Positieve psychologie ook voor christenen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meiske
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 dec 2011 20:54

Positieve psychologie ook voor christenen?

Berichtdoor meiske » 24 jun 2013 10:37

Is positieve psychologie iets waar wij als christenen aan mee kunnen doen?
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft!
1 Joh 4:19

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Positieve psychologie ook voor christenen?

Berichtdoor Kvinna » 24 jun 2013 11:04

Wat is positieve psychologie?

Gebruikersavatar
meiske
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 dec 2011 20:54

Re: Positieve psychologie ook voor christenen?

Berichtdoor meiske » 24 jun 2013 11:28

Haha, misschien handig dat ik even uitleg wat het is.

Positieve psychologie is een stroming die vanuit Amerika is opgekomen. Martin Seligman is 1 van de grondleggers. Het was een tegen reactie op hoe de psychologie was vormgegeven in die tijd. Volgens mij gaat het hier om de late 90. Dit weet ik niet zeker. De psychologie van toen volgende nog vooral de ideeën van Freud. Wat altijd maar vanuit het negatieve denkt. Wat zijn je problemen en waar loop je mee vast enz. Seligman ontdekte dat hulpeloosheid aangeleerd kan zijn, waardoor mensen/dieren in een houding komen van het is zo en we kunnen er niets meer aan veranderen. (heeft verband met pessimisme) Seligman leerde onder andere dat men zich een optimistische levensstijl kan aanleren en dat dit kan helpen tegen depressies en dat het ook genezingsprocessen kan versnellen. Mensen met een optimistisch karakter leven langer over het algemeen. (nu is dat absoluut niet het hoogste doel wat je bereiken moet, maar zegt wel iets over de verbinding van geest en gezondheid.)
Nu wilde Seligman meer werken vanuit wat je wilt bereiken. Als ik een ideaal verzin en daar wil ik naar toe werken dan krijg ik altijd bergen met energie, om dat wat je voor ogen hebt te bereiken. En dat wilde Seligman toepassen in zijn praktijk. (oplossingsgerichte therapie) Verder hoort bij deze stroming ook nog een rus: Csikszentmihalyi, deze man heeft het woord/principe Flow uitgevonden. Hiermee wordt bedoelt een ervaring die je kan hebben als iets heel goed lukt. Dat zijn moment die kunstenaars bijvoorbeeld vaak ervaren als ze aan het schilderen zijn. Dan vergeten ze de tijd, ze hebben een gevoel van uitdaging en alsof ze heel de wereld aankunnen. Er is hier sprake van een intrinsiek belonende activiteit.

In Nederland heeft ene Fred Korthagen (bekend onder de leerkrachten denk ik ivm zijn reflectiecycles) het ook verbonden met kernkwaliteiten. Elk mens heeft kernkwaliteiten, dit zijn geen competenties maar dingen die een mens bezit. Denk aan enthousiasme, empathie, moed, doorzettingsvermogen enz. Hiervan heb je wel een lijst van 150 begrippen. Als mensen deze dingen van zichzelf weten voelen ze zich meer competent.
Dit heeft ook te maken met intrinsieke motivatie om meer te leren.

Dit is het een klein beetje samengevat. Het probleem is vooral dat deze psychologie uit gaat van een zelfvertrouwen/geluk/hoop/en meer van dit positieve. Daar hebben de echte calvinisten nogal wat moeite mee.

Zie wiki voor een andere uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Positieve_psychologie
Laatst gewijzigd door meiske op 06 jul 2013 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft!
1 Joh 4:19

noah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 jun 2013 23:30

Re: Positieve psychologie ook voor christenen?

Berichtdoor noah » 24 jun 2013 22:34

Mijn mening is dat dit wel samen kan gaan. Er zijn ook methoden, bijvoorbeeld die van Betty Neumann, die deze oplossingsgerichte manier van werken koppelen aan o.a. zingeving / geloof.
Praktisch ziet dat er dan zo uit:
In plaats van: wat mis je allemaal, wat is er misgegaan op gebied van zingeving / geloof vraag je wat Wens je nog op gebied van spiritualiteit / geloof. Wat heb je daarvoor nodig, en wie zou je daarbij kunnen helpen.
Dan zie je dat iemand weer naar zijn wensen / de toekomst gaat kijken ipv vast te blijven zitten in die zaken die toch al (zo lang) niet lukken.
Dan kan het zijn dat iemand na jaren weer naar de kerk gaat omdat hij nu met iemand samen kan gaan.
Of dat iemand een bijbelstudie, pastorale zorg, gebed of wat dan ook weer gaat oppakken.

Gebruikersavatar
meiske
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 dec 2011 20:54

Re: Positieve psychologie ook voor christenen?

Berichtdoor meiske » 24 jun 2013 22:38

Okey dank je voor het aanrijken van dit nieuwe aspect waar ik nog nooit van gehoord had. Interessant, ik ga me daar verder in verdiepen. Maar is het als christen geoorloofd om je veel te richten op het verkrijgen van geluk/zelfvertrouwen en het behalen van je doel in je leven.

En nog een vraag is optimisme beter dan pessimisme als je het in het licht van de bijbel bekijkt of maakt het niet uit?
Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft!
1 Joh 4:19


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten