GBP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: GBP

Berichtdoor Kvinna » 26 mar 2013 15:14

Wat is redo?

Het wordt vaak gezegd dat het een zware operatie is, maar wat betekent dat dan in de praktijk? Pijn? Therapie? Ongemakken?

ehaasnoot
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2013 17:57

Re: GBP

Berichtdoor ehaasnoot » 26 mar 2013 15:49

Een redo is eigenlijk een revisie.
Maagband eruit en indien mogelijk direct een gastric bypass ervoor in de plaats.
Maar men komt er een beetje op terug om dit in 1 operatie te doen, ze willen 3 maanden tussentijd om e.e.a. te laten helen.

Pijn ervaart iedereen anders. Persoonlijk had ik het idee dat er een blok beton op mijn maag lag, door alle lucht die ze tijdens de operatie gebruiken. De eerste nacht heb ik het zuurstofslangetje ingehouden en half zittend geslapen hierdoor. In Belgie geven ze standaard paracetamol, hier in Nederland naar ik begrijp morfine.
De paracetamol was afdoende. Je kermt niet van de pijn (ik niet in ieder geval) maar het is wel erg ongemakkelijk. De eerste uren kun je je bijna niet bewegen, maar sommigen gaan die avond al zelfstandig richting toilet. Dag 2 probeer je wat te lopen op de gang, maar je lichaam is snel moe. Zo wissel je af van wat zitten en slapen en wat lopen (helpt erg om gas kwijt te raken). Terugweg naar huis op dag 4 geen enkel probleem (kussen op buik) en dan is het ergste echt wel geweest. Overeten, te snel eten, dat leer je bijzonder snel af want kan erg pijnlijk zijn. De eerste 4 maanden heb ik ca. 1 x per week wat overgegeven om wat teveel was, eruit te gooien.

Dumping door suikerinname ervaart iedereen anders.
Er word geschat dat 2 van de 3 hier mee te maken krijgt. Ik heb wat testmomenten gehad. 30 gram suiker in bijv. chocolade kan bij mij. Een mcflurry magnum is echt teveel, dan word ik zeer moe, misselijk, duizelig en krijg ik het spaans benauwd. Ook kun je hartkloppingen krijgen. Voordeel: het verdwijnt vanzelf en je durft geen grote hoeveelheden suikers meer in te nemen. Het kan sterk aan het product liggen. Ik hoor dat cruesli een gevaar is.

Therapie? Mentaal bedoel je.
Voor en na de operatie heb je (verplichte) bijeenkomsten. Niet alleen met je dietist en internist, maar ook onder begeleiding van een psycholoog. Zelf vond ik de overgang van alles eten naar bijna niets in het begin geen probleem. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor velen wel zwaar kan zijn. Nog is het schipperen, zeker met uit eten. Maar daar leerde ik snel mee om gaan. Voor mij was de therapie niet iets waar ik veel baat bij zou hebben. Natuurlijk leer ik ervan, maar ik heb ook o.a. 2 jaar groepsbegeleiding via een obesitaskliniek gehad met psycholoog, dietist en fysio en daar kwam ik achter dat therapie voor mij geen grote toegevoegde waarde heeft.

Verder begin je de kwaliteit van voedsel en de smaak veel beter in te zien. Is het onder het cijfer 8 voor mij, dan moet ik het maar niet nemen. Ook moest ik leren om meer geld uit te durven geven voor 1 product. Gedroogd fruit bijvoorbeeld op de markt, of lekkere olijven al is het 4 euro een bakje. Geen kiloknallers meer in de supermarkt maar 4 ons halen voor 4 personen bij de slager.

Dus ongemakken? De eerste 2 dagen het meest, daarna ben je blij als je weer lekker thuis bent.
En als je pech hebt kun je complicaties krijgen. Mijn afweging was dat ik 50 kilo geleden ook complicaties had (steunzolen, hoge bloeddruk) en dat mijn lichaam ook in de gevarenzone stond.
Elisabeth

Lock&Stock

Re: GBP

Berichtdoor Lock&Stock » 26 mar 2013 16:43

Is minder eten en wat meer bewegen niet een stuk minder gevaarlijk?

Of mag ik dat niet zeggen? :-oo

ehaasnoot
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2013 17:57

Re: GBP

Berichtdoor ehaasnoot » 26 mar 2013 16:48

Dat is waar en mag je zeker zeggen :lol:

Maar is dat haalbaar voor iedereen? Het is een verslaving. Stoppen met roken vond ik 100x makkelijker om te doen. Dan hadden we toch allemaal slank geweest?
Ik had niet het vertrouwen om daarmee 65 kilo af te vallen.
Ofwel niet de motivatie / doorzettingsvermogen bijv. net zoals in het programma Obese wat fantastisch is.
Wat heb je er voor over? 4 tot 5 uur trainen per dag met een personal coach die de eerste maanden bij je woont.
Ok dat zijn de extremen maar als je morbide obesitas hebt dan mag je toch wel van extreem spreken.
Elisabeth

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: GBP

Berichtdoor Pcrtje » 26 mar 2013 17:23

Lock&Stock schreef:Is minder eten en wat meer bewegen niet een stuk minder gevaarlijk?

ehaasnoot schreef:Maar is dat haalbaar voor iedereen? Het is een verslaving. Stoppen met roken vond ik 100x makkelijker om te doen. Dan hadden we toch allemaal slank geweest?
Ik had niet het vertrouwen om daarmee 65 kilo af te vallen.
Ofwel niet de motivatie / doorzettingsvermogen bijv. net zoals in het programma Obese wat fantastisch is.
Wat heb je er voor over? 4 tot 5 uur trainen per dag met een personal coach die de eerste maanden bij je woont.
Ok dat zijn de extremen maar als je morbide obesitas hebt dan mag je toch wel van extreem spreken.

Wat ik in medische literatuur heb gelezen is dat het oh zo vaak voorkomt dat een persoon die een dergelijke ingreep heeft gehad, er maar tijdelijk plezier van heeft. De psychologische instelling van zo'n iemand is nog belangrijker dan het direct medische handelen. Ik bedoel: als we een rokende longpatiënt een nieuwe long geven dmv transplantatie, dna heeft dat slechts op de korte termijn zin...
"Een libelle zweeft over het water..."

ehaasnoot
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2013 17:57

Re: GBP

Berichtdoor ehaasnoot » 26 mar 2013 20:09

Dat is voor een gedeelte van de patienten zeker zo, daarom is voor velen ook de nazorg ontzettend belangrijk.
GB patienten hebben een grotere kans van slagen op de lange duur dan maagbanders, alhoewel als je het bij houd een maagband prima zijn werk kan doen. Key is om genoeg op controle te gaan.

Ik heb geen onderzoeken van zeg 20 jaar na dato gelezen, alles 5 jaar na dato ziet er percentage gewijs mooi uit.
Maar je moet het zelf doen dat zeker.

Zelf vind ik het een ontzettende stimulans omdat ik minder snel honger heb (had toch mijn maag al behoorlijk uitgerekt) en mijn suiker behoefte is nagenoeg verdwenen. Zolang ik niet onnodig ga rekken (en dat doet pijn) dan is deze operatie voor het leven. Ook gebruik je minder darm (1,5 tot 2 meter) waardoor je blijvende kans op dumping hebt en iig de eerste jaren minder kcal opneemt. Voor mij was het een soort harde reset, ook zeker in mijn hoofd. De kwaliteit van leven is enorm vooruit gegaan nu, tonnen energie en sporten is zelfs leuk (nou ja vaak ;)).

Maar ik ben ook geschrokken van de mensen tijdens de intake. Mensen die totaal niet wisten wat de operatie inhield en wel dachten dat het een wondermiddel is. Verplichte voor- en nazorg is zeker een must.
En ja de obesitas kliniek deed fantastisch werk zonder operaties, maar daar is de subsidie uit getrokken...
Elisabeth

leen10
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 feb 2010 19:09

Re: GBP

Berichtdoor leen10 » 27 mar 2013 13:18

Op SBS 6 is er ook een programma over te zien: "te dik; opereren voor het te laat is". Ik vind dit zelf wel interessant om te zien. Je ziet mensen die echt enorm afgevallen zijn, en van wie ook de algehele gezondheidssituatie veel verbeterd is.
Wel zie je alleen de 'succes' verhalen, dus ik zou niet weten of dat voor alle mensen geldt die een GBP gehad hebben.

ehaasnoot
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2013 17:57

Re: GBP

Berichtdoor ehaasnoot » 27 mar 2013 13:26

Ja ik ook, ik zal eens naar lange termijn onderzoeken op zoek gaan!
Elisabeth

Lock&Stock

Re: GBP

Berichtdoor Lock&Stock » 27 mar 2013 14:36

ehaasnoot schreef:Maar is dat haalbaar voor iedereen? Het is een verslaving. Stoppen met roken vond ik 100x makkelijker om te doen. Dan hadden we toch allemaal slank geweest?


Over verslavingen hoef je me niets te vertellen, ik worstel nog steeds met roken (zit nu op 1 per dag, maar die krijg ik er niet uit) en vroeger blowde ik dagelijks.

Het is voor mij alleen erg moeilijk voor te stellen, je laat een levensgevaarlijke ingreep uitvoeren, terwijl er medisch gezien geen noodzaak voor is. Werken aan je verslaving, fietsen ipv de auto, trap ipv van de lift, ongezoute nootjes ipv chips, kip ipv varken zou genoeg moeten zijn om af te vallen.

Wat al eerder is gezegd, het komt over als symptoom bestrijding en het is ook nog eens levensgevaarlijk. Ben gelukkig gezond, maar als ik morgen te horen krijg dat ik dat laatste sigaretje moet laten omdat ik anders een long longemfyseem krijg dan twijfel ik er niet aan dat dat me lukt.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 27 mar 2013 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.

ehaasnoot
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2013 17:57

Re: GBP

Berichtdoor ehaasnoot » 27 mar 2013 14:43

Echt met alle respect voor jou, maar wie houd wie voor de gek?
Laatste sigaretje, hoe fantastisch ook dat het er nog maar 1 is.
Het is nog steeds 1 teveel, het blijft ongezond.

Dus inderdaad, we weten allemaal wel wat verslaafd zijn betekend :)

Je laten opereren is geen garantie dat je op de gezonde weg blijft nee.
Het ging bij mij ook om de hoeveelheid, niet alleen het soort eten. Ik heb niet het idee dat ik door het soort voedsel alleen te veranderen meer dan zeg 5 kilo kwijt had geraakt. Ook werkte ik in de thuiszorg als verzorgende, best fysiek pittig dus qua conditie zal het wel goed.

Verslavingen.. pff :)
Elisabeth

Lock&Stock

Re: GBP

Berichtdoor Lock&Stock » 27 mar 2013 14:51

ehaasnoot schreef:Echt met alle respect voor jou, maar wie houd wie voor de gek?
Laatste sigaretje, hoe fantastisch ook dat het er nog maar 1 is.
Het is nog steeds 1 teveel, het blijft ongezond.


Dat ontken ik ook niet, tis gelukkig geen pakje per dag meer.

ehaasnoot schreef:Je laten opereren is geen garantie dat je op de gezonde weg blijft nee.


Daarom begrijp ik het ook niet. Daarnaast is er nog een reeele kans dat je de operatie niet overleefd.


ehaasnoot schreef:Het ging bij mij ook om de hoeveelheid, niet alleen het soort eten. Ik heb niet het idee dat ik door het soort voedsel alleen te veranderen meer dan zeg 5 kilo kwijt had geraakt. Ook werkte ik in de thuiszorg als verzorgende, best fysiek pittig dus qua conditie zal het wel goed.

Verslavingen.. pff :)


Maar is het dan echt niet mogelijk om vanuit je zelf minder te eten? Ik rookte vroeger soms wel 1,5 pakje Marlboro per dag. Toen ik op mn 28e ineens bek af was na een paar trappen ben ik me gaan realiseren dat dit gewoon niet meer kon. Van 25 naar 1 per dag was absoluut niet makkelijk, maar ik heb er uiteindelijk geen vingers voor hoeven amputeren.

Ik wil je situatie echt niet bagataliseren hoor, weet dat onbegrip erg arelaxed kan zijn. Maar ik vind het erg moeilijk om te begrijpen. Het voorbeeld van je vingers amputeren om niet meer te roken klinkt absurd, maar in mijn perspectief is je maag verkleinen om minder te eten eigenlijk hetzelfde...

ehaasnoot
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2013 17:57

Re: GBP

Berichtdoor ehaasnoot » 27 mar 2013 15:02

top van je hoor serieus :D

Er zijn verschillende statistieken, per land en per arts. Ik lees dat mijn arts nu al 10.000 maagoperaties heeft uitgevoerd. Ik wist wel dat het sterfte cijfer bij hem nihiel is t.o.v. ik dacht landelijk 2 of 3%

Ik vond het hartstikke eng, maar wist ook wel dat ik een "ideale" kandidaat was zonder extra risico's.
Natuurlijk kon ik minder eten, maar daar zit 'm juist de verslaving....

Wat ik niet op eigen houtje had kunnen bereiken is dat ik veel minder snel een hongergevoel heb. Hierdoor word ik niet de hele dag door meer met eten geconfronteerd.
Dat vond ik het mooie aan stoppen met roken, toen ik er eenmaal door was kon ik het ook zo makkelijk vermijden. Eten moet je altijd.

In hoeverre een eet verslaving bij geboorte al bepaald is dat weet ik niet. Daar zijn volgens mij ook genoeg studies over. Of dat bij de ene persoon je gelukzalende hormonen aanmaakt door eten en de ander daar geen last van heeft.

Voor mij was dit de juiste keus, daar ben ik 100% zeker van. Voor anderen daar kan ik niet over spreken.
Laten we eerst maar eens met z'n allen proberen Nederland gezonder te maken en alle junkfood vermijden. Of je nu slank bent of niet, wat ongezond blijft het.
Elisabeth

Lock&Stock

Re: GBP

Berichtdoor Lock&Stock » 27 mar 2013 15:25

ehaasnoot schreef:Voor mij was dit de juiste keus


Daat gaat het uiteindelijk om. Ben je nu op je streefgewicht?

ehaasnoot schreef:Laten we eerst maar eens met z'n allen proberen Nederland gezonder te maken en alle junkfood vermijden. Of je nu slank bent of niet, wat ongezond blijft het.


=D> Dat ben ik volkomen met je eens.

ehaasnoot
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mar 2013 17:57

Re: GBP

Berichtdoor ehaasnoot » 27 mar 2013 15:30

-50 nu
ik wil er nog 15 van af

Dan zal ik 80 kilo wegen bij 1.73m
Nog niet licht genoeg volgens de statistieken maar goed voor mij denk ik :)
Elisabeth

Lock&Stock

Re: GBP

Berichtdoor Lock&Stock » 27 mar 2013 15:35

ehaasnoot schreef:-50 nu
ik wil er nog 15 van af

Dan zal ik 80 kilo wegen bij 1.73m
Nog niet licht genoeg volgens de statistieken maar goed voor mij denk ik :)


Goed bezig!

En is dit allemaal vanwege de ingreep? Of ben je ook gaan sporten/meer bewegen? (naast het rennen door de zorginstelling bedoel ik ;)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten