen.
Dat is wel wat anders dan een demon in een keer uit drijven in de naam van Jezus.
Deze meneer vindt zichzelf iets te belangrijk.
En nee, dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen, maar het voelt niet goed.
Kijk zelf maar:

https://www.youtube.com/watch?v=mHUQtKNc-gE

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Boerin » 29 okt 2014 18:07

Bambi schreef:Ik zou me niet te veel focussen op die T.B. Joshua, als ik jou was.
Ik heb een filmpje gezien waar hij een demon uit zou drijven.
Daar maakt hij gewoon een show van door een machtspelletje met die demon te spelen.
Dat is wel wat anders dan een demon in een keer uit drijven in de naam van Jezus.
Deze meneer vindt zichzelf iets te belangrijk.
En nee, dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen, maar het voelt niet goed.

Heel veel willen daarom niks met 'm te maken hebben, maar ondertussen worden mensen wel genezen en bevrijd. Ik heb wel een paar van die filmpies gezien en ik heb altijd geleerd dat ze moesten zwijgen, Jezus legde ze ook het zwijgen op, maar ik vond het wel mooi dat ie ze openlijk tentoonstelt. Ik had vaak niet eens in de gaten dat iets ook demonisch kan zijn. Ook stellen, een vrouw die d'r man in elkaar sloeg, die man wilde gewoon scheiden, maar zo kon ie zien dat ze dat zelf niet was en er worden veel huwelijken hersteld wat je hier voor onmogelijk zou houden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Boerin » 29 okt 2014 18:14

Pcrtje schreef:In een aantal topics heb ik al meerdere keren vanuit onderzoeken aangetoond dat je ongelijk hebt. Er worden geen massa's mensen genezen. Dat is aantoonbaar onwaar.
Natuurlijk mag men daar wel bidden, maar dat mag niet de solo- of hoofdbehandeling zijn.

In Nederland zitten de meeste christenen met psychische problemen bij de psychiater denk ik, maar er zijn er ook die genezen. In Afrika genezen er een hele hoop, maar misschien niet geverifieerd.
Ik mocht in die inrichting niet bidden. Eerst zat ik bij een christelijke psychiater, die stond wel open voor samenwerking met de bevrijdingsbediening.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor mealybug » 29 okt 2014 18:22

Volgens mij heet dat hypnotyseren.

Bambi

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Bambi » 29 okt 2014 19:07

Boerin schreef:Heel veel willen daarom niks met 'm te maken hebben, maar ondertussen worden mensen wel genezen en bevrijd. Ik heb wel een paar van die filmpies gezien en ik heb altijd geleerd dat ze moesten zwijgen, Jezus legde ze ook het zwijgen op, maar ik vond het wel mooi dat ie ze openlijk tentoonstelt. Ik had vaak niet eens in de gaten dat iets ook demonisch kan zijn. Ook stellen, een vrouw die d'r man in elkaar sloeg, die man wilde gewoon scheiden, maar zo kon ie zien dat ze dat zelf niet was en er worden veel huwelijken hersteld wat je hier voor onmogelijk zou houden.

Ja maar zo simpel werkt het niet.
Als de mens zijn hart aan God geeft en de Heilige Geest komt in de mens wonen, dan verandert de mens door het vernieuwde hart en de inwerking van de Heilige Geest.
Bij de een gaat die verandering snel en bij de ander gaat dat langzamer.
Het is wel erg kort door de bocht om te stellen dat iemand die haar man in elkaar slaat, het niet uit zichzelf doet, maar een demon.
Het lijkt een hype tegenwoordig, dat de mens bij zonden of ziekte, wel bezeten moet zijn en dus vooral niet zelf verantwoordelijk is voor wat hij doet.
De mens doet uit zichzelf ook rare dingen.

Het is vaak wel zo dat de duvel de mens van alles influistert, maar de zonde in de mens zorgt ervoor dat ze gehoor geven aan die influistering.
En als de mens drugs of alcohol gebruikt, staat hij meer open voor de influisteringen.
Mede omdat het verstand en de grenzen dan zijn uitgeschakeld of minder werken.
Daarom doen de meeste mensen ook rare dingen onder invloed van drugs of alcohol, die ze nuchter niet zouden doen.
Dan zijn ze niet bezeten, maar gebruiken ze hun eigen verstand niet meer en laten zich ophitsen door de duvel om die dingen te doen.

En als je wel bezeten bent, maar niet bent bekeerd, heeft het uitwerpen van demonen ook weinig zin.
Dat staat hier:
Lukas 11:
24 Wanneer de onreine geest van den mens uitgevaren is, zo gaat hij door dorre plaatsen, zoekende rust; en die niet vindende, zegt hij: Ik zal wederkeren in mijn huis, daar ik uitgevaren ben.
25 En komende, vindt hij het met bezemen gekeerd en versierd.
26 Dan gaat hij heen, en neemt met zich zeven andere geesten, bozer dan hij zelf is, en ingegaan zijnde, wonen zij aldaar; en het laatste van dien mens wordt erger dan het eerste.


En ziektes komen door de zonden, die van jezelf of van anderen, of doorgegeven door je genen
Mensen die vatbaar zijn voor psychoses zijn vaak hooggevoelig.
Daardoor ervaren ze veel meer dan hun zenuwstelsel kan verwerken.
En dat geldt ook voor drugs, medicijnen en alcohol.
Ze zijn ook gevoeliger voor die middelen, maar ook voor de bijwerkingen ervan.
Daarbij zijn ze ook erg gevoelig voor en nieuwsgierig naar, het paranormale.
Waarschijnlijk ben je zelf ook hooggevoelig en vindt je daarom ook al die verhalen zo interessant.
Maar geloof niet alles wat je hoort en leest. :wink:

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 29 okt 2014 23:42

Katlheen schreef:Maar wanneer hebben we het over psychische ziekten? Is bijvoorbeeld Gilles de la Tourette zo'n aandoening?

Roady schreef:
Kun je dat omschrijven voor de niet-begrijpenden onder ons?


Gilles de la Tourette is een aandoening waarbij mensen tic's hebben. Het staat bekend als de 'vloekziekte', waarbij mensen ongecontroleerd vloeken, schelden etc. (hoewel dat maar in 10% van de gevallen zo is).
Volgens mijn boeken is het een (neuro)psychologische ziekte.


Aha zo.
Ik meen dat de oorzaak daarvan geestelijk is.
Ik kwam 's op mijn dagelijkse fietsroute zo'n persoon tegen. in het voorbij fietsen slingerde hij dan heel onverwachts een vloek naar mijn hoofd. De Heilige Geest toonde mij hoe dit werkte en hoe ik mij ertegen kon wapenen, want ik merkte dat die man mij angst probeerde in te boezemen.
Dus na een aantal weken nam ik een besluit: in het voorbij fietsen riep ik voordat hij zijn vloek over mij kon uitspreken: Hou je mond in Jezus naam!
Sindsdien bad ik ook voor hem. Hij heeft nooit meer gevloekt in het voorbij gaan, en later zag ik dat hij ontspannender op zijn fiets zat.

Dank u wel Heer :)
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 29 okt 2014 23:43

mealybug schreef:Volgens mij heet dat hypnotyseren.


Wat heet hypnotiseren?
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 29 okt 2014 23:47

Bambi schreef:Het is wel erg kort door de bocht om te stellen dat iemand die haar man in elkaar slaat, het niet uit zichzelf doet, maar een demon.
Het lijkt een hype tegenwoordig, dat de mens bij zonden of ziekte, wel bezeten moet zijn en dus vooral niet zelf verantwoordelijk is voor wat hij doet.
De mens doet uit zichzelf ook rare dingen.

Nee een gezond denkend mens doet uit zichzelf geen rare dingen.
Alleen als de gedachtenwereld in de war is, ontstaat "raar" gedrag.
Goh, dat is precies waar de duivel de mens aanvalt: in zijn gedachten.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Miepje90
Mineur
Mineur
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 jul 2012 22:06

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Miepje90 » 30 okt 2014 09:56

Katlheen schreef:Maar wanneer hebben we het over psychische ziekten? Is bijvoorbeeld Gilles de la Tourette zo'n aandoening?


Roady schreef:
Aha zo.
Ik meen dat de oorzaak daarvan geestelijk is.
Ik kwam 's op mijn dagelijkse fietsroute zo'n persoon tegen. in het voorbij fietsen slingerde hij dan heel onverwachts een vloek naar mijn hoofd. De Heilige Geest toonde mij hoe dit werkte en hoe ik mij ertegen kon wapenen, want ik merkte dat die man mij angst probeerde in te boezemen.
Dus na een aantal weken nam ik een besluit: in het voorbij fietsen riep ik voordat hij zijn vloek over mij kon uitspreken: Hou je mond in Jezus naam!
Sindsdien bad ik ook voor hem. Hij heeft nooit meer gevloekt in het voorbij gaan, en later zag ik dat hij ontspannender op zijn fiets zat.

Dank u wel Heer :)


Maar dan nogmaals de vraag: waarom komt dat dan ook onder gelovigen voor? Natuurlijk mag je daar weer op antwoorden dat er vast wel iets anders onder zit, maar dat is in het geval van Gilles de la Tourette vrijwel nooit zo. Hoe komt het dat mensen echt en oprecht gelovig kunnen zijn maar toch een psychische ziekte hebben, zoals GdlT? Kijkt God dan niet naar hen om, geloven ze niet hard genoeg dat God ze wil genezen, of is het willekeur vanuit God? Of zit het toch wat complexer dan dat?

Edit: en als er inderdaad iets anders onder zit, is God dan niet machtig genoeg om dat weg te nemen? Jezus genas altijd volkomen, ik heb nooit gehoord dat de maanzieke knaap opnieuw epilepsie kreeg nadat Jezus 'm genezen heeft..
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2014 10:31

Natuurlijk kun je denken dat je "in jezus' naam"geholpen heeft; misschien is het zelfs nog waar ook. Ik zelf vind het waarschijnlijker dat er een andere oorzaak is, bijvoorbeeld dat die man zijn therapie of medicatie heeft aangepast of dat er een stress factor in zijn leven is verminderd. Jouw versie doet met denken aan 'post hoc, ergo proctor hoc' (omdat gebeurtenis A is gebeurt voor gebeurtenis B, heeft A B veroorzaakt)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 30 okt 2014 10:48

Mortlach schreef:Natuurlijk kun je denken dat je "in jezus' naam"geholpen heeft; misschien is het zelfs nog waar ook. Ik zelf vind het waarschijnlijker dat er een andere oorzaak is, bijvoorbeeld dat die man zijn therapie of medicatie heeft aangepast of dat er een stress factor in zijn leven is verminderd. Jouw versie doet met denken aan 'post hoc, ergo proctor hoc' (omdat gebeurtenis A is gebeurt voor gebeurtenis B, heeft A B veroorzaakt)


Ik snap precies wat je zegt.
Dan is de vraag dus: was het toeval?

Dan zeg ik: vast en zeker, maar soms is de volgorde net even TE netjes, te precies om nog van toeval te spreken.

Waarom heeft hij sinds ik dat hem toeriep NOOIT meer tegen mij gevloekt, terwijl hij dat daarvoor weken- en wekenlang wel heeft gedaan? Net even TE toevallig vind ik.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Roady » 30 okt 2014 10:50

Miepje90 schreef:Natuurlijk mag je daar weer op antwoorden dat er vast wel iets anders onder zit, maar dat is in het geval van Gilles de la Tourette vrijwel nooit zo.


Is dat waar Miepje? En hoe weet je dan dat dat "nooit zo is"?
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2014 11:15

Roady schreef:Dan zeg ik: vast en zeker, maar soms is de volgorde net even TE netjes, te precies om nog van toeval te spreken.

Waarom heeft hij sinds ik dat hem toeriep NOOIT meer tegen mij gevloekt, terwijl hij dat daarvoor weken- en wekenlang wel heeft gedaan? Net even TE toevallig vind ik.


Ik zei al, dat mag je vinden en misschien is het zelfs waar. Maar evengoed sloeg zijn therapie of medicijn aan, of heeft hij beter grip op de stressors op zijn leven. Aangezien ik weet dat het menselijk brein haast neurotisch patronen zoekt in gebeurtenissen, ben ik nogal skeptisch over dat soort vermeende patronen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2014 11:17

Roady schreef:Is dat waar Miepje? En hoe weet je dan dat dat "nooit zo is"?


Ach, zolang je gelooft dat er overal demonen achter zitten - iets wat alleen aan te tonen is door het te geloven, want de HG heeft het je vertelt, weer al zo'n onaantoonbaar iets - zal er inderdaad altijd wel iets achter zitten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: Ik vind psychologie maar duister/gevaarlijk.

Berichtdoor Jan » 30 okt 2014 11:24

Miepje90 schreef:Ik heb de reguliere versus complementaire geneeskunde-discussie al eerder gevoerd (en ook hier wel gevoerd). Ik wil 'm met alle plezier hier weer verder voeren, maar dan onder twee voorwaarden:


Zeg gewoon wat je wil zeggen als je een mening hebt. Zelf gaat het me niet zo zeer om regulier vs alternatief. Maar of iets helpt of niet helpt en of we kunnen nagaan waarom het zo werkt.

1) we houden ons bij de psychiatrie en gaan niet afdwalen naar de rest van de geneeskunde; zodat we een beetje on topic blijven

Op het onderwerp blijven is wel goed maar wat mij betreft is gezondheid iets dat niet te beperken is tot de geest alleen maar een heel breed onderwerp is dat als geheel benaderd moet worden. En nee ik ben geen verdediger of voorstander van klassieke homeopathie.

2) we respecteren elkaars kaders. Ik merk nu al dat reguliere artsen als arrogant en afwijzend weg worden gezet,


Als eerste maak ik geen onderscheid tussen regulier en alternatief als het gaat om arrogante en afwijzende mensen. Die vind je overal nl. Als tweede zie ik heus niet elke reguliere arts als afwijzend en arrogant. Alleen diegenen die het betreffen.

en stiekem ook een beetje sullig (en realiseer je dan even dat je dus mij en in de toekomst PCR'tje ook zo wegzet -> niet de allerbeste basis voor een discussie). Verder heb ik vól overtuiging gekozen voor de reguliere geneeskunde, zitten er aan elk verhaal twee kanten en denk ik dat de contra's van homeopathie en de pro's van de reguliere geneeskunde vaak onderschat worden.


Je hoeft geen schoen aan te trekken die je niet past. Ik heb overigens groot respect voor mensen die echt met het welzijn van andere mensen betrokken zijn en in hun beroep daar dagelijks mee bezig zijn vanuit een dienende houding.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten