Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jul 2012 06:30
Contacteer:

Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor ellentje1971 » 10 aug 2013 13:41

Graag zou ik in contact willen komen met mensen die ook last hebben van het
Prikkelbare Darm Syndroom (pds) of ook wel spastische darmen genoemd en zo met elkaar ervaringen
en tips uit wisselen
Zelf kan ik totaal niet tegen vet eten of het snoepen van bv koekjes ed ofzo na het avondeten
en ook niet tegen koffie en frisdranken
Ik heb een heel streng dieet waarmee het redelijk gaat maar als ik daarvan afwijk dan is het mis
en loop ik weer krom van de pijn
Mijn dieet bestaat uit:
- s'ochtends 1 kracker met chocopasta heel dun besmeerd en een glas melk en yakult
- om 10 uur stuk fruit
- rond 12.00 uur 1 a 2 boterhammen zonder boter met lichte kaas
- s'middags nog stuk fruit
- s'avonds 1 eetlepel aardappel of pasta met 1 eetlepel groente
- probiotica yoghurt

en verder drink ik heel veel groene thee en water en beweeg iedere dag een half uur tot een uur
en slik ook nog kelpasan van dr. vogel en vezeltabletten van het kruidvat merk
Maar dit is best een karig dieet en af en toe wil ik ook wel eens wat lekkers
maar kan buiten dit dieet niks verdragen, echt super vervelend
Heeft iemand hier ook ervaring mee en hoe gaan jullie ermee om dat je
leven er zo onder lijdt?
In mijn geval kan ik alleen maar ergens naar toe als ik geen buikpijn heb
of als ik zeker weet dat ik ergens naar het toilet kan
Alvast bedankt voor het lezen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor Boaz » 10 aug 2013 15:58

ellentje1971 schreef:Graag zou ik in contact willen komen met mensen die ook last hebben van het
Prikkelbare Darm Syndroom (pds) of ook wel spastische darmen genoemd en zo met elkaar ervaringen
en tips uit wisselen
Zelf kan ik totaal niet tegen vet eten of het snoepen van bv koekjes ed ofzo na het avondeten
en ook niet tegen koffie en frisdranken
Ik heb een heel streng dieet waarmee het redelijk gaat maar als ik daarvan afwijk dan is het mis
en loop ik weer krom van de pijn
Mijn dieet bestaat uit:
- s'ochtends 1 kracker met chocopasta heel dun besmeerd en een glas melk en yakult
- om 10 uur stuk fruit
- rond 12.00 uur 1 a 2 boterhammen zonder boter met lichte kaas
- s'middags nog stuk fruit
- s'avonds 1 eetlepel aardappel of pasta met 1 eetlepel groente
- probiotica yoghurt

en verder drink ik heel veel groene thee en water en beweeg iedere dag een half uur tot een uur
en slik ook nog kelpasan van dr. vogel en vezeltabletten van het kruidvat merk
Maar dit is best een karig dieet en af en toe wil ik ook wel eens wat lekkers
maar kan buiten dit dieet niks verdragen, echt super vervelend
Heeft iemand hier ook ervaring mee en hoe gaan jullie ermee om dat je
leven er zo onder lijdt?
In mijn geval kan ik alleen maar ergens naar toe als ik geen buikpijn heb
of als ik zeker weet dat ik ergens naar het toilet kan
Alvast bedankt voor het lezen


Ken je het Specifieke Koolhydraten Dieet? Een van mijn kinderen heeft dat ook een tijd gevolgd, en zijn darmen zijn inmiddels genezen. Er is een boekje van met uitgebreide uitleg hoe het in z'n werk gaat, en op internet is ook vast wel het een en ander te lezen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor schelpje3 » 10 aug 2013 16:20

Hoi Ellentje, ik had er vroeger heel veel last van. Ik verdroeg wel vet, dat eet ik sowieso matig, maar absoluut geen gekruid voedsel, uien, kool, peulvruchten.
Ik kon wel een zakje naturel chips eten bijv, maar geen paprikasmaak.
Spanning en stress zijn triggers, bij jou ook, of sta je relaxed in het leven?
Bij mij is het echt veel beter geworden, ik kan inmiddels wel 1 zakje papr. chips eten, geen 2, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Ik kruid het eten heel bescheiden, ben zo gewend geraakt aan mild, dat ik het niet erg vind.
Ik heb een tijdje L uvos aarde geslikt, dat komt uit het reformhuis, je had 3 soorten, van superfijn, tot wat grover, ik had de fijne en nam elke avond een theelepel ervan.
Ik at heel veel biogarde yoghurt, gewoon naturel.
Ik kan nog steeds niet alle fruit verdragen.
Eet jij geen vlees, vis of kip?

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jul 2012 06:30
Contacteer:

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor ellentje1971 » 11 aug 2013 06:07

Ken je het Specifieke Koolhydraten Dieet? Een van mijn kinderen heeft dat ook een tijd gevolgd, en zijn darmen zijn inmiddels genezen. Er is een boekje van met uitgebreide uitleg hoe het in z'n werk gaat, en op internet is ook vast wel het een en ander te lezen.[/quote]


Nee dat ken ik nog niet en zal ik eens opzoeken maar is dat dan iets wat je altijd moet doen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jul 2012 06:30
Contacteer:

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor ellentje1971 » 11 aug 2013 06:15

schelpje3 schreef:Hoi Ellentje, ik had er vroeger heel veel last van. Ik verdroeg wel vet, dat eet ik sowieso matig, maar absoluut geen gekruid voedsel, uien, kool, peulvruchten.
Ik kon wel een zakje naturel chips eten bijv, maar geen paprikasmaak.
Spanning en stress zijn triggers, bij jou ook, of sta je relaxed in het leven?
Bij mij is het echt veel beter geworden, ik kan inmiddels wel 1 zakje papr. chips eten, geen 2, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Ik kruid het eten heel bescheiden, ben zo gewend geraakt aan mild, dat ik het niet erg vind.
Ik heb een tijdje L uvos aarde geslikt, dat komt uit het reformhuis, je had 3 soorten, van superfijn, tot wat grover, ik had de fijne en nam elke avond een theelepel ervan.
Ik at heel veel biogarde yoghurt, gewoon naturel.
Ik kan nog steeds niet alle fruit verdragen.
Eet jij geen vlees, vis of kip?



Hoi Schelpje,

ja het klopt dat spanning en stress de klachten verergeren en jammer genoeg heb ik nogal te maken op het moment met spanning en stress
maar de klachten zijn nu zo erg dat ik zo bang ben om te eten omdat ik anders pijn krijg en ik eet dus haast niks meer op het moment
als ik me aan mijn dieet houdt dan gaat het nog wel redelijk maar ik moet echt niks anders eten, en sávonds een bakje cappuccino drinken is al reden voor veel pijn
Ik eet wel vlees, vis en kip maar heel weinig
Hoe komt het dat het bij jou beter werd dan? kwam dat door die L uvos?
en inderdaad bij zijn gekruid voedsel, uien, kool, peulvruchten ook uit den boze maar ook hele simpele dingen en vaak het ik ook van een broodje met kaas en beetje soep al last
meestal kan ik het avond eten totaal niet verdragen, wat ik dan ook eet
Mensen snappen het ook niet want je ziet het niet en al met al erg frustrerend allemaal

Hoe ging jij daar mee om?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor EenVasteBurcht » 11 aug 2013 07:47

Ik denk dat je het beste naar een diëtiste kunt gaan, vertel dat je deze ziekte hebt (die volgens mij vrij veel voorkomt, al dan niet in minder ernstige mate) en dan kan zij samen met jou aan de slag om dingen te bedenken die je kan eten. Ik denk dat heel veel dingen ook gewoon wennen zijn; de eerste keer word je er misschien ziek van, maar de tweede keer wellicht wat minder.

Ik weet niet of de verzekering het vergoedt, maar zelfs als dat niet het geval is lijkt het me zo belangrijk voor je kwaliteit van leven dat je het gewoon zou moeten doen :) Hoe meer dingen je kan eten, hoe flexibeler je wordt.

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jul 2012 06:30
Contacteer:

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor ellentje1971 » 12 aug 2013 06:02

EenVasteBurcht schreef:Ik denk dat je het beste naar een diëtiste kunt gaan, vertel dat je deze ziekte hebt (die volgens mij vrij veel voorkomt, al dan niet in minder ernstige mate) en dan kan zij samen met jou aan de slag om dingen te bedenken die je kan eten. Ik denk dat heel veel dingen ook gewoon wennen zijn; de eerste keer word je er misschien ziek van, maar de tweede keer wellicht wat minder.

Ik weet niet of de verzekering het vergoedt, maar zelfs als dat niet het geval is lijkt het me zo belangrijk voor je kwaliteit van leven dat je het gewoon zou moeten doen :) Hoe meer dingen je kan eten, hoe flexibeler je wordt.



ja dat heb ik ook wel overwogen alleen heeft dat ook volgens de huisarts weinig zin
omdat ik de ene keer wel tegen boontjes of id kan en de volgende keer weer niet
Ik heb hier heel mijn leven al last van en weet wel wat ik beslist niet moet eten
alleen de laatste tijd wordt het steeds erger en kan ik steeds meer dingen niet eten
die ik eerst wel kon eten en ik ben bang geworden om te eten
hopelijk is het een periode
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor -Judith- » 12 aug 2013 11:54

Ik heb al een hele tijd last van PDS, eerst zat het alleen in het laatste gedeelte van de darmen, maar sinds november had ik hele heftige pijn-aanvallen, en bleek dat het eerste gedeelte van de darmen helemaal verkrampt waren, dus ook een spastische darm...Ik heb er amitriptyline (10mg) voor gekregen, en het is lang geleden dat ik zo weinig buikpijn heb gehad!! En ook zijn mijn darmen veeeeel rustiger! Ik weet niet of je amitriptyline hebt geprobeerd, anders zou ik het zeker eens navragen bij de HA of internist!
Ik mocht het trouwens nog wel verhogen naar 20 mg, maar dat vind ik op dit moment nog niet nodig!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor schelpje3 » 12 aug 2013 13:25

ellentje1971 schreef:

Hoi Schelpje,

ja het klopt dat spanning en stress de klachten verergeren en jammer genoeg heb ik nogal te maken op het moment met spanning en stress
maar de klachten zijn nu zo erg dat ik zo bang ben om te eten omdat ik anders pijn krijg en ik eet dus haast niks meer op het moment
als ik me aan mijn dieet houdt dan gaat het nog wel redelijk maar ik moet echt niks anders eten, en sávonds een bakje cappuccino drinken is al reden voor veel pijn
Ik eet wel vlees, vis en kip maar heel weinig
Hoe komt het dat het bij jou beter werd dan? kwam dat door die L uvos?
en inderdaad bij zijn gekruid voedsel, uien, kool, peulvruchten ook uit den boze maar ook hele simpele dingen en vaak het ik ook van een broodje met kaas en beetje soep al last
meestal kan ik het avond eten totaal niet verdragen, wat ik dan ook eet
Mensen snappen het ook niet want je ziet het niet en al met al erg frustrerend allemaal

Hoe ging jij daar mee om?

Tja, dat is heel heftig, jij hebt het veel erger dan ik had.
Eerlijk gezegd schaamde ik me ervoor. Probeerde het aan alle kanten te verbergen. Zat op kantoor wel eens een half uur kromgebogen op het toilet, of in het kopieerhok.
Als ik ergens ging eten, at ik een blaadje sla naturel, stukje gepocheerde vis en een aardappeltje. Meer durfde ik niet.
Ik weet niet of de L uvos HET medicijn was, het verbeterde i.i.g. al enorm. Ik heb ook nog iets homeopathisch geslikt, maar kan me even niet herinneren hoe dat heette.
Na mijn eerste zwangerschap was het heel erg. Ik kon echt niets op mijn buik verdragen, ben zelfs nog doorgestuurd naar de gyn omdat ze dachten dat het probleem daar in zat.
Nee dus.
Het is niet leuk en zeker als er stomme grappen gemaakt worden.
Ik zag laatst een uitzending met Nance (ziekte van Crohn) die op bezoek ging bij een meisje die dat ook had. Nu is dat geen pds, maar wel een broertje zal ik maar zeggen.
Er is taboe op, alles wat je op het toilet aan problemen ondervindt, moet je daar maar houden.
Ik had laatst savonds laat nog een keer een aanval, geen idee waarvan.
Ik ben opgehouden de oorzaak te zoeken in een voedingsmiddel, vooral omdat het niet altijd dezelfde gevolgen heeft. Ik denk dat het een combi is, van allerlei oorzaken.
Inmiddels deal ik met een andere kwaal, dus is dit een beetje naar de achtergrond geschoven. :D

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor EenVasteBurcht » 12 aug 2013 13:48

Overigens kunnen deze symptomen ook duiden op ernstigere darmziekten, dus allereest lijkt het me belangrijk om die uit te sluiten.

Zelf heb ik geen prikkelbare darm syndroom maar ik heb de laatste tijd wel problemen met... nou ja, hoe zeg je dat netjes... wat eruit komt :mrgreen: ik heb geprobeerd pruimen te eten maar dat hielp ook niet echt. Het verschilt ook van dag tot dag (vandaag heb ik niet zoveel last).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor schelpje3 » 12 aug 2013 13:55

Goed blijven drinken (water :mrgreen: ) want zeker in die hitte kun je toch ongemerkt te weinig vocht binnen krijgen. Er is een ruime keuze in allerlei zomervruchten, die zijn prima!
Bramen, bessen, pruimen, perziken, nectarines, bevatten allemaal veel vezels.
En als het dreigt vast te lopen, een tabletje B isacodyl, kost bijna niets van eigen merk.

Jannette123
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 jun 2013 17:39

Re: Prikkelbaar darm Syndroom (pds) / Spastische darmen

Berichtdoor Jannette123 » 13 aug 2013 12:44

Ik heb ook erg gauw last van mijn darmen. Dat het gaat ''verstoppen'' om zo maar even te zeggen. Ook voel ik me soms heel down en flut.

Nu heb ik op Internet iemand gevonden die echt goed weet wat je aan bepaalde ''ziektes'' kunt doen. Echt heel interessant.

Ik eet geen melk producten, geen suiker en ook geen brood (gluten) meer. En ik voel me echt super! Voordeel er ook nog aan is, dat je gewoon goed op gewicht blijft. Je verliest niet, als je het niet nodig hebt. En als je overgewicht hebt -val je af. Je laat je lichaam zijn zoals ie moet zijn, zoals hij van nature is.

De site is; http://jessevandervelde.com/

Je kan echt van alles vinden. En hier het artikel voer PDS: http://jessevandervelde.com/spastische- ... ose-juist/
Speak Life, when the sun won't shine and you don't know why.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 78 gasten