Geloven als je ad(h)d hebt: ervaringen delen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Zizo
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2013 14:23

Re: Geloven als je ad(h)d hebt: ervaringen delen

Berichtdoor Zizo » 11 jan 2013 14:47

Kom, laat ik eens verder gaan met dit topic in 2013 :).

Ik heb ook ADHD, slik medicatie (concerta) die ik vanaf deze week ga afbouwen (= HOERA!)!
Overigens, één van de redenen om af te bouwen: vroeg of laat willen we graag zwanger worden. Of de medicatie dan kwaad kan of niet, ik wil zelf gewoon geen troep in mijn lijf als ik een kindje mag dragen!

Wat betreft 'geloven met ADHD':
- Zoals eerder genoemd: tijdens de kerkdienst meeschrijven werkt erg goed! Tijd vliegt voorbij en je pakt de belangrijkste lijnen er op deze manier uit!
- Bidden: ik voelde me altijd schuldig omdat tijdens het bidden mijn gedachten zomaar af kunnen dwalen of dat ik in de knoop kom. Pas sprak ik er met de dominee over, aan wie ik vertelde dat ik soms het "beste" bid op de fiets, of tijdens het vouwen van de was of noem maar iets. Ergens vond ik dat nooit helemaal passend ofzo. Maar het gaat erom of het gebed uit je hart komt, aldus de dominee. Het gaat er niet om of je een perfect gebed bid. Mooi he!
- In gesprekken/discussies over geloof/bijbel etc. kan ik nog weleens vastlopen omdat het dan een rommeltje wordt in mijn hoofd (terwijl dat ik soms gewoon wéét dat ik gelijk heb ;)!). Oplossing: gewoon even uit de discussie stappen, opzij zetten, bijkomen en later wordt het soms opeens weer heel helder.

Gebruikersavatar
wervelwind
Verkenner
Verkenner
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 nov 2004 23:12

Re: Geloven als je ad(h)d hebt: ervaringen delen

Berichtdoor wervelwind » 12 jan 2013 11:49

Hoi Zizo
Ik bid ook meestal op de fiets! Ik moet namelijk 10km naar mijn werk fietsen en ik kan dan idd ook beter mijn gedachten erbij houden!
Als De Hersenen Deinen

Gebruikersavatar
Zizo
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jan 2013 14:23

Re: Geloven als je ad(h)d hebt: ervaringen delen

Berichtdoor Zizo » 14 jan 2013 08:15

Herken je dan ook het gevoel dat bidden terwijl je ergens mee bezig bent niet helemaal oké is?

Gebruikersavatar
wervelwind
Verkenner
Verkenner
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 nov 2004 23:12

Re: Geloven als je ad(h)d hebt: ervaringen delen

Berichtdoor wervelwind » 14 jan 2013 08:47

Ehm in het begin wel enigszins, maar mij is altijd geleerd dat je overal en altijd mag bidden.
En toen ik in de gaten had dat ik me dan veel beter kon concentreren was dat gevoel weg. Ik ben ervan overtuigd dat als je bidt dat je dat dan met je hart moet doen, zoals de dominee ook tegen jou zei, en dir is voor mij onder andere de manier om met mijn hart te bidden, waarom zou dat dan fout zijn?! dacht ik toen.
Als De Hersenen Deinen

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Geloven als je ad(h)d hebt: ervaringen delen

Berichtdoor hubert » 14 jan 2013 09:43

Citaat Wervelwind; waarom zou dat dan fout zijn?! dacht ik toen.


Dat vroeg ik mij ook al af toen ik al die reacties las. Waarom zou het onvermogen van ons een schuldgevoel oproepen? Is dat ook niet een beetje aangepraat? In de Schrift (Efezebrief) is er zelfs spraken van dat de Geest het bidden van ons overneemt met onuitsprekelijke zuchtingen. Dat is toch ook wel erg bemoedigend.
Wij moeten kunnen loslaten en erop vertrouwen - hetgeen volgens mij hetzelfde is als geloven - dat uiteindelijk alles ten goede zal werken in Christus.
Ik vroeg me ook nog het volgende af. Als het zo is dat concentratie op bv een preek moeilijk is, waarom zou je je dan niet richten op andere elementen in de dienst, zoals het zingen?
Ik heb dan geen adhd maar ik onthou uit een preek meestal ook maar een enkele zin die in de ziel blijft haken en waar ik (soms) de hele week op kan mediteren.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 44 gasten

cron