Psychologische test

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Psychologische test

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 16:51

Een tijdje geleden heb ik een psychologische test gehad. De opdrachtgever hiervoor hecht wel een zeer grote waarde aan de uitslag van de test. De test bestaat uit een aantal competenties (vaardigheden) en het advies. De competenties moeten op een voldoende niveau liggen (stavenbalken 1 t/m 5, waarbij minimaal een 3 vereist is). Daar wordt alle nadruk op gelegd: de competenties moeten 3 of hoger zijn. Maar is het eigenlijk wel terecht daar zo de nadruk op te leggen?

In hoeverre is een psychologische test, die ongeveer twee uur duurt, een momentopname?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Psychologische test

Berichtdoor Boerin » 25 sep 2014 16:56

Spreeuw schreef:Een tijdje geleden heb ik een psychologische test gehad. De opdrachtgever hiervoor hecht wel een zeer grote waarde aan de uitslag van de test. De test bestaat uit een aantal competenties (vaardigheden) en het advies. De competenties moeten op een voldoende niveau liggen (stavenbalken 1 t/m 5, waarbij minimaal een 3 vereist is). Daar wordt alle nadruk op gelegd: de competenties moeten 3 of hoger zijn. Maar is het eigenlijk wel terecht daar zo de nadruk op te leggen?

In hoeverre is een psychologische test, die ongeveer twee uur duurt, een momentopname?

Gezemel met die testen en competenties. Als je maar competenties hebt, wat je verder doet doet er niet toe.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Psychologische test

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 17:06

Boerin schreef:Gezemel met die testen en competenties. Als je maar competenties hebt, wat je verder doet doet er niet toe.


Heeft zo'n test dan niet zoveel waarde?
Ik sta er wel versteld van wat zo'n psycholoog allemaal van je te weten komt in slechts paar uur tijd.
Maar ik vraag me wel af of je zoveel waarde moet hechten aan de scores op de competenties. Daar is het m.i. teveel een momentopname voor en daar komt bij dat de psychologie geen exacte wetenschap is.

Maar er kunnen mensen zijn die er anders over denken.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Psychologische test

Berichtdoor Acire » 25 sep 2014 22:33

Ik moest ook zo'n test doen, een assesment. Ik kreeg een verslag van 17pag opgestuurd, mijn werkgever een samenvatting en advies van bij elkaar 2 kantjes. Dat was dus veel algemener. Ik vond het daarom niet erg om te doen. En, ik mocht reageren op de samenvatting en het advies voor het opgestuurd werd. Ook wel een fijn idee.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten