wielrennen of home trainer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor tulp » 27 aug 2013 12:39

Ik fiets op een hometrainer omdat het gezond is om te bewegen. Niet omdat ik het nou zo leuk vind.
Ik heb er een e-reader voor gekocht en ik lees detectives op de fiets. Naarmate ik verder kom in het boek, fiets ik steeds langer omdat het zo spannend is. Voor mij werkt het om mezelf op deze manier aan de gang te houden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2013 12:44

johannes1 schreef:Nee tot nu toe zit ik in dubio. Aan de ene kant kan je met een home trainer altijd iets doen aan beweging, maar aan de andere kant lijkt mij het uitdagender om te wielrennen, omdat je dan buiten bent, wat ziet van de omgeving en het altijd anders is.


Dan zou ik voor het laatste gaan. Heb je trouwens geen apparaatjes waar je je racefiets op kan zetten zodat je hem als een soort hometrainer kan gebruiken? Die moeten vast wel bestaan. Dan heb je beiden, als het slecht weer is kan je dan altijd nog binnen blijven, mocht dat een grote drempel worden. Dat hoeft op zich niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor *Annette* » 30 aug 2013 18:05

Evelien schreef:bbbrrr sportschool. Moet ook wel je ding zijn. Die lucht al, zwetende mensen die lekker stinken. Ga je op zo'n hometrainer of ander apparaat zitten of staan waar 1.000 mensen al hebben op gezeten (ieuwel).

Tot voor een aantal jaren geleden had ik nog nooit een sportschool van binnen gezien, tot dat ik zo'n beetje verplicht werd i.v.m. lichamelijke klachten. En nu kijk ik er heel anders tegen aan, soms moet ik wel de motivatie vinden en als ik die even kwijt ben dan wordt ik wel weer zo gestimuleerd. Regelmatig veranderen van programma wil hierin ook nog wel eens helpen. Me abbo liep af deze week en toen dacht ik wel even, wil ik nog door? Maar ik weet als ik het niet doe, ik dan bij de fysio verplicht wordt om daar te komen dus ik heb weer getekend en zit er een jaar weer aan vast.

Waar ik sport is het verplicht om een handdoek te gebruiken tijens het sporten en na het sporten het apparaat schoon te maken (op diverse plaatsten hangen rollen papier en schoonmaak spray's). Sowieso de cardioapparaten, verder worden de apparaten dagelijks schoon gemaakt. Zweetluchtjes vind ik best meevallen, als je vooraf een goede deo gebruikt en er een goed ventialtie/arico systeem aanwezig is dan voorkom je daarmee al veel. Enja iedereen zweet, daarna onder de douche en je ruikt weer lekker ;).

Je hebt sportscholen waar je voor een € 15 - € 20 per maand kunt sporten en de duurdere waar je het dubbele betaald. Enja wat ik zie is dat waar je meer betaald je ook meer 'krijgt'.
Laatst gewijzigd door *Annette* op 31 aug 2013 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 aug 2013 22:20

hometrainer erbij, mooi stukje documantaire op ipad of laptop en twee vliegen in 1 klap, of een mooi boek! echt neit saaaai hoor!!

maaarten

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor maaarten » 31 aug 2013 20:55

Alsjeblieft leer de sport leuk te vinden en doe je best om er beter in te worden; als het je alleen om een beetje fatsoenlijke gezondheid en figuur gaat moet je gewoon naar je werk fietsen of af en toe een wandelingetje maken en gezonder eten. Ik vond hardlopen vroeger ook vreselijk, tot ik het serieus begon te doen!

In dat kader zou ik ook zeggen, ga buiten fietsen! Zoals je hier al leest vinden mensen die op een hometrainer fietsen het zelf ook helemaal niet leuk, want ze gaan een boek lezen en muziek luisteren en een beetje de pedalen ronddraaien in plaats van sporten. Wielrennen is duurder en moeilijker om vol te houden in verband met weer e.d. maar het is wel leuker! Als je de sport leuk vind heb je namelijk helemaal geen muziek en geen gezondheidsproblemen nodig om het sporten vol te houden.

Ik hoop dat ik hier niemand mee beledig, en ik weet dat ik makkelijk praten heb, maar eerlijk gezegd vind ik het tenenkrommend om vrouwen van middelbare leeftijd een uur op zo'n hometrainer met een hartslag voor vet verbranding een beetje de pedalen rond te draaien, omdat ze te weinig zelfbeheersing hebben om 's middags van de chocola af te blijven. Dat is geen sporten, dat is een vervelend karweitje omdat je normale levensstijl niet actief genoeg is of omdat je een ongezonde eetgewoonte hebt, en dat terwijl sporten hartstikke leuk is als je een beetje je best doet en een beetje doorzettingsvermogen toont!
Laatst gewijzigd door maaarten op 31 aug 2013 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.

maaarten

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor maaarten » 31 aug 2013 21:00

sorry iets mis gegaan ivbm dubbele post

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor tulp » 31 aug 2013 21:49

maaarten schreef:Ik hoop dat ik hier niemand mee beledig, en ik weet dat ik makkelijk praten heb, maar eerlijk gezegd vind ik het tenenkrommend om vrouwen van middelbare leeftijd een uur op zo'n hometrainer met een hartslag voor vet verbranding een beetje de pedalen rond te draaien, omdat ze te weinig zelfbeheersing hebben om 's middags van de chocola af te blijven. Dat is geen sporten, dat is een vervelend karweitje omdat je normale levensstijl niet actief genoeg is of omdat je een ongezonde eetgewoonte hebt, en dat terwijl sporten hartstikke leuk is als je een beetje je best doet en een beetje doorzettingsvermogen toont!


:shock:
Dit meen je serieus?
En je hoopt niet dat je iemand beledigt?

maaarten

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor maaarten » 01 sep 2013 12:56

sorry, ik zal het iets positiever proberen te formuleren:

Als je wil gaan sporten, omdat dat nodig is vanwege de gezondheid, probeer dan het sporten leuk te leren vinden en je best te doen om beter te worden in die sport, in plaats van alleen om vet te verbranden of iets dergelijks. Ten eerste boek je veel meer vooruitgang voor je conditie als je gaat sporten op een manier die bedoelt is om vorderingen te maken in je sport, in plaats van een manier die bedoelt is om vet te verbranden. Ten tweede is het veel makkelijker vol te houden als je het leuk vindt, in plaats van dat je jezelf ertoe verplicht om af en toe te gaan sporten, omdat het nodig is vanwege de gezondheid.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor elbert » 25 sep 2013 12:45

Als ik op de tacx (een soort hometrainer) zit, dan doe ik dat in de wintermaanden als het buiten te donker, koud en/of nat is om buiten te fietsen.
Het liefst fiets ik gewoon buiten, waar je te maken hebt met frisse lucht, een afwisselend landschap, waar je moet sturen en je de wind langs je heen voelt gaan.
Op de hometrainer fietsen doe ik dus om in conditie te blijven, niet omdat het een echte hobby van me is. Dat is buiten fietsen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bambi

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Bambi » 25 sep 2013 16:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor Rozijn » 18 nov 2013 20:47

Vraagjes: ik fiets tegenwoordig regelmatig op een hometrainer, en die kan aangeven wat mijn hartslagpercentage is. Dan moet ik eerst even mijn leeftijd invoeren.
Wat is het beste percentage om te trainen als je vooral voor je conditie traint? Wat zijn kritische grenzen?

Daarbij kan dit apparaat ook nog vertellen hoeveel kcal ik verbrand. Wat is een beetje redelijk per minuut?

Als het mooi weer is vind ik buiten fietsen eigenlijk leuker, maar het is 's avonds nu best donker. En guur weer is ook niet alles. En, mijn fiets geeft geen hartslag weer...
Nu heb ik wat getalletjes om naar te kijken, lezen gaat niet, dan is mijn boek na een half uur helemaal doorweekt.
Maar wat zeggen die getalletjes mij, vraag ik mij dus af.

maaarten

Re: wielrennen of home trainer

Berichtdoor maaarten » 08 dec 2013 13:57

Over die hartslag, ik zal er wat over proberen te zeggen, maar ik spreek dan vooral uit mijn eigen ervaring, die op hardlopen is gebaseerd. Het kan dat het voor fietsen net wat anders ligt. Zeker voor fanatieke wielrenners die lange afstanden rijden, ligt het allemaal toch even wat anders dan als je max 1,5 uur gaat hardlopen. Het is maar om een grof idee te geven, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt:

60-70% is een rustig, warming up niveau. Dus om de spieren warm te maken kun je daarmee een minuut of tien beginnen. Het schijnt ook goed te zijn om na een training een 'cooling down' te doen, dus dan zou je weer tien minuten op dit niveau bezig moeten zijn.

70-80% ben je al een beetje aan het sporten en zweten als het goed is, maar dat is nog steeds vrij rustig. Ik denk dat ikzelf op zo'n niveau zit als ik een duurtraining doe, dus als ik meer dan een uur ga rennen ofzoiets.

80-90% is meer als je een inspanning van een half uur of minder doet en flink wilt trainen. Met rennen doe ik vaak een minuut of 10 warming up, dus laten we zeggen 60-70%, dan een minuut of 20 flink doorlopen, dus 80-90%, en dan weer een cooling down van een minuut of 10 aan 60-70%. Ik ervaar dat opzich trouwens wel als een behoorlijk zware training, als je niet gewend bent om veel en intensief te sporten dan is 20-30 minuten aan 80-90% wel behoorlijk ambitieus.

>90% is voor intervallen. Ik doe wel eens intervallen van vier minuten aan >90%, dan drie minuten rustiger, ongeveer 70-80% en dat dan vier keer. Dat zou de meest effectieve soort training moeten zijn voor je longen, maar wat mij betreft is dat ook de zwaarste soort training die ik met hardlopen heb gedaan. Dat soort lange intensieve intervallen zijn alleen maar voor mensen die al een tijdlang regelmatig en intensief sporten!

Voor vetverbranding wordt wel eens aangeraden om het bij 60% ofzoiets te houden, hoewel dat volgens mij sowieso een slecht advies is, ook voor vetverbranding, ben je dan dus eigenlijk niet aan het sporten. 60% net een warming-up tempo en heeft weinig te maken met sport of een betere conditie krijgen.

Overigens wil ik er wel aan toevoegen, ik weet niet hoe lang of hoeveel jij of iemand anders die dit misschien leest al sport, maar het is een kwestie van training en gewenning om lang met een flinke hartslag te kunnen sporten, dus iemand die er net aan begint hoeft zich echt niet slecht te voelen als het lastig is om gewenste hartslagpercentages vol te houden. Een jaar geleden, en toen was ik eigenlijk al behoorlijk sportief, klonk vier minuten met een hartslag van 95% rennen voor mij ook als een sprookje, maar onderhand doe ik het zelf. :D


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten