Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor jokesloten » 09 feb 2013 11:04

Ik heb op het mbo een sociaalvaardigheidscursus gehad. Al die medecursisten waren scheiterige mensen die niets durfden. Ze vonden het knap dat ik als eerste de opdracht die we moesten doen voor de klas deed. Heb niet het idee dat ik zoveel aan die cursus gehad heb.

Wat betreft persoonlijk worden in een forum, je bent annoniem dus zo persoonlijk is dat ook weer niet. (geen face to face)

Het enige wat ik wou, waren serieuse antwoorden van mensen die er zelf mee te maken hebben. Die bepaalde situatie's schetsen, waar ik me wel of niet in herken, doet er niet toe, maar die wel ook een oplossing of foefjes hebben hoe hier mee om te gaan.

Mocht blijken dat ik het niet heb dan kunnen nog heel veel andere mensen iets aan dit forum hebben.
Vraag me dan eigenlijk wel af waarom ik zo hoog scoor op de testen van meerdere site's.
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2013 11:20

Je scoort hoog wat betreft de kenmerken van autisme.
Genezen kan het helaas niet, wel kun je allerlei handvatten aangereikt krijgen om het wat makkelijker te maken.
Maar dat zou alleen "moeten" omdat je echt vast loopt in allerlei relaties.
Een collectieve sova training is op zich wel goed, maar is niet persoonlijk gericht, dus de één kan daar dan meer aan hebben dan de ander.
Herken je je in explosieve driftbuien?
Reageren mensen soms heel anders op jou dan je verwacht?
Vind je het moeilijk om je echt te uiten, over je gevoelens te praten?
Wat doe je als je heel erg verdrietig bent, kun je dan huilen, het delen met iemand, of vind je dat moeilijk?
Heb je soms het gevoel dat je een flater geslagen hebt, doordat je iets zei wat niet "betamelijk of wenselijk" was?
En een psych gaat niet op één test af, maar stelt pas een diagnose na een aantal gesprekken met jou.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Kvinna » 09 feb 2013 12:00

@jokesloten: als je hier serieus over denkt, ga dan naar de huisarts en laat je doorverwijzen. Laat je alsjeblieft niet door pseudopsychologen op een forum leiden.
Autisme is een ingewikkelde diagnose die alleen door deskundigen vastgesteld kan worden.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor boer » 09 feb 2013 12:08

schelpje3 schreef:Je scoort hoog wat betreft de kenmerken van autisme.
Genezen kan het helaas niet, wel kun je allerlei handvatten aangereikt krijgen om het wat makkelijker te maken.
Maar dat zou alleen "moeten" omdat je echt vast loopt in allerlei relaties.
Een collectieve sova training is op zich wel goed, maar is niet persoonlijk gericht, dus de één kan daar dan meer aan hebben dan de ander.
Herken je je in explosieve driftbuien?
Reageren mensen soms heel anders op jou dan je verwacht?
Vind je het moeilijk om je echt te uiten, over je gevoelens te praten?
Wat doe je als je heel erg verdrietig bent, kun je dan huilen, het delen met iemand, of vind je dat moeilijk?
Heb je soms het gevoel dat je een flater geslagen hebt, doordat je iets zei wat niet "betamelijk of wenselijk" was?
En een psych gaat niet op één test af, maar stelt pas een diagnose na een aantal gesprekken met jou.


Natuurlijk.
cashen!

Aapjes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2013 10:03

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Aapjes » 09 feb 2013 14:23

Boer! wat ben je fel. ::(( is dit tegen iemand in bijzonder? Daar kan jokesloten niets aan doen. volgens mij is ze helemaal niet om een diagnose bezig maar wil tips of herkenning van mensen die het ook ervaren. Voor haar een serieuze vraag en ik snap echt niet waarom jij zo boers reageert. <|:)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor boer » 09 feb 2013 15:13

Aapjes schreef:Boer! wat ben je fel. ::(( is dit tegen iemand in bijzonder? Daar kan jokesloten niets aan doen. volgens mij is ze helemaal niet om een diagnose bezig maar wil tips of herkenning van mensen die het ook ervaren. Voor haar een serieuze vraag en ik snap echt niet waarom jij zo boers reageert. <|:)


Nou, volgens mij is er met Joke helemaal niets mis en is ze gewoon een beetje anders, maar dat zijn we allemaal.
Ze moet vooral andermans probleem niet het hare laten worden.
Mensen laten zich veel te gemakkelijk iets aanpraten.
En als ze autistisch is en er is toch niets aan te doen, dan zou ik zeggen, live your life, ipv dure bezoekjes aan psychterapeuten en weet ik wat.
Wordt je toch niet door genezen.
En probleemlooos wordt het leven toch nooit.
Tel je zegeningen en realiseer je dat je bij de 10% van de wereldbevolking hoort, die het ontzettend goed heeft, vergeleken met de rest.

That's all, neem me ook niet te serieus.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Boaz » 09 feb 2013 16:38

Genezen kan het helaas niet


Dat is in NL nog altijd de gangbare mening, maar achterhaald gelukkig.
jokesloten, mocht blijken dat je inderdaad een vorm van autisme hebt, mag je mij een pb sturen.
Het is te uitgebreid om hier nader op in te gaan.

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor refo » 09 feb 2013 16:49

jokesloten schreef:Ik heb op het mbo een sociaalvaardigheidscursus gehad. Al die medecursisten waren scheiterige mensen die niets durfden. Ze vonden het knap dat ik als eerste de opdracht die we moesten doen voor de klas deed. Heb niet het idee dat ik zoveel aan die cursus gehad heb.

Wat betreft persoonlijk worden in een forum, je bent annoniem dus zo persoonlijk is dat ook weer niet. (geen face to face)

Het enige wat ik wou, waren serieuse antwoorden van mensen die er zelf mee te maken hebben. Die bepaalde situatie's schetsen, waar ik me wel of niet in herken, doet er niet toe, maar die wel ook een oplossing of foefjes hebben hoe hier mee om te gaan.

Mocht blijken dat ik het niet heb dan kunnen nog heel veel andere mensen iets aan dit forum hebben.
Vraag me dan eigenlijk wel af waarom ik zo hoog scoor op de testen van meerdere site's.


Je hoeft niet zozeer een cursus te volgen.
Maar als het goed is ga je naarmate je ouder wordt steeds meer kunstjes leren. Dat gaat vanzelf. Dat kan een ander je niet leren.
En vergeet ook niet dat jouw stijl jouw stijl is. Als er eens een keer iemand boos wegloopt is dat weer diens stijl. Niet te veel van aantrekken. Hooguit later eens evalueren met die persoon. Mogelijk is die het allang vergeten en zit jij het maar op te zouten.
Maar ik neem niet aan dat iedereen boos van je vandaan loopt als je iets zegt?
Misschien houd je erg van het harmonie-model en kun je moeilijk met een conflict omgaan. Dan moet je als het niet belangrijk is zaken over zijn kant laten gaan. Als het een principe is: jammer, dan is er boosheid als je niet meebuigt. Ga er van uit dat het een keer ophoudt en je niet iedereen ten koste van alles te vriend kunt houden.

Het checklistje van schelpje zou ik maar gauw vergeten. Je bent nu al zover in het leven gekomen dat het allemaal mee moet vallen, anders waren je naasten wel naar je toegekomen over je 'defecten' (die je dus niet hebt, volgens mij).

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor hieke » 09 feb 2013 17:54

Er kunnen heel wat redenen zijn waarom mensen moeite hebben om met anderen te communiceren. Autisme is daar een van, maar je kunt ook gewoon het karakter er niet voor hebben. Het lijkt in onze maatschappij soms alsof je abnormaal bent wanneer je het niet geweldig vindt om met anderen om te gaan, maar dat is dus niet zo. Niet ieder mens is een kuddedier. Sociale vaardigheidscursussen zijn dus ook alleen nuttig wanneer je zelf problemen hebt met je eigen houding, of wanneer je het nodig hebt in je beroep. Dit zie je bijvoorbeeld bij een opleiding als SPH. In dat vakgebied is het niet erg handig wanneer je niet zo sociaal vaardig bent (al pik je de mensen die die vaardigheden uit boekjes hebben aangeleerd er vaak feilloos tussen uit :mrgreen: ).
En er zijn genoeg mensen die autistische trekjes hebben hoor, dus dat je hoog scoort op een test vind ik niet gek. In de psychologie willen ze juist weer van al die etiketjes af, en terecht! Nergens is het aantal mensen met een "stoornis"zo hoog als ik Nederland :lol:

Bij autisme begrijp je vaak dingen niet in het gedrag van anderen die voor mensen zonder autisme wel vanzelfsprekend zijn. Een klein voorbeeldje:

Wanneer je een vraag krijgt bij een proefwerk, en die vraag is: is dit goed of fout? Wij begrijpen dan dat je uit 1 van die twee mogelijkheden moet kiezen. Iets is goed, of fout. Een autist zou hier kunnen antwoorden: "Ja". Want hé, natuurlijk is iets goed offout :mrgreen:
Of je leest een boekje met een kind, en wijst aan wat er op de plaatjes staat. "Kijk, dit is een auto". Een autist zegt dan: "nee, dat is geen auto, het is een plaatje van een auto".
Even twee kleine voorbeelden van hoe miscommunicatie kan ontstaan, doordat iemand met autisme dingen niet vanzelfsprekend begrijpt, en de dingen erg zwart/wit neemt.
Een autist heeft moeite om dingen te "doorzien". Neemt alles letterlijk. Grapjes of cynisme worden daardoor vaak niet begrepen, waardoor een autist stug kan overkomen. Vaak is er ook nauwelijks gevoel voor humor.

Er zijn heel veel mensen die het niet leuk vinden om met andere ouders in contact te komen hoor. Wanneer jij je daar schuldig over voelt, omdat je kinderen daarom niet met vriendjes kunnen spelen, zou ik daar bijvoorbeeld 1 dag per week voor reserveren. Je moet dan 1 dag door de zure appel heen, maar spreek met jezelf af dat je het contact met de ouders zo kort mogelijk houdt.

Ik ben niet autistisch, maar word ook moedeloos van dat oppervlakkige geneuzel van veel ouders. Als ik soms hoor waar mensen druk mee kunnen zijn, dan voel ik me af en toe ook een Alien. :mrgreen: Daarom hier 2 dagen waarop ze mogen afspreken, en ik nodig ouders niet uit voor thee of een gezellig gesprek. Er zijn ook ouders waar ik wel goed mee kan opschieten hoor, maar dat zijn niet de types `huisje/boompje/baantje` :wink:

Heb je wel behoefte aan contact met mensen, of maakt het je niet zo veel uit?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Gerdien B. » 09 feb 2013 20:58

Hoi Joke, welkom op het forum.
Ten eerste: laat Boer zijn reacties maar achterwegen. Die doet net of het niets is, maar ik vraag mij af of hij weet waar het over gaat.

In ons gezin herkennen wij ook heel veel autisme. Niemand van ons heeft daar ooit persoonlijk onderzoek naar laten doen. Voor ons vielen de puzzelstukjes op zijn plek toen mijn zussen kinderen kregen. Tot nu toe hebben al hun kinderen, ouder dan 4 een diagnose. O.a. MCDD, ODD, NLD, ADHD, Autisme (ook allen niet in de mildste vorm) en al dan niet hoog tot zwakbegaafd. Al dit alles stamt allemaal van autisme af. Dus structuur en duidelijkheid is prioriteit 1 in onze familie. Daarbij zorgen dat dagen bij elkaar goed gepland zijn en zorgen dat de kinderen iets om handen hebben. Geen loos dagdeel omdat sommige dan onderling erg moeizaam met elkaar omgaan. Niet omdat zij elkaar niet mogen, maar vooral omdat zij elkaar niet altijd begrijpen en/of kunnen uiten wat zij bedoelen.
Sinds de kinderen diagnoses hebben begint voor ons ook duidelijk te worden waarom wij doen en reageren zoals wij doen. Ik kan het ook moeilijk hebben als het in huis anders gaat dan ik in mijn hoofd heb. ik plan graag en organiseer graag alles van te voren. Doe ik dit niet, dan wordt ik behoorlijk onrustig en niet zo leuk voor mijn man. Hij laat mij dan ook alles organiseren (structureren) omdat ik daardoor relaxter de dagen door kom. Bijv een verjaardag plannen organiseren. Daar begin ik al 2 weken er voor mee. PLannen wie wanneer uitgenodigd wordt, welke hapjes ik ga maken, wat ik in huis moet halen en wanneer, of er nog stoelen geregeld moeten worden. Wat voor een ander op een gegeven moment routine wordt, is voor mij nog steeds plannen en vooral structureren.
Wat ook heel herkenbaar is: is veel letterlijk nemen en alles direct voor je zien (in beelden denken)

Ik werk nu bij mensen met een licht verstandelijke beperking en autisme. Ideaal! Ik kan mee in hun ritme en verder kan ik wel genoeg op plotselinge zaken inspringen om daar goed te kunnen functioneren.

Zo zijn er nog wel meer kenmerken die ik bij mijzelf en mijn zussen herken. Bij ons in de familie gaat het via de vrouwelijke lijn. Mijn broer heeft hier geen last van en zijn kinderen ook niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jokesloten
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 17 nov 2012 19:46

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor jokesloten » 09 feb 2013 21:30

Ik ben het liefst alleen maar heb wel behoefte aan andere mensen op z'n tijd.

Het regelen van kinderfeestjes begin ik ook een tijd van te voren al mee.
Wat ze precies bedoelen met in beelden denken snap ik niet helemaal.
(bedoelen ze bijv.: vanavond werd mijn man gebeld door een vriend van hem. Of hij hem wou komen ophalen. Ik heb dan wel in gedachten die persoon en zijn huis uitgebeeld.)

Grappen en humor snap ik over het algemeen wel en ik neem ook niet alles letterlijk.

Zelf heb ik niet het idee of ik hier wat mee opschiet. Of ik het nu wel of niet heb of in beperkte mate. Ik kom er geen stap verder mee.

Heb besloten het te laten rusten en te laten voor wat het is...
Als je 's avonds niet kunt slapen moet je geen schaapjes tellen maar de Herder zoeken. drs. Els van Dijk

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Gerdien B. » 09 feb 2013 21:37

Als je merkt dat je tegen bepaalde zaken, dan zou je kunnen vragen of derden je willen helpen een manier te vinden er zo goed mogelijk mee om te gaan.

In beelden denken is meer dat je dingen letterlijk voor je ziet. meer dat fantasieverhalen direct omgezet worden en werkelijke beelden.

Je moet doen waar jij je prettig bij voelt en je moet her ook niet bezig zijn voor anderen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aapjes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jan 2013 10:03

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Aapjes » 09 feb 2013 22:23

Je kunt toch ook gewoon bepaalde trekken van autisme hebben? dat je niet aan het totaalbeeld voldoet maar in mindere mate!

Aan de andere kant: je hebt zoveel verschillende mensen en verschillende karakters. Het zou toch kunnen dat je gewoon erg op jezelf bent, en je daar prettig bij voelt. volgens mij is er dan niet zoveel aan de hand. voor jezelf tenminste. je moet natuurlijk wel zorgen dat het geen impact op de kinderen heeft dat je veel en graag op jezelf bent.

kan me bv voorstellen dat als je er niet van houdt kinderen te laten spelen (door evt contact met de ouders) je kinderen er op een gegeven ogenblik wel nadeel van ondervinden of zelf ook niet zo sociaal opgroeien. maar volgens mij kun je heel ver komen in het bedenken van tips en trucs. wat hier ook al is genoemd : vaste tijden voor jezelf afspreken dat er kinderen mogen komen spelen. daarbuiten om heb je dan rust. Ook ben je niet `verplicht`contact te hebben met de ouders van de kinderen. Maar goed het blijft lastig natuurlijk als je er zelf mee zit.

boldering
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2009 15:41
Locatie: in Zeeland

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor boldering » 10 feb 2013 14:13

De stijging van het aantal kinderen dat gelabeld rondloopt met ziektes als ADHD, ODD, PDD-Nos, Autisme en dergelijke neemt schrikbarend toe. Steeds meer gedragsproblemen worden benoemd als een ziekte, zodat er nieuwe medicijnen ontwikkeld kunnen worden. Een kind met een onhandelbaar gedrag heeft ineens de ‘ziekte’ ODD. Zowel het onderwijs als de reguliere medische wereld kijken meer naar de symptomen dan naar oorzaken van een klacht, waardoor de aandacht voor de mens onder de klacht steeds geringer wordt.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor Spons » 10 feb 2013 20:17

boer schreef:Wat een geweldig idee was dat om destijds (heeeeel slim) psychologie en psychiatry te gaan studeren.
Met in het vooruitzicht veel te veel mensen op een te klein gebied, die allemaal een identiteiscrisisje krijgen door hun geldingsdrang en maar al te graag speciaal zijn door nu aandacht te krijgen en vervolgens heerlijk veilig in een categorie geplaatst worden,
Ik zie het allemaal al weer helemaal voor me,
''meid wat moedig van je, respect hoor, je mag er zijn.''
Als ik de facebook test doe, heb ik ook Asperger.
Wat een kolder.
Wel 6 categorieen voor het oprapen, alles heeft al een afkorting.
Waar n.b. 100 jaar geleden nog nooit iemand van gehoord had.

Vroeger had ik een tic, waar ik overheen gegroeid ben.
Geen aandacht aan schenken, doet wonderen.
Nu heet dat Tourette.
Get over it.



jij bent echt een boere Broodzak he boer,

Alsof de diagnose Autisme zo 1, 2, 3 gesteld is, daar gaan wat jaren over heen, en die kan nog bijgesteld worden , het kan heel opvallend zijn zoals bv in Rainman (de film ) maar ook subtiel, humor niet bergrijpen, dingen te letterlijk opvatten of heel ergens in blijven hangen , iets niet los kunnen laten of iets nieuws waar je niet mee kan omgaan.

Mensen met Autisme (in vele vormen ) hebben het al moeilijk om de wereld te begrijpen zeker omdat het iets is wat niet altijd direct gezien wordt of opvalt. Je kan nog beter spastisch zijn of een gebroken been hebben want dan begrijpt men je en ben je zielig .. of houdt rekening met je. Maar iets proberen te doorgronden wat je niet ziet is vele male moeilijker.

Het is maar goed dat je nu niet voor me staat want dan had ik je het liefste letterlijk de grond in getimmerd...

je hebt geen idee wat een verdriet je mensen kan aandoen met je rotte opmerking dus spiegel ik je een paar rotte opmerkingen terug ... hoop dat je ze opvangt...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten