Help, wij willen zorg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Help, wij willen zorg

Berichtdoor schelpje3 » 18 mei 2013 13:35

Om het topic van de aanvraag van de familie van Dijk verder niet te vervuilen, open ik een nieuw topic om eens met elkaar van gedachten te wisselen over een dergelijke situatie.
1. Moet de thuiszorgorganisatie ten allen tijde een gezin helpen?
Dus echt met een verzorgster overdag, evt. verpleegmomenten (zoals wassen, aankleden, wondverzorging) voor de moeder en iemand om te blijven slapen?
2. Als dit gezin lid is van een grote kerkelijke gemeente, zal er vaak wel één of meerderen te vinden zijn, die ook een handje willen toesteken. Ik denk dat ieder van ons dit wel als een soort daad van christelijke naastenliefde ziet?
3. Maar het kan zijn dat dit gezin lid is van een kleine, vergrijzende gemeente, zodat daar weinig hulp van te verwachten is.

Ik hoorde deze week op de radio, dat in Rotterdam waarschijnlijk binnenkort alleen mensen van boven de 85 (!) nog hulp mogen aanvragen en evt. krijgen.
Wie 83 jaar is en zijn heup breekt, heeft dan dus dikke pech. Te jong. :roll:

Hoe kan het nu toch dat we zover afgegleden zijn? Enerzijds moet iedereen na een operatie zo snel mogelijk naar huis, ouderen zo lang mogelijk zelfstandig blijven, maar hulp om dit te kunnen laten gebeuren, is te duur.
Ziekenhuizen claimen miljarden teveel bij de zorgverzekering. Het geld is er dus wel!
Diezelfde miljarden hadden ingezet kunnen worden om gezinnen, zoals de familie van Dijk, daadwerkelijk te kunnen helpen.

Ik begrijp het niet meer, jullie nog wel?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Help, wij willen zorg

Berichtdoor MissF » 18 mei 2013 13:49

Ja hoor, we moeten met zijn allen een omslag gaan maken. Er moet veel meer naar elkaar omgekeken gaan worden. We moeten elkaar gaan helpen, buren, vriendinnen, familie, kennissen, iedereen gaat elkaar helpen.
Voor mijn generatie een beetje lastig, want ik zal moeten blijven werken, kinderopvang zelf gaan betalen, mijn schoonouders in huis nemen en verzorgen, en 15 jaar later mijn ouders. Daarnaast moet ik alert zijn of de buurman het nog wel alleen red en zo nodig moet ik ook hem gaan verzorgen.

Heel zwart-wit gezegd natuurlijk.
Aan de ene kant ben ik wel blij met dit gegeven. Ik verbaas me soms nog steeds hoe weinig er voor anderen gedaan wordt. Want 'we zijn al zo druk'. Dat individualisme mag er van mij echt wel wat af. Maar ik vraag me af hoe ze het voor zich zien, want ik vermoed dat ik dit allemaal niet in 24 uur per dag kan gaan doen.

Zoals zo'n gezin, ik vraag me af of er 's nachts iemand moet zijn voor de verzorging van de vrouw of voor de kinderen, want voor de kinderen is de man verantwoordelijk, lijkt me. En iets oudere kinderen kunnen gewoon een poosje meehelpen in het huishouden. Ook een kind van 10 kan wel het één en ander doen.

thuiszorg kan prima komen voor verpleegtechnische handelingen, en dat blijven ze ook doen, maar de persoonlijke verzorging komt niet meer als eerste neer op de thuiszorg. Eerst de buren, kerk, familie etc, en als al die cirkels doorlopen zijn en iemand heeft echt niemand, dan komt de thuiszorg pas om de hoek kijken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Help, wij willen zorg

Berichtdoor schelpje3 » 18 mei 2013 14:00

MissF schreef:Ja hoor, we moeten met zijn allen een omslag gaan maken. Er moet veel meer naar elkaar omgekeken gaan worden. We moeten elkaar gaan helpen, buren, vriendinnen, familie, kennissen, iedereen gaat elkaar helpen.
Voor mijn generatie een beetje lastig want ik zal moeten blijven werken, kinderopvang zelf gaan betalen, mijn schoonouders in huis nemen en verzorgen, en 15 jaar later mijn ouders.


Kijk, daar komt het eerste excuus. Niet om jou persoonlijk aan te vallen hoor, maar dat hoor je dus. Mevrouw Bussemaker vindt dat wij vrouwen maar eens van het schuldgevoel af moeten, hup, allemaal buitenshuis gaan werken, maar wanneer kun je dan bijspringen in zo'n noodlijdend gezin?
En een kind van tien kan de boontjes wel doppen en een bed opmaken, maar het is wel gewenst dat er even iemand is die zo'n kind uit school opvangt. Want haar moeder ligt wel ziek op bed, met alle spanningen van dien!

Mij gaat het erom, dat de vrouwen uit huis "gejaagd" worden, maar tevens moeten "we" wel allemaal met een helpende hand klaar staan.
Want: er zou geen geld meer zijn. Er rammelt iets, hier en daar....

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Help, wij willen zorg

Berichtdoor schaapje » 18 mei 2013 14:19

schelpje3 schreef:Want: er zou geen geld meer zijn. Er rammelt iets, hier en daar....

Ja geld in de zakken van zakkenvullers en de fraudeurs. 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 54 gasten