Als je gaat beginnen met fitness...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor Rozijn » 23 jan 2014 13:19

Wat dan?

Al heel lang loop ik met het gevoel: eigenlijk moet ik wat meer aandacht aan mijn gezondheid gaan geven.
Ik ben wat aan de zware kant, mijn rug heeft het vaak niet makkelijk, mijn conditie is niet heel slecht, maar kan ook beter.
Op dit moment fiets ik 1 a 2 keer per week een halfuurtje op de hometrainer, en dat is het.

Al overwegend kwam ik op de vraag: stel, ik ga fitnessen, zou dat wat helpen? Waarom fitness? Dan kan ik de spieren rond de onderrug op een goede manier versterken, ik lees mooie verhalen over krachttraining en afvallen (hier op refoweb) en je conditie zal er ook niet van achteruitgaan...

Maar ik ben een volslagen leek op dat gebied.
Daarom wat vragen:
- Wat voor kleding heb je nodig?
- Heb je speciale schoenen nodig?
- Hoeveel keer per week en hoe lang per keer moet je gaan om een beetje succes te hebben?
- Kan ik er vanuit gaan dat een sportschool zo professioneel is dat ze mij niet meteen zulke oefeningen laten doen dat ik blessures oploop? (Was vanmorgen op de radio dat fysiotherapeuten het megadruk hebben door mensen die na 1 januari zichzelf kapot gesport hebben... Gezien mijn rug trekt mij dat niet zo aan.)

Alvast dank voor de reacties.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor Boerin » 23 jan 2014 13:30

Rozijn schreef:Wat dan?

Al heel lang loop ik met het gevoel: eigenlijk moet ik wat meer aandacht aan mijn gezondheid gaan geven.
Ik ben wat aan de zware kant, mijn rug heeft het vaak niet makkelijk, mijn conditie is niet heel slecht, maar kan ook beter.
Op dit moment fiets ik 1 a 2 keer per week een halfuurtje op de hometrainer, en dat is het.

Al overwegend kwam ik op de vraag: stel, ik ga fitnessen, zou dat wat helpen? Waarom fitness? Dan kan ik de spieren rond de onderrug op een goede manier versterken, ik lees mooie verhalen over krachttraining en afvallen (hier op refoweb) en je conditie zal er ook niet van achteruitgaan...

Maar ik ben een volslagen leek op dat gebied.
Daarom wat vragen:
- Wat voor kleding heb je nodig?
- Heb je speciale schoenen nodig?
- Hoeveel keer per week en hoe lang per keer moet je gaan om een beetje succes te hebben?
- Kan ik er vanuit gaan dat een sportschool zo professioneel is dat ze mij niet meteen zulke oefeningen laten doen dat ik blessures oploop? (Was vanmorgen op de radio dat fysiotherapeuten het megadruk hebben door mensen die na 1 januari zichzelf kapot gesport hebben... Gezien mijn rug trekt mij dat niet zo aan.)

Alvast dank voor de reacties.

Ik zou oppassen met wat iemand van een sportschool aanraadt, dat voel je zelf wel aan. Ik had RSI en ging toen naar een sportschool van m'n werk met een fysiotherapeut, maar die liet me veel teveel doen en toen werd het nog erger. Je kunt ook eerst een goede fysiotherapeut zoeken en daarna naar een sportschool gaan, heb ik toen gedaan en me aan zijn adviezen gehouden.
Joggingbroek en een t-shirt en gympies had ik gewoon, boeien.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2014 13:31

Rozijn schreef:Maar ik ben een volslagen leek op dat gebied.
Daarom wat vragen:
- Wat voor kleding heb je nodig?


Wat comfortabel zit.

- Heb je speciale schoenen nodig?


Nee.

- Hoeveel keer per week en hoe lang per keer moet je gaan om een beetje succes te hebben?


2 a 3 keer is meer dan genoen en het hoeft niet heel lang. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel spieren je per keer traint.

- Kan ik er vanuit gaan dat een sportschool zo professioneel is dat ze mij niet meteen zulke oefeningen laten doen dat ik blessures oploop? (Was vanmorgen op de radio dat fysiotherapeuten het megadruk hebben door mensen die na 1 januari zichzelf kapot gesport hebben... Gezien mijn rug trekt mij dat niet zo aan.)

Alvast dank voor de reacties.


Dat hangt van de sportschool af. Als ze goede begeleiding hebben, zal het geen probleem zijn. Je moet inderdaad niet gaan lopen squatten of deadliften zonder dat je is uitgelegd wat je moet doen (en wat vooral niet!)

Ik ben zelf wel helemaal voor krachttraining, ook (of zelfs vooral) voor vrouwen. Die worden veel te vaak op een tredmolen gezet want gewichten is iets voor mannen! Boo-ah!

Flauwekul dus. Goed, je zult niet gauw enorme spieren ontwikkelen als sommige mannen doen, maar ook vrouwen hebben rugspieren die aandacht mogen krijgen. Squats en deadlifts zijn dan ideaal.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor mealybug » 23 jan 2014 13:37

Ga een paar keer per week zwemmen, daarbij train je heel veel spieren , vooral in de rug ook, en het is ook nog lekker fris, heb je gelijk gedouched.

En eet ongeveer de helft van wat je op zou kunnen :mrgreen:
Een proef bij ratten leverde op dat ze vervolgens 2 keer zo lang leefden.

Faramir

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor Faramir » 23 jan 2014 13:44

Rozijn schreef:Maar ik ben een volslagen leek op dat gebied.
Daarom wat vragen:
- Wat voor kleding heb je nodig?

Dat wat fijn zit, waar jij je lekker bij voelt en wat ook ademt. Veel merken hebben dry-fit spullen, dat is fijn met zweet.
- Heb je speciale schoenen nodig?

Dit ligt er aan wat je wil gaan doen, wil je veel kilometers gaan maken op de loopband dan raad ik toch echt wel hardloopschoenen aan omdat dat de klappen veel beter absorbeert. Ga je vooral andere dingen doen dan zou ik gewoon fijn zittende sportschoenen kiezen. Vaak wordt wel gevraagd of je de schoenen enkel binnen wil gebruiken. Trek ze dus pas in de sportschool aan. En neem een handdoek mee, dat is meestal ook een vereiste.
- Hoeveel keer per week en hoe lang per keer moet je gaan om een beetje succes te hebben?

Wil je je conditie vasthouden op je huidige niveau dan is 1 keer per week een uur wel voldoende. Wil je echter je conditie vergroten dan is 3 keer per week aan te raden. Neem na elke keer wel een dag rust.
- Kan ik er vanuit gaan dat een sportschool zo professioneel is dat ze mij niet meteen zulke oefeningen laten doen dat ik blessures oploop? (Was vanmorgen op de radio dat fysiotherapeuten het megadruk hebben door mensen die na 1 januari zichzelf kapot gesport hebben... Gezien mijn rug trekt mij dat niet zo aan.)

Dat ligt aan de sportschool, maar ga er maar niet vanuit dat de begeleiding zoveel opleiding heeft genoten en zoveel tijd heeft dat ze voor jou een speciaal programma gaan samenstellen en je gaan monitoren. Begin gewoon heel rustig aan.

Belangrijk is ook dat je er plezier in hebt en dat je gemotiveerd blijft. Plezier en motivatie bereik je het beste door samen met iemand dit te gaan doen. En dan op vaste tijden in de week.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2014 13:45

Rozijn schreef:Wat dan?

Al heel lang loop ik met het gevoel: eigenlijk moet ik wat meer aandacht aan mijn gezondheid gaan geven.
Ik ben wat aan de zware kant, mijn rug heeft het vaak niet makkelijk, mijn conditie is niet heel slecht, maar kan ook beter.
Op dit moment fiets ik 1 a 2 keer per week een halfuurtje op de hometrainer, en dat is het.

Al overwegend kwam ik op de vraag: stel, ik ga fitnessen, zou dat wat helpen? Waarom fitness? Dan kan ik de spieren rond de onderrug op een goede manier versterken, ik lees mooie verhalen over krachttraining en afvallen (hier op refoweb) en je conditie zal er ook niet van achteruitgaan...

Maar ik ben een volslagen leek op dat gebied.
Daarom wat vragen:
- Wat voor kleding heb je nodig?
- Heb je speciale schoenen nodig?
- Hoeveel keer per week en hoe lang per keer moet je gaan om een beetje succes te hebben?
- Kan ik er vanuit gaan dat een sportschool zo professioneel is dat ze mij niet meteen zulke oefeningen laten doen dat ik blessures oploop? (Was vanmorgen op de radio dat fysiotherapeuten het megadruk hebben door mensen die na 1 januari zichzelf kapot gesport hebben... Gezien mijn rug trekt mij dat niet zo aan.)

Alvast dank voor de reacties.

Sinds het begin van dit jaar kom ik 2x per week bij een sportschool in verband met de revalidatie na een ernstig auto-ongeval.
Qua kleding: iets wat lekker zit, en waarin je zweet ook makkelijk kan verdampen.
Schoenen: maakt niet veel uit, wel is het handig om sokken te nemen die het zweet gemakkelijk opnemen.
Mij wordt aangeraden (maar ik ga met heel andere bedoelingen naar de sportschool, namelijk weer normaal te kunnen bewegen) om 2 keer te gaan, maar niet vaker dan 3 keer per week.
De begeleiding heb ik op medisch advies, en dat werkt prima. Of dat voor niet-medische redenen ook op deze wijze gaat weet ik niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor Bambi » 23 jan 2014 13:56

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor parsifal » 23 jan 2014 14:54

Het meeste wat de mensen hierboven zeggen ben ik het mee eens.
Ik heb nu zelf het geluk dat ik naar een sportschool kan gaan waar de eigenaar zelf vooral van het sporten houdt. Hij spreekt mensen wel aan op slechte houding en moedigt squatten en deadliften aan. (Al zijn de meeste dames in de sportschool vooral geinteresseerd in hun achterwerk, als ik zie hoe eenzijdig ze oefeningen doen).

Als het doel echt in de eerste plaats gezondheid is, dan moet je zowel cardio doen (rennen, fietsen of hoe dan ook aan je uithoudingsvermogen werken) en ook krachttraining. Met inderdaad als belangrijkste oefeningen deadlift, squat en optrekken (al dan niet met hulp).
Je kunt met deze oefeningen al ver komen als je op internet filmpjes kijkt van bijvoorbeeld Mark Rippetoe. Verder is deze website wel de moeite waard http://scoobysworkshop.com/ Al is de schrijver daarvan geen fan van squat en deadlift.

Wat schoenen betreft, gebruik goede loopschoenen voor het hardlopen en doe squat en deadlift op kousevoeten. Dat is veel stabieler.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor Rozijn » 24 jan 2014 14:36

Dank voor alle reacties...

- Een korte of een lange broek maakt dus niet uit?

- Misschien is fysiofitness wel slimmer dan, als de deskundigheid van een sportschool op dat gebied niet gegarandeerd is. Mijn rug gedraagt zich nu al ongeveer een jaar weer redelijk normaal, en dat wil ik absoluut niet doorbreken.


@Parsifal: thuis oefeningen doen lijkt me ook geen goed plan, gezien mijn blessuregevoeligheid.

@Mortlach: nu ben ik een man, dus hoef ik me niets aan te trekken van de vraag of bepaalde oefeningen wel voor vrouwen zijn. ;)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 14:39

Rozijn schreef:Dank voor alle reacties...

- Een korte of een lange broek maakt dus niet uit?

- Misschien is fysiofitness wel slimmer dan, als de deskundigheid van een sportschool op dat gebied niet gegarandeerd is. Mijn rug gedraagt zich nu al ongeveer een jaar weer redelijk normaal, en dat wil ik absoluut niet doorbreken.


@Parsifal: thuis oefeningen doen lijkt me ook geen goed plan, gezien mijn blessuregevoeligheid.

@Mortlach: nu ben ik een man, dus hoef ik me niets aan te trekken van de vraag of bepaalde oefeningen wel voor vrouwen zijn. ;)

Een korte of lange broek maakt in die zin niet uit dat het allebei kan.
Als je snel zweet is een korte broek fijner.
Ik moet vanmiddag weer naar de sportschool. Vorige keer goed nieuws te horen gekregen: ik hou aan mijn auto-ongeval géén blijvend beenletsel over!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2014 14:48

Rozijn schreef:Dank voor alle reacties...

- Een korte of een lange broek maakt dus niet uit?

- Misschien is fysiofitness wel slimmer dan, als de deskundigheid van een sportschool op dat gebied niet gegarandeerd is. Mijn rug gedraagt zich nu al ongeveer een jaar weer redelijk normaal, en dat wil ik absoluut niet doorbreken.


@Parsifal: thuis oefeningen doen lijkt me ook geen goed plan, gezien mijn blessuregevoeligheid.

@Mortlach: nu ben ik een man, dus hoef ik me niets aan te trekken van de vraag of bepaalde oefeningen wel voor vrouwen zijn. ;)

Van manlief (inmiddels ervaringsdeskundige) :wink: krijg je de volgende tips:
* korte broek, let op dat hij niet te lang valt, is hinderlijk tijdens het fietsen, maar ook niet te kort, halverwege bovenbeen is prettigst
*ruim katoenen T shirt kiezen, maat groter dan je gewone maat, er bestaan ook speciale 2 laags-shirts, die het zweet opnemen zodat je lichaam droog blijft.
*veel mannen zweten op hun voorhoofd, dus een zweetband/bandana is dan fijn
*eet voordat je naar de sportschool gaat, een banaan of mueslireep
*sportdrankjes zijn duur en onzinnig, een flesje water onontbeerlijk. Pas bij duursporten, langer dan 5 kwartier, heb je extra suikers nodig
*als je sportschoenen aanschaft, let op de kleur van de zool. Veel zalen willen geen zwarte zolen, die geven strepen. En dat het fitness-schoenen zijn en geen tennisschoenen bijv.
*elke goede sportschool heeft sportinstructeurs, maak gebruik van hun kennis en ervaring. Het heeft geen zin om je nodeloos in het zweet te werken, uit te putten, dat werkt averechts.
Succes!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor StillAwake » 24 jan 2014 14:55

schelpje3 schreef:Van manlief (inmiddels ervaringsdeskundige) :wink: krijg je de volgende tips:
* korte broek, let op dat hij niet te lang valt, is hinderlijk tijdens het fietsen, maar ook niet te kort, halverwege bovenbeen is prettigst
*ruim katoenen T shirt kiezen, maat groter dan je gewone maat, er bestaan ook speciale 2 laags-shirts, die het zweet opnemen zodat je lichaam droog blijft.
*veel mannen zweten op hun voorhoofd, dus een zweetband/bandana is dan fijn
*eet voordat je naar de sportschool gaat, een banaan of mueslireep
*sportdrankjes zijn duur en onzinnig, een flesje water onontbeerlijk. Pas bij duursporten, langer dan 5 kwartier, heb je extra suikers nodig
*als je sportschoenen aanschaft, let op de kleur van de zool. Veel zalen willen geen zwarte zolen, die geven strepen. En dat het fitness-schoenen zijn en geen tennisschoenen bijv.
*elke goede sportschool heeft sportinstructeurs, maak gebruik van hun kennis en ervaring. Het heeft geen zin om je nodeloos in het zweet te werken, uit te putten, dat werkt averechts.
Succes!

Ik gebruik altijd van die "voetbalshirts". Je weet wel, van die shirts die heel erg open zijn, maar geen doorkijk bieden.
Bij iedere sportzaak te koop, en ze blijven droog als je zweet.
Nu ben ikzelf nog niet zover met oefenen dat ik er al van zweet, maar ook dat komt wel weer...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor Mortlach » 24 jan 2014 15:00

Rozijn schreef:Dank voor alle reacties...

- Een korte of een lange broek maakt dus niet uit?

- Misschien is fysiofitness wel slimmer dan, als de deskundigheid van een sportschool op dat gebied niet gegarandeerd is. Mijn rug gedraagt zich nu al ongeveer een jaar weer redelijk normaal, en dat wil ik absoluut niet doorbreken.


@Parsifal: thuis oefeningen doen lijkt me ook geen goed plan, gezien mijn blessuregevoeligheid.

@Mortlach: nu ben ik een man, dus hoef ik me niets aan te trekken van de vraag of bepaalde oefeningen wel voor vrouwen zijn. ;)


Haha, dat had ik dan toch helemaal verkeerd. Excuses.

Maar goed, als je oefeningen goed doet, zou dan in principe geen kwaad kunnen voor je rug. Maar ja, dan moet je wel weten wat goed is. Maar ik moet zeggen dat ik ook vrij veel rugproblemen heb gehad, maar dat er nog nooit iets is gebeurd tijdens het trainen. Ook niet toen ik meer dan mijn eigen lichaamsgewicht deadlifte.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2014 15:02

StillAwake schreef:Ik gebruik altijd van die "voetbalshirts". Je weet wel, van die shirts die heel erg open zijn, maar geen doorkijk bieden.
Bij iedere sportzaak te koop, en ze blijven droog als je zweet.
Nu ben ikzelf nog niet zover met oefenen dat ik er al van zweet, maar ook dat komt wel weer...

Voetbalshirts zijn meestal duurder en niet iedereen wil dat, vooral als je geen fan bent. :wink:
Mijn man zweet juist heel erg als hij na een rustperiode weer begint, dan kan ik zijn T shirt uitwringen.
Zelfs als hij zijn speciale shirt aan heeft.
Het luie zweet he :mrgreen:

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Als je gaat beginnen met fitness...

Berichtdoor parsifal » 24 jan 2014 15:21

Rozijn schreef:Dank voor alle reacties...

- Een korte of een lange broek maakt dus niet uit?

- Misschien is fysiofitness wel slimmer dan, als de deskundigheid van een sportschool op dat gebied niet gegarandeerd is. Mijn rug gedraagt zich nu al ongeveer een jaar weer redelijk normaal, en dat wil ik absoluut niet doorbreken.


@Parsifal: thuis oefeningen doen lijkt me ook geen goed plan, gezien mijn blessuregevoeligheid.

@Mortlach: nu ben ik een man, dus hoef ik me niets aan te trekken van de vraag of bepaalde oefeningen wel voor vrouwen zijn. ;)


Als je squat moet je wel een juiste broek er voor hebben (je moet genoeg ruimte voor de beweging hebben). Het hangt er verder vanaf wat voor oefeningen je thuis doet. Als je met dumbbells aan de slag gaat of je een pull-up bar koopt kun je veel oefeningen veilig doen.

Verder lees je ook in over oefeningen, niet alle sportinstructeurs kiezen de veiligste of minst blessure gevoelige methoden (sommige zeggen dat squats niet zo diep moeten, terwijl je door die halve squats juist inbalans creert).
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten