BHV in de kerk - onnodig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Kvinna » 11 dec 2012 21:26

Vorige week stond een column in de krant van SD Post. Hij vindt BHV'ers en ontruimingsplannen in de kerk onnodig.

http://www.refdag.nl/opinie/welbeschouwd/stop_met_bhv_en_ontruimingsoefeningen_in_de_kerk_1_697961

Ik vond het maar een raar stukje eigenlijk. Als er honderden mensen bij elkaar zijn, is het toch alleen maar zinnig om van te voren bedacht te hebben wat een handige gedragswijze is voor het geval er iets fout loopt.

Eens? Niet eens? Hebben jullie BHV en ontruimingsplannen in de kerk?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2012 23:12

Kvinna schreef:Vorige week stond een column in de krant van SD Post. Hij vindt BHV'ers en ontruimingsplannen in de kerk onnodig.

http://www.refdag.nl/opinie/welbeschouwd/stop_met_bhv_en_ontruimingsoefeningen_in_de_kerk_1_697961

Ik vond het maar een raar stukje eigenlijk. Als er honderden mensen bij elkaar zijn, is het toch alleen maar zinnig om van te voren bedacht te hebben wat een handige gedragswijze is voor het geval er iets fout loopt.

Eens? Niet eens? Hebben jullie BHV en ontruimingsplannen in de kerk?
\

Zorgt God toch wel gewoon voor?

Wel grappig, een ontruimingsoefening tijdens de preek :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gea
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2006 10:53

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Gea » 11 dec 2012 23:12

Wat een belachelijk artikel!!
Blij dat de hulpverlening in de kerk goed geregeld is.

Het is erg naïef om te zeggen dat het altijd nog goed is gegaan. Moet het eerst echt fout gaan voor we wat gaan doen?!

Tegenwoordig hangen in veel kerken een AID. Een centraal punt, en misschien ook voor de christenen een positief teken om te laten zien dat we om onze medemens geven. De kerk en de AID is niet alleen van ons, maar voor de hele buurt.

Btw. zijn BHV-ers en een ontruimingsplan ook gewoon verplicht. Net zoals in andere openbare gebouwen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor pannenkoek » 12 dec 2012 00:02

Bij ons ook gewoon een ontruimingsplan. Heeft ook in de kerkbode gestaan, dus als het goed is weet iedereen door welke deur die moet.

We zitten maar met 300 personen in de kerk, maar zo is in no time de kerk leeg.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Boaz » 12 dec 2012 08:37

Bij ons in de gemeente zou het onverantwoord zijn zonder BHVers. Er komen een paar duizend mensen.. Het is een paar keer voorgekomen dat iemand onwel werd tijdens de dienst, dus dan moeten er mensen zijn die de leiding op zich nemen. Verder zijn die er ook om de veiligheid te garanderen, dat de gangpaden vrij zijn, en geen fietsen staan voor de uitgangen etc.
Ik denk dat wij wettelijk niet eens bij elkaar mogen komen als er geen veiligheidsdienst aanwezig is.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Evelien » 12 dec 2012 08:43

Volgens mij moet er eerst even goed gelezen worden.

Hij bedoelt hier mee te zeggen dat we de wijk in moeten gaan en niet met z'n allen in zo'n grote kerk moeten gaan zitten. :wink: Terug naar de Hagenpreek.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Kvinna » 12 dec 2012 13:48

Ik denk dat hij een valse tegenstelling maakt. Er zijn regels van de overheid, die moeten we gewoon gehoorzamen. En die regels zijn eigenlijk niet eens onredelijk. Als er honderden mensen bij elkaar zijn in een gebouw, moet je wat regels hebben voor het geval er iets fout gaat. Mensen kunnen onwel worden, er kan een gaslek zijn, brand, van alles. De kans is niet groot maar het kan wel. En dan is het alleen maar goed als er mensen zijn die weten waar de brancard staat, die eerste hulp kunnen geven, die aanwijzingen kunnen geven voor een ordelijke ontruiming van de kerk. Ik zie niet wat daar mis mee kan zijn.
Ik zou niet weten waarom BHV'ers hun veiligheidsvest aan de wilgen moeten hangen en de wijk moeten ingaan om te gaan evangeliseren. Met hetzelfde recht kan ik tegen Post zeggen: stop nou eens met die stukjes in de krant te schrijven en ga de mensen op straat over God vertellen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2012 13:55

pannenkoek schreef:Bij ons ook gewoon een ontruimingsplan. Heeft ook in de kerkbode gestaan, dus als het goed is weet iedereen door welke deur die moet.

We zitten maar met 300 personen in de kerk, maar zo is in no time de kerk leeg.


Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen als er paniek uitbreekt. Zeker als je het vergelijkt met de snelheid waarmee een brand om zich heenslaat...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Evelien » 12 dec 2012 13:59

Kvinna schreef: Ik zou niet weten waarom BHV'ers hun veiligheidsvest aan de wilgen moeten hangen en de wijk moeten ingaan om te gaan evangeliseren. Met hetzelfde recht kan ik tegen Post zeggen: stop nou eens met die stukjes in de krant te schrijven en ga de mensen op straat over God vertellen.


Zo bedoelt hij dat niet, hij wil dat we terug gaan naar de Hagepreek... dus niet alleen de BHV-ers. :wink:

En wie zegt dat hij niet over God verteld?

Misschien zou je eens met SD Post een kopje koffie moeten drinken en je frustratie uiten? Bereik je denk ik meer mee.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor schelpje3 » 12 dec 2012 14:00

Mortlach schreef:
Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen als er paniek uitbreekt. Zeker als je het vergelijkt met de snelheid waarmee een brand om zich heenslaat...

Maar wat kan er nu in de kerk in de fik vliegen? De CV ketel, die staat in onze kerk in een buitengebouw. Een apparaat in de keuken dan. Daar is een rookmelder en ik meen ook een sprinkler. Je hebt gelijk als je stelt dat tijdens paniek mensen gaan duwen en snel naar buiten willen. Maar een kerk heeft altijd meerdere uitgangen en vaak brede openslaande deuren.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor mw » 12 dec 2012 14:20

Vergeet niet de moeders die gaan rennen naar de creche...
Dan de galerij (indien aanwezig) die leeg moet lopen via 1 trap incl. kleine kinderen en wat oudere mensen.
Daarnaast...als de cv in de fik vliegt tijdens de kerkdienst, dan kun je je afvragen op het opgemerkt wordt. En als je dan net met 1000 personen ps 42:5 ( :mrgreen: ) aan het zingen bent, je hoort die rookmelder echt niet (even 'mijn' kerkgebouw/gemeente voor ogen houdende).

Wij hebben een goed geölied BHV team in de drie kerkgebouwen. De kosters en reserve kosters zijn op kosten van de kerk BHV geschoold en blijven geschoold worden. De rest van het team bestaat uit vrijwilligers die al BHVer of EHBOer zijn. Twee tot drie keer per jaar oefenen we met elkaar. We oefenen dan vooral: iemand verplaatsen vanuit de kerkbank, iemand vervoeren naar de hal, reanimatie op de galerij, een onwel persoon vanaf de galerij naar beneden brengen, enz enz. Ook spreken we dan weer even het ontruimingsplan door. Daarnaast wordt jaarlijks het hele plan met de kerkenraad doorgesproken, zij zijn uiteindelijk eindverantwoordelijk.

In het artikel wordt gesproken over in de jaren zestig de laatste kerkbrand. Hier in het dorp is een paar terug tijdens een kerkdienst een brand uitgebroken in de kerk. Gelukkig zijn daar geen slachtoffers gevallen.
Onwelwordingen/reanimaties gebeuren echt wel vaker.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Evelien » 12 dec 2012 14:25

schelpje3 schreef:Maar wat kan er nu in de kerk in de fik vliegen? De CV ketel, die staat in onze kerk in een buitengebouw. Een apparaat in de keuken dan. Daar is een rookmelder en ik meen ook een sprinkler. Je hebt gelijk als je stelt dat tijdens paniek mensen gaan duwen en snel naar buiten willen. Maar een kerk heeft altijd meerdere uitgangen en vaak brede openslaande deuren.


Er zijn ook Kerken die samen komen in andere gebouwen waar wel brand uit kan breken (bijv. Aula van een school of een wijkgebouw).

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2012 20:29

schelpje3 schreef:Maar wat kan er nu in de kerk in de fik vliegen? De CV ketel, die staat in onze kerk in een buitengebouw. Een apparaat in de keuken dan. Daar is een rookmelder en ik meen ook een sprinkler.


De kerstkaars zou eens omvallen op het tafellaken dat voor het avondmaal wordt gebruikt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor LeChat » 14 dec 2012 13:58

@Mortlach: die hebben reformatorische kerken als die van Post niet :wink:

Maar (@schelpje3) wat dacht je van lampen? Kortsluiting in de bedrading, ook van geluidsinstallaties e.d. ... blikseminslag?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: BHV in de kerk - onnodig?

Berichtdoor blijblij » 14 dec 2012 14:42

Mortlach schreef:
De kerstkaars zou eens omvallen op het tafellaken dat voor het avondmaal wordt gebruikt...


Kerken die wel aan kaarsen doen hebben een Paaskaars. :lol:
En in de aanloop naar Kerst worden er Adventskaarsen aangestoken. Elke zondag eentje meer!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 35 gasten