Negatief denken door feedback

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FirstLady
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mar 2012 10:19

Negatief denken door feedback

Berichtdoor FirstLady » 09 jan 2014 14:35

Hopelijk hebben jullie tips voor mij! Ik loop op dit moment stage binnen de gezondheidszorg (4e jaar). Hiervoor heb ik ook stage gelopen, maar die stage heb ik binnen 4 weken afgebroken door omstandigheden waar ik erg onzeker van ben geworden. Nu ben ik inmiddels al 2 maanden aan het stagelopen, maar naarmate ik meer (en kritischere) feedback krijg, wordt ik weer onzeker. Ik vind het heel moeilijk die feedback goed te ontvangen. Ik ga gelijk heel negatief denken en denk gelijk dat ik de stage zal moeten stoppen (dat is ongeveer wel wat er de vorige stage is gebeurd). Die negatieve gedachten verlammen mij en dat helpt natuurlijk helemaal niet mee. Hoe kan ik die negatieve gedachten na het krijgen van feedback ('het is zo erg dat ik moet stoppen met stage, ik doe niets goed') omzetten in iets positief ('ik ga aan deze feedback werken en laten zien wat ik kan').

Ik volg op dit moment een cursus gezonde assertiviteit. In deze cursus wordt dit ook behandeld. Ik plaats dit bericht vooral om van jullie tips te krijgen hoe ik hiermee om kan gaan, zodat het mij niet (of minder) belemmerd in mijn stage.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2014 14:46

Heel herkenbaar en het heeft alles te maken met faalangst. Ik ga ook niet uitweiden over mijn ervaring als stagiaire en later als begeleider van stagiaires en ik pleit nog altijd voor de aloude inservice opleiding uit de jaren zestig, maar dat is allemaal achterhaald en niet van deze tijd.

Ik adviseer je om een paar standaard "regels" "ervaringen" ook op papier te zetten en nauwkeurig te formuleren zodat je bij een evaluatie gesprek waar jij en ik snel in de war raken dat voorhanden houdt.

Mocht er een aanval worden gedaan op je persoonlijkheid dan kun je daar iets over op papier zetten als tegenvraag.
Want jij wordt overvallen en die ander is voorbereid.
Een andere methode is om alles aan te horen en te noteren en vragen of je een tweede gesprek mag hebben.

Nog een methode is om een aantal tegenvragen die heel oprecht zijn op papier te zetten.
En vooral: "Hoe bedoelt U dat?"
Of : "Heeft u een voorbeeld?"
En noteer dan het antwoord en vraag vooral ruimte en tijd om daarop terug te mogen komen.

Heel eenvoudige tips en stel zo een briefje samen met de coach die jou begeleidt in assertiviteit of je leraar of wie danook.

Mensen die faalangst hebben zijn zo snel aangeslagen dat ze beperkte dingen "horen". De rest hoor je al niet meer. Snap je?

Probeer te oefenen in je houding. Ga niet in elkaar zitten, kijk de ander recht aan en houdt je kaartje met vragen paraat en neem vooral de tijd, laat je niet storen door telefoontjes of mensen die binnenlopen, en meldt als het gebeurt op vriendelijke wijze dat je het gesprek volstrekt in alle rust wilt voeren.
Heb je hier wat aan.
Feedback is geen eenrichtingsverkeer ben je gek..
Sta voor wie je bent. Neem tijd ook om na te denken en weet je geen antwoord dan zeg je dat je erover na wilt denken.
Succes mijn beste!

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Rozijn » 09 jan 2014 15:13

Plaats tegenover een belemmerende gedachte, bijv. "ze vinden dat ik het niet goed doe, straks moet ik weg" een helpende gedachte, bijv. "Hier valt iets te leren, ik kan groeien in mijn vak"

Dit kun je vooral doen bij telkens terugkerende belemmerende gedachten.

Een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen bij een negatieve ervaring is: "Wat is nu eigenlijk het probleem? Hoe erg vind ik dit eigenlijk?"
Juist door deze vragen kun je soms dingen relativeren.

Ik weet uit ervaring dat het makkelijker is om dit aan een ander te vertellen, dan om het zelf in de praktijk te brengen, hoor!

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Boerin » 09 jan 2014 15:36

Ik weet niet of mijn tips zo handig zijn. Luister maar naar Wilsophie. Bedankt Wilsophie, dat ga ik ook gebruiken morgen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2014 16:00

Succes lieverd en belangrijk is om dingen te noteren. En...neem de tijd....zeg rustig...u overvalt mij , mag ik hierop terug komen?
Je hebt er recht op.
Succes hoor!

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2014 16:04

Rozijn schreef:Plaats tegenover een belemmerende gedachte, bijv. "ze vinden dat ik het niet goed doe, straks moet ik weg" een helpende gedachte, bijv. "Hier valt iets te leren, ik kan groeien in mijn vak"

Dit kun je vooral doen bij telkens terugkerende belemmerende gedachten.

Een belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen bij een negatieve ervaring is: "Wat is nu eigenlijk het probleem? Hoe erg vind ik dit eigenlijk?"
Juist door deze vragen kun je soms dingen relativeren.

Ik weet uit ervaring dat het makkelijker is om dit aan een ander te vertellen, dan om het zelf in de praktijk te brengen, hoor!


Rozijn met alle respect ...ik begrijp helemaal niets van deze post. Spreek je uit ervaring?
Soms valt er niet te groeien in een vak en wat zijn belemmerende gedachten. Dat moet je aan een jong iemand uit kunnen leggen. En de rest begrijp ik ook niet want hoe kan ik dingen relativeren?
Neem me niet kwalijk maar je geeft de topicopener meer problemen erbij dan dat je haar tegemoet komt.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Boerin » 09 jan 2014 16:19

Wilsophie schreef:Rozijn met alle respect ...ik begrijp helemaal niets van deze post. Spreek je uit ervaring?
Soms valt er niet te groeien in een vak en wat zijn belemmerende gedachten.

Dat komt uit de psychologie volgens mij. Dat zei een psychiater toen tegen me: elke negatieve gedachte die in je opkomt vervangen door een positieve.
Vond ik wel aardig gevonden, ik ging tegenover elke gedachte van: 'ik kan toch niks' Zijn Woord zetten: Ik vermag alle dingen in Hem die mij kracht geeft.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2014 16:22

Prima Boerin helemaal eens maar ik antwoord op de vraagstelster en niet op jou. Jij bent al een eind op de weg snap je?

Faramir

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Faramir » 09 jan 2014 16:37

FirstLady schreef:Ik volg op dit moment een cursus gezonde assertiviteit. In deze cursus wordt dit ook behandeld. Ik plaats dit bericht vooral om van jullie tips te krijgen hoe ik hiermee om kan gaan, zodat het mij niet (of minder) belemmerd in mijn stage.

Een cursus realistisch denken en omgaan met stress zouden je ook kunnen helpen. Sowieso kan het geen kwaad om het hierover eens met een psycholoog te hebben. De eerste 5 keer wordt waarschijnlijk voor het grootste deel vergoed door je zorgverzekering.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2014 17:20

Wat Faramir zegt. Cognitieve gedragstherapie is zeer goed tegen dit soort angsten.

In het algemeen: natuurlijk heeft men kritiek. Je bent daar immers om te leren en zolang de kritiek opbouwend is, is dat precies wat je wilt, eigenlijk, ook al is het niet altijd leuk om te horen.

Verder is het raadzaam bij jezelf op te letten wanneer je zogenaamde absolute begrippen gebruikt (alles, niets, altijd, nooit). Gedachten als 'Ik doe niets goed!' en "Alles gaat altijd verkeerd." Daar kun je heel concrete dingen tegenoverstellen die WEL goed zijn gegaan en dan zeggen "SOMS gaat er iets verkeerd."

Je kunt ook goed kijken naar hoe je jezelf aanspreekt. Gebruik je termen als 'idioot' of 'stom' als je tegen jezelf praat? Ikzelf gebruik consequent geen 'stom' meer tegen mezelf, maar 'suf' of 'onhandig'.

Verder moet je erop durven vertrouwen dat de mensen je feedback geven om je te helpen leren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor mw » 09 jan 2014 19:51

Ik sluit me allereerst bij Wilsophie aan...(ook ik ben voorstander van de oude inservice opleiding)

En vanuit de praktijk, als leerlingbegeleidster (ook in de gezondheidszorg):
- vertel (in vertrouwen!) wat er is gebeurd tijdens je vorige stage. Vertel ook hoe jij daar tegenover staat.
- vertel dat je onzeker bent. Mijn ervaring is dat veel leerlingen niet laten zien dat ze onzeker zijn. Begeleiden bij onzekerheid, net even die goede aanmoediging geven is veel makkelijk als je weet dat iemand onzeker is.
- wanneer je negatieve feedback krijgt, vraag dan wat men wil zien en hoe je dat samen met je begeleiders kan bereiken
- een leerling doet nooit en te nimmer alles verkeerd. Vaak zijn het maar enkele dingen, helaas vaak wel belangrijke dingen. Om niet het vertrouwen in je stage en in jezelf te verliezen is het belangrijk ook positieve feedback te krijgen. Vraag daar gerust om!
- bedenk dat het voor een begeleider NOOIT leuk is om negatieve feedback te geven, maar dat ze het geven om van jou een goed... (vpk?) te 'maken'.
- als je een begeleidingsgesprek hebt waarin je negatieve feedback hebt, vraag dan altijd gelijk om nog een gesprek een paar dagen later. Gesprek 1: feedback aanhoren, je eerste reactie geven, vragen om praktijkvoorbeelden, vragen hoe ze het graag zien. Gesprek 2:intussen heb je er over na kunnen denken. Vertel hoe jij over de feedback denkt, hoe je het denkt te verbeteren en welke hulp je daarbij van je begeleiders wil hebben.
- vraag elke dienst die je doet, bij alle handelingen die je zelf nog niet volledig onder de knie hebt, feedback. Altijd mondeling, zeer regelmatig schriftelijk. Zo kun je nooit voor verrassingen komen te staan tijdens gesprekken.
- vraag feedback aan verschillende collega's. Het kan zijn dat je bij de één zenuwachtiger bent (wellicht omdat hij/zij strenger is) en dat je je bij de ander meer op je gemak voelt, waardoor je bij de één beter presteert dan bij de ander. Als dat zo is kun je aan je begeleiders laten zien dat je het wel kan, maar dat er redenen zijn waardoor het minder gaat. Met je begleiders kun je dan op zoek naar de manier om bij iedereen goed te presteren.

Succes!! Bij vragen, pb gerust!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Wilsophie » 09 jan 2014 19:59

Ik heb geen advies gegeven t.a.v. andere cursussen omdat ik uit ervaring weet dat dat altijd geld kost en veel energie en daar heb je naar mijn ervaring geen energie voor over. En ik wil niets afdoen aan die cursussen overigens daar heb ik geen ervaring mee.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Lalage » 10 jan 2014 07:16

Krijg je alleen te horen wat er fout ging of gaat het gesprek meer over wat je zou kunnen doen om te verbeteren? Het laatste is veel constructiever. Ik kreeg een keer feedback van iemand en dat was heel negatief en het ging alleen over dingen waar ik moeilijk iets aan kon veranderen. Bovendien was ik het er niet mee eens, ik vond het een kwestie van smaak. Daar werd ik alleen maar boos en verdrietig van. Andere keren kreeg ik op een goede manier feedback, waarbij ik zelf ook inzag dat het niet handig was en me voor kon nemen om de volgende keer anders te reageren. Op dat moment voelde ik me niet fijn, maar het was wel nuttige feedback en daarom vond ik het toch goed om die dingen te horen.
Helemaal geen feedback is trouwens ook vervelend, want dan leer je niets...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Wilsophie » 10 jan 2014 18:47

Ach er wordt zoveel geëvalueerd en gesprekken gevoerd, beoordelingsgesprekken, evalutatiegesprekken enz...
Gewoon poetsen en niet l....n.
En verder zei men vroeger altijd: "Geen bericht goed bericht.
Al die bedweterige bureaufrikken en al die managers, klauwen met geld kost het. En wij maar bezuinigen op de gezondheidszorg.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Negatief denken door feedback

Berichtdoor Lalage » 11 jan 2014 09:33

Dat ben ik niet met je eens hoor Wilsophie. Het is heel nuttig om af en toe met je baas te bespreken wat wel en niet goed gaat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten

cron