HSP

Moderators: Memmem, Moderafo's

Bambi

Re: HSP

Berichtdoor Bambi » 06 jun 2017 21:21

Als een HSPer overprikkeld is, of een te grote emotionele klap krijgt, vertonen ze ook autisme gedrag, van zich terugtrekken in eigen wereldje en afsluiten voor anderen.
En dat kan ook zijn in een omgeving met veel mensen of met vreemden of met een foute sfeer. Of als ze zich niet begrepen voelen.
En bij een overmaat aan emoties, kunnen ze ook ongevoelig en ongeremd naar anderen reageren en even geen medegevoel opbrengen voor die persoon, waar ze dan wel weer spijt van krijgen later, maar ze doen het wel
En ook bij teveel aan informatie, op welk gebied dan ook, kunnen ze ook niet meer tot rust komen en zich focussen.
Ik vind zelf dat autisme en HSP erg verwant zijn aan elkaar.
En die dingen zie je ook bij ADHD
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: HSP

Berichtdoor Niagara » 07 jun 2017 16:59

Johan100 schreef:Maar je kunt ook hsper zijn en een slechte jeugd gehad hebben, met emotionele en affectieve verwaarlozing bijvoorbeeld of mishandeling, waardoor je emotioneel ook onvolwassen bent door een trauma of die soort sociale intuïtie niet geleerd hebt/ meegekregen hebt van thuis uit. Lijkt me.
Waardoor je gedrag sterk op autisme lijkt. Dan zit het verschil hem weer meer in; is iets aangeboren of niet.


Ja dat klopt, bij een HSPer is emotionele onvolwassenheid natuurlijk ook mogelijk. Het is echter geen eigenschap van HSP, waar het wel een van autisme is. Een HSPer kan hier met therapie meestal ook weer in groeien, de achterstand inhalen, waar het bij iemand met autisme in de stoornis zit dus ook niet met therapie te verhelpen is, hoogstens kan men ermee leren omgaan. HSPers zijn door hun gevoeligheid wel kwetsbaarder voor emotionele scheefgroei, als er iets misgaat in hun jeugd zal het hen niet ontgaan en is het zonder troostende correctie van hun ouders/verzorgers moeilijk om die problematiek niet op hunzelf te betrekken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: HSP

Berichtdoor Niagara » 07 jun 2017 17:31

Bambi schreef:Als een HSPer overprikkeld is, of een te grote emotionele klap krijgt, vertonen ze ook autisme gedrag, van zich terugtrekken in eigen wereldje en afsluiten voor anderen.
En dat kan ook zijn in een omgeving met veel mensen of met vreemden of met een foute sfeer. Of als ze zich niet begrepen voelen.
En bij een overmaat aan emoties, kunnen ze ook ongevoelig en ongeremd naar anderen reageren en even geen medegevoel opbrengen voor die persoon, waar ze dan wel weer spijt van krijgen later, maar ze doen het wel
En ook bij teveel aan informatie, op welk gebied dan ook, kunnen ze ook niet meer tot rust komen en zich focussen.
Ik vind zelf dat autisme en HSP erg verwant zijn aan elkaar.
En die dingen zie je ook bij ADHD

Het zijn zeker verwante 'stoornissen'. Ik heb zelf het idee dat soms iemand met klassiek autisme nog meer van iemand met asperger kan verschillen, dan iemand met asperger van een HSP. En dat twee PDD-NOSers nog meer van elkaar kunnen verschillen. Het moet allemaal een naampje hebben zodat je de nodige hulp kunt krijgen en beter kunt begrijpen/accepteren waarom dingen bij jou zo werken als ze werken, maar in principe zie ik het meer als een schaal van 'geen moeite met/afwijking in informatie verwerken' tot 'grote moeite met verwerken van informatie', en alle symptomen die daarbij komen kijken. Want in principe reageert ieder overprikkeld mens 'autistischer' (lees onaangepaster) dan een uitgerust mens dat open staat voor informatie. Naarmate iemand meet last heeft van het sociaal moeten aanpassen (vermoeider van raakt of er zelfs helemaal niet in slaagt) wordt er eerder aan de diagnose autisme gedacht dan aan HSP. Dat betekent echter niet dat het een HSPer altijd makkelijk afgaat om aan te passen, zeker niet als er meer problematiek speelt.
En er zullen vast mensen met het naampje HSP zijn die van een andere beoordelaar het stickertje autisme hadden gekregen. Waar de overgang precies zit beoordeelt iedereen in praktijk net weer iets anders, omdat natuurlijk geen mens hetzelfde is, zowel beoordelaar als beoordeelde. Of emotionele onvolwassenheid bijvoorbeeld te 'verhelpen' is, is ook niet altijd van te voren correct te voorspellen. Want een HSPer kan die hebben door een slechte jeugd, maar autisten kunnen ook een slechte jeugd hebben, dus dan kom je er al behandelende soms pas achter of het te verhelpen is. En afhankelijk van de intelligentie kun je tot op zeker hoogte mensen met autisme hier ook in zien groeien. Wat de precieze grens is waar een autist niet over kan komen maar een HSPer wel, is niet te zeggen. Als je een 'grensgevalletje' bent is het raadzaam om je op beide onderwerpen in te lezen. En uiteindelijk ben je toch jezelf, autist of HSPer is niet wat je definieert, het omschrijft een groep symptomen waar jij mee te maken hebt en het naampje kan je helpen om ermee om te leren gaan. Als het dat doel niet dient en je alleen maar verwart, kun je het naampje beter ook maar achterwege laten.
Afbeelding

Cocky
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2017 09:42

Re: HSP

Berichtdoor Cocky » 28 dec 2017 13:16

Sorry, maar ik heb met verbazing de reactie's gelezen, wat is er een onwetendheid over HSP.
Hoog Sensitief Persoon. Hooggevoelige mensen hebben een gevoeliger zenuwstelsel dan gemiddeld. Er komen meer prikkels binnen dan bij andere mensen. Ze horen, zien, voelen, ruiken, proeven meer en ook meer nuances. Hun emoties zijn sterker en genuanceerder. Dit betekent dat ze intens kunnen genieten en intens kunnen lijden. Alles komt meer binnen.
Hooggevoelige mensen willen die grote hoeveelheid prikkels zorgvuldig verwerken, niet alleen na een gebeurtenis, maar ze bereiden zich ook graag goed voor. Dit maakt ze goed geïnformeerd en weloverwogen, maar het verwerken en evalueren kost meer tijd en energie dan bij de meeste mensen. Soms worden al die prikkels, emoties plus het denk- en verwerkingsproces hen teveel, dan raakt het zenuwstelsel overbelast. Overprikkeling kan hooggevoelige mensen sterk belemmeren, daarom is het voorkomen ervan zo belangrijk.
Normaal is het zo, dat heel veel prikkels worden weggefilterd, maar bij hooggevoelige mensen is dat niet zo, daar worden minder prikkels weggefilterd. Dus er komt veel meer binnen, wat natuurlijk veel vermoeiender is. En ze willen dat ook nog eens zorgvuldig verwerken. Of er wat mee doen. Je kunt wel nagaan, dat hoe hooggevoeliger je bent, dus hoe meer prikkels je binnen krijgt, dat je daar mee om moet leren gaan. Dat heeft niets met spiritualiteit te maken. Het wil niet zeggen, dat je daar gevoeliger voor zou zijn, maar dat is met andere dingen ook zo. Maar men moet er geen dingen bij halen, die er niet zijn. HSP is dus een persoon, die hooggevoelig is, die een grote hoeveelheid prikkels binnenkrijgt, die niet gefilterd worden. Dit komt door het zenuwstelsel, dat het filter daar niet werkt zoals een ander.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: HSP

Berichtdoor Jess » 28 dec 2017 17:49

Een vriendin van ons reageert ook ontzettend overgevoelig op zaken die bij anderen veel minder binnen komen. Het is best wel eens moeilijk om daar op de juiste manier mee om te gaan. Al meer dan een jaar geleden bijv. waren we een keer ergens en ze was ontzettend moe. Dus ik zei tegen haar: meid ga toch naar huis, je bent zo moe. Ik zie het aan je, je ziet er niet uit. En dat laatste had ik dus niet moeten zeggen want dat wordt me nog geregeld gezegd dat ze dat zo erg vond dat ik het zei terwijl ze ergens was 'als sociale verplichting' die ze zichzelf had opgelegd.

Bij het minste of geringste is ze van slag. Het lijkt wel of we onze woorden op een goud schaaltje moeten wegen en dat is best wel eens lastig voor iemand, zoals ik, die het hart op de tong heeft.

Db
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2018 21:18

Re: HSP

Berichtdoor Db » 14 jun 2018 21:44

Ik wil graag reageren ondanks dat deze vraag al verouderd is. Ik reageer omdat juist ook veel christelijke mensen worstelen met dit onderwerp. Zelf ben ik moeder van hsp kinderen en heb zelf de eigenschap hsp.
Inmiddels ben ik HSP coach, puur omdat ik zelf geen christelijke coach kon vinden voor mezelf en mijn kinderen. Nu kan ik mezelf en mijn kinderen en anderen wellicht een klein stukje op weg helpen in de verwarrende christelijke wereld over hsp.
Ik geloof, dat christenen zich uit voorzorg, of uit angst, zich soms te snel een oordeel vormen over zaken als hsp waardoor zulke bijzondere eigenschappen of karaktervorming soms volledig uit zijn verband rukken.
Allereerst is het denk ik goed om in te leven wat hsp nu precies inhoud, en waardoor je letterlijk anders in elkaar steekt dan de gemiddelde mens. Om het misschien begrijpelijker uit te leggen als je koffie over een filter doet kan je prima koffie drinken. Maar wanneer je koffie zonder filter in een kopje giet is het niet te doen. Als hsp er kan je blijven vechten dat je geen heerlijk kopje gefilterde koffie bent, of je gaat kijken hoe kunnen we de koffie drinkbaar krijgen terwijl ik geen filter heb?
De oplossing ligt dus in de acceptatie van het anders zijn. En daar ligt precies het punt waar veelal volwassenen die er niet mee om kunnen gaan, niet geleerd zijn! Vanuit opvoeder wordt goedbedoeld vaak een label geplakt ( vaak onterecht), je als zwak of minder sterk gelabeld of heb je zelf een overtuiging niet normaal te zijn ontwikkeld. Als daarmee bedoeld wordt dat je niet reageert zoals de meeste mensen reageren, dan klopt dat dus. De reden daarvan is het filter wat grotendeels ontbreekt.
Wanneer je dit beseft kan de acceptatie beginnen. Blijf je jezelf vergelijken of ga je genieten of zelfs iets doen met deze eigenschap.
Als we kijken naar de dieren is een kudde vaak rustig aan het grazen op een paar wakers na. Deze attenderen de groep voor gevaar bijvoorbeeld. Doordat hsp ers het filter veelal missen zijn ze dus gevoeliger dan anderen voor licht geluiden emoties enz. Vandaar dat ze kleinere details, die dus bij anderen gefilterd worden, scherper waarnemen waardoor ze gevaren of iets dergelijks sneller waarnemen. Wanneer je aan jezelf twijfelt, omdat anderen dit door het filter niet waarnemen, krijg je vaak opmerkingen hierover waardoor je zelfvertrouwen soms enorm afneemt.
Iemand met filter kan maar moeilijk bedenken hoe het is om zonder filter te leven. Maar iemand zonder filter kan veelal wel bedenken hoe heerlijk het af en toe zou zijn wanneer er een beter filter zou zijn!!
Ik lees hier: ik weet nog steeds niet wat kan en wat niet? Ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt? Een ding kan ik wel zeggen: wat kan dat merk je zelf. Ga je naar een verjaardag en kom je doodmoe thuis? Dan is dat een minder goed idee! Je lichaam verteld dat zelf! Maar betekend dit dat je nooit naar een verjaardag kan? Nee! Ga na of het voor jou belangrijk is of niet. Doe je dit omdat het hoort of omdat je het graag wilt? Kan je ook een uurtje gaan in plaats van een hele middag?
Er is geen standaard toepassing voor elke hsp er. Ieder mens is uniek. Handel ook naar je uniekheid, en accepteer je eigenschap! Anders doe je je schepper echt tekort! Hij heeft jou gemaakt met deze eigenschap!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: HSP

Berichtdoor gravo » 15 jun 2018 11:31

Laat ik ook eens een alternatieve visie op tafel leggen.

Zou het ook zo kunnen zijn dat HSP gewoon een modieuze, geconstrueerde onzin-term is?
Ik begrijp dat de medische wetenschap nogal sceptisch is over HSP.

Hoe vaak zien we niet dat partijen die er geld aan willen verdienen bewust een hype in het leven roepen om onder de noemer van een lekker eenduidige Engels afkorting (dat klinkt én heel eng, én heel interessant) een nieuwe lotgenotengroep te kunnen bedienen.

Op basis van wat klachten die prima te verklaren zijn uit andere kwalen wordt met zo'n fictief begrip een commercieel interessante groep gecreëerd. Die moeten eigen medicijnen krijgen, eigen behandelcentra, eigen behandelaars, eigen behandelingen, eigen websites, eigen stichtingen, eigen woordvoerders enzovoorts. Als je er dus van overtuigd wordt dat je "HSP" hebt ("eindelijk...nu weet ik wat er met me aan de hand is") ben je vast bereid om diep in de buidel te tasten. Want de boodschap is steevast: er is iets aan te doen! (tegen betaling uiteraard, dat spreekt vanzelf).

Daar is veel geld mee te verdienen!

Eerst min of meer vage klachten bundelen onder een nieuw begrip (hier dus: HSP), dan bekendheid organiseren en vervolgens een heel netwerk van verdienmodellen optuigen. Hoe spiritueler de achtergrond, hoe zekerder het succes. Want de voorkeur heeft natuurlijk vage, gevoelsmatige, subjectieve klachten, waar je meestal geen chocola van kunt maken.
Het werkt ook nog eens zo dat mensen die op allerlei gebied problemen hebben, opeens een houvast, een kapstok krijgen om die problemen aan op te hangen. Een verzonnen ziekte als verklaringsmodel voor problemen in het leven.
"Ik kan niet met geld omgaan...dat komt ook al door m'n HSP natuurlijk."
Dat soort werk.
Geef gewoon HSP de schuld.

Als de bal eenmaal aan het rollen is zul je zien dat heel veel mensen opeens óók een raar gevoeltje hebben.
Het zal toch niet waar zijn...?
Ik zal toch ook niet HSP hebben?
Ja hoor, dus toch................snik.....ik heb dus óók HSP!

HELP!

En dan hebben ze je waar ze je willen hebben.
Dan staan ze voor je klaar hoor, de geldwolven in de schaapskleren van hun mooie pastelkleurige commerciële glimlachjes, hun therapieën, hun medicijnen, hun gesprekgroepjes en hun dure behandelsessies.

U hebt HSP...en u moet er vanaf. Dus...betalen!

Kassa!

gravo

(LSP - patient)
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

BasLaaitjeer

Re: HSP

Berichtdoor BasLaaitjeer » 16 jun 2018 14:14

gravo schreef:Laat ik ook eens een alternatieve visie op tafel leggen.

Zou het ook zo kunnen zijn dat HSP gewoon een modieuze, geconstrueerde onzin-term is?
Ik begrijp dat de medische wetenschap nogal sceptisch is over HSP.

Hoe vaak zien we niet dat partijen die er geld aan willen verdienen bewust een hype in het leven roepen om onder de noemer van een lekker eenduidige Engels afkorting (dat klinkt én heel eng, én heel interessant) een nieuwe lotgenotengroep te kunnen bedienen.

Op basis van wat klachten die prima te verklaren zijn uit andere kwalen wordt met zo'n fictief begrip een commercieel interessante groep gecreëerd. Die moeten eigen medicijnen krijgen, eigen behandelcentra, eigen behandelaars, eigen behandelingen, eigen websites, eigen stichtingen, eigen woordvoerders enzovoorts. Als je er dus van overtuigd wordt dat je "HSP" hebt ("eindelijk...nu weet ik wat er met me aan de hand is") ben je vast bereid om diep in de buidel te tasten. Want de boodschap is steevast: er is iets aan te doen! (tegen betaling uiteraard, dat spreekt vanzelf).

Daar is veel geld mee te verdienen!

Eerst min of meer vage klachten bundelen onder een nieuw begrip (hier dus: HSP), dan bekendheid organiseren en vervolgens een heel netwerk van verdienmodellen optuigen. Hoe spiritueler de achtergrond, hoe zekerder het succes. Want de voorkeur heeft natuurlijk vage, gevoelsmatige, subjectieve klachten, waar je meestal geen chocola van kunt maken.
Het werkt ook nog eens zo dat mensen die op allerlei gebied problemen hebben, opeens een houvast, een kapstok krijgen om die problemen aan op te hangen. Een verzonnen ziekte als verklaringsmodel voor problemen in het leven.
"Ik kan niet met geld omgaan...dat komt ook al door m'n HSP natuurlijk."
Dat soort werk.
Geef gewoon HSP de schuld.

Als de bal eenmaal aan het rollen is zul je zien dat heel veel mensen opeens óók een raar gevoeltje hebben.
Het zal toch niet waar zijn...?
Ik zal toch ook niet HSP hebben?
Ja hoor, dus toch................snik.....ik heb dus óók HSP!

HELP!

En dan hebben ze je waar ze je willen hebben.
Dan staan ze voor je klaar hoor, de geldwolven in de schaapskleren van hun mooie pastelkleurige commerciële glimlachjes, hun therapieën, hun medicijnen, hun gesprekgroepjes en hun dure behandelsessies.

U hebt HSP...en u moet er vanaf. Dus...betalen!

Kassa!

gravo

(LSP - patient)

Beste gravo/LSP - patient,

Ik ben zelf heel gevoelig voor geluidsprikkels en sowieso best wel een gevoelig iemand. Maar ik kan me ook wel vinden in het idee dat HSP een soort modewoord is. Net als ADD en ADHD. Maar HSP zie ik niet als iets waar je vanaf moet worden geholpen. Het is een harde G2889 en je kan dus beter niet al te gevoelig zijn. Maar eigenlijk is dat jammer; HSP's zouden niet minder gevoelig moeten zijn maar de wereld juist gevoeliger. Helaas blijkt dat een utopie.

Vriendelijke groet van Bas
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 16 jun 2018 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: HSP

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2018 15:59

Cocky schreef:Sorry, maar ik heb met verbazing de reactie's gelezen, wat is er een onwetendheid over HSP.
Hoog Sensitief Persoon. Hooggevoelige mensen hebben een gevoeliger zenuwstelsel dan gemiddeld. Er komen meer prikkels binnen dan bij andere mensen. Ze horen, zien, voelen, ruiken, proeven meer en ook meer nuances. Hun emoties zijn sterker en genuanceerder. Dit betekent dat ze intens kunnen genieten en intens kunnen lijden. Alles komt meer binnen.
Hooggevoelige mensen willen die grote hoeveelheid prikkels zorgvuldig verwerken, niet alleen na een gebeurtenis, maar ze bereiden zich ook graag goed voor. Dit maakt ze goed geïnformeerd en weloverwogen, maar het verwerken en evalueren kost meer tijd en energie dan bij de meeste mensen. Soms worden al die prikkels, emoties plus het denk- en verwerkingsproces hen teveel, dan raakt het zenuwstelsel overbelast. Overprikkeling kan hooggevoelige mensen sterk belemmeren, daarom is het voorkomen ervan zo belangrijk.
Normaal is het zo, dat heel veel prikkels worden weggefilterd, maar bij hooggevoelige mensen is dat niet zo, daar worden minder prikkels weggefilterd. Dus er komt veel meer binnen, wat natuurlijk veel vermoeiender is. En ze willen dat ook nog eens zorgvuldig verwerken. Of er wat mee doen. Je kunt wel nagaan, dat hoe hooggevoeliger je bent, dus hoe meer prikkels je binnen krijgt, dat je daar mee om moet leren gaan. Dat heeft niets met spiritualiteit te maken. Het wil niet zeggen, dat je daar gevoeliger voor zou zijn, maar dat is met andere dingen ook zo. Maar men moet er geen dingen bij halen, die er niet zijn. HSP is dus een persoon, die hooggevoelig is, die een grote hoeveelheid prikkels binnenkrijgt, die niet gefilterd worden. Dit komt door het zenuwstelsel, dat het filter daar niet werkt zoals een ander.

Hoi Cocky! Drost?
Nou, dan moet je die reactie van gravo zeker niet lezen :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Cocky
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2017 09:42

Re: HSP

Berichtdoor Cocky » 16 jun 2018 16:10

Nou Gravo het is leuk bedacht, maar was het maar zo. De werkelijkheid is wel anders! En ik zal je zeggen, dat ik niet bij psychologen loop of iets dergelijks, maar ik heb er wel elke dag mee te dealen. En medelijden hoef ik helemaal niet, want daar schiet niemand wat mee op. Maar een beetje begrip zou prettig zijn voor mensen met HSP. Je hoort het mij eigenlijk nooit tegen iemand zeggen dat ik het heb. Dat is mijn probleem en ik moet er mee om gaan. Maar soms moet je wel eens duidelijkheid geven, waarom je met dingen niet meedoet en het altijd daarbij laat afweten. Dat is niet om spelbreker te zijn, maar omdat ik de mensenmenigte niet aankan. Ik neem veel te veel in me op en word er doodmoe van. Dus belangrijk is goed grenzen stellen. Ook t.o.v. mensen die er niets van begrijpen en alleen maar zouden denken dat je aandacht probeert te trekken. Al moet ik zeggen, dat ze dat bij mij niet denken.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: HSP

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2018 16:28

Is dat je zevende zintuig Cocky? Dat je zo gauw weet dat je een reactie hebt?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Db
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2018 21:18

Re: HSP

Berichtdoor Db » 19 jun 2018 17:37

Beste Gravo,

Wat een onbegrip komt er voort uit uw reactie! Mag ik vragen of je zelf hooggevoelig bent? Die vraag hoef ik eigenlijk niet te stellen. Want, als je dit wel zou zijn, dan zou er zeker meer begrip zijn! Ga eens met mensen in gesprek ipv over ze in gesprek...

Wie zegt er dat je van HSP af moet? Niemand, je zal er mee om moeten leren gaan! Je leest de tekst, maar begrijpt geen zinds wat er staat. Ik wil je uitnodigen wanneer je oprecht geinteresseerd bent in dit onderwerp je er eens echt in te verdiepen. En dan je oordeel nog eens te herzien, of helemaal niet te oordelen, dat is immers de boodschap die we uit moeten dragen als christenen, niet oordelen.

Mede door zulke reacties zullen HSP ers zich niet snel uiten over hun gevoelens, maar zich eerder aanpassen om inderdaad maar niet te veel te voelen. Dit zijn de mensen die veelal vast lopen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: HSP

Berichtdoor irmo » 20 jun 2018 08:57

Wat fijn ook dat jullie zo gezellig jullie vooroordelen op alle HSPers plakken. Daar zullen ze echt mee geholpen zijn zeg.
Ik bepaal zelf wel of ik ergens last van heb zeg. En ik bepaal ook wel zelf of ik hulp nodig heb en wanneer en van wie.

Gelukkig ben ik zelf in staat om om hulp te vragen als ik het nodig heb. Blij dat ik niet van jullie afhankelijk ben .

Db schreef:Beste Gravo,

Wat een onbegrip komt er voort uit uw reactie! Mag ik vragen of je zelf hooggevoelig bent? Die vraag hoef ik eigenlijk niet te stellen. Want, als je dit wel zou zijn, dan zou er zeker meer begrip zijn! Ga eens met mensen in gesprek ipv over ze in gesprek...

Wie zegt er dat je van HSP af moet? Niemand, je zal er mee om moeten leren gaan! Je leest de tekst, maar begrijpt geen zinds wat er staat. Ik wil je uitnodigen wanneer je oprecht geinteresseerd bent in dit onderwerp je er eens echt in te verdiepen. En dan je oordeel nog eens te herzien, of helemaal niet te oordelen, dat is immers de boodschap die we uit moeten dragen als christenen, niet oordelen.

Mede door zulke reacties zullen HSP ers zich niet snel uiten over hun gevoelens, maar zich eerder aanpassen om inderdaad maar niet te veel te voelen. Dit zijn de mensen die veelal vast lopen.


Cocky schreef:Sorry, maar ik heb met verbazing de reactie's gelezen, wat is er een onwetendheid over HSP.
Hoog Sensitief Persoon. Hooggevoelige mensen hebben een gevoeliger zenuwstelsel dan gemiddeld. Er komen meer prikkels binnen dan bij andere mensen. Ze horen, zien, voelen, ruiken, proeven meer en ook meer nuances. Hun emoties zijn sterker en genuanceerder. Dit betekent dat ze intens kunnen genieten en intens kunnen lijden. Alles komt meer binnen.
Hooggevoelige mensen willen die grote hoeveelheid prikkels zorgvuldig verwerken, niet alleen na een gebeurtenis, maar ze bereiden zich ook graag goed voor. Dit maakt ze goed geïnformeerd en weloverwogen, maar het verwerken en evalueren kost meer tijd en energie dan bij de meeste mensen. Soms worden al die prikkels, emoties plus het denk- en verwerkingsproces hen teveel, dan raakt het zenuwstelsel overbelast. Overprikkeling kan hooggevoelige mensen sterk belemmeren, daarom is het voorkomen ervan zo belangrijk.
Normaal is het zo, dat heel veel prikkels worden weggefilterd, maar bij hooggevoelige mensen is dat niet zo, daar worden minder prikkels weggefilterd. Dus er komt veel meer binnen, wat natuurlijk veel vermoeiender is. En ze willen dat ook nog eens zorgvuldig verwerken. Of er wat mee doen. Je kunt wel nagaan, dat hoe hooggevoeliger je bent, dus hoe meer prikkels je binnen krijgt, dat je daar mee om moet leren gaan. Dat heeft niets met spiritualiteit te maken. Het wil niet zeggen, dat je daar gevoeliger voor zou zijn, maar dat is met andere dingen ook zo. Maar men moet er geen dingen bij halen, die er niet zijn. HSP is dus een persoon, die hooggevoelig is, die een grote hoeveelheid prikkels binnenkrijgt, die niet gefilterd worden. Dit komt door het zenuwstelsel, dat het filter daar niet werkt zoals een ander.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: HSP

Berichtdoor coby6 » 20 jun 2018 09:25

-

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: HSP

Berichtdoor Liekels » 25 jul 2018 17:38

Gravo ik heb jouw reactie gelezen en moest er ook een beetje bij glimlachen. Ik snap jouw gedachtegang wel hoor, al vind ik het wat kortzichtig. Ik denk dat je geen HSP hebt, maar HSPer bent. En het is logisch dat je als niet hsper je bedenkingen erbij hebt en dat is ook logisch omdat je jezelf er niet in herkent. Het mooie is ook dat je er dan ook eigenlijk niets van hoeft te vinden. Als je het wel bent herken je jezelf gelijk in de teksten en hoef je niet bezig te zijn of je het gelooft of niet. Het is fijn om herkenning te vinden als HSPer, omdat de hardheid van de maatschappij vaak moeilijk is. Zoals jij zijn er velen, mensen oordelen zo snel als het niet in hun straatje past. Maar hoe kun je oordelen over iets dat je niet kent. Het mooie van een HSPers is dat ze over het algemeen niet (snel) oordelen, omdat ze zich in anderen kunnen verplaatsen. In de buitenwereld loop je dan vaak ook tegen mensen op die dat niet hebben 20% is immers maar HSPer. Dat is lastig, omdat je de hardheid en het veroordelen niet begrijpt en ook niet nodig vindt. Het is geen gave of dat je meer bent dan een niet HSPer, het is zelfs vaak moeilijk, omdat je je door anderen vaak niet begrepen voelt. Je hoeft ook niet te zeggen dat je het bent, wij herkennen andere HSPers direct. Je moet alleen zelf een manier vinden om met bepaalde dingen om te gaan, en daar is een forum dan fijn om te kunnen sparren met mensen die het herkennen. Als je geen HSPer bent heb je dit forum ook niet nodig, of misschien om er iets over te weten te komen. En met alke respect doet jouw mening of het bestaat of niet er eigenlijk niet toe. Als je bij de 80% hoort zul je ook nooit dat geloof krijgen, omdat je het niet herkent. Het zou mooi zijn als je de dingen leest en dat je weet wat het inhoudt, want als je het niet herkent kun je beter luisteren, want hoe kun je een mening hebben over iets dat je niet kent. Omdat jij niet zo bent betekent niet dat het onzin is. Net als dat je niet kunt zeggen dat jij anders zou reageren als een ander in een situatie die je nooit hebt meegemaakt.

Ik denk dat HSPers en niet HSPers elkaar goed in balans kunnen houden door te praten over dingen om de gedachtegang van de ander beter te begrijpen. Niet om elkaar te overtuigen wat waarheid is, want die is voor iedereen anders. Je zou daar veel van kunnen leren zoals wij van jou weer kunnen leren!


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten